Raskaanaolo on raskasta
Viikkoja kasassa 25kpl. Tähän asti olen ollut töissä koko raskauden ajan, lukuunottamatta paria alkuraskauden päivää ja nyt keskivaiheella yht 3 päivää, jolloin supisteli kovasti.
Saan olla saikulla omalla ilmoituksella 3pv, sen jälkeen pitää olla todistus.
Supistukset alkoivat rv 16 epäsäännöllisen säännöllisinä. Pienikin rasitus ja tulee vähintäänkin 1 supistus. Muutama näistä ollut kipeäkin.
Pari viikkoa sitten neuvolalääkäri tutki minut ja totesi, että vaikka supistelee, niin muutoksia ei ole kohdunsuulla toistaiseksi ja tutkitaan uudelleen lokakuulla mikä tilanne on silloin. Ei kirjoittanut saikkua, mutta olin omalla ilmoituksella pari pahinta päivää, tuolloin supistuksia tuli jopa levossa.
Työssä olen neuvotellut esimieheni kanssa työtehtäväni kevyemmiksi ja voin tarvittaessa tehdä töitä myös etänä. Nyt vaan alkaa olla jaksaminen aika alhaalla.
Pahinta on väsymys. Hemoglobiini ja muutkin arvot ovat päällisin puolin kunnossa, mutta silti väsyttää. Nytkin melkein nukahdin työtuolini ääreen. Väsymystä ei yhtään helpota se, että supistuksia tulee toisinaan ihan työaikana. Kaikki eivät ole kivuliaita, mutta jokaisen jälkeen olen uupunut & salpaavat hengen hetkeksi.
Selkä on myös alkanut reistailla ja toimistotyössä se onkin hankalampi juttu, kun ei paljon liikuntaa ja selkäjumppaa päivän aikana saa :( Jonkin verran koitan venytellä, mutta eipä siitä loppupäivästä enää ole iloa.
Olo on puoliksi työkyvytön ja toivon että saisin seuraavalla lääkärikäynnillä saikkua. En tiedä miten jaksan tämän kuukauden vielä töissä. Työ itsessään ei ole kovin rankkaa, nyt varsinkaan kun työlastiani kevennettiin.
Tyhmä kysymys vielä jos joskus satun pääsemään saikulle (vielä kk sitten ajattelin "jos joudun saikulle"): Yritykseni maksaa 3kk äitiyslomasta palkkaa, mutta entä jos olen sairaslomalla ennen äitiysloman alkua? Pitääkö käydä välillä töissä, jotta saan tuon 3kk palkan?
Kommentit (43)
MUA NIIN VITUTTAA NÄÄ SAATANAN AV:N ÄMMÄT JOTKA EI YMMÄRRÄ RASKAUDESTA MITÄÄN!! se on tosi kiva vittu että teillä on ollu helppo raskaus, toivottavasti kärsitte elämässä sitten jollain muulla tavalla! joo raskaus ei ole ehkä sairaus, mutta aina ei saatana vaan jaksa senkin vitun tollot!!!!!!!!!!!
MINÄ olen ollut 2 vuoden aikana 2 vitun päivää sairaslomalla ja nyt minä vitun laiska paska jouduin jäämään RASKAUDEN takia sairaslomalle!¨
'voi vittu ku en av:n ämmien takia yrittäny tappaa itteeni ja lastani käymällä väkisin töissä!!! VOI VITTU!
Miten kukaan voi väittää muuta, kuin että yllä olevan kaltaisilla varmasti on oikeasti tarvetta sairaslomalle.
En jaksanut edes lukea muiden vastauksia, sillä itselläni on ollut sama tilanne molemmissa raskauksissani. Supistelut alkaneet 20 viikon maissa ja kaikki fyysinen ärsyttänyt. Minulle kyllä on annettu lepolomaa pari viikkoa kerrallaan, katsottu aina tilannetta uudestaan. On oltu huolissaan myös omasta jaksamisestani, ei vain työnantajan.
Saat palkkaa joltakin ajalta siirtyessäsi sairaslomalle (riippuu työstäsi) jonka jälkeen siirryt kelan sairaspäivärahalle. Et menetä 3kk palkallista äitiyslomaa, vaikka jäisit lopullisesti sairaslomalle nyt heti.
Ne joiden raskaudet sujuvat hyvin eivät ymmärrä miten raskasta raskaana oleminen voi oikeasti olla, eikä sinun tarvitse kuunnella kenenkään kommentteja, teet niin kuin itse parhaaksi näet.
Tsemppiä! 
mietityttää noin etukäteen että jos tulee noita joidenkin kuvaamia tosi kivuliaitakin supistuksia välillä, miten voin olla asiakastilanteissa. Teen siis sellaista työtä että pitäisi pystyä keskittymään asiakkaaseen 150% ja pitää ajatukset koko ajan kasassa siinä tilanteessa. Supistusten kourissa vääntelehtiminen ei oikein tuntuisi luontevalta.
Sain verenpainemittarin kaverilta lainaan. Paineet todella olivat alempana kuin aiemmassa mittauksessa, mikäli vaan osasin käyttää laitetta oikein.
Sain soittoajan työterveyteen ja siellä ohjeistettiin syömään suolaista, salmiakkia, lakua ja juomaan kofeiinipitoista juotavaa + juomaan ylipäänsä paljon. Pitäisi nostaa paineita. Suositteli myös pitämään tämän päivän vapaata. Jos ei paineet nouse viikonlopun aikana kotihoidolla tai huimaus jatkuu, niin sitten pitää varata aika neuvolaan ensi viikon alkuun.
Pieniä muutoksia, mutta nyt jo vointi on huomattavasti parempi. Supistuksiakaan ei tänään ole tullut kuin 1, mutta toisaalta en ole poistunut kotoa minnekään.
Näin jos mentäisiin jatkossakin, en todellakaan mitään saikkua tarvitsisi. Eilen olin kotiin päästyäni ihan voimaton ja nukuin 3h päikkärit. Nyt vaan pidän peukkuja, että tämä unetuskausi olisi näin pienillä muutoksilla ohitettavissa.
Supistuksiin ja selkäkipuihin tämä ei tietenkään vaikuta, mutta ne ovatkin sitten jo ihan toinen juttu. Supistuksiin en kauheasti voi itse vaikuttaa silloin kun teen töitä.
-ap
Ei ole mitään nolompaa kuin asiakkaalla ollessa purra huulta yhteen ja hikoilla kuin sika supistusten takia. Tai vielä nolompaa on tietenkin se, että joudut lähtemään asiakkaan luota pois kesken päivän supistusten vuoksi.
Sitä ei kuitenkaan kannata murehtia etukäteen. Tuttavapiirissäni hyvin harvalla on supistukset olleet kipeitä ennenkuin vasta lähempänä itse h-hetkeä.
mietityttää noin etukäteen että jos tulee noita joidenkin kuvaamia tosi kivuliaitakin supistuksia välillä, miten voin olla asiakastilanteissa. Teen siis sellaista työtä että pitäisi pystyä keskittymään asiakkaaseen 150% ja pitää ajatukset koko ajan kasassa siinä tilanteessa. Supistusten kourissa vääntelehtiminen ei oikein tuntuisi luontevalta.
Ja tiedän todella tuon tunteen töissä! Pitäisi olla ihan kuin normaali olotilassakin ja kun ei kuitenkaan ole, siitä tulee huono omatunto ja koittaa vaan jaksaa ettei pidettäisi laiskana. Itse olen kahdesta aikaisemmasta raskaudesta jäänyt sairauslomalle 1-2 kk ennen äitiysloman alkua. Täällä on kyllä paremminkin lääkäri tarjonnut sitä, ei ole tarvinnut kerjätä... Kolmannen raskauden ajan olinkin kotona, mutta suunnilleen noilla sun viikoilla oli pahoja supistuksia ja muutenkin odotus oli ainakin yhtä rankkaa kuin töissäkin. Nyt neljättä odottaessani aion menetellä samoin jos alkaa töissä olla liian vaikeaa. Itse teen fyysisesti raskasta työtä, mutta ei varmaan ole työn laadusta kiinni nuo raskausvaivat.. Aivan turha on miettiä miten "kaikki muut" on jaksaneet paljon rankemmassakin työssä valittamatta. On pakko ajatella vauvan hyvinvointia (ennen kaikkea muuta!!) ja jos oma keho viestittää että tahti on liian kova, niin sitten on levättävä ja sillä selvä. Kyllä työtä ehtii tehdä sitten myöhemminkin ja niitä veroja maksella!!
En voi ottaa kantaa Ap:n tapaukseen, kun en henkilöä tunne, mutta kyllä kaikkien pitää myöntää että on ihmisiä jotka menevät pyytämään sairaslomaa, kun olo käy hankalaksi raskauden aikana. Supistuksen kovuutta ja kipua kun ei lääkäri voi mitata, joten on pakko uskoa kun raskaana olevan niin sanoo. En siis tiedä AP:sta mitään ja tämä ei koske häntä henkilökohtaisesti.
Tilastojen mukaan opiskelijat, yrittäjät ja johtotehtävissä olevat pitävät vähemmän sairaslomaa raskauden aikana kuin suurin osa palkkatyöläisistä. Tämä ei voi olla sattumaa. Että yrittäjillä ja johtoportaassa olisi helpommat raskaudet?
On totta että jokainen tuntee vain itse omat supistuksensa ja vaivansa, mutta oli myös raskaana olevana ikävä katsoa kun eräät samoihin aikoihin odottavat olivat sairaslomalla pitkiä aikoja, mutta jaksoivat kyllä hoitaa ostokset, siivoukset kotona ja kahviloissakäynnit, käydä jopa kuntosalilla koska aikaa oli kerankin.
Tuo asenne joillakin, ei siis kaikilla!, vaikuttaa myös työnantajien asenteisiin palkata raskaanaolevia.
Numero 26 ansaitsee todellakin sairaslomansa vaikka supistuksia ja väsymystä ei olisikaan:)

eikä kukaan voi toisen puolesta sanoa miltä hänestä tuntuu ja jaksaako olla töissä vai ei! Itselläni nyt toinen raskaus (rv30), ja olen ollut nyt 3 viikkoa sairaslomalla selkävaivojen ja liitoskipujen vuoksi. Työni on fyysisesti raskasta ja kivut vain pahenevat työtä tehdessä. Lääkäri sanoi heti että pitää jäädä kotiin lepäämään, jottei vauva syntyisi ennen aikojaan ja ettei muitakaan komplikaatioita tulisi. Ensimmäisen raskauden (vuonna 2001) olin koko ajan töissä, mutta silloin ei ollut kipuja eikä vaivoja... Siis samallakin äidillä jokainen raskaus voi olla täysin erilainen! Toki on niitäkin jotka hakevat sairaslomaa kun vähänkin kolottaa tai ei vain viitsi mennä töihin, mutta niitä ihmisiä on myös ei raskaana olevissa! Että näin...
mä olin vielä aamulla töissä, kun 4. lapsi illalla syntyi (rv 40+4)
Mulla oli viime neuvolassa 91/38 paineet ja terkka totesi vain että vähän on matalat, mutta parempi niin kuin liian korkeat.
Mulla on normaalistikin aika matalat ja raskausasikana aina on laskenut paineet entisestään loppua kohden. Ensin kovastikin huimaa, mutta kummasti kroppa siihen nopsaan sopeutuu.
täysin yksilöllinen, siis jopa saman naisen kaikki raskaudet ovat erilaisia!
Itse olen nyt 43-vuotiaana raskaana, odotan neljättä ja rv30 täynnä. Mitään vaivoja ei ole (supistelua hieman, lonkkia särkee öisin yms pientä), ei vaikka perussairautena minulla on todettu dilatoiva kardiomyopatia (=laajentava sydämenvajaatoiminta). Voin todella hyvin, siis omasta mielestäni, eikä lääkäritkään ole olleet pahemmin huolissaan. Sokereita joudun seurailemaan, mutta niin jouduin edellisessäkin raskaudessa. Eikä tuo raskausdiabetes ollut kaukana kahdessa edellisessäkään... Verenpaineet ovat olleet ihanteelliset, ts. alle 120/70.
Tänään nukahdin ensimmäisen kerran työpäivän päälle kotisohvallee... Mutta ei ihme, kun takana useampi huonosti nukuttu yö tuo nro3. flunssan takia. Raskaus ei ole minua hidastanut, päinvastoin, nautin olostani 110%.
tulee mieleen oma toinen raskauteni, jossa tein suuren älynväläyksen: ai, niin olla raskaana tarkoittaa, että on on raskasta... Esikoista odotellessa sai levätä työpäivien jälkeen, toista lasta odottaessa sai juosta, ryömiä, könytä vilkkaan ja ehtivän taaperon perässä.
Miten mahtaa ap:lla olla: pystytkö lepäämään työpäivän päätteeksi vai johtuisiko tukala olo siitä, ettei palautumisaikaa työpäivästä ole riittävästi?
mä olin vielä aamulla töissä, kun 4. lapsi illalla syntyi (rv 40+4)
Harmittaa lukea tuollaisia vastauksia.Joillakin se pahaolo ei ehkä ole niin "paha" ja jos on hyvässä suhteessa ja kaikki tukee ni hyvä, jos taas ei ja on vähän herkempi luontoinen niin..mäkin hakisin saikkua.Ja ajattelinkin yrittää vaikka 1.Opiskelen 2.Yrjöä pitkin päivää..jatkuvasti 3.Väsyttää 4.Turhauttaa 5.Minulla on masennus,mutta en käytä raskauden takia lääkkeitä 6.En tiedä haluanko olla miehen kanssa vai en.7.Odotan ensimmäistä lasta vkoja päälle 7 pahaa oloa kestänyt yhtäpitkään joo ja huiomaus on tavallista,en ole käynyt edes ultrassa, en tiedä onko kaikki hyvin onko lapsi vammainen tai kohdun ulkopuolella..en tiedä missä ja milloin otetaan hivit sun muut eli...näin. Siulle toivotan onnea..ei ole enää pitkä aika jäljellä.
Väsymys johtuu varmaankin hormooneista vitun urpo.Jos olet yhtään vanhempi kuin 20 etkä ole ton fiksumpi ni pidä pääs kiinni!
kaksi hyvin erilaista raskautta.
Hae sairaslomaa jos siltä tuntuu, äläkä täällä lueskele empatiakyvyttömien ihmisten haukkuja.
Naiset kenellä itsellään on ollut helppo raskaus eivät voi ymmärtää s-loman tarvetta. Se putkinäköisyys suotakoon heille.
Ap, toivottelen zemppiä!
Mä olin saikulla 3 viikkoa ennen äitiyslomaa, ja sain 3 kk palkan.
Sain saikkua, kun selkä oli tuli todella kipeäksi, ja pitkän duunipäivän jälkeen väsymys/selkäkipu kai sai aikaan supistuksia.
Mun omalääkäri terveyskeskuksessa sanoi ykskantaan, että mikään duuni ei siinä kolmessa viikossa ilman mua kaadu, mutta että mun on parasta kerätä voimia ja olla satuttamatta selkääni enempää ennen voimia vaativaa vauva-aikaa.
Toimistotyössä tai istumatyössä ylipäätään selkäkivut voi loppuraskaudessa muuten olla tosi kovia, vaikka ei uskois.
Musta sun kannattaa hakea saikkua ja levätä. Ei sun työnantaja siihen kaadu. Asiat tärkeysjärjestykseen: sun jaksaminen on tärkeämpää kuin ne duunit mitä ennättäisit ennen äippistä tehdä.
Ottaa päähän nämä "työn sankarit", jotka joko eivät ole kokeneet todellista raskausväsymystä ja esim. ristiselän löystymisen tuomaa kipua - tai sitten ovat panneet oman jaksamisensa kakkostilalle ja työnantajan ekaksi ja painaneet loppuun saakka hommia hampaat irvessä.
Musta saikkua ei pidä ottaa turhaan. Mutta musta saikku ei olekaan turhaa, jos viimeisillään raskaana oleva nainen uupuu.
Jos miehet sais lapsia, loma alkais paljon aikaisemmin!
toisten kommentit sinun voinnistasi ja jaksamisestasi voit jättää omaan arvoonsa.
itselläni takana kaksi helppoa raskautta, jolloin pystyin toimimaan ihan normaalisti synnytykseen asti. nyt odotan kolmatta ja viikolta 20 lähtien on ollut jos jonkinlaista kipua ja tuskaa. jos töissä olisi nyt niin sairaslomalle jäisin heti. 
Siellä ne ottaa herkemmin kantaa sun työkykyyn kuin neuvolalääkäri. Meillä ainakin näin.
Ja joku tuolla yllä kitisi, että saako jokainen sitten vaatia saikkua, kun on vähän väsynyt, eikä jaksaisi mennä töihin. Tällainen ihminen ei tajua lainkaan, millaista raskausväsymys on. Tuollainen ap:n kuvailema raskausväsymys on sellaista, mitä en ole ikinä eläissäni kokenut ei-raskaana ollessani. Kyllä se todellakin on lamaannuttavaa ja vaikuttaa työkykyyn suuresti. Ihan toista kuin jokin satunnainen krapula-aamu, jolloin selviää tahdonvoimalla.
Itselläni on kahdessa raskaudessa ollut tuollainen ennen kokematon raskausväsymys. Ja nyt kolmannessa raskaudessa tää väsymys on ihan vaan samanlaista tavallista väsymystä kuin ei-raskaana ollessanikin. Se menee ohi nukkumalla pari yötä vähän pidempään. Ja tällainen pikku väsymys ei tosiaankaan ole mitään sellaista, mihin tulisi mieleenkään edes harkita sairaslomaa.
Mutta tuon todellisen raskausväsymyksenkin kokeneena tiedän, että sairasloma sen vuoksi ei ole mitään heikkoutta tai laiskuutta, vaan ihan oikeasti aiheellista.