Onko teistä törkeää, jos allergiselle lapselle ei mitään syötävää
synttäreillä?
Ja kyse ei ole mistään moniallergisesta lapsesta, jonka lista pitkä kuin nälkävuosi.
Lapsi oli synttäreillä ja hän joi sitten vaan mehua, kun mikään ei sopinut.
Juhlissa oli ruokana:
-Mokkaneliöitä tms. (=suklaata, mitä lapsi ei voi syödä).
-Suklaavohveleita vai mitä ne nyt olikaan, suklaalla päällystettyjä vohveleita (=taas se suklaa).
-Mansikka täytekakku (=mansikoita, mitä lapsi ei voi syödä).
-Pikku pitsoja (=tomaattia, mitä lapsi ei voi syödä).
Mitään muuta tarjoomuksia ei ollut. Itse olin lapsen kanssa juhlissa (kyse on 3v:stä, joka oli eka kertaa kaverisynttäreillä) ja kysyin, että olisikohan lapselle edes leipää tms. tarjolla, ei ollut. Ainoastaan nuo. Allergiat kysyttiin kutsussa ja ilmoitin ne (suklaa, mansikka, tomaatti ja omenat) ja sankarin isä lupasi välittää tiedon eteenpäin vaimolleen.
Pitäisköhän tästä lähtien alkaa roudamaan lapselle omia eväitä mukaan?
Kommentit (19)
Olisin varmaan lähtenyt lapsen kanssa kesken juhlien kotiin.
Kysyn aina juhliin mennessä, onko lapsille sopivaa tarjottavaa, tai otanko eväät mukaan, meillä keliakia, kaikki eivät osaa tai viitsi tehdä monenlaista tarjottavaa.
Oliko synttärien emäntä saanut varmasti tiedon allergioista vai unohtiko isä kertoa? Oliko pahoillaan ("voi kauheeta, en yhtään huomannut, nyt pitää juosta äkkiä kauppaan jne..). Vai oliko kyse pelkästään välinpitämättömyydestä? Siinä tapauksessa oli tosi törkeää!!
Tosi kurjasti tehty, ei varmaa jäänny kiva mieli pienelle juhlialle.
Itte oon aina koittannu parhaani mukaan ottaa allergiat huomioon ja esim. viimevuonna meillä oli
synttärikakku maidoton/munaton/gluteeniton ja KAIKKI pystyivät syömään sitä.
Toivottavasti jatkossa ei käy näin ikävästi,
ens vuonna kannattaa kyseiseen paikkaan soittaa ja kysyä tarjoilu ja jättää menemättä jos ei voi mitään ottaa..
Näin mä ainakin tekisin.
allergioista todella tiedettiin etukäteen (vai oliko jäänyt isän tietoon vain?). Ja outoa ettei nyt talosta MITÄÄN syötävää löytynyt - eikö perheessä syödä leipää sitten ollenkaan..?
Ottaisin varalle mukaan seuraavaa kertaa ajatellen jotain, mitä lapsikin saa syödä, jos allergiat ovat niin pahoja!
mutta jos allergiat on oikein kysytty ja ilmoitettu, sitten kyllä on. Miksi edes kysyivät ellei ollut aikomustakaan ottaa allergioita huomioon?
Itse allergisen lapsen äitinä kyllä yleensä varmistan, että onko lapselle sopivaa syötävää vai tuonko itse mukana. Onhan se juhlien emännällekin helpompi homma jos vieras itse tarjoutuu tuomaan sellaiset joita lapsi ainakin voi syödä. Ja lapselle turvallista.
Meillä on moniallerginen lapsi, ei käy maito, kananmuna, tavall viljat jne.
Joka kerta olen nämän erikseen synttäreiden pitäjälle kertonut ja vielä antanut vinkkejä esim mitkä keksit käy.
Aina on lapseni saanut synttäreillä hänelle sopivaa syötävää.
koska noita allergioita ei ole paljon ja nuokin ovat sellaisia, että harvoin on kaikkia ruoka-aineita samassa juhlapöydässä.
Äiti ei pahoitellut asiaa vaan tokaisi, ettei ole leipää. Tuossa ovat ne syötävät, ottakaa siitä! Voihan se tietty niinkin olla, että isä oli unohtanut välittää tiedon vaimolleen (en tunne perhettä niin hyvin, sankari on meidän lapsen kanssa samassa kerhossa).
ap
kun oltiin siskon tytön synttäreillä keväällä. Lapsi oli 3 v. Siskon omilla lapsilla ollut kaikki mahdollinen allergia ym. Pojalla varsinkin, oli keliakiaa, soija-allergiaa, maito-allergiaa, useimmille mausteille oli allerginen jne.
Nyt ovat vapautuneet niistä, ovat jo yli 10 kummatkin.
Meillä tytö ei voi syödä mansikkaa ja hänellä on laktoosi-intoleranssi (ei siis maitoallergia).
Suolaista sai, mutta kaikki makea oli kiellettyä. Oli suklaakakku, jossa tavallista maitosuklaata, mansikkakakku ja mansikkaeskimoita.
Otti vähän pattiin, varsinkin kun siskon jos jonkun kuuluisi ymmärtää oman taustansa takia.
Omasta kokemuksesta voin sanoa sen, että kannattaa itse varata jotain pientä mukaan. Teillä tietty on sillä lailla selkeät allergiat, että päällekin päin näkee mitä on syötävää.
Omat kokemukset on vaan ne, että jos vähänkin vakavammat allergiat, niin kannattaaa olla ainakin jotain omaa evästä mukana. Kaikki eivät ole niin tarkkoja ruoanlaitossa ja voi tulla ihan ajattelemattomuusvirheitä. Kurkkua leikataan samalla leikkuulaudalla kuin tomaatit jne.
Mä en siis lähtökohtaisesti olettaisi, että jonkun tarhakaverin vanhemmat osaisivat ottaa kaiken huomioon enkä siksi varmaankaan loukkaantuisi myöskään.
kun oltiin siskon tytön synttäreillä keväällä. Lapsi oli 3 v. Siskon omilla lapsilla ollut kaikki mahdollinen allergia ym. Pojalla varsinkin, oli keliakiaa, soija-allergiaa, maito-allergiaa, useimmille mausteille oli allerginen jne.
Nyt ovat vapautuneet niistä, ovat jo yli 10 kummatkin.
Meillä tytö ei voi syödä mansikkaa ja hänellä on laktoosi-intoleranssi (ei siis maitoallergia).
Suolaista sai, mutta kaikki makea oli kiellettyä. Oli suklaakakku, jossa tavallista maitosuklaata, mansikkakakku ja mansikkaeskimoita.
Otti vähän pattiin, varsinkin kun siskon jos jonkun kuuluisi ymmärtää oman taustansa takia.
Muistitko ilmoittaa siskolle etukäteen, tai varmistaa, että miten se olikaan.
Oikeasti, minä en muista mitä allergioita siskoni lapsilla on, joka kerta on varmistettava etukäteen. Minusta ei voi vain olettaa...
Sitä paitsi, jos siskosi lapsilla on ollut älyttömästi allergioita, voi hänestä vain tuntua siltä, etteihän teillä ole paljon mitään allergioita ja siksei ole osannut ajatella, että sattui allergisoivia tuotatteita.
Jos minulla olisi allerginen lapsi, varmasti pitäisin huolen, että minulla olisi jotain varatarjottavaa itselläni mukana. Lisään vielä, että itse ole kohtuullisen allerginen, en tee siitä numeroa, sillä ymmärrän hyvin, etteivät muut voi millään muistaa, mitä kukakaan ei pysty syömään. Oma äitinikään ei muista ;)
me asutaan 3 kilometrin päässä toisistamme, ja arvaa nähdäänkö usein? On varmasti kaikista sukulaisista se, mitä lapsi on useiten nähnyt...
Olen varmasti alussa sanonut monta kertaa, ja aiemmin on muistanut sen. Nyt oli mennyt heti pois mielestä, kun omat lapset vapautuivat allergioista.
Se miksi se otti erityisesti pattiin, oli se, että olen niin sata kertaa siskon kanssa manannut niitä vanhempia sukulaisia, jotka eivät osaa eikä opi. Meidän äiti on kyllä muistanut aina niin siskon kun munkin lasten allergiat.
Eihän meillä olekaan paljon mitään allergiaa, siksi on outoa, että kaikki herkku oli mansikkaa/maitosuklaata. Tyttö itki siellä kun muut mässyttivät, kun on tottunut, että on aina siellä siskon luona kylässä saanut jonkun sopivan herkunkin.
Jonnekin muualle olisin ottanut varalta omaa herkkua (esim. kun saadaan kaverisynttäreillä, niin vaikka niitä kysytään, ne vaan unohtuu kummasti mielestä).
Mutta ihan tavallista tuo on.
Minä laitan allergiselle lapselle aina omat eväät mukaan, jotta saa edes jotain.
Mutta mielipahaa se silti aiheuttaa. Usein synttäreiden jälkeen itkee kotona, kun hän jäi ilman tarjoiluja, mutta muut sai. Monelle, joka on aina tottunut siihen, että saa syödä kaikkea taitaa olla vaikea ymmärtää, miten paha mieli voi tulla kun kerta toisensa jälkeen sama tyyppi jää ilman.
Pähkinää tai sen jäämiä voi olla niin monessa elintarvikkeessa, ettei sitä asiaan perehtymätön usein hoksaa. Viimeksi en tosin muistanut eväitä meidän tytölle laittaa mukaan, mutta syötävää oli löytynyt. Tyttö on jo itse niin tarkka, ettei syö, jos ei ole satavarma, ettei pähkinää ole.
Voisin hyvin kuvitella oman mieheni kohdalla, että jos joku on hänelle suullisesti ilmoittanut nuo ruoka-aineet, viestin sisältö minulle asti tultaessa olisi että lapsi voi syödä ainoastaan suklaata, tomaattia ja mansikoita sisältäviä ruokia...
Nyt tulee lapsi, joka ei voi syödä sianlihaa ja toinen, jolla on maitoallergia. Suurinta ossa voi syödä kaikki, maitoallergikko saa mehujäätä sitten
Aika perusallergiat lapsellasi kuitenkin (siis erittäin yleiset lapsella olevat allergiat).
Itselle ei olisi tullut edes mieleen laittaa noin vähillä allergioilla varustetun lapsen matkaan omia eväitä.
Jos lapsella olisi maito- tai pähkinäallergia tai keliakia, olisi eväät aina mukana, mutta ei tosiaan tommosissa helpoissa perusjutuissa.
Ja kyllä sitä leipää tms. pitäisi aina olla mahdollisuus saada.
Itse varaudun aina monenlaiseen (esim. maidoton mehujää, laktoositon jäätelö, hylatuotteisiin teen kermavaahdot ym. joka tapauksessa), vaikka ei olisi etukäteen edes ilmoitettu.
Itse emäntänä häpeäisin kovasti, vaikka syy sitten olisi siinä viestintuojamiehessä. Olisi kyllä todella noloa, jos allergiat on kysytty, eikä minulla olisikaan mitään tarjottavaa yhdelle.
Uskon että useimmilla on tarjoiluja, joita voitte syödä. Outoa ettei lapselle ollut edes leipää.