Kokemuksia hormonikierukasta?
Haluaisin kuulla muiden kokemuksia ja mielipiteitä hormonikierukasta. Itselleni sellainen laitettiin heinäkuussa. Asettamisen jälkeen meni 20 päivää ja menkat alkoivat, ihan järkyttävän runsaat ja ovat nyt kestäneet jo kahdeksan päivää, eikä loppua näy. Mulle kyllä sanottiin, että ekan 3-4 kuukauden ajan voi tulla kaikenlaisia oireita, mutta niiden pitäisi tasaantua ja että suurimmalla osaa käyttäjistä kuukautiset jäävät kokonaan pois. Kohdallani ei kovin lupaavalta vaikuta...
Entä oletteko käyttäneet tamponia? Mua ohjeistettiin pysymään siteissä, koska ovat tässä tapauksessa turvallisempia. Inhoan siteitä, varsinkin kun nyt tuntuu että ne pettävät hetkenä minä hyvänsä.
Kiitollisena kuulisin muiden kokemuksia aiheesta.
Kommentit (18)
Itselläni vaihdettiin kuparikierukka hormonikierukkaan viime tammikuussa. Aiemmin ollut varsin niukat ja 'halpot' kuukautiset, mutta pillereiden kanssa alkoi olla ongelmia (migreeniä, yms), joten alkuun siis kokeiltiin kuparikierukkaa. Vuoto lisäänty huomattavasti ja kuukautiset olivat selvästi kipeämmät.
Siirryttiin sitten hormonikierukkaan 8 kk sitten. Alkuun ehkä jopa puoli vuotta vuotoa saattoi tulla milloin vaan ja välillä runsaamminkin. Nyt pari kiertoa ollut todella niukat kuukautiset, kesto ehkä 2 päivää ja kierto tasainen. Voihan vielä olla, että menkat jäävät pois vielä kokonaan.
Käytän edelleen tamponia (inhoan mysö siteitä) tai ajoittain kuukuppia. Kyllähän sen huomaan, jos kierukka lähtisi tamponin mukana pois, minkä uskoisin olevan todella harvinaista. Lisäksi kokeilen aina kuukautisten jälkeen kierukan langat, että tuntuvat noin suurin piirtein samanpituisilta. Ja uskoisin, että mieskin jo valittaisi, jos kierukka olisi tulossa alaspäin ja langat pitenesisivät.
Odottele rauhassa, kuukausi on vielä aivan liian lyhyt aika.
kesäkuussa. Jatkuvasti olen vuotanut, valehtelematta voin sanoa että olisko päivät jolloin en ele vuotanut niin jotain 5-10 pvää...
Vuodottomat päivät yleensä aina "menkka-aikojen" jälkeen...
Mulle sanottiin että puol vuotta pitäisi "antaa kierukalle aikaa", että vuodot tasaantuu...
Alkaa olee aika kypsä jo nyt... runsaiden menkkojen takia otin kierukan mutta en tosiaan ymmärtänyt että vaihdossa sain jatkuvat menkat, runsaiden vuotopäivien (3-4 pvän sijaan)..
Puhumattakaan siitä että naama ja hiukset rasvoittuvat helpommin... finnejä tulee...*huoh*.
Odottelen nyt tuonne lok-marraskuulle ja menen poistattamaan jos meininki ei muutu.
Tamponin käyttöä ei suositella, voi jäädä kierukan "naruihin" kiinni, joten en ole uskaltanut käyttää
se vaan vaatii, mulle laitettiin kierukkamvuosi sitten ja nyt ei ole ollut kuukautisia ollenkaan. Pitää vaan kestää se vuosi-puoltoista ja sit on ok.
Ennen näitä oli kuparikierukka, joka lisäsi vuotoja kovasti.
Pelkkää hyvää sanottava on tästä. Vuodot ovat loppuneet lähes kokonaan, mutta joskus voi tulla vähän suuremmat ja pidempään kestävät menkat.
Alkuun muistaakseni oli sellaista vähän väliä vuotoa.
Minulla jo elämäni toinen hormonikierukka menossa. Tavallista kierukkaa en voinut käyttää erittäin runsaiden kuukautisten takia. Pillereitä en voinut syödä koska lisäsivät migreeniä. Hormonikierukan kanssa olen päässyt eroon kaikista ongelmista. Ensin meni kuitenkin varmaan 6kk niin että oli koko ajan jotain tiputteluvuotoa. Hyvin niukkaa kuitenkin niin selvisin pelkillä pikkuhousunsujilla. Olin kuitenkin tyytyväinen koska ennen kuukautiseni olivat niin runsaat että mikään yösidekään ei pitänyt kunnolla. Migreeniäkään kierukka ei lisännyt! Aivan mahtavaa, pillereiden takia sain nimittäin kohtauksia aivan liian usein. Lääkärin mukaan kierukassa on niin vähän sitä hormonia, se vaikuttaa kohdussa paikallisesti eikä kierrä koko ruumissa niinkuin pillerit.
Kun puoli vuotta oli mennyt niin kuukautiset loppuivat kokonaan. Kerran kuussa voi joskus vähän verta tulla mutta silloinkin vaan muutama tippa. Aivan mahtavaa! Ole siis kärsivällinen. On tämä niin helppoa elämää ilman kuukautisia ja sähläämistä ehkäisyn kanssa että kannattaa. Kaikille tämäkään ei sovi joten jos oikein vuodat, kannattaa puhua vielä lääkärille. Kierukkahan saattaa olla jotenkin väärin eli se pitää kyllä ultralla katsoa. Silloin voi vuotaa pahasti jos se ei ole oikein asettunut.
kirjoitin tuon edellisen mutta se jäi pois että sain ensimmäisestä kierukasta kyllä kerran kuussa tosi isoja finnejä! Ne tulivat leukaluun kohdalle aina joten eivät näkyneet kuitenkaan niin pahasti... Mutta ei se kivaa ollut. Nyt tästä toisesta kierukasta en ole saanut yhtään mitään. Luulen että se liittyi tupakointiin. Tupakoin silloin ennen mutta nyt toisen kierukan aikana en. Luultavasti tupakointi kera kierukan oli iholleni liikaa.
laitettiin tammikuussa, vuoto ei ole ollut kovin runsasta laiton jälkeen ollenkaan, melkein pikkuhousunsuojilla pärjännyt.
Tosin vuotoa oli kevääseen asti "melkein jatkuvasti" Nyt kesän aikana on sitten tasaantunut, ja vuotoja ei ole ollut ollenkaan, ei myöskään sitä kuukautissäryn kaltaista tunnetta mahassa, jota taisi jatkua 2-3 kk:tta laiton jälkeen. Siis särkyä oli ajoittain, ei yhtä menoa kolmea kuukautta :)
Nyt siis tyytyväinen, vaikka meinasinki käydä poistattamassa tuossa keväällä.
kirjoitin tuon edellisen mutta se jäi pois että sain ensimmäisestä kierukasta kyllä kerran kuussa tosi isoja finnejä! Ne tulivat leukaluun kohdalle aina joten eivät näkyneet kuitenkaan niin pahasti... Mutta ei se kivaa ollut. Nyt tästä toisesta kierukasta en ole saanut yhtään mitään. Luulen että se liittyi tupakointiin. Tupakoin silloin ennen mutta nyt toisen kierukan aikana en. Luultavasti tupakointi kera kierukan oli iholleni liikaa.
Kysyin gyneltä noista finneistä ja se oli sitä mieltä että jos ei teininä kärsinyt aknesta niin ei välttämättä tule lainkaan niitä sivuoireina. Ja nekin kai voi jäädä pois tuon ekan vuoden aikana? Eniten pelottaa painonnousu!
Nimittäin on näitä kierukka (ja pilleri yms) raskauksia sen verran kuitenkin että itse tekisin varmaan testejä viikon-parin välein jos kuukautisia ei olisi. Mistäs sen nimittäin tietäisi onko kuukautisten poissaolo raskautta vaiko kierukan aikaansaannoksia. Ja voisihan niinkin olla että ekat 6kk syynä olisi kierukka mutta sitten tulisi raskaaksi.
Ihan aidon kiinnostuneena (en kettuillakseni) kysynkin eikö tuo ole jollain tavalla stressaavaa kun ei saa "synninpäästöä" kerran kuussa että ei ole takuulla raskaana?
Ihan aidon kiinnostuneena (en kettuillakseni) kysynkin eikö tuo ole jollain tavalla stressaavaa kun ei saa "synninpäästöä" kerran kuussa että ei ole takuulla raskaana?
kuin kuukautisten poisjäämisestä.
Rinnat eivät kipeytyneet koko raskauden aikana, ei ollut pahoinvointia kuin vasta rv9 jne jne.
Joten samaa kyselisin.
raskautuminen on hyvin harvinaista. Toisin kuin kuparikierukan... Tuttava ja sukulaisperheissä useampikin lapsi joka saanut alkunsa kuparikierukan kanssa hoidetulla ehkäisyllä.
ja mikäs sen mukavampaa kuin olla 5 vuotta ilman kuukautisia? Itse tykkäsin tosi paljon hormonikierukasta. Vuodot jäi kokonaan pois ja samoin migreenit. Olin kärsinyt 11-vuotiaasta asti runsaista kuukautisista (tamponi+yöside ja enintään 2h vaihtoaika ja öisin kolme heräämistä ja siteen vaihtoa ja silti pyyhkeen päällä nukkuen ylivuodot) ja jatkuvasta anemiasta ja kyllä sitä elämänlaatu parani huimasti kun saikin elää koko kuukauden normaalia elämää, eikä tarvinnut pelätä ja huolehtia ylivuodoista ja itsetunto kohosi huimasti.
Sitten kierukan poiston jälkeen raskauduinkin heti ilman jälkivuotoja tai kuukautisia, joten, todella tyytyväinen olen ollut!
kunnes poistatin hirvityksen. Ei ikinä enää.
heinakuussa. Jatkuvaa tiputtelua on ollut,varmaan 2 pv ilman pikkuhousun suojaa. Muita sivuoireita ei ole ilokseni ollut ja odotankin innolla kk poisjaantia.
Pelkästään hyviä kokemuksia sen jälkeen kun ensimmäiset puoli vuotta oli kulunut. Alkuun tuli vuotoa milloin sattuu, mutta se muuttui hyvin äkkiä tiputteluksi ja jäi lopulta kokonaan pois. Nyt toinen kierukka menossa ja edelleen sujuu hyvin.
mikäs sen mukavampaa kuin olla 5 vuotta ilman kuukautisia? Itse tykkäsin tosi paljon hormonikierukasta. Vuodot jäi kokonaan pois ja samoin migreenit. Olin kärsinyt 11-vuotiaasta asti runsaista kuukautisista (tamponi+yöside ja enintään 2h vaihtoaika ja öisin kolme heräämistä ja siteen vaihtoa ja silti pyyhkeen päällä nukkuen ylivuodot) ja jatkuvasta anemiasta ja kyllä sitä elämänlaatu parani huimasti kun saikin elää koko kuukauden normaalia elämää, eikä tarvinnut pelätä ja huolehtia ylivuodoista
Mulla kesti muistaakseni lähemmäs vuosi ennenkuin tilanne tasaantui, menkat saattoi tosiaan kestää kaksikin viikkoa. Mutta nykyään (kierukka ollut 3 vuotta) menkkoja ei ole ollenkaan, vuoden jälkeen kuukautiset olivat noin joka toinen kuukausi ja kestivät yhden päivän. Viimeiset kuukautiset ovat olleet vuosi sitten ;)
Kuukautiset jäi pois, tai tosi niukoiksi. Minä tykkään kyllä ja laitan uuden heti kun tämän vauvan saan pullautettua ulos. Kierukan poisottamisen jälkeen tuli kahdet megamenkat ja sitten olinkin raskaana.
Eli ilmeisesti tarvitsen vain nyt pitkää pinnaa ;-) Toivotaan että tämä iloksi muuttuu eli että menkat "katoaisivat" tai sitten ainakin niukkenisivat.
t. ap