Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni n. 6-8-v nykylapsi on pitkä?

Vierailija
03.09.2009 |

Olen omassa tuttavapiirissä huomannut, että niin monet lapset ovat tosi pitkiä. Vai ovatko omat lapseni vain pätkiä sitten?

Esim. oma poikani joka täyttää kohta 8v on n. 125 cm pitkä. Hän on luokkansa lyhin poika. Toki muut pojat ovat alkuvuodesta syntyneitä.

Tyttäreni kohta 8v on vain 121 cm. Tuntuu ettei hän viime vuosina ole edes kasvanut kovin paljoa.

Emme ole miehen kanssa mitenkään erityisen lyhyitä, minä 170 cm ja mies 180 cm. Toki meillä on suvussa sekä pitkiä että lyhyitä jäseniä, esim. äitini on 160 cm.

Mutta mikä pituuskasvuun vaikuttaa paitsi geenit? Miten ruokavalio vaikuttaa, onko sitä tutkittu? Entä miten eri lailla lapset kasvavat pituutta, kasvavatko jotkut lapset paljon pieninä ja lopettavat jo sitten kasvamisen ennen teini-ikää, koskee kai eritoten tyttöjä? Pojat kai kasvavat vielä pitkäänkin, jopa armeijaikään saakka?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
03.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse kun olen näin pitkä ja atleettinen, eli 177 cm, niin kunhan IHMETTELEN, miten minulla voi olla niin pieni ja hentoinen lapsi.

Vierailija
22/27 |
03.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö on 138 cm pitkä, 9-vuotias ja luokkansa pisin. Muut ovat hirmu lyhyitä, kun taas muiden mielestä tyttömme on pitkä. Poikamme on 7-vuotias ja 132cm pitkä, ja luokkansa pisin. Ihan selkeästi pisin, muut ovat meilkein päätä lyhyempiä. Olen ihmetelly miten muut lapset ovat niin lyhyitä, kun kuitenkin meillä mennään ihan keskikäyrillä pituudessa.

Niin on teillä pitkät lapset. 7-vuotiaan vaatekoko kun on 122 cm, 8-vuotiaan 128 cm. Eivätkös neuvolankin käyrät mene suurinpiirtein näin? Poikani kun oli 7-vuotiaana n. 121 cm niin meni siinä nippa nappa nollakäyrän alapuolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
03.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoikka ja lyhyt, mut entäs sitten? Kyllä ihmisen hyvyys/paremmuus ym. mitataan muulla ku pituudella. Me vanhemmat ollaan lyhyitä ei voi edes odottaa mitään 2m hujoppia :)

Lapsia on kaiken kokoisia niinku on aikuisiakin. Itse en kyl asiaa jää murehtimaan.

Vierailija
24/27 |
03.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsille luodaan paineita tai keskustellaan pituudesta niin vauhkoontuneina. Jos lapsi on terve, niin mitä väliä on loppupeleissä. Onko aikuinen, 150-senttinen nainen huonompi kuin 175-senttinen? Entä lyhyt lapsi? Mikä arvo pituus on?

Ei kannatta ottaa tällaista kyselyä niin vakavasti. Kunhan vain on mukava mietiskellä näitä eroja lasten välillä.

Vierailija
25/27 |
03.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoikka ja lyhyt, mut entäs sitten? Kyllä ihmisen hyvyys/paremmuus ym. mitataan muulla ku pituudella. Me vanhemmat ollaan lyhyitä ei voi edes odottaa mitään 2m hujoppia :) Lapsia on kaiken kokoisia niinku on aikuisiakin. Itse en kyl asiaa jää murehtimaan.

Minä ap vain mietin tätä asiaa kun tuntuu että niin monet lapset ovat pitkiä. Kuka tässä on mitään paremmuutta miettinyt? Se on kyllä teidän omassa päässänne siinä tapauksessa...

Vierailija
26/27 |
03.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuulemma koko ala-aste ajan luokkani lyhyin, sitten jossain teini-iässä tuli kauhea kasvuspurtti ja nyt aikuisena olen 178cm. Isosiskostani taas veikattiin normipituista, kun meni koko lapsuuden normikäyrillä, hän nyt nipinnapin 160cm. Vanhempamme ovat 165 ja 168cm.

Vierailija
27/27 |
03.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliolla tuskin on ihan hirveän suurta osaa tahi arpaa (Noh, ehkä noin maailmanlaajuisesti, koska ravitsemus on parantunut) Ja tämä noin ihan mututuntumalla.

Meidän perheestä kun löytyy pitkää ja pätkää ja vanhemmat on ihan varmasti samat jokaisella tenavalla :D

Minä: 164cm

Mies: 176cm

6-vuotias esikoinen on nyt 125cm pitkä, hoikka ja suht pitkä (tuttavapiirissä on jopa pidempiäkin!) Eskarissa ei nyt enää näytä niin silmiinpistävän pitkältä, mutta viime vuonna päiväkodissa näytti vähän siltä, ettei kuulu joukkoon, kun muut oli niin kauhean paljon pienempiä... Pituusennuste 175cm. Mä olen ite ollut 7-vuotiaana alle 120cm.

Keskimmäinen on sit vähän pätkä, 3v poika ja mittaa 93cm. Pieni ja pyöree. 4-5cm lyhyempi kuin siskonsa samanikäisenä (mutta painaa enemmän...) Monet vuotta nuoremmat on saman mittaisia kuin tuo meidän jätkä...

Ja sit on tuo kuopus, jolle jäi vissiin jämät. Osastoa lilliputti. Ikää 4,5kk 60cm, 5170g... Reppanaa luullaan aina ihan vastasyntyneeksi :D Ainakin siihen asti kun laitetaan virkeänä lattialle ja alkaa hyöriä ja tunkea leluja ihan omin käsin suuhunsa... Isoveli ei tosin samanikäisenä hirveesti pidempi ollut, mutta painoi melkein 4 kiloa enemmän :D

Kaksi isompaa syö tasan tarkkaan samoja eväitä, samoja herkkuja ja samaan aikaan. Tällä hetkellä esikoisella tosin taas joku kasvupyrähdys meneillään. Syö kuin hevonen ja venyy hirveetä vauhtia mittaa. Vajaassa kuukaudessa on taas tullut yli sentti lisää :O

Meillä tosin suvusta löytyy tosi pitkiä (Yli 190cm miehiä ja yli 175cm naisia), joten kaipa toi esikoinen on sit jotain hyppygeenejä saanut, vaikka vanhemmat onkin aika keskimittaisia tai ehkä vähän pätkiäkin... Mut sinänsä vähän huvittavaakin, kun yks kasvaa jossain +käyrillä ja toinen taas -2 käyrillä ihan reilusti.

Mun sisko tosin on sit taas sitä mallia, ettei pienenä meinannut kasvaa millään. 8-vuotiaana oli ehkä saman kokoinen kuin meidän esikoinen jo 4-5-vuotiaana ja aina päätä lyhyempi kuin muut luokkalaisensa. Pituusennuste ei ollut paljoa yli 150cm mutta niin vaan tuo sitten otti jossain vaiheessa jonkun spurtin eikä ole kuin pari senttiä mua lyhyempi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme