Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskallattako ottaa raskausaikana ibuprofeenia?

Vierailija
09.09.2009 |

Tiedän että loppuraskaudesta se on kiellettyä, mutta entä aikaisemmin?

Gyne sanoi että sitä voi tarvittaessa ottaa, mutta silti minua hirvittää... en ole toistaiseksi uskaltanut, vaikka päätä särkee eikä Panadol auta.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkelaitoksen sivuilta suora lainaus:

"Ihmisellä on todettu yhteys hengitystiealueen epämuodostumien ja raskauden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana käytetyn kodeiinin välillä. Viitteitä muistakin epämuodostumista on saatu analgeetteja, mukaan lukien kodeiini, koskevista epidemiologisista tutkimuksista. Sen vuoksi tätä valmistetta saa käyttää raskauden aikana ja etenkin kolmen ensimmäisen kuukauden aikana vain painavista syistä ja huolellisen riski-hyötyharkinnan perusteella. Lisäksi on olemassa selostuksia, joiden mukaan kodeiinin toistuva käyttö raskauden viimeisen kolmanneksen aikana on aiheuttanut vastasyntyneelle opioidiriippuvuusoireita.

Suurten parasetamoli-kodeiiniyhdistelmäannosten käyttö voi synnytyksen yhteydessä aiheuttaa vastasyntyneelle hengityslamaa."

Vierailija
42/48 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota olen yrittänyt sanoa, mutta eihän se oikein mene kaaliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 mg kodeiinia vastaa 10 mg morfiinia. Itse sain raskausaikana Panacodia migreeniin, määrääjänä Naistenklinikan gynekologi. Eiköhän edustane maamme huippua näissä asioissa. Ja tietysti neuvolantädin piti säksättää tuosta Panacodista...

Ei kyllä vastaa 10mg morfiinia, pikemminkin 300 mg kodeiinia vois vastata 10 - 15 mg morfiinia.

t. sunnuntainarkkaaja (testattu noin parikymmentä erilaista huumetta alkoholin lisäksi)

Nautin noin kymmenen -viisitoista kertaa vuodessa jotain laitonta tai laillista mieleenvaikuttavaa ainetta, mukaanlukien alkoholi. Olen siis päihteiden vaikutuksen alaisena huomattavasti harvemmin kuin suurin osa teistäkin, koska useimmat teistäkin vetää kerran kahteen viikkoon kännit. Olenko narkomaani?

Et ehkä tutiseva, käsivartensa piloille piikittänyt katuhuora, mutta narkomaani silti.

Eli sinä ja suurin osa muista av-palstalaisista olette siis alkoholisteja?

Oman ongelman kieltäminen tietysti sopii narkomaanin tunnusmerkkeihin.

Kuten myös alkoholistin tunnusmerkkeihin :D

Mutta myönnät sentään ongelman kieltämisen. Se on jo askel eteenpäin.

Vierailija
44/48 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teksti ei kieltänyt käyttöä, mutta ohjeisti erittäin vakavaan harkintaan.

Kumma miten kielto nähdään siellä missä sitä ei ole.

Vierailija
45/48 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

typerehtiminen seis: huumausaineen vähäinen käyttö ei tee narkomaania, kuten ei alkoholin käyttö tee alkoholistiakaan.

#45, jätä sana "narkomaani" oikeaan käyttöönsä, nimittäin kuvaamaan sairautta. Tämä huolimatta siitä kuinka paljon haluaisitkaan tuolle huumeharrastajalle keulia.

Tarpeeton nimittely ei edistä kaikille yhteistä tavoitetta eli huumehaittojen vähentämistä.

Vierailija
46/48 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vähän aikaa sitten googlasin särkylääkkeitä ja törmäsin tutkimustulokseen jonka mukaan ibuprofeiini lisää 80% alkuraskauden keskenmenoriskiä:/

Olen ibuprofeiinin suurkuluttaja niska-hartia-päänsärkyjen takia. Puolen vuoden sisällä 2 keskenmenoa. Sitä ennen ei elämässäni yhtään km:oa, 5 lasta. Arvatkaa käytänkö ibuprofeiinia enää jos tulen raskaaksi:/

Vierailija
47/48 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytin ibuprofeenia kaksi ensimmäistä kolmannesta. Otin yhteensä viisi 400mg:n tablettia, siis yhden kerrallaan ja noin kuukausi väliä aina. Migreeniin on mulla meinaan auttanut yleensä ihan toi yks burana levon kera, eli aika helpolla olen päässyt. Viimeinen kolmannes sitten onkin ollut hankala. Migreeneitä ollut hieman useammin, eli kolme kertaa tähän mennessä ja rv 35+3. Panacodia kirjoitti lääkäri mulle myös. Panadolista kun ei ole mitään hyötyä pieninpäänkään kipuun, vaikka sitä söis sen 1g. Eli migreeniin on turha edes koittaa.

Panacod on helpottanut vähän, vie kivun muutamaksi tunniksi ja auttaa nukkumaan. Ongelma on vaan se, että se ei hoida sitä migreeniä, ainoastaan oiretta ja niinpä päänsärky on takaisin, kun lääkkeen vaikutus lakkaa. N 1vrk ja 2-3 Panacodia, niin mun lievähkö migreenini on kyllä alkanut taittua. Mutta sitten vielä ainakin vuorokausi-kaksi sen jälkeen on sellaista jälkipäänsärkyä. Eli inhottavaa, kun Panacodin kanssa joutuu olemaan puolikuntoisena pitkään ja ottamaan useamman lääkkeen, kun vaiva olisi hoidettu yhdellä (-kahdella) buranalla ja pienellä levolla.

Mutta, näitä olen siis molempia uskaltanut ottaa. Migreeni meinaan pistää sen verran toimintakyvyttömäksi ja ei noin vain häivy itsekseen ilman mitään lääkitystä. (Ja kaikesta muusta kivusta kyllä selviää ilmankin.) Onneks ibuprofeeni ei ole kiellettyä imetyksen aikana! Vähän meinaan kerkesin jo pelästyä...

Ehkä noissa ja monissa muissa särkylääkkeissä on just silloin riskinsä, jos niitä napsii kuin karkkeja tai ottaa säännöllisesti pidemmän ajan. Mutta en kyllä usko, että muutamasta pilleristä raskauden aikana on haittaa ja näin ovat lääkäritkin sanoneet. Ei tota riippuvuuttakaan Panacodista tule, jos sitä joskus harvoin pari ottaa.

Vierailija
48/48 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskosilla juuri ductuksen sulkemiseen. Itse en ainakaan käyttäisi raskauden aikana juuri tuon ductus-asian takia.

Voihan sitä kuuklettaa ibuprofeeni sikiön sydänviat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme