Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Musiikkiluokalle vai ei?

Vierailija
28.12.2008 |

Nyt olisi haku musiikkiluokalle (tyttö aloittaa kolmasluokan syksyllä). Musiikkiluokka toimii nykyisessä koulussa joten mitään koulun siirtoa ei olisi.

Mutta en tiedä musiikkiluokasta juuri mitään. Sen vaan että musiikin tunteja on 4-5 tuntia viikossa ja osa niistä otetaan muista tunneista pois ja sitten muut tunnit ns.itseopiskellaan.

Tyttöni ei soita mitään soitinta,mutta käy kuorossa laulamassa. Koulu menee kohtalaisesti, matematiikassa on vaikeuksia mutta sinnittelee siinä mukana.

Nyt mietinkin tuota musiikkiluokka-asiaa, että kannattaako sellainen ja onko siitä jotain hyötyä? Vai vain turhaa lisäopiskelua (musiikin) joka vie energiaa normaalilta opiskelulta.

Kommentteja asiasta jotain tietäviltä.Kiitos:)

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan kommentti yläasteelta: kokemukseni mukaan musaluokat ovat todella hyvin yhteen hitasautuneita. Pääsääntöisesti niissä on hyviä oppilaita, joilla monilla on musan lisäksi muitakin vapaavalintaisia akateemisia opintoja takana kuten ylimääräinen kieli jo alakoulussa. Musaluokissa on aina tyttöjä enemmän kuin poikia. Luokissa on kuitenkin musan takia yhteisiä kiinnostuksenkohteita, joka tuo erilaisiakin oppijoita hyvin yhteen. Pojat, jotka olisivat tulleet ehkä kiusatuksi muilla luokilla ( soittajia tai muuten ei tavispallonpotkijoita), ovat saaneet olla musaluokassa rauhassa. Musiikin opiskelu vaatii harjoittelua ja pitkäpinnaisuutta siinä kuin muutkin akateemiset taidot. Ne molemmat tukevat toisiaan.

Aion laittaa lapseni pyrkimään musaluokalle. Olen itse ihan muun aineenopettaja.

Vierailija
22/27 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen juuri syksyllä seiskaluokan aloittanut musiikkiluokkalainen. Rakastan uutta luokkaanilähinnä siksi, että muut luokkalaiset ovat niin samanhenkisiä kuin minä. En tiedä onko musiikkiluokalle siirtymisestä sen suurempaa hyötyä, mutta aikakin luokkakavereillani on samat kiinnostuksen kohteet kuin minullakin. Suosittelen siis lämpimästi musaluokalle siirtymistä! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta koulussa on tärkeä keskittyä ns. akateemisiin kouluaineisiin. Viekö musiikki  tilaa noilta tai esim estää a2 kielivalintoja? On karhunpalvelus lapselle kannustaa hankkimaan ammattia kulttuurituotannon piiristä.

Vierailija
24/27 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut 15 erilaisia luokkia ja 90% musiikkiluokista on taitavia, mutta tosi häliseviä. Työrauhaongelmia on siis paljon enemmän musiikkiluokilla kuin muilla luokilla ja tämä kokemus on monesta eri koulusta ja monia eri rinnakkaisluokkia opettaneena. 

Harkitsen tosi tarkaan ennen kuin päästän omaa lastani musiikkiluokalle hakemaan, vaikka nuorempi onkin musiikissa lahjakas.

Vierailija
25/27 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia painotuksia musiikkiluokilla on? Onko kokemuksia esim. pääkaupunkiseudulta? Minkälainen taso pyrkijöillä on? Kuinka pitkä soittokokemus tulee olla?

Vierailija
26/27 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään kokemuksia Tampereen musiikkiluokista?

Vierailija
27/27 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin yleensä ottaen musiikkiluokalle valikoituu vähän keskimääräsitä lahjakkaampia lapsia ja vähemmän ongelmaperheiden lapsia (koska tänne pitää hakea, niin monelta ns. moniongelmaiselta jää hakematta, vaikka musiikissa olisikin taitava). Näin luokka on usein rauhallisempi ja opiskelu sujuvampaa kuin ns. keskivertoluokalla. Tosin poikkeukset vahvistavat säännön.

Useimmilla paikkakunnilla musiikkiluokkalaisilta vaaditaan sitoutumista esiintymisiin ja niihin harjoittelemiseen. joka tarkoittaa poissaoloja muista harrastuksista ja vanhemmilta kuljettamista. Myös esiintymisasuja voi joutua hommaamaan (yleensä maksetaan ainakin osittain esiintymispalkkioilla, tyyliin puseron saa esiintymispalkkiolla, tumman sinisen polvipituisen hameen tai suorat housut jokainen ostaa itse). Joskus vanhempien apua tarvitaan myös lavateiden ja esiintymisasujen hommaamiseen esim. musikaaliprojekteissa.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan