Tekevätkö yli 10-v lapsenne (10-13) itsenäisesti ruokaa?
Meidän 10-v poika on alkanut osoittaa kovasti kiinnostusta ruoanlaittoon. On jo pitkään tehnyt salaattia yms., mutta nyt on halunnut tehdä "kokonaan itse" jotakin lämmintä ruokaa. Ilman, että joku "kyttää" vieressä.
Ajattelin, että täytyy käyttää otollinen hetki hyväksi. Olen nyt sitten tehnyt niin, että olen kirjoittanut jonkin yksinkertaisen ruoan (tyyliin kinkkukiusaus, makaronilaatikko) ohjeen paperille aivan vaihe vaiheelta ja laittanut pojan hommiin. Ensin on lukenut koko ohjeen ja sitten saanut alkaa tekemään. Olen toki paikalla, mutta en vieressä, en edes keittiössä hänen kokatessaan. Poika on ollut tyytyväinen ja niin olen minäkin, kun hän toisinaan helpottaa arki-iltaani tekemällä ruoan valmiiksi siksi, kun pienet tulevat tarhasta kotiin!
Pari vuotta vanhempi tyttö osaa jo jonkin verran laittaa ruokaa, mutta hän on enemmän kiinnostunut leipomisesta. Mukavaa joskus saada tuoreita leivonnaisia ilman, että itse laittaa tikkua ristiin!
Miten muilla lapset innostuvat keittiöhommista?
Kommentit (14)
mutteivat laita ruokaa itsenäisesti. Voisikin alkaa opettaa noille jotain ruokia ihan alusta loppuun...
Meillä 6v. poika tekee itsenäisesti mm. nuudelleita. Osaa myös paistaa jauhelihan ja paistisuikaleita, keittää makaroneja, riisiä ja tehdä salaattia. Niin ja kahvia on keittänyt jo vuoden ja omat leipänsä voidellut jne.
Valvon toki vieressä ja autan aina tarvittaessa. Mitään ylivaikeita juttuja, kuten kovan sipulin kuoriminen terävän veitsen kanssa, en edelleenkään anna tehdä.
Jos lapsi haluaa auttaa ruoan laitossa, niin ei kait tuota nyt viitsi kieltääkään. Hänen isoveljensä 8v. ei taas ruoanlaitosta ole kiinnostunut ollenkaan.
Esikoiseni on vasta 5-vuotias, mutta koska meillä koko perhe tykkää ruoanlaitosta, on hänkin kiinnostunut siitä hyvin varhain.
Nyt saa käyttää terävää veistä toisen vanhemman valvoessa ja se on ollut iso juttu. Tykkää leipoa ja osallistua ruoanlaittoon. Aika paljon vielä rajoittaa lapsen koko ja se ettei tietenkään vielä jaksa nostaa täysiä kattiloita/pannuja tai muutakaan painavaa.
Aina koitetaan löytää joku osa-alue, jonka esikoinen voisi sanoa tehneensä. Kuorii esimerkiksi perunoita/porkkanoita ja lisää ne keitinveteen ja suolaa veden.
Ole onnellinen, tuo on niin hyvä juttu, että lapset jo kotona oppivat laittamaan ruokaa. Itse opin sen taidon vasta muutettuani omilleni. Olin kiinnostunut ruoanlaitosta jo kotona asuessani, mutta äiti ei antanut siihen mahdollisuutta. Oma lapseni joskus loukkaantui, kun oli katsonut piirrettyä olohuoneessa ja minä + isänsä olimme sillä aikaa laittaneet ruoan uuniin. Loukkaantui siitä, että ei saanut osallistua.
Voit laittaa salaattia tai jälkkäriä jos toinen haluaa tehdä pääruuan.
Keittiössä voi samalla jutella.
oikeastaan vasta sitten kun koulussa alkoi köksä, eli kotitalous. Sitä ennen ei ollu pahemmin kiinnostunut ruuanlaitosta tai leipomisesta. Mielelläni nykyään ostelen raaka-aineita että tyttö saa tehdä ja opetella.
Poika joka on 9-vuotias tykkää jo nyt kovasti ruuanlaitosta. On tehnyt italianpataa, spagettikastikkeen jne. jotain tälläistä helppoa jossa minä kuitenkin taustalla vähän jeesaan ja ohjeistan, mutta poika sitten tekee.
Meidän 4.5-v haluaa olla keittiössä mahdollisimman omatoiminen. Paahtaa itse leipänsä ja voitelee ne. Osaa lämmittää mikrossa pinaattilettuja, kebakoita yms helppoa ruokaa. Toivottavasti into säilyy :)
on jo monta vuotta
-keittänyt makarooneja
-paistanut jauhelihaa ja nugetteja
-tehnyt spagettikastiketta
-tehnyt jauhelihapihvejä
-lämmittänyt kalapuikot uunissa
-keittänyt mannapuuroa
-paistanut lettuja
yms. yksinkertaisia ruokia
17v sisko ei tee kun pakottamalla :)
8v ja 6v sisaruksetkin haluaa olla auttamassa, mutta eivät tee vielä itsenäisesti kuitenkaan mitään alusta loppuun
osaa laittaa itsenäisesti
nakki/kasvismunakasta
lättyjä
siskonmakkarakeittoa
nakkikeittoa
kalakeittoa
muusia ja jauhelihakastiketta
suklaakakkua
erilaisia keksejä ja pikkuleipiä
lisäksi osaa paistaa uunissa pakastekalapuikkoja ja vastaavia.
ja salaatit tietty osaa myös.
16, 13 ja 11-vuotiaat kokkaa ja leipoo itsekseenkin. Olen aina ottanut lapset mukaan ruoanlaittoon ja leivontaa esim. viikonloppuisin ja varsinki kesäaikaan ihan arkisinkin, eli silloin kun kaikilla on aikaa. Mukavaa yhdessä tekemistä.
osaa laittaa itsenäisesti nakki/kasvismunakasta lättyjä siskonmakkarakeittoa nakkikeittoa kalakeittoa muusia ja jauhelihakastiketta suklaakakkua erilaisia keksejä ja pikkuleipiä lisäksi osaa paistaa uunissa pakastekalapuikkoja ja vastaavia. ja salaatit tietty osaa myös.
Täytyy yrittää pikkuhiljaa kasvattaa omien lasten repertuaaria.
ap
Meillä vajaa 12-v tyttö tykkää leipoa ja laittaa ruokaa. On todella innostunut! Osaa tehdä ainakin seuraavat:
-jauhelihakastikkeen
-jauhelihamureketaikinan, josta mureke,pihvit tai lihapullat
-keittää perunat, makaroonin, spagetin, kananmunat
-kuorii perunat
-tekee salaatit ja raasteet yleiskoneella tai käsin
-paistaa kananmunia
-paistaa lättyjä ja vohveleita
-keittää mikrossa perunoita tai puuroa
-lämpimiä voileipiä
-pitsaa alkaen pohjataikinan teosta
-pirtelöt
-monenlaiset leivonnaiset: pikkuleivät, piirakat, kuivakakut, täytekakut, hyytelökakut
Siskoni oli samanlainen, hän kokkaili innostuneesti jo 10-vuotiaana ja itse en evääni heilauttanut millekkään kotityölle.
Omista lapsistani tyttö 5v on innostunut auttelemaan kotitöissä, mutta poika 4v ajelee mieluiten autoillaan :D
Kiva ketju, ihania lapsia :)
Meillä vajaa 12-v tyttö tykkää leipoa ja laittaa ruokaa. On todella innostunut! Osaa tehdä ainakin seuraavat: -jauhelihakastikkeen -jauhelihamureketaikinan, josta mureke,pihvit tai lihapullat -keittää perunat, makaroonin, spagetin, kananmunat -kuorii perunat -tekee salaatit ja raasteet yleiskoneella tai käsin -paistaa kananmunia -paistaa lättyjä ja vohveleita -keittää mikrossa perunoita tai puuroa -lämpimiä voileipiä -pitsaa alkaen pohjataikinan teosta -pirtelöt -monenlaiset leivonnaiset: pikkuleivät, piirakat, kuivakakut, täytekakut, hyytelökakut
Alkaa yhä enemmän siltä, että täytyy laajentaa omien tenavien valikoimaa...=) Luulin, että ovat suht ahkeria keittiössä, mutta taisin olla väärässä...
ap
Kannattaa vain rohkaista tekemään ruokaa ja leipomaan. Elämä helpompaa opiskelijana kun osaa itse vähän itseään auttaa. Rahaakin säästyy kun osaa tehdä perusruokaa itse.