Mä oon sekoittanut meidän kaksoset
vauvat on ihan samannäköiset. Aiemmin erotin ne vaatteista, mutta nyt äitini oli unohtanut, kummalle oli pukenut kummat vaatteet ja nyt kukaan ei enää tiedä, kumpi on A- ja kumpi B-lapsi.
Vauvat on nyt noin 2 viikkoa. Onko tästä jotain haittaa? Vauvat on ihan terveitä, kumpaakaan ei tarvitse kummemmin seurailla kotona.
Ihan kamalaa. Kuinka tällaista voi tapahtua??
Kommentit (103)
joista molemmat saaneet kätilöopistolla heti saman henkilötunnuksen kuin mitä ne olivat sitten Kela-korteissakin. Lapset syntyneet 2001 ja 2005
Minullakin on tallessa ihan jokaikisen lapseni sairaalaranneke ja kaikissa on VAIN minun oma henkilötunnukseni!! Lapsille on omat henkilötunnukset tulleet sitten kelankortin myötä postissa:)
Se lasketaan tietyllä kaavalla syntymäajasta. Opiskeluaikana matikan tunnilla laskettiin niillä kaavoilla ja oikein oli meidän kaikkien loppuosat:) Niistä tunneista on jo 10 vuotta, enkä yhtään pysty muistamaan miten se meni, mutta voisin kuvitella, että synnärillä lapsi saa sillä kaavalla sairaalassa lasketun hetun ja se on siis luonnollisesti sama kuin "lopullinen" hetu.
Mulla on tässä kädessäni nyt ranneke, joka laitettiin vauvan käteen synnytyssalissa ja loppuosa on A994A ja varsinainen henkilötunnuksen loppuosa on aivan täysin jotain muuta - tunnen itsekin tuon laskukaavan ja oikean hetu:n lopusta luonnollisesi puuttuu tuo viimeinen A. Rannekkeessa oleva ihan normaalin etuosan kaltainen osa on ihan päivä.kuukausi.vuosi, eli esim. 050402A9994A
Eli joku järjestysnumero on kyseessä, mutta ei lopullinen sotu.
Ap:n lapset ovat jo kolmivuotiaita. Joko on tunnistettu, kumpi on kumpi?
Kysy niiltä. Ainii ei ku niillä ei oo nimiä, niin ei ne tiedä itekään, kumpi on kumpi ja toisaalta kumpi kumpikin ei ole. Mutta kumpikin tietää olevansa jompikumpi, kuten sinäkin ja lisäksi on tiedossa, että kumpikaan ei ole toinen. Paitsi että kumpikin on varmuudella toinen, muttei se toinen. Tästä on hyvä jatkaa selvitytyötä
Mun lapsi syntyi maanantai-iltana klo 22, ja joutui keskiviikko aamuna lastensairaalaan. Siellä lapsen jalkaan laitettiin potilasranneke, ja siinä oli lapsen henkilöllisyystunnus, ihan sama mikä on nyt.
Toki onhan vähän hassua että noinkin voi tosiaan käydä mutta oathan vauvat kuitenkin yksilöitä vaikka saman näköisiä ovatkin. Mitäs jos oikein koittaisi rauhoittua ja miettiä onko juuri esim navoissa, painossa, tukassa, temperamentissa tai jossain muussa eroa mistä voisi tunnistaa..? Ovathan vauvat syntyneetkin toinen ensin ja toinen sitten, mitäs kun isompana haluavat tietää kumpi syntyi aiemmin niin "öö, menitte siinä pariviikkoisina vähän sekaisin, vaikea sanoa.." Jos ei nyt varsinaisesti traumaattista olekaan niin kyllä mulle äitinä kuitenkin ois aika kova paikka...
Ja kun 3 päivää vanhan vauvan vein lastenpolille lääkärintarkastukseen niin hänellä oli jo henkilöllisyystunnus olemassa siellä koneella.
muakin. Mulla on niin isoja ongelmia ollut elämässäni, etten jaksaisi vauvojen sekaantumisesta huolehtia.
Se synnärin antama henkkarin loppuosa on väliaikainen, sairaalaa varten: tyyliin 02MN
eli toinen vauva sinä vuorokautena siinä sairaalassa syntynyt Miettinen Nainen.
monikkovanhemmille: vaiva a, vaiva b, mahdollisesti vaiva c:kin.
hehhehehheheee.
HAH HAH HAA,ETTÄ TÄÄ AV ON HAUSKA PAIKKA :DDD
saatu mitään väliaikaista henkilötunnusta?!:O
ja olen sentään 12 lasta synnyttänyt!!
Milloin olet synnytänyt? Joskus vuonna miekka ja kirves oli noin kuten kerroit.
Se synnärin antama henkkarin loppuosa on väliaikainen, sairaalaa varten: tyyliin 02MN
eli toinen vauva sinä vuorokautena siinä sairaalassa syntynyt Miettinen Nainen.
Ellet ole 1800-luvulla niitä lapsiasi saanut.
Sairaalan tietoihin tarvitaan joku väliaikainen tunniste.
Mitenkä luulet, että potilaskertomus tehdään oikealle vauvalle, jos on 15 samana päivänä syntynyttä? Oikea henkkari tulee myöhemmin.
Useista vauvoista otetaan labrakokeita ja potilastarrassakin lukee esim. se 150909A02MN
saatu mitään väliaikaista henkilötunnusta?!:O ja olen sentään 12 lasta synnyttänyt!!
Mulla on niin isoja ongelmia ollut elämässäni, etten jaksaisi vauvojen sekaantumisesta huolehtia.
virallisen henkilötunnuksen kanssa, eikä sitä ilmoiteta rekisteriviranomaisille. Se on aivan yhtä virallinen henkilötunnus kuin jos lapussa lukee tyttö Virtanen.
Vauva siis EI saa mitään henkilötunnusta synnärillä, vaan kyllä se toimitetaan vasta muutaman viikon sisällä Kelalta.
myöskin synnärillä.
niin tiedän tämän!
yhdelläkään ole ollut tuollaista väliaikasta henkilötunnusta!!
ole niin sairaanhoitaja kun tytkkäät, mutta tuo kertomasi ei ole totuus...ainakaan joka sairaalassa!
OYS:ssa on lapset AINA olleet äidin henkilötunnuksen mukaan "rekisteröityjä", tiedoksesi vaan!!
tuskin on ekat kaksoset, jotka menneet sekasin...
synnytyssalissa papereihin (syntymätodistus?) numerosarja, joka oli sama kuin henkilötunnus myöhemmin.
Se lasketaan tietyllä kaavalla syntymäajasta. Opiskeluaikana matikan tunnilla laskettiin niillä kaavoilla ja oikein oli meidän kaikkien loppuosat:)
Niistä tunneista on jo 10 vuotta, enkä yhtään pysty muistamaan miten se meni, mutta voisin kuvitella, että synnärillä lapsi saa sillä kaavalla sairaalassa lasketun hetun ja se on siis luonnollisesti sama kuin "lopullinen" hetu.