Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaus+aivokasvain, pelottaa...

Vierailija
07.09.2009 |

Minulla on nyt menossa rv 25 (kaksoset tulossa) ja minulla todettiin aivokasvain ja siksi raskautta ei voida enää pitkälle jatkaa. Kasvain täytyy leikata mahdollisimman pian. Miten pienet keskoset voi oikeasti selviytyä? Entä millainen riski on, että keskosuudesta jää jotain vaurioita ym?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap sanonut, että hänellä on syöpä, vaan kasvain. Lisäksi kummallista, että av-mammat tietää paremmin, kuin hoitava lääkäri, koska ap pitää leikata. Hävetkää!

Ja tosiaan rv 22 ei yksikään lapsi Suomessa ole jäänyt henkiin. Pienimmät syntyneet rv 25 vai oliko 24.

Vierailija
22/39 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavani lapsi syntyi rv 22+5 ja ihan täällä Suomessa ja tänä päivänä on täysin terve lapsonen =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap sanonut, että hänellä on syöpä vaan kasvain. Ja kyllä tuo meningeoomakin voi olla vaarallinen, erityisesti ap:lla, koska raskaana ollessa se kasvaa hurjaa vauhtia. Tutullani se todettiin raskausaikana ja hänellä se kasvain aiheutti ensin oikean puolen puutumista ja lopulta ei saanut enää liikutettua oikeaa puolta. Tuolloin poika syntyi sektiolla ja äiti meni leikkaukseen.

Kaikki luulivat että sulla on syöpä.

Vierailija
24/39 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavani lapsi syntyi rv 22+5 ja ihan täällä Suomessa ja tänä päivänä on täysin terve lapsonen =)

Vierailija
25/39 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

reagoi raskaushormoneihin eli kasvaa nopeammin ja mitä suuremmaksi ehtii kasvaa, sen vaativampi leikkaus. Muutenkin se tuppaa kasvamaan nuoremmilla nopeammin, vaikka sinällään hyvänlaatuinen onkin eikä varsinaisesti aivoissa. Varmaan ap joutuu kuitenkin odottamaan leikkausta joka tapauksessa viikkoja, koska kyse ei ole kovin kiireellisestä leikkauksesta, ja kiireellisemmät ja pahanlaatuiset ajavat jonossa ohi. Ehtii vauvakin samalla vielä kasvaa.

aivoverenvuodon riski. Lisäksi leikkauksen yhteydessä voi tulla niin raju verenvuoto että se tappaa sikiöt koska äidin verenkierto ei jaksa toimittaa istukkaan enää tarpeeksi verta. Siksi siis sektio ensin ja aivokasvaimen poisto vasta sitten.

Vierailija
26/39 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi 2005 syntynyt

http://www.iltalehti.fi/perhe/200604184373471_pr.shtml

Ei 21-22 viikoilla ole suomessa selvinnyt yhtäkään vauvaa elävänä (siis muutamaa tuntia pidempään) toistaiseksi.

Mut ap, rv28 selviää jo valtaosa ja kyllä rv25-26 on mahiksia myös jos vaan muuten on perusterve vauva. Tottakai on selvää, että riskit on isot mutta toivoa on. Toivotaan siis, että edes rv 28 saisitte täyteen niin ehkäpä kaikki sujuu ihan hyvin!

Voimia!

Vierailija
27/39 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai millä viikoilla. Ei sitä missään kerrota. Ne ovat yksityisiä potilastietoja ja pääsevät julkisuutenn ainoastaan, jos joku kertoo. Yleensä näin ei kuitenkaan tapahdu. Britit aina välillä hehkuttaa, kuinka heillä on jäänyt henkiin uusi maailmanennätysvauva. Tosiasiassa pohjoismaisissa lasten ja synnytyssairaaloissa silloin nauretaan partoihin, sillä on niitä pienempiäkin ja ihan hyvässä voinnissa.

Ja olen ollut vastasyntyneiden teholla töissä yliopistollisessa sairaalassa, niin jotakin teidän asiasta.

Vierailija
28/39 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin perinataalikuolleisuus eli sieltä kyllä näkee millä viikoilla on vauvoja syntynyt ja että onko kuollut vai elossa viikon iässä.

Esimerkiksi vuonna 2008 kaikki 21-22-viikkoisina syntyneet ovat kuolleet jo alle viikon ikäisinä. Taulukko 13

http://www.stakes.fi/tilastot/tilastotiedotteet/2009/liitetaulukot/Tr22…

Rekisteristä voi kuka tahansa kysellä kaikenlaista tietoa. Voi kysyä esim. että minä kuukausina on kolmosia syntynyt ja sieltä sitten vastataan että tammikuussa 2 kpl jne.

tai millä viikoilla. Ei sitä missään kerrota. Ne ovat yksityisiä potilastietoja ja pääsevät julkisuutenn ainoastaan, jos joku kertoo. Yleensä näin ei kuitenkaan tapahdu. Britit aina välillä hehkuttaa, kuinka heillä on jäänyt henkiin uusi maailmanennätysvauva. Tosiasiassa pohjoismaisissa lasten ja synnytyssairaaloissa silloin nauretaan partoihin, sillä on niitä pienempiäkin ja ihan hyvässä voinnissa.

Ja olen ollut vastasyntyneiden teholla töissä yliopistollisessa sairaalassa, niin jotakin teidän asiasta.

Vierailija
29/39 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoset syntyivät rv 27 ja viettivät sairaalassa ensimmäiset 4kk. Nyt ovat 9kk ikäisiä, yhä muita ikäisiään pienempiä, mutta muussa kehityksessä saavuttaneet ikäisensä, toinen tytöistä jopa osassa edellä. Alku oli raskas, varsinkin tuo tyttöjen sairaalassaoloaika ja sitten vielä 3kk sen jälkeen kun tytöt itkivät lähes koko ajan.

Minun leikkaukseni sujui hyvin ja nyt näyttää siltä, että elämä alkaa hymyillä muutenkin.

ap

Mitä ap kuuluu nyt? Jos olet linjoilla?

Vierailija
30/39 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eteenpäinkin! :)

Vierailija
31/39 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin vain kommentoida että aina ei meningeooma ala kasvamaan raskausaikana. Tai niin ainakin lääkärit väittävät.

Minulla on meningeooma ja yritän tulla raskaaksi- ihan lääkäreiden luvalla. Lääkärit ovat myös sanoneet että jos alkaa raskausaikana kasvamaan niin voidaan leikata silti.

Olen siis lapsettomuushoidoissa, suostuvat siirtämään vain yhden alkion kerrallaan kasvaimen takia. Kaksoisraskaudessa erittyy enemmän hormoneja eikä haluta suurentaa riskejä. Kasvain on sellaisessa paikassa ettei sitä saa 100prosenttisesti poistettua mutta se ei ole kasvanut muutamaan vuoteen. Kasvainta on todella vähän koska sitä on joskus leikattu.

Ja kyllä, lääkärit ovat kyselleet että olemmeko harkinneet adoptiota. Tässä on vain sellainen mutta että lasta ei välttämättä saa juurikin sen typerän kasvaimen takia.

Vierailija
32/39 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jo myöhäistä? Ei meningeooma välttämättä astä raskautta, kysy mielipide myös joltain toiselta lääkäriltä. Saanko kysyä että missä sairaalassa sulle on näin sanottu. Mulle on ainakin annettu lupa kahdellakin eri paikkakunnalla.

Vai onks ihan epätoivosta kysellä näin paljon jälkikäteen, kyllähän jotkut käy tällä palstalla vuosia?!

Vierailija
33/39 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

up...kertokaa joku jolla on tai ollut meningeooma.

Vierailija
34/39 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoset syntyivät rv 27 ja viettivät sairaalassa ensimmäiset 4kk. Nyt ovat 9kk ikäisiä, yhä muita ikäisiään pienempiä, mutta muussa kehityksessä saavuttaneet ikäisensä, toinen tytöistä jopa osassa edellä. Alku oli raskas, varsinkin tuo tyttöjen sairaalassaoloaika ja sitten vielä 3kk sen jälkeen kun tytöt itkivät lähes koko ajan.

Minun leikkaukseni sujui hyvin ja nyt näyttää siltä, että elämä alkaa hymyillä muutenkin.

ap

Mitä ap kuuluu nyt? Jos olet linjoilla?

Kaikkea hyvää ja aurinkoa perheellenne!

Vierailija
35/39 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulle niin myöhäistä on siinä mielessä, että tuolloiset masuasukit ovat nyt 2v ikäisiä ja minä olin leikkauksessa, jossa kasvain poistettiin.

Käyn täällä aina välillä ja huomasin, että joku oli nostanut vanhan ketjuni.

ap

Onko jo myöhäistä? Ei meningeooma välttämättä astä raskautta, kysy mielipide myös joltain toiselta lääkäriltä. Saanko kysyä että missä sairaalassa sulle on näin sanottu. Mulle on ainakin annettu lupa kahdellakin eri paikkakunnalla.

Vai onks ihan epätoivosta kysellä näin paljon jälkikäteen, kyllähän jotkut käy tällä palstalla vuosia?!

Vierailija
36/39 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä raskaana ollessakin voidaan leikata päästä kasvain, varsinkin, jos se on hyvänlaatuinen menigeooma. Miksi pitäis lapset synnyttää sitä ennen?

Vierailija
37/39 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni kaikki loppujen lopuksi hyvin, vaikka kaksoset syntyivätkin jo rv 27 ja ovat nyt 2v.

Minulla kasvain mm. kasvoi niin paljon raskausaikana, että raskauden ei voitu antaa jatkua loppuun saakka.

ap

Kyllä raskaana ollessakin voidaan leikata päästä kasvain, varsinkin, jos se on hyvänlaatuinen menigeooma. Miksi pitäis lapset synnyttää sitä ennen?

Vierailija
38/39 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on semmonen tilanne että mulla todettiin meningeooma vuosi sitten, raskauden jälkeen ja nyt olen uudestaan raskaana ja pähkilen kumpi on parempi abortti vai raskauden jatkuminen. pelottaa että kasvaimen kasvu kiihtyy ja on vaaraksi mulle kun on myös laskimossa kiinni!

kertokaa joku tarinaanne joilla on ollu sama tilanne!!

Vierailija
39/39 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohdassa sulla se kasvain sijaitsi ja satiinko se kokonaan pois leikkauksella? Missä vaiheessa se kasvain todettiin? Ilmeisesti vasta raskausaikana!

Osaatko sanoa että mitä hormonireseptoreita sun kasvaimessa oli, niitähän voi olla kolmesta eri hormonista. Ja olen miettinyt sitä että vaihteleekohan kasvaimen kasvun todennäköisyys raskausaikana sen mukaan että mitä reseptoreita kasvaimessa on!

Kasvu ilmeisesti yleensä kiihtyy raskauden loppupuolella. Suomeksi hirveän vähän löytyy tietoa mutta olen lueskellut englannin kielellä olevia tutkimuksia netistä.

Miten sinun meningeoomasi löydettiin, mitä oireita siitä tuli?

Minulla se löytyi kun tutkittiin näön huonontumista. Kaksoisraskaus on meningeoomapotilaalle huonompi kuin yksöisraskaus koska kahden vauvan takia erittyy enemmän hormoneita.

Onko sinulla suunnitelmissa yrittää uutta lasta?