vauvan vaatteista
Ostitteko vauvalle kaikki vaatteet yms tarvikkeet jo odotusaikana ? ja kuinka monet perusvaatteet tulisi hyvä olla ? alko yhtäkkiä iskemään paniikki ku oottelen esikoista ja la. on tammikuun alussa, tuntuu ettei ole ostanut juuri mitään valmiiksi. Ja missä vaiheessa ootte hommannu vaunut, kaukalon ja sängyn ?
Kommentit (30)
jäin lomalle ennen joulua (LA oli helmikuussa) ja lopulta kaikki oli valmista jo 2kk ennen laskettua aikaa. Hyvä niin. Noin kk ennen esikoisen syntymää mulla meni issias tosi pahaksi ja toinen jalka miltei halvaantui... Kävelymatka lähikauppaan (ehkä 300m) kesti jotain puoli tuntia, enkä mä juurikaan siis päässyt kotoa liikkumaan mihinkään. Edes autossa en voinut istua, kun se taas aiheutti supistelua ja otti tosi kipeetä selkään. Lisäksi vauva laskeutui jo rv 26 ja voi pojat, että se painoi alapäätä sen pari viimistä kuukautta!
Et kyllä sitä vähän aikasemmin voi valmistautua, sitä tiedä kuinka hankalaksi menee...
Kaksi muuta raskautta on olleet hankalia jo aikasemmin ja vielä vaikeempia lopussa, mutta meillä isommilta sisaruksilta jääneillä vermeillähän me ollaan aika hyvin pärjätty...
Vaatteita nyt ei ehkä kannata ihan kauheita määriä laittaa jos/kun ei ees tiedä tuleeko tyttö vai poika ja minkä kokoinen mahdollisesti tulokas on... Mä olen kyllä aina hairahtunut ostamaan muutamia niitä ihan pikkuruisia 50cm vaatteita, vaikka isolle vauvalle ne ei mahdu ensinkään ja meidän melko sirpakoillakin ne on menneet vaan pari ekaa kuukautta (vaikka onhan se kiva, että on pari edes suunnilleen sopivaa, kun onhan ne 60cm vaatteet aika valtavia semmoselle 50cm/3,5kg keskiarvovauvallekin...) Tälle meidän kuopukselle sitten haalittiin niitä pikkuruisia jälkeenpäin lisää, kun tyttö onkin vähän lilliputtimallia ja ne 50cm vaatteet alkaa vasta nyt mennä pieneksi - tyttö täytti tänään 5kk XD
itse ostin vauvalle haalarin reilumpana kokona.tai siis se oli vastasyntyneelle reilu.siitä sai sellaisen pussin, joka minusta on kätevä esim. kun vauva on vaunuissa. myöhemmin se menee haalarina, ja menee vaikka nyttenkin..
ei vaunuissa haittaa, mutta voi tuska kun yrittään tunkea sitä vauvaa turvaistuimeen... Jos pienen kintut ei yletä edes puntteihin asti, niin koita siin nyt sitten kaivella ne jalat jostain, että saat vyöt viritettyä... (ellei sitten osta kaukalopussia, mutta ovatten aika hinnakkaita.. imho)
tai kummatkin jos löydät kirpparilta edullisesti. Vähän riippuu kuinka iso vauva tulee. Sitä kumminkin vielä tarvii, jos nukkuu vaunuissa vielä vapunkin aikaan ja voi olla vilu.
Ensin se 62 cm menee aivan varmasti, mutta jos saat ison vauvan, se voi olla pieni jo 2-3 kk vanhana.
kivoja vastauksia tullut. :) Minkäkokoisena se haalari olisi sitten hyvä olla ihan vastasyntyneelle..?
vasta kun on syntyt ja siihen asti menisi äitiyspakkauksen haalarilla. Laitokselta kotiin voi aivan hyvin viedä jos ei halua muuten pitää vielä :)
Edellisessä pakkauksessa ollut puku oli TODELLA lämmin ja meni meillä todella kovilla pakkasilla, jotka oli kyllä harvassa :D
Siksi suosittelen kyllä hankkimaan vaikka sen 62cm toppahaalari sekä 68cm myös..
Varsinkaan ensimmäisen kanssa ei tiedä vielä miten paljon tarvitsee mitäkin, liikaa ei mielestäni voi olla :D
Huomasin muuten että onpa tyhmää, äp ei ole enään kevyttoppahaalaria! :( se oli se kaikkein tarpeellisin meillä ollut molemmilla lapsilla! höh..
Hommaisin itse 56cm 1 bodyn, 1 housut, 1 unihaalarin..Äp tulee 60cm vaatetta ja yks 56cm paitakin. Itse ostin lisäksi esikoiselle 1 50cm bodyn ja housut. Lisäksi myös 56-60cm villatakin ja villahousut, tai no mummi teki :D
Näistä oli paljon hyötyä...Molemmat lapset ovat samoissa vaatteissa tulleet laitokselta kotiin :) vaikka olivatkin erisukupuolta.
Sattui vielä niin että esikoinen oli 48cm pitkä ja kuopus 47cm pitkä:)
Säästään ne muistoksi itselle sekä heille. Jos haluavat joskus omilleen lainata :D omaksi en anna :D vien mukanani kehystettynä ne :D
LA on myös tammikuun alussa. Mitään en ole vielä ostanut, mutta kovasti olen vaunuja yms. isompia tavaroita katsellut netistä. Äsken juuri tarkastin Huuto.netin pinnasänkytarjontaa. En jostain syystä oikein vielä uskalla ostaa mitään, olen ajatellut että jos sitten loka-marraskuussa. Toisaalta meillä on aika pieni asunto, joten en viitsi vielä hirveästi mitään isoja tavaroita senkään puolesta hankkia nurkkiin pyörimään.
Mä aloin selvittämään ja hommailemaan tavaraa vasta raskauden puolivälin jälkeen esikoisen kanssa.
PK-seudulla tosiaan saa rattaat/vaunut kaupasta suoraan mukaan jos ei ole ostamassa jotain erikoismallia tai -väriä. Tosin monethan tilaa niitä netistä, itse tilasin just sisarusrattaat netistä, tulivat viikossa kotiin.
Äitiyspakkauksen vaatteilla pärjää tosiaan aika hyvin ja esikoinen saa yleensä myös lahjaksi aika lailla kamaa. Kovin paljoa ei siis kannata itse hamstrata pieniä kokoja ennen kuin näkee mistä tykkää. Bodeista on muuten sellaiset kietaisumalliset hyviä aluksi.
Äitiyspakkauksen toppahaalari on nykyisin kokoa 68, joten ainakaan sen kokoista ei kannata ostaa. Minusta kaikista kätevintä talvivauvalle oli lämpöpussi, jonka laittoi vaunuihin. Mä en varsinaista toppahaalaria vauvaikäisellä käyttänyt ikinä. Joihinkin turvakaukaloihin saa ostettua myös lämöpusseja. Jos autona on nyt joku 1980-luvun jälkeen valmistettu, niin auton lämmityslaite toimii sen verran hyvin, että toppahaalari on vähän turhan kuuma 20-asteisessa autossa. Lyhyen matkan nyt menee tietty miten vaan, mutta aika tuskaa sillä vauvalla jos on vaikka puolen tunnin ajomatka. Siis autoon sellaista varustusta jota on helppo vähentää myös auton ollessa liikkeessä. Viltti ja huopa ovat käteviä.
Kaikkea mitä saa lähiruokakaupasta ei kannata valtavaa määrää hamstrata etukäteen. Ruokaa joutuu joka tapauksessa ostamaan vauvan synnyttyäkin :-) Noi vauvaöljyt ja talkit ovat helposti just sellaisia turhakkeita, joilla ei välttämättä tee mitään.
Rintapumppukin kannattaa ehkä hommata vasta sitten kun näkee tarvitseeko. Hyvä pumppu ei ole ihan ilmainen hankinta ja niitäkin saa ihan marketeista.
vaunu tarjontaa on täälläki tullu katseltua pidemmän aikaa netistä ja lastentarvikeliikkeistä. sen oon jo osannu päättää että otan yhdistelmät ja yritän bongata jotku mahd. edulliset. :D silti olen ajatellut satsata niihin hiukan enemmän, että menevät sitte isommallekin lapselle moitteettomasti.. :) huutonetistäkin kattonut käytettynä, mutta ei ole oikeen löytynyt sieltä sopivia ja kun mielellään ostaisi samalta alueelta ettei tarvisi lähettää niitä..
kaukalo on jo valmiiksi valittu, brion kaukaloon päädytty.
vauva, ihan keskiverto kokoinen. Olin ajatellut pärjätä äitiyspakkauksen puvulla. Onneksi innokas täti toi laitokselle ihanan 62 senttisen puvun. Sillä mentiin koko kevät. Myöhemmin keväällä nukkui paljon äitiyspakkauksen kevyemmässä vanupuvussa. Seuraavana syksynä vauva tykkäsi istua rattaissa ja ostin vähän enemmän tuulenpitävän haalarin sitä varten, oliskohan ollut 74 senttinen.
Ja kaikki oli vauvalle valmiina. Yli kuukautta ennen la:ta kokosimme sängyn ja hoitopöydän.
Jotain vaatteita hommaisin valmiiksi, mutta en ihan liian kanssa. Kaikilla on omat suosikkivaatteet (body+puolipotkarit, kokopuku jne.) ja se selviää vasta käytännössä.
Meillä vauva puklaili kovasti alussa ja parina ekana viikkona vaatetta vaihdettiin koko ajan.
kun tänne tullu paljon mukavia vastauksia.
Kyllä se toppahaalari on varmasti järkevä ostaa, ettei ole niin reilu kuin vaikka äitiyspakkauksen puku. Mistä olette ostaneet vauvalle haalarin? nettikaupoissa ei hirveästi ole vaihtoehtoja. tais olla prismassa jossa kattelin ja siellä oli mukavasti vaihtoehtoja noista puvuista..
:)
ja ekat vaatteet ostin huhtikuussa + otin äitiyspakkauksen.
kyllä kauppaan pääsee vauvan synnyttyäkin ja nettikaupoista on helppo tilata ;)
Kaukalon sain ystäviltä ja toivat laitokselle, vaunut ostin toukokuun alussa eli pian äitiysloman alkamisen jälkeen (oli paremmin aikaa kierrellä kauppoja). Vaunukaupasta ostin samalla myös pinnasängyn..
että vauva syntyy? Siellä kaupoissako sitten juostaan tikit aroissa paikoissa, rinnat piukeina, ja imetyksen opettelu meneillään katsomassa vaunuja, vaatteita ja turvakaukaloita sun muita. Voihan tietysti noinkin asiat hoitaa, jos haluaa stressinsä maksimoida. Siinä äitiysloman alussa on vallan hyvin aikaa hoitaa noita juoksevia asioita ja laittaa "pesä" kuntoon. Mutta joidenkin lapsethan ei malta kohdussa siihenkään asti.
vauva kulkee vaikka liinassa aluksi eikä tammikuussa heti saa lähteä uloskaan vastasyntyneen kanssa eli vaunut voi vaikka mies käydä hakemassa lapsen synnyttyä ja pieni vauva voi sitten nukkua vaununkopassa, jos sänky on hankkimatta; tai äidin vieressä sängyssä. Nämä siis lähinnä, jos jättää viime tippaan ja vauva syntyykin ennenaikaisesti...
Saat kuitenkin lahjaksi just niitä pieniä söpöjä 56-62cm vaatteita. Älä osta liikoja vaan säästä nekin rahat isompiin vaatteisiin, sitten niitä ei muut ostele.
en ole ajatellu lapsen synnyttyä kaupoisa juoksennella. Kysyin että hankittako kaikki tarvikkeet/vaatteet ennen syntymää.
on tullut valmiiksi kateltua isompia hankintoja, lastentarvikeliikkeitä kierrelty ja hintoja vertailtu.. jotenki se paniiikki alkaa vain iskemään noitten hankintojen kans
:)
Tai sitten kun vauva on syntynytkin. Mutta niin kun joku jo kirjoitti, ei ehkä ole se paras mahdollinen hetki kun muutenkin ei siinä vaiheessa ole ihan parhaimmassa kunnossa.
Tässä vaiheessa nyt alkaisin ottamaan selville tietoa vauvatarvikkeista noin yleensä. Eli mitä on markkinoilla ja mikä tuntuu itsestäsi että voisit tarvita. Kaikkea ei tarvitse mitä markkinoilla on, ja se mikä on toisesta ihan välttämätön tavara on toiselle täysi turhake.
Muista että jos sinulle on väliä minkälaisia vaunuja työntelet, niin kannattaa olla ajoissa liikenteessä, sillä joissakin vaunuissa on aika pitkät toimitusajat, esim. saksalais merkeissä, saattaa olla 3kk toimitusajat.
Mutta jos sulle ei ole niin väliä, voit myös kävellä liikkeeseen ja ostaa ihan vaan jotkut.
Jos sitten haluat ostaa käytettyjä tarvikkeita ja vaatteita, kannattaa nyt jo alkaa haalia niitä. Etenkin, jos joku kaveri lupaa sulle antaa/lainata joku, niin ala katsoa että alat saamaan tavarat (minä odotan edelleen että saisin kälyltäni heidän vauvan vaatteensa jotka lupasi minulle, meidän "vauva" on kohta 2v. ei sen puolen, olen ostanut omia vaatteita, mutta jos olisin sen varaan laskenut, niin olisin jäänyt hieman puille paljaille).
n 3 kk aiemmin. sitte ostin vaan kaks bodya ja 2 potkarit enkä oikeen mitään muuta (äitiyspakkakuksen lisäksi siis) koska en tienny kumpi tulossa ja sillon ku kattelin niin en löytäny mitään kivoja mitkä kävis kummallekki. mutta saatiin sitten paljon vaatteita lahjaksi ja ite kävin viikon päästä ostaan hieman lisää...
kannattaa ottaa huomioon että pakkauksen vaatteet on tosi isoa kokoa. minäki olin niihin luottanut mutta eihän niitä voinut käyttää vasta ku 2kk eteenpäin.-...
Nyt rv 35+6. Ja jotain pikkujuttuja puuttuu, vaatevarastolla pärjää aika pitkälle. Mä kun tykkäsin, et on pestynä ja silitettynä paljon vaatetta valmiiks, ettei sit heti tarvii sitä urakkaa aloittaa.
Meiltä puuttuu infrapunakuumemittari, rintapumppu, vauvan viltti/huopa (peitto on kyllä sänkyyn ja vuodevaatteet), sitten peppupyyhkeitä ja yökkäreitä on aika vähän. Muuten pitäis aika pitkälle pärjätä. No vauvaöljyä tarvii ja sit tietty lisää vaippoja, jne, kun loppuu! :D Ja imetysliivejä en ole vielä viitsinyt ostaa kuin yhden pakkauksen, jossa oli kahdet.
saatiin kaverilta 62-senttinen toppahaalari. Ajateltiin pärjätä sillä ja sitten jos tosi nopeesti kasvaa, niin sitten katsotaan, jos ei se äippäpakkauksen puku olisi ihan valtava. Lisäks meillä on kevyttoppapukuja/vastaavia joka koossa 70-senttiseen saakka. Kun on saatu niitä ja ostettukin.