Akustinen vai digitaali piano?
Lapsi 9v on aloittanut keväällä pianon soiton. kotona meillä on vaan pienet urut ja tahtoisin pianon. Itsekin tykkäisin virittää taas pianon soiton kun sitä joskus nuorempana soittelin:)
Olen surffaillut netissä ja etsinyt tietoa ja jutellut pianomyyjien kanssa ja soittajien kanssa jne... ja aika lailla tulee eri mielipiteitä.
Jotkut sanovat että pitää ehdottomasti olla akustinen piano jos haluaa että lapsen sävelkorva kehittyy ja hänestä tulee hyvä pianonsoittaja.
Jotkut taas sanovat että kyllä digitaalinenkin on ihan sama.
Mielipiteitä?
Kommentit (5)
sähköpianoon saadaan kyllä kosketuksen ja äänen voimakkuuden yhdistelmä, mutta erilaisia pehmeyksia jms on hankalampi tuottaa. Toisaalta asianahan on niin,e ttä jokainen akustinen piano on yksilö, eikä yhdellä pianolla välttämättä pysty tekemään sitä, minkä toisella pystyy.
Sävelkorvan kannalta sillä ei ole eroa, onko piano akustinen vai digitaalinen. Tai joo, jos akustinen piano on huonosti viritetty niin se voi olla sävelkorvan kannalta huono, kun taas digitaalinenhan on aina oikeassa vireesssä.
Jos taas lapsi haluaakin soittaa jotain muuta musiikkia kuin klassista pianoa (esim pop/jaxx keyboardia, syntikkaa tms) niin de digitaalinen piano vaihdettavilla ääniraidoilla ja tietokonekytkennällä olisi akustista pianoa parempi.
Mutta toisaalta, aloittaa olisi ehkä silti ihan hyvä akustisella pianolla. Lisäksi voi sitten parin vuoden päästä ostaa sen digivehkeen.
Olen soittanut paljon sekä akustista että sähköpianoa. Sähköpianolla tarkoitan sellaista missä on pedaalit jne.
Sähköpiano ei ole yhtä hyvä kuin akustinen, vaikka nykyään ovatkin hyvin kehittyneitä. Mikäli soittaja harrastaa klassista pianoa niin vielä suuremmalla syyllä akustinen. Klassisessa pianossa käytetään rannetta eri tavalla mitä esim jazzpianistit käyttävät ja ainakaan itse en saa sähköpianolla samanlaista sointia aikaan mitä akustisella.
Akustistinen piano kestää "ikuisesti" ja mikäli käyttö loppuu niin myyntiin vaan.
suosittelen ihan akustista pianoa. Siitä en tiedä, onko siinä äänen kannalta suurta ero, mutat pianolla on helpompi soittaa eri voimakkuuksilla.
Lapseni on soitatnut pianoa ja siinä erityisesti harjoitellaan eri voimaakkuuksien soittoa. Sitä ei käsittääkseni helopsti pysty toteuttamaan sähköisellä pianolla.
Olettaen että sähköinen piano on sama kuin digitaalinen.