Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä maito/muna/vilja-allergikkonne hoidossa?

08.09.2009 |

Tyttöni 1,3 v on toistaiseksi kotona, mutta viimeistään ensi kesänä pitäisi saada hoitoon kodin ulkopuolelle. Hänellä on mm. nuo otsikossa mainitut allergiat, eikä niistä siis mikään ole osoittanut hellittämisen merkkejä, vaikka jatkuvasti hoetaan, että varmasti lähtevät viimeistään silloin ja silloin..

Haluaisin hänet ilman muuta perhepäivähoitajalle, mutta epäilenpä, että ottavat mieluummin helpompia tapauksia. Tai toivottavasti olen väärässä. Mielellään maksaisin ekstraakin kohtuudella, jos saisin oman hoitajan kotiin, mutten ole ottanut selvää miten kalliiksi se tulisi (pk-seudulla asun). Ei innosta ajatus, että lapsi joka päivä katsoo vierestä mitä ne muut saa syödä.

Minkälaisia hoitoratkaisuja teillä muilla on?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkasimme aikanaan 1,5-vuotiaalle allergikolle hoitajan kotiin. Ruoka-aineallergiat alkoivat väistyä, kun 2-vuoden ikä lähestyi. Se oli kuin ihme! Päiväkotiin hän siirtyi, kun oli 2,5 -vuotias.

Kunnalliset päiväkodit ainakin Espoossa tuntuvat vaativan lääkärintodistuksen niistä ruoka-aineista, joita ei saa antaa. Kannattaa kysellä aktiivisesti sitten, kun hoitopaikan hakeminen on ajankohtaista.

Mupsi

Vierailija
2/3 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelinkin, että tässä ikäryhmässä monet ovat vielä pitkään kotihoidossa, niin ovat omat vanhemmat lapsenikin olleet (ei mitään allergioita heillä tosin). Huolehdin vain etukäteen, että kuinka käy, kun n. 2v pitäisi viimeistään hoitopaikka olla ja itsekin epäilen, että perhepäivähoitajat ottavat niitä "helpompia" tapauksia. Juuri noin toivoisin, että ensin oma hoitaja ja sitten jos/kun allergiat hellittää tarhaan vaan. Tällä hetkellä, kun lapsi 1v5kk vain tuntuu, että näin sitä jatketaan ikuisesti kaikkea vältellen.

Tiedän, että tämän asian voisi varmaan jostain selvittää, mutta jos sandra tai kuka tahansa muu kertoisi mitä kautta oman hoitajan otti ja tuliko miten kalliiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan näin perhepäivähoitajan näkökulmasta. Kunnalliseen pph:n kyllä pääsee allerginenkin. Tarkat ohjeet ja sallitut ruoka-aineet kirjallisesti mukaan. Hoitaja saa isomman korvauksen ns. erikoisruoista. Jos käytössä erityiskorvike (neocate tms) se pitää perheen itse tuoda.

Itse olen hoitanut kolmea allergista yhtä aikaa, joista yhdellä oli vain muna-allergia. Ruokien valmistus oli toki haasteellista, muttei mahdotonta. Suositus tietysti on, että vain yksi erityiruokavalio/hoitaja.

Kannattaa soittaa oman alueen pph-esimiehelle niin saa ajantasaiset tiedot käytännöistä.