Sydänäänet
Heippa!
Osaisiko joku kertoa, että mistä raskausviikosta lähtien neuvolassa on mahdollista kuulla vauvan sydänäänet (sillä jollain laitteella vatsan päältä:))? Olen itse viikolla 10+3 ja torstaina on neuvola-lääkäri. Olisi mukava tietää, onko niitä mahdollista kuulla jo torstaina vai joudunko jännäämään ensi viikon ultraan asti, jotta saan tietää masussa kaiken olevan hyvin.
Kommentit (4)
Ite soitin silloin neuvolaan kun olin ollut raskaana viikon verran. sain ajan siihen 10rv:lle. Hoitaja katsoi että kun äiti on noin hoikka niin kyllä sydän äänet kuuluvat. Ja kuuluihan se=)
Mulla oli rv tasan 10, kun olin ykstyisellä neuvolassa. kuunneltiin eka sillä doblerilla, ei kuulunut, kyllä säikäytti, vaikka todella ei tarvitse tarkoittaa mitään pahaa!
Sitten kuunneltiin ultralla ja kuului todella selvästi! Ihana napakka syke!!! :)
Et tuo vko 10, on sellainen että saattaa kuulua, mutta mulla se tilanne, että masuasukki on 4 pvää "jäljessä" kun on ultralla tarkistettu et kaikki ok. Et vsik mulla kierron mukaan tasan 10 niin mähkö silloin 9 +3.
kuunnellaan ekan kerran vasta toka th-käynnillä eli n. rv 15. Sitä ennen kyllä nla-lääkäri, jossa ultrataan ja äitipolin np-ultra halukkaille.
Että periaatteessa voi kuuluakin, mutta myös olla kuulumatta kymppiviikon hujakoilla. Varmaan moni juttu vaikuttaa siihen, kuuluuko, vaikka kaikki olisikin hyvin.
Ihan tarkkaan ei vissiin voi kukaan sanoa, koska ne oikein alkaa kuulumaan. Riippuu myös siitä hedelmöitysajankohdasta ja kuinka tarkat on viimeisistä kuukautisista lasketut viikot.
Jos eivät kuulu noilla viikoilla niin syytä ei huoleen vielä ole - ihan kaikki ei osaa niitä kuunnella tuolloin ja siksi niitä ei kovin usein kuunnellakaan vielä noin varhaisilla viikoilla. Mä taisin itse päästä kuulemaan vasta joskus rv 15 tjtn.