Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko teflonpannua käyttää jos sen pinta rikkoutuu?

Vierailija
07.09.2009 |

Mulla on joku muistikuva, ettei voisi. Jos joku tietää asian oikean laidan, voitko infota. Ja jos ei voi käyttää, niin kerro vielä miksi.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on pannu, jonka käyttöohjeissa sanottiin, ettei pannu muutu mitenkään vaaralliseksi, vaikka pinta rikkoutuisikin, mutta että tietysti sen ominaisuudet silloin huononevat.

Toiset pannut voivat kai olla jotenkin terveydelle haitallisiakin.

Vierailija
2/12 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmaan mennä valmistajan sivuille ja tarkistaa asia.

Minä en käyttäisi rikkoutunutta pannua, koska minulla on käsitys, että siitä voi erittyä haitallisia aineita. Mutta huom! se on vain käsitys ja vuodelta kivi ja kirves.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmaan mennä valmistajan sivuille ja tarkistaa asia.

Minä en käyttäisi rikkoutunutta pannua, koska minulla on käsitys, että siitä voi erittyä haitallisia aineita. Mutta huom! se on vain käsitys ja vuodelta kivi ja kirves.

Vierailija
4/12 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdin jo lähteä hakemaan uuden kun ei tullut vastauksia. Mutta kiitos silti kommenteistanne!

T: Ap

Vierailija
5/12 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä, että pannua ei saisi jättää tyhjänä kuumenemaan liedelle, itselleni tapahtuu tätä usein kun olen hajamielinen...

Vierailija
6/12 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teflon ei ole myrkyllistä. Jos astiasta irtoaa isoja paloja, palat voivat olla ruuansulatuselimistössä teräviä ja sen vuoksi haitallisia.

Lisäksi ruoka tarttuu kyseisiin kohtiin ja pannun puhdistus on vaikeampaa -

mutta muutoin VOIT käyttää pannuasi. Tässä Hesarin Kirstin palstalta kopsattu kattava vastaus:

"Teflonastioiden käyttäytymistä ei ole tutkittu kovinkaan paljon. Periaatteessa teflon eli polytetrafluorieteeni-niminen muovi rakentuu myrkyllisistä yhdisteistä. Astioiden pinnoitteena se kuitenkin on käytännössä turvallinen suuren lämmönkestävyytensä vuoksi. Se on kemiallisesti täysin kestävä vielä 150 celsiusasteen lämmössä ja kestää lyhyitä aikoja huomattavasti kuumemmassakin. Vaikka esimerkiksi paistinpannun pinnoite rikkoontuisi ja sitä pääsisi ruokaan, syytä huoleen ei ole. Teflon ei hajoa elimistössä vaan poistuu samaa kautta kuin ruoka, jonka mukana se sinne on joutunutkin. Rikkinäinen teflonpannu aiheuttaa kuitenkin hygieenisiä haittoja, sillä ruoka tarttuu helposti rikkoutuneeseen kohtaan kiinni ja palaa, jolloin se näyttää ja maistuu pahalta. Rikkinäisenä teflonpinnoite siis menettää kaikki etunsa, joten teflonpannua todella kannattaa helliä puisilla keittiövälineillä. Pinnoitteen alla yleensä käytettävä alumiini liukenee happamiin aineisiin, mutta paistinpannulla on harvoin mitään hapanta.

Teflonastioita ei pidä hävittää polttamalla, sillä silloin niistä vapautuu myrkyllisiä kaasuja. Rikkinäiset teflonastiat kannattaa mieluiten viedä kaikki kerralla YTV:n ongelmajätteitä kerääviin autoihin, jotka kiertävät Helsinkiä keväisin."

Vierailija
7/12 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein kuumaksi, kuten vaikka joskus pihvejä paistaessa, siitä vapautuukin voimakkaan vaarallisia aineita? Samasta taisi puhua edellä se, joka sanoi ettei pannua saa jättää yksin kuumenemaan (tyhjänä lämpö ei johdu eteenpäin vaan pannu kuumenee paljon).

Vierailija
8/12 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

haitallisia aineita joita jää sitten ihmisen elimistöön. Tästä oli jotain juttua muistaakseni hesarin sunnuntailiitteessä pari vuotta sitten. Tuskinpa se normaalikäytössä on vaarallista mutta kannattaa pitää mielessä. Tunnen kyllä ihmisiä jotka ovat heittäneet tefloninsa ja hankkineet jotain muuta tilalle.

Vierailija
9/12 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttää olevan aika alhainen lämpötila ruoanlaitossa, eiköhön se kuumene joskus paljonkin tuota lukua korkeammaksi kun ruokaa paistetaan. En ole itse tyytyväinen siihen milta esim. pihvit näyttävät teflonipannulla paistettuna, tuntuu pitäisi todella olla kuumempi pannu että lihan pinnasta tulee hyvä.

Vierailija
10/12 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puustakin, esimerkiksi häkää ja hiilidioksidia...

Paistinpannua ei sa jättää tyhjänä kuumenemaan siksi, että siloin se kuumenee helposti liikaa. Liika ei kuitenkaan tarkoita sitä, että myrkyllisten kaasujen määrä merkittävästi kohoaisi (paitsi just ennen varsinaisen tulipalon syttymistä) vaan sitä, että kuumenemisen jatkuessa vahtimatta ensim menee pannu pilalle, sitten hella ja lopuksi koko keittiö mustuu savusta. Sen jälkeen syttyy liekkejä ja tarvitaan palokunta. Sama tapahtuu kyllä myös ihan, jos jätä hellan yksinään päälle ihan ilman pannuakin.

oikein kuumaksi, kuten vaikka joskus pihvejä paistaessa, siitä vapautuukin voimakkaan vaarallisia aineita? Samasta taisi puhua edellä se, joka sanoi ettei pannua saa jättää yksin kuumenemaan (tyhjänä lämpö ei johdu eteenpäin vaan pannu kuumenee paljon).

Vierailija
11/12 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaan se pinnoite siitä irtoaa ja miksi sitä söisimme, vaikkei ehkä vaarallista olisikaan.

Vierailija
12/12 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonka pinta alkoi lähteä pois niin, että puuron seassa leijui mustia "hiutaleita". Siihen jäi käyttö, enkä suosittele sinullekaan! Monissa laatu-pannuissa on takuu - palauta myyjälle ja selvitä saisitko jopa uuden tilalle.