Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etikka huuhteluaineena? Miten? Miksi?

Vierailija
09.09.2009 |

Mitä se tekee? Käytetäänkö sellaisenaan (raakana) vai normihuuhteluaineen seassa? Paljonko? Tavallista Rajamäkeä? Käykö kaikelle pyykille (esim. kestovaipat)?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. vanhaa ketjua.

Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa, uskaltaisiko etikkaa käyttää lasten toppahaalareiden pesussa? Meillä lasten haalarit haisevat voimakkaalle pesuaineelle enkä saa sitä pois. Olen pessyt nyt nuo 4-5 kertaa, tuulettanut ja tehnyt kaikki tietämäni temput eikä haju lähde.

Entisenä kestovaippailijana käytin etikkaa huuhteluaineena välillä vaippapyykissä. Pul-kangas kestää etikan, mutta kestääkö Po.Pin ja Me&I:n toppahaalareiden kosteus- ym. suojat?

Mun on pakko saada tuo haju pois, se aiheuttaa mulle migreenin.

Vierailija
22/33 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tippaa pesuainelokeroon riittää. Haju häviää kun pyykki kuivuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan tosin koneelliseen vain pari ruokalusikallista. Joskus märkä pyykki hiukan tuoksahtaa etikalta. Kuivuessa haju häviää. Yllämainittu ummehtunut haju pyykissä tullee kyllä jostain muualta kuin etikasta. Huonosta kuivauksesta tms.

En tiedä, onko laitettu liikaa jos jää hajua kun itse käytän vain muutaman ruokalusikallisen.

Tai olisko eri merkeillä eri haju?

Ei noissa kuivatettuna ole mitään hajua.

Vierailija
24/33 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyykätessa etikkaa. Koneesta otettaessa saattaa olla etikan hajua, mutta kuivassa pyykissä ei oo ikinä ollut.

Vierailija
25/33 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää hajua ja kaiken lisäksi vielä vahvakin. Pienikin tilkkanen etikkaa pisti minut pesemään koko pyykkisatsin uudelleen. Ei pystynyt pitämään mitään niistä vaatteista päällä, kun haisi niin vahvasti.

Vierailija
26/33 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkietikka, jossa mukana tuoksu, saa pyykin tuoksumaan todella raikkaalta ei etikalta. Tuoksu saadaan eteerisestä tuoksuöljystä.

Kannattaa kokeilla, koska samalla kun pyykkietikka kirkastaa vaatteiden värejä, pitää pyykin pehmeämpänä kuin ilman mitään huuhteluainetta se myös puhdistaa pesukonetta vähän kerrallaan kaikista jäämistä. 2-3rkl riittää koneelliseen pyykkiä, käytetään huuhteluainelokerossa, huuhteluaineen asemesta.

Jumppavaatteille ja kestovaipoille suositellaan lämpimästi.

Katso täältä lisää :

https://ilonadeco.bellapuoti.com/

Vierailija
27/33 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikka "raikastaa" pyykin koska tappaa bakteerejä /hometta tehokkaasti. Monesti pyykinpesukoneessakin saattaa jäädä jotain pesujen jäljiltä elämään kun ei tehdä usein puhdistuksia tai pestä 90 asteessa. Etikka puhdistaa sekä pyykin että koneen. Itse käytän etikkaa säännöllisesti esim. jumppavaatteissa ja sukissa, ja muunkin pyykin seassa aina kun tuntuu ettei tavallisen pesun jäljiltä hajut oikein ole kunnolla lähteneet (saatan esimerkiksi huomata paidan päälle vedettyäni että sen lämmetessä iholla tuoksu ei olekaan puhtaan raikas vaan hieman ummehtunut).

Etikkaa käytän huuhteluaineen tavoin lorauttaen sitä noin puoli desiä huuhteluainelokeroon. Huuhteluvesi näin ollen puhdistaa pyykin ja koneen. Huuhtelun aikana kylppärissä voi tuntua etikan haju ja joskus lievästi myös huuhdeltuja pyykkejä kuivatessa mutta etikka ja etikan haju haihtuvat kyllä kokonaan pyykistä sen kuivatessa. Edes vanha kämäinen tupakansavuinen huivi jota uitin 100% etikassa hajuja poistaakseeni, ei haissut etikalta enää kun kerran sen huuhdoin vedellä ja kuivasin.

Etikka <3

Vierailija
28/33 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se voi "raikastaa", ellei se tarkoita sitä, että pyykit tuoksuvat etikalle?

vastausta tuohon?

Etikan haju haihtuu. Etikka on loistotuote huuhteluaineena kun pitää värit vaatteissa, estää nyppyyntymistä, estää joustavien kuitujen pilalle levähtämistä ja hävittää kitkerimmänkin hienhajun. Sen lisäksi pyykkikone ei kalkkiudu vaikka meilläpäin on kallista vettä eli etikka lyö monta kärpästä samalla iskulla. K-kaupan halpisetikka on kotimaista.

Vierailija
29/33 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan tosin koneelliseen vain pari ruokalusikallista. Joskus märkä pyykki hiukan tuoksahtaa etikalta. Kuivuessa haju häviää. Yllämainittu ummehtunut haju pyykissä tullee kyllä jostain muualta kuin etikasta. Huonosta kuivauksesta tms.

Tunkkainen haju tulee hoitamattomasta pyykkikoneesta. Se pitäisi huoltaa siten, että laittaa pussin sitruunahappoa pesuainelokeroon ja etikkaa huuhteluaineeksi. Sitten kone pesemään itseään 95 asteella noilla aineilla vähintään kerran kuussa. Ilman puhdistusta koneeseen tulee muun muassa kalkki- ja zeoliittikertymiä, jotka aiheuttavat tunkkaisen hajun. Itse huoltopesen koneen kuun ensimmäisenä päivänä.

Vierailija
30/33 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon pihi ja käytän pesupähkinöitä, oliiviöljysaippuaa, lehmänsappisaippuaa ja huuhteluaineen lantraan etikalla :) voisi käyttää pelkästäänkin etikkaa mutta tykkään tuoksusta. 

Vierailija
31/33 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä saa ostaa samoista kaupoista kuin pähkinöitäkin, ja mun mielestä sitä tehokkaampaa tahranpoistajaa ei olekaan! Lähtee kyllä kaikki vauvan maitokakkatahroista mustikkaan, ruohoon ja vereen.

Sappisaippua?

Vierailija
32/33 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikka on kyllä loistava huuhteluaine. Sopii allergisille myös.

Vierailija
33/33 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän etikkaa pyykinpesussa huuhteluaineena. Mielestäni pyykit ei haise etikalta huuhtelun jälkeen. Ei oo itseasiassa yhtään huonoa kokemusta etikasta :)

Astianpesukoneessakin toimi hyvin.