Saako erityisluokka-lapsesta jotain tukea?
Meillä tarkkaavaisuushäiriön, ym ym ongelmia ovaava lapsi. Lapsi nyt erityisluokalla. Mutta kotona yhä suuret "vaikeudet" että lapsi oppisi yhtään mitään arksiia asioita, kuten omatoimisuus, tavaroista huolehtiminen jne..joskus olen jostain lukenut että on mahdollista saada kelalta jotain tukea?
Kommentit (2)
Tuki ja sen määrä riippuu ihan lapsen tarvitsemasta tuesta. Itse sain erityisvaikeuslapselle korotetun tuen koulun alkuun ja sitten pari vuotta perustukea.
Hakumukseen kannattaa pilkun tarkasti kertoa mitä vaikeuksia on kotona aamulla, päivällä, illalla, yöllä. Mitä asioita joutuu tekemään lapsen puolesta tai mitä pitää vahtia että lapsi tekee. Mitä terapioita teillä menee, minkä verran kulkemiseen menee ja mitä kulkemiset maksaa? Maksatteko jotain terapioita itse? Käytättekö ulkopuolista lastenhoitoapua, että vanhemmat saa hengähdystauon jne. Itselläni noita tekstejä tuli 2-4 sivua. Vähätellä ei mitää kannata, mielummin huikan liioitella. ja jos ensimmäinen hakemus tulee kielteisenä, niin valitus vaan lisäselvityksillä sisään. Hakemukseen tarvitaan lääkärin lausunto ja minä annoin itse lääkärille listan asioista joita lausunnoissa tulisi näkyä.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/180701083327EH
mulla tyttö 10vuotta ja perusteeksi riittää se että tytöllä ei ole juuri ajantajua ja minulta menee kohtuuttoman paljon aikaa vuorokaudessa hänen kanssaan läksyjen tekemiseen.
tuen hakemiseen tarvittiin kuitenkin viikon neurologinen tutkimusjakso sairaalassa.