7-vuotiaan painosta..
Paljonko teidän seitsämän vuotiaat painaa?
Mua alkaa vähän huolestuttamaan tuo tytön painon nousu..painaa nyt 33.2kg ja on 123.8cm pitkä..Painoa tullut 2kiloa vajaassa kahdessa kuukaudessa..
Liikumme paljon ja syömmekin ihan normaalisti..ei ylimääräisiä herkkuja tms.
Kommentit (67)
sun tyttös on vitun lihava. mun 11v tyttö kin painaa 33.6 kg joten on kyl laihdutettavaa!
Meillä poika n. 135kg ja 135 pitkä. Lihavaksihan se painoindeksin antaa mutta silmämääräisesti poika ei todellakaan ole lihava. Peli kertoo enemmän kuin vaaka. Älä huolehdi!
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 16:08"]
sun tyttös on vitun lihava. mun 11v tyttö kin painaa 33.6 kg joten on kyl laihdutettavaa!
[/quote]
ap:lleko sinä tuota vittua huudat? Katsoitko yhtään aloituksen vuosilukua? ei taida olla lukemassa enää vinkkejäsi.
vaikka vanha ketju, mut tytär on 7v, lähes 130cm pitkä ja 30kg. Vaatteita löytyy ihan hyvin.
isosiskonsa myös oli samoissa mitoissa saman ikäisenä, sitten tuli kasvupyrähdys ja kilot jäi.
eikä todellakaan käy itse ostamassa mitään kun ei saa vielä olla yksin ulkona.
meillä poika 7 vuotta, 121 cm, 21 kg. Kaverinsa tuplat eli 42 kg.
no tähän keskusteluun voisin kertoa tyttäreni 7 vuotiaan painon, ja se jos mikä järkyttää, mun tytär on 126 cm pitkä ja painaa 46 kg, painoa rupes tuleen jo kolmivuotiaana, vaikka syö normaalisti,menee syksyl ekalle luokalle, on käyny lääkäris ja ravitsemusterapeutilla tuosta kolmivuotiiasta lähtien, mitään vikaa ei oo löytyny, eikä tosiaan voi ite mitään herkkuja ostella, ei saa viikkorahaa, kaverit käy meil kun asutaan maalla, lähin kauppa jossain 10 kilsan pääs, ruokavalio kohillaan, janojuomaks saa vettä ja ruokajuomaks rasvaton maito, herkkuja ei saa kun juhlapäivänä (synttärit joulu tms), ravitsemusterapeutti on jopa kehunu ruokavaliota, ja liikkuu tosi paljon kun on oma piha, käydään pyöräilemäs, kävelemäs, hiihtämäs ja luistelemas talvisin, ja ruokapäiväkirjaa on pidetty kotona ja eskaris, sielläkin on kiinnitetty huomiota syömisiin mut mitään ei oo löytyny, arvakkaa vaan stressaako ja pelottaako, ja mun lapsen rasvaprosentti 95 ja se jos mikä huolestutta, joten ap voi olla aika hyvillään lapsensa painosta, ei liikaa oo, ootteko mitannu rasvaprosentin?mulla myös toinen lapsi, poika, täyttää ens kuus 2, ja on tosi hoikka ja pieni, täys vastakohta siskolleen, lapsilla eri isät, ja huvittavaa täs on, että tytön isä hoikka, mut tyttö ton kokonen, ja pojan isä ylipainoinen mut poika taas tosi hoikka ja pieni, ite oon normipainoinen, kolmas lapsi syntyy ny kesäkuun alus
En tiedä mitään lasten painosta että minkä ikäsenä pitäs painaa mitäkin. Itse olin eka-toka- luokilla vielä vähän alle 20-kilonen.
Tuosta objektiivinen lukema onko lihava vai ei:
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/pgr/200.036.html
99% näistä lapsista saa vaan liikaa kaloreita kulutukseen nähden, kyllä se vaan on läskiä eikä nestettä. Ja muutamalla prosentilla vähäisen kulutuksen taustalla on jokin sairaus, näistä muutamasta prosentista valtaosalla kilpirauhasen vajaatoiminta. Jos lapsi ei jää kasvusta jälkeen, on pikemminkin luokkansa pisimpiä ja on ylipainoinen, on äärimmäisen epätodennäköistä, että olisi mitään muuta ongelmaa kuin liiallinen syöminen.
Koittakaa päästä siitä oraalivaiheesta irti ja ymmärtäkää, että sitä lasta voi palkita muullakin kuin ruoalla.
Siis selvennyksenä, vaikka olisi kilpirauhasen vajaatoiminta, läskiä ei kerry, jos kulutus ylittää kalorien saannin. Tilanne on vain hankala, koska kroppa menee säästöliekille ja kasvu hidastuu niin kalorien kulutus romahtaa.
No jos on kilpparin vajaatoiminta niin kyllä se energiansaanti herkästi ylittää kulutuksen ihan siitä syystä että sairaus sinänsä vähentää perusaineenvaihdunnan kulutusta. Pituuskasvun hidastuminen tai pysähtyminen ei aiheuta energiankulutuksen pienenemistä.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 18:47"]
No jos on kilpparin vajaatoiminta niin kyllä se energiansaanti herkästi ylittää kulutuksen ihan siitä syystä että sairaus sinänsä vähentää perusaineenvaihdunnan kulutusta. Pituuskasvun hidastuminen tai pysähtyminen ei aiheuta energiankulutuksen pienenemistä.
[/quote]
Harjoittelepa luetunymmärtämistä. Kirjoitin "kroppa menee säästöliekille" jolla yritin selittää kansantajuisesti, mitä tapahtuu kun perusaineenvaihdunta hidastuu. Lisäksi olet väärässä pituuskasvuasiassa. Pituuskasvun aikana anabolinen toiminta vaatii rakennuspalikoita ja energiaa, jolloin samalla kalorimäärällä ilman pituuskasvua energia alkaisi kerääntyä rasvana. Pituuskasvu vaatii energiaa => pituuskasvun pysähtyminen vähentää energiantarvetta.
syö kuin hevonen (vetää nirsoilevan pikkuveljenkin jämät toisinaan...:P), karkkipäivänä herkkujakin 125cm pitkä ja painaa noin 25kg. Painoa on tullut lisää kesän aikana ainakin 3kg, mutta silti melkoisen hoikka likka.
Painonlisäyksen (ja tuhottoman syömisen...?) syy paljastui sitten pituusmitassa, pituutta tuo kuikelo kasvaa tällä hetkellä noin sentin/kk... (6v neuvolassa helmikuussa oli 121cm/21kg) Tasaantuukohan tuo jossain vaiheessa? Muuten tyttö on ennen yläasteikää semmonen koripalloilijan alku, ettei paremmasta väliä...
kun syö kuin hiiri. Painoa 18 kg. Neuvolan mielestä ok, mutta tosi kirppu on.
Lihaksikas on, ei mikään ruipelo. Miten ihmeessä teidän lapset voi painaa noin paljon??? Siinä TÄYTYY olla jo puhdasta läskiä mukana... :-(
ja painaa 22 kg. 10-vuotias tyttöni on 135 cm pitkä ja painaa 30 kg. MInusta sinun tyttö on kyllä hiukan pyöreä, liikkuuko?
en tämän hetken painoa lapselleni tiedä (mitattu elokuussa), mutta 6v ja 7v mitat ovat seuraavat:
6v: 125 cm ja 25 kg
7v: 130 cm ja 27 kg
Tyttö menee hyvin tasaisesti pituus-painosuhteessa 0-käyrää, hitusen käyrän yläpuolella. Käytännössä 0-käyrällä kuitenkin.
Tuohon 123,8 cm pituisen paino on todella paljon plussalla...
Paljonko teidän seitsämän vuotiaat painaa?
Mua alkaa vähän huolestuttamaan tuo tytön painon nousu..painaa nyt 33.2kg ja on 123.8cm pitkä..Painoa tullut 2kiloa vajaassa kahdessa kuukaudessa..
Liikumme paljon ja syömmekin ihan normaalisti..ei ylimääräisiä herkkuja tms.
on kyllä laiha.
7v on 137cm ja painaa 32,4kg
Jos jotain vertailukuvaa haluat, niin katso vaikka lastenvaatekuvastoja. Lapsimallit ovat normaalipainoisia, vaikka aikuisista malleista ei aina samaa voi sanoakaan.
Esim. h&m:n kuvastossa näyttää olevan aivan tavallisia lapsia http://www.hm.com/fi/subdepartment/KIDS?Nr=4294945135#Nr=4294944939
Lapsen painoon onneksi on helppo puuttua hienovaraisesti, ihan vaan ruoka- ja herkkuvalikoimaa rajaamalla terveelliseen suuntaan. Lapset saa myös helposti liikkumaan. He yleensä tykkäävät ihan vaikka metsäretkistä tai pallon heittelystä tmv. yksinkertaisesta jutusta, etenkin jos aikuinen lähtee leikkiin mukaan.
Ihan pienilläkin asioilla on merkitystä.
Ja jos lapsi niistä innostuu niin saattaa ottaa ne puheeksi äitinsäkin luona.