Raskaanaolo on raskasta
Viikkoja kasassa 25kpl. Tähän asti olen ollut töissä koko raskauden ajan, lukuunottamatta paria alkuraskauden päivää ja nyt keskivaiheella yht 3 päivää, jolloin supisteli kovasti.
Saan olla saikulla omalla ilmoituksella 3pv, sen jälkeen pitää olla todistus.
Supistukset alkoivat rv 16 epäsäännöllisen säännöllisinä. Pienikin rasitus ja tulee vähintäänkin 1 supistus. Muutama näistä ollut kipeäkin.
Pari viikkoa sitten neuvolalääkäri tutki minut ja totesi, että vaikka supistelee, niin muutoksia ei ole kohdunsuulla toistaiseksi ja tutkitaan uudelleen lokakuulla mikä tilanne on silloin. Ei kirjoittanut saikkua, mutta olin omalla ilmoituksella pari pahinta päivää, tuolloin supistuksia tuli jopa levossa.
Työssä olen neuvotellut esimieheni kanssa työtehtäväni kevyemmiksi ja voin tarvittaessa tehdä töitä myös etänä. Nyt vaan alkaa olla jaksaminen aika alhaalla.
Pahinta on väsymys. Hemoglobiini ja muutkin arvot ovat päällisin puolin kunnossa, mutta silti väsyttää. Nytkin melkein nukahdin työtuolini ääreen. Väsymystä ei yhtään helpota se, että supistuksia tulee toisinaan ihan työaikana. Kaikki eivät ole kivuliaita, mutta jokaisen jälkeen olen uupunut & salpaavat hengen hetkeksi.
Selkä on myös alkanut reistailla ja toimistotyössä se onkin hankalampi juttu, kun ei paljon liikuntaa ja selkäjumppaa päivän aikana saa :( Jonkin verran koitan venytellä, mutta eipä siitä loppupäivästä enää ole iloa.
Olo on puoliksi työkyvytön ja toivon että saisin seuraavalla lääkärikäynnillä saikkua. En tiedä miten jaksan tämän kuukauden vielä töissä. Työ itsessään ei ole kovin rankkaa, nyt varsinkaan kun työlastiani kevennettiin.
Tyhmä kysymys vielä jos joskus satun pääsemään saikulle (vielä kk sitten ajattelin "jos joudun saikulle"): Yritykseni maksaa 3kk äitiyslomasta palkkaa, mutta entä jos olen sairaslomalla ennen äitiysloman alkua? Pitääkö käydä välillä töissä, jotta saan tuon 3kk palkan?
Kommentit (43)
tuli kanssa supistuksia ja muutoksia oli tullut kohdunsuulle ja kohdunkaulaan jo viikon 26 tienoilla. Ja jouduin jäämään sairaslomalle ennen äitiysloman alkua. Silti sain äitiysloman alussa sen 3 kk:n palkan. Tätä siis ap kysyi jossain viestissään. En tiedä sitten onko eri tes:seissä erilaisia ehtoja tuolle 3 kk:n palkalle.
Mutta tsemppiä,
älä noista vi...lijoista välitä, vauvasi hyvinvointi menee kyllä töiden edelle.
Eihän toi ole kovin hyvä paine. :(
Odotan neljättä lasta ja palaan pian hetkeksi töihin, silloin työnantaja maksaa palkkaa äitiysloman alussa (vaikka jäisin sitä ennen saikulle). Pointti on se että ennen äitiyslomaa ei ole ollut pois töistä vaikka äitiyslomalla, vaan on tarttenut olla töissä. Ja työpaikan listalla olet vaikka olisit saikulla.
Kerran aikasemmin olen äitiysloman jälkeen ollut muutaman kuukauden hoitovapaalla jonka jälkeen alkoi uusi äitiysloma, tällöin en saanut palkkaa äitiysloman alkuun.
Tietty näissä saattaa olla alakohtasia eroja sopimuksissa. Mutta sairasloma ei kyllä ole syy olla maksamatta palkkaa äitiysloman alusta.
Itse olen ollut sairaslomalla pahoinvoinnista, selkäkivuista, väsymyksestä ja mielialasta.
Näitä oireita on ollut miltei joka raskaudessa samoja mutta esim. väsymys on ollut todella kamalaa esikoisesta ja nyt neljännestä.
Ja nro kymppi kiukutteli että huhhahhei kun väsymys ei ole hyvä syy muulloinkaan olla pois töistä. Jaa eikö?
Jos työt kärsii käsittämättömän pahasta väsymyksestä niin ei se mitään normaaliakaan ole!
Asenne voi olla paska, tai takana huonosti nukuttu yö ja haukotuttaa, mutta nyt puhutaan VÄSYMYKSESTÄ niin että saatat nukahtaa rattiin.
Silloin jokasen järkevän ihmisen kuuluu mennä lääkäriin. Hekin, jotka ei ole raskaana!
Viimeisen 2 viikon ajan olen seurannut supistuksia lääkärin ohjeiden mukaisesti.
2vk aikana kivulaita supistuksia on ollut n joka toinen päivä. Niin kivuliaita, että joudun ottamaan tukea ja puremaan huulta.
Ns harjoitussuppareita tulee ihan joka päivä useita ja enemmän tietenkin rasituksessa. Tänään ollut supistusten osalta ihanan rento päivä. Vain 4kpl olen laskenut tälle päivälle. Näistä vain 1 oli hengenlamauttava pitkäksi aikaa vatsan kovettava.
Enemmän minua vaivaa juuri nyt tällä hetkellä tämä huippaus ja väsymys ja pyörrytys. Ihan tällä minuutilla kun on niin hutera olo, ettei tiedä miten päin olla ja pääsenkö parkkipaikalle kaatumatta :(
Kiitos ymmärtäjille, onneksi pääsen nyt lähtemään kotiin ja saan levätä illan. Huomenna ei mitään akuuttia töissä, joten taidan ottaa aamun rennosti ja tulla myöhempään. Jos vaikka auttaisi. Tänään kaikki varmaan enemmän tai vähemmän johtunut siitä, että oli oltava jo puoli 8 maissa järjestämässä tärkeää palaveria. Olen varmaan tänään sitten stressannut liikaa aamulla.
-ap