Vinkkejä työnhakuun
Jäin itse työttömäksi joulukuussa 2008. Yrityksessämme vähennettiin väkeä hurjalla tahdilla ja ovi kävi tiheään. Minut irtisanottiin, vaikka olin raskaana. Työnantaja ei tiennyt raskaudestani, eli irtisanomiseni oli laillinen.
Samana päivänä otin yhteyttä entiseen työnantajaani, joka tarjosi välittömästi vanhaa työpaikkaani takaisin. Vanha työnantaja onnitteli minua raskaudestani ja kysyi, milloin aloitat. (Huom keski-ikäinen mies halusi palkata minut raskaana olevan naisen ja tarjosi mukavaa palkankorotusta!)
Tänä keväänä kaverini jäi työttömäksi. Eräs toinen kaverini oli jäämässä äitiyslomalle ja tarvitsi sijaista. Paikka ei mennyt koskaan hakuun, sillä työttömäksi jäänyt kaverini valittiin sijaiseksi.Työnantaja oli tyytyväinen, ettei tarvinnut laittaa paikkaa hakuun ja työttömäksi jäänyt kaverini oli todella onnellinen uudesta mahdollisuudesta. Kaikki voittivat!
Työskentelen viestintäalalla, jossa ajat ovat kovat. Eli töitä on vaikea saada avoimia paikkoja hakemalla.
Eli vinkkinä, pitäkää hyvät välit entisiin työnantajiinne, kyselkää kavereiltanne työmahdollisuuksista ja auttakaa kavereitanne!
Ja muuten: tuo on just sitä suhteiden rakentamista ja verkostoitumista. Näin ne duunit menevät. Siksi yleensä kannattaa tehdä melkein mitä tahansa työtä kun maata kotona. Koska melkein työssä kuin työssä on mahdollisuus tavata ihmisiä ja luoda kontakteja.
Usein kannattaa myös puhua esimiehensä kanssa tulevaisuuden haaveistansa. Mitä haluaisi tehdä 5-10 vuoden kuluttua. Sitä ei tiedä mitä eteen tulee.