Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö ihmisellä olla varaa kasvattaa lapsensa?

Vierailija
12.09.2009 |

Olen tässä miettinyt, miten jotkut aika vähävaraiset ihmiset haluavat aika monta lasta. Enkä tarkoita nyt ihmisiä, jotka vakaumuksensa mukaan uskovat, että kaikki lapset pitää ottaa vastaan, vaan niitä, jotka nimenomaan haluavat monta lasta, vaikka voisivat myös käyttää ehkäisyä.

Meillä on monta lasta, ja mietin kyllä, että meillä pitää olla myös varaa lasten harrastuksiin, riittävän isoon kotiin, opiskelujen tukemiseen jne. Ja kyllä meillä onkin, varsinkin muuten elämme kohtuudella.

Mutta nämä köyhemmät perheet, eivätkö he ajattele, että lapselle pitää tarjota esim tukea opiskeluaikana, vai eikö se tule vielä edes mieleen? Ja ajattelevatko he, että muiden veronmaksajien asia on maksaa heidän lapsilleen se, mihin heillä itsellään ei ole varaa?

Onko teistä hyvä asia hankkia monta lasta olosuhteissa, missä tietää jo etukäteen, että heidän tarpeisiinsa ei ole taloudellisesti mahdollista vastata? Enkä nyt siis tarkoita sitä, etteivät köyhät ihmiset saisi haluta lapsia ollenkaan, mutta tarvitseeko niitä olla esim kolmea enempää välttämättä? Tai onko lapsien saaminen aloitettava ennen ammatin hankkimista?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aivan saman sanoisin kuin sinä, että kyllä toki suunnilleen kaikilla pitää olla oikeus lapsiin, mutta kohtuu kaikessa. Mun mielestä ei voi olla niin, että jos ihmisellä ei oo varaa edes kuuteen lapseensa, niin silti pitää olla oikeus hankkia vielä se seitsemäs ja kahdeksas lapsi. Eli en ikimaailmassa usko, että kuusi lasta ei tee perhettä vielä onnelliseksi, vaan vasta kahdeksan riittää.

No, tajuan kyllä, ettei kaikilla lasten tekemisen lähtökohtana ole tehdä itseään onnelliseksi vaan antaa lasten tulla. Mutta jos tosiaan ei ole varaa huolehtia, niin pitäisi ottaa vastuuta niistä lapsistaan sen verran, että rajoittaa niiden määrään, jotta pystyy huolehtimaan edes jo syntyneistä lapsistaan.

Vierailija
2/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkeen voikin aloittaa lisääntymisen.

Mutta nämä köyhemmät perheet, eivätkö he ajattele, että lapselle pitää tarjota esim tukea opiskeluaikana, vai eikö se tule vielä edes mieleen? Ja ajattelevatko he, että muiden veronmaksajien asia on maksaa heidän lapsilleen se, mihin heillä itsellään ei ole varaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos ei ole varaa elättää kuin kolme lasta niin niitä ei pidä tehdä viittä. Naida voi ilman lisääntymistäkin eikä uskonto tuo kenellekään oikeutta tehdä lapsia, joihin ei ole varaa.

Vierailija
4/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakotetaan aborttiin jottei lapsi pilaisi taloudellista asemaa ja köyhän perheen teinityttö saa tukea vanhemmiltaan lapsen hoidossa??

Vierailija
5/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suurperhe on varmaan palkkatuloiltaan pienituloisia. Mies on kaupassatöissä myyjänä, minä työttömänä ja kohta minimi äitiyspäivärahalla kotona. Seitsemäs lapsi syntyy parinkuukauden kulttua. maksetaan asuntolainaa jne. eli tulot on pienet. Silti vanhimman pojan opiskelu lukiossa maksetaan ja nyt alkanut autokoulu maksetaan. samoin tupataan repimään rahoja harrastuksiinkin, Joskus asioita joudutaan hoitamaan myöhässä jotta saadaaan harrastuskset pyörimään jne.. mutta kummasti me saadaan asioita hoitumaan. Ei se oikeastaan ole tuloista tai lapsimäärästä kiinni vaan tahdosta.

Vierailija
6/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teinitytöllä on muukin tulevaisuus kuin lasten tekeminen vuosittain ja teininä äidiksi tulo vaikeuttaa opiskelua melkoisesti.

Vierailija
7/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap ainakin tukisi lapsiaan, mikäli joku heistä olisi vanhemmaksi tulossa. Ja parhaani tekisin, että lapsi saisi myös sen koulutuksen.

Mutta tilastollinen tosiasia on kuitenkin se, että korkeammin koulutetuissa perheissä ylipäätään on noita teiniraskauksia reilusti vähemmän kuin matalammin koulutetuissa. Eli kyllä kasvatus ja arvot vaikuttavat. Lukiota käyvät tytöt menettävät muuten neitsyytensäkin reilusti muita ikätovereitaan myöhemmin.

pakotetaan aborttiin jottei lapsi pilaisi taloudellista asemaa ja köyhän perheen teinityttö saa tukea vanhemmiltaan lapsen hoidossa??

Vierailija
8/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin lapset, sitten opinnot ja työ. Näin olen itse tehnyt ja hyvilläni siitä. Nuorena jaksaa odotusajan paremmin, synnytyksestä toipuu nopeemmin ja valvomiset menee kevyemmin. Lisäksi nykyään useiden alojen opiskelu on sen verran joustavaa että se sujuu leikki-ikäisen kanssa yh:ltakin. Itse kirjotin keskitasoa paremmin arvosanoin ylioppilaaksi kolmen vaippaikäisen äitinä, nyt olen koneen DI ja lapset kaikki koulussa, esikoinen yläasteella.

Järkyttää katsoa kolkyt+ ensisynnyttäjiä, jotka hajoilee henkisesti jo raskausaikana, mankuu koko ajan pikkuvauvan yöheräämisistä ja kaipailee 2kk kotonaolon jälkeen töihin..

Vierailija
9/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattaminen on enemmänkin tahdosta ja arvoista kiinni kuin rahasta. Rahalla saa sitten sitäkaikkea muuta, krääsää, vaatteita, harrastuksia jne.

Monessa rahakkaassa perheessa on lasten kasvattaminen jäänyt tosi vähälle. Rahalla on korvatu vanhempien läsnäolo ja huolehtiminen.

Mutta tietystikään lapsia ei pidä hankkia enempää kuin mihin on varaa. Onneksi koulutus Suomessa ei maksa juuri mitään. Duunariperheenkin lapsi voi hyvin hankkia hyvän koulutuksen.

Vierailija
10/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on yhteiskunan tehtävä maksaa TULEVIEN VERONMAKSAJIEN (hah) kasvatus ja elo.

Kiitos tämän sairaan sossuyhteiskunnan. Kiitos ja kumarrus sosialidemokratialle ja tasapäistävälle lusmuyhteiskunnallemme. Ai niin, kaikkihan tykäävät maksaa... Minä maksaisin mielelläni (ja maksankin) koulutuksesta, terveydenhoidosta jne. Voisin luopua myös lapsilisistä. Samoin olen turvannut jo eläkepäiviäni.

Joten minä olen sitä mieltä, etä lapsia saisi tehdä juuri sen verran kun on varaa heitä elättää ja kasvattaa. Voi kumpa tätä hemmetinmoista tukiviidakkoa jo pikkuhiljaa alettaisiin purkamaan ja ihmisiä kannustamaan oman ja lastensa elämän hallintaan ja elättämiseen.

Sairaat ihmiset ovat asia erikseen.

Vierailija
11/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvattaminen vaatii rahaa. Ette te taivasalla voi elää, vaan asunnossa pitää asua, ja joku sen aina maksaa. Samoin maksaa ruoka ja vaatteet.

Duunariperheen lapset voivat hankkia ihan minkä koulutuksen haluavat, mutta eihän tässä mistään duunareista olekaan kyse, vaan nimenomaan niistä, joilla ei omia tuloja ole.

Vierailija
12/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on hyvä että sinulla on hyvin ja se lapsilisäkin on vapaaehtoinen, jos et sitä koe tarvitsevasi siitä voi kieltäytyä....

Ja eiköhän jokainen järkevä rikas tai köyhä pyri kasvattamaan lapsistaan omillaan toimeentulevia.

Itse ainakin köyhänä haluan ehdottomasti peremman tulevaisuuden omille lapsilleni joten heidät kaikki aijon kouluttaa vaikka se olis viimeinen tekoni.

Ja mikä huvittavinta ne "luuseri kakarat" mitä minä tiedän ovat varakkaista perheistä koska "isä maksaa" ne muksut ainakin mitkä täällä meillä riehuu ja dokailee on juuri näitä parempien perheiden paremman kakarat..

terveisin kouluttamaton äiti joka maksaa poikansa+ muiden lastensa koulutuksen vanhinkin menossa yliopistoon Helsinkiin jatko opintoihin..

Katsos toisille myös köyhille on kunnia-asia olla olematta sossun asiakas.

Vierailija
13/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä, jotka hankkivat useamman lapsen ja sitten itkevät kun yhteiskunta ei tue riittävästi ja sukulaisetkaan ei suostu ottamaan kuutta lasta hoitoon. Lapsien hankinta on ollut oma ratkaisu, joten siitä on pääosin kannettava itse vastuu.

Toisaalta taas tämä herättää kysymuksen, että monta lasta on ihmisen perusoikeus? Kun on olemassa niitä vanhempia, joilla ei varaa edes siihen yhteen tai kahteen lapseen ilman yhteiskunnan tukea. Että onko ok, että yhteiskunta tukee yhden tai kahden lapsen kasvattamista, mutta jos on useampi, se on oma ongelma, mitäs hankki niin monta?

Vierailija
14/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan täälläkin ihan jatkuvasti niitä ketjuja, joissa kysellään, tuleeko toinen lapsi kalliimmaksii kuin ensimmäinen, tai kolme lasta enemmänkuin kaksi, ja vastauksia on hirveästi, joissa kerrotaan, että ei tule kun kaiken voi kierrättää. Jos tuolla tavalla ajattelee, tulee aikalailla yllätyksiä myöhempinä vuosina.

Vierailija
15/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

narkkari, rikollis, juoppo ym perheillä pitäisi olla pakko ehkäisy ja jos lapsia silti tulee niin automaattinen huostaanotto tai ainakin pakko mennä päihdeklinikalle hoitoon. tai jotain muuta tosi radikaalia.

Vierailija
16/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja köyhiä ollaan.

mä ainakaan mitään valita, mulla on paras mahdollinen perhe ja kaikki niinkuin pitääkin! tiukilla mennään mut rakkautta piisaa!

Vierailija
17/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattaminen on enemmänkin tahdosta ja arvoista kiinni kuin rahasta. Rahalla saa sitten sitäkaikkea muuta, krääsää, vaatteita, harrastuksia jne.

Monessa rahakkaassa perheessa on lasten kasvattaminen jäänyt tosi vähälle. Rahalla on korvatu vanhempien läsnäolo ja huolehtiminen.

Mutta tietystikään lapsia ei pidä hankkia enempää kuin mihin on varaa. Onneksi koulutus Suomessa ei maksa juuri mitään. Duunariperheenkin lapsi voi hyvin hankkia hyvän koulutuksen.

Juuri näin,ei rakkautta voi ostaa vaan se pitää antaa!!!Liian monta kertaa olen nähnyt että rahalla "ostetaan"lapsi muka tyytyväiseksi:(...

Vierailija
18/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka monta kenelläkin on varaa kasvattaa?

Millä se määritellään? Siskoni aikoinaan sanoin, ettei hänellä ole varaa kasvattaa, kuin 2 vaikka molemmat on koulutettuja ja kohtuu tuloisia. Itse koen , että minulla on varaa kasvattaa nämä omani (7) vaikka olemme ainakin Urpiaisen mittapuun mukaan pienituloisia. Toisaalta meillä lapset on tehty isolla haarukalla vanhin 17v ja nuorin vielä mahassa. Vanhin tosiaan lukiossa ja autokoulussa ja molemmat kustannamme itse. Samoin aijomme kouluttaa muut lapset ja ajokortit heille, ihan itse. Eikä meillä edes ole enää elossa olevia mummuja tai vaareja joilta pystyisimme apua pyytämään. Itse olemme tehneet itse kasvatamme ja koulutamme.

Vierailija
19/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

terv. 14

Vierailija
20/43 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos perheen tulot on esim. 3 000 euroa, niin niillä tuloilla saa tehdä max 3 lasta. Ei tietenkään.

Vaan tuo alkuperäinen kysymyshän kimposi varmaankin siitä lehtijutusta, jossa vanhemmilla ei ole omaisuutta eikä kumpikaan käy töissä, ja perheeseen odotetaan kahdeksatta lasta. Kyllä sitä tosissaan saa kysyä, että kuinka monta lasta yhteiskunnan on tälle perheelle kustannettava, kun itse eivät osallistu kustannuksiin tällä hetkellä sentilläkään. Ja sitten kehtaavat vielä valittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän