Järkyttävä ilmapiiri töissä
Olen pienessä firmassa töissä ja minulle pienen lapsen äidille on kasattu järkyttävä määrä töitä.
Olen tehnyt koko alkusyksyn 10-tunnin työpäiviä ja pöydälleni kasataan vaan lisää.
Pomo ilmeisesti yritää savustaa minut ulos. Luulee varmaan että olen jäämässä taas pian äitiyslomalle.
Kaikesta huomaa että on taantuma. Kukaan ei uskalla irtisanoutua ja taas työntekijöitä voi kohdella miten vaan.
Sääliksi käy pientä lastani, joka ei kohdta edes tunne äitiään.
Mitä tehdä ?
Kommentit (11)
savustaa minua pihalle. Laittoi laittomia työvuoroja joista nuorena ja kokemattomana en uskaltanut valittaa, kun piti vain olla tyytyväinen että töitä oli. Lisäksi hän teki kohdallani kärpäsestä härkäsiä. Myöhemmin hän joutui firmastamme pois, ja on nykyisin jo maan povessa. En ikävöi. Tosin muutama epäoikeudenmukainen vallankäyttötapaus kaivelee vieläkin mieltäni varmaan lopun ikääni.
niin teet 8h töitä (jos muuta ei ole ta:n kanssa sovittu) ja lähet kotiin. Kotona et suo ajatustakaan töille.
Jos töitä on yksinkertaisesti enemmän kuin niitä ehtii tehdä, niin sitten pitää priorisoida ja jättää loput tekemättä. Teet vain kaikkein tärkeimmät. Voit myös kysyä esimieheltäsi, että missä järjestyksessä teet jos se ei ole itsestään selvä. Tästähän on tutkimuksiakin, monissa töissä jopa puolet tehtävistä on kokonaisuuden kannalta täysin turhia. Kirjoitetaan muistioita, joita kukaan ei lue tms.
Onko sinua pyydetty ylitöihin? Saatko niistä korvausta? Jos et, niin mä en oikein näe mitään syytä istua töissä kymmentä tuntia.
Usein noissa tilanteissa pitää olla itsellä jotain jämäkkyyttä. JOs eteesi kannetaan tehtäviä, teet ne kaikki huolella ja mukisematta, niin esimies jopa saattaa kuvitella, että sulla ei ole mitään ongelmaa asiassa. Vihjailu ei yleensä auta, vaan sun pitää itse sanoa suoraan mitä ehdit järjellisessä ajassa tehdä.
Toinen vaihtoehto on se, että poltat kynttilää molemmista päistä, teet järjettömän määrän palkattomia ylitöitä, lapsesi ei tunne kohta sua ja jäät pitkälle sairaslomalle.
Kolmas vaihtoehto on vaihtaa duunia.
kirjoita ylös jokaikinen asia minkä olet töissä päivittäin tehnyt. Kirjaa myös tarkkaan työajat jokaiselta työpäivältä. Näin sinulla ainakin on näyttöä jos sattuisit sitä myöhemmin tarvitsemaan.
Kun voisinkin, mutta emme ykseinkertaisesti enää saa lapsia...
Kukaan ei vaan töissäkään tunnu tajuavan sitä.
Ensin täytyy itkeä ja surra lapsettomuutta ja sitten päivittäin työelämässä sietää erilaisia vihjailuja ja suoria kysymyksiä aiheesta.
Esimerkiksi miespuolinen työkaverini suoraan neuvoi nostamaan jalat ylös ain "sen" jälkeen...
Miten näitä paskiaisia riittää joka työpaikalle ?
Olen pahoillani, että ette saa enempää lapsia. Mitään loistavia neuvoja en osaa antaa. Ihmistä ei voi työehtosopimuksen mukaan pakottaa ylitöihin. Ja jos teet jatkuvasti 10 tunnin päiviä, niin johan se menee yli laillisestakin määrästä jonka vuosittain ylitöitä saa tehdä.
joka tekee paljon töitä työpaikallasi? Et varmaan.
En tiedä mitä sulle sanoa. Omalla työpaikallani on myös huono ilmapiiri tällä hetkellä, epävarmuutta, lomautuksia... KAIKKI kärsivät.
Ainaskin pomollesi, niin saattaa savustus loppua yllättäen, jos siitä on kiinni.
Voisit ottaa yhteyttä liiton luottamusmiheen. Tai sitten kunnalliseen työsuojeluvaltuutettuun.
Muistan sen hirveän ahdistuksen, kun istuin iltamyöhään töissä. Puhu avoimesti esimiehellesi tilanteestasi, älä suostu tuollaiseen.
niin tee toinen lapsi. Pääset hetkeksi pois.