Miksi niin moni n. 6-8-v nykylapsi on pitkä?
Olen omassa tuttavapiirissä huomannut, että niin monet lapset ovat tosi pitkiä. Vai ovatko omat lapseni vain pätkiä sitten?
Esim. oma poikani joka täyttää kohta 8v on n. 125 cm pitkä. Hän on luokkansa lyhin poika. Toki muut pojat ovat alkuvuodesta syntyneitä.
Tyttäreni kohta 8v on vain 121 cm. Tuntuu ettei hän viime vuosina ole edes kasvanut kovin paljoa.
Emme ole miehen kanssa mitenkään erityisen lyhyitä, minä 170 cm ja mies 180 cm. Toki meillä on suvussa sekä pitkiä että lyhyitä jäseniä, esim. äitini on 160 cm.
Mutta mikä pituuskasvuun vaikuttaa paitsi geenit? Miten ruokavalio vaikuttaa, onko sitä tutkittu? Entä miten eri lailla lapset kasvavat pituutta, kasvavatko jotkut lapset paljon pieninä ja lopettavat jo sitten kasvamisen ennen teini-ikää, koskee kai eritoten tyttöjä? Pojat kai kasvavat vielä pitkäänkin, jopa armeijaikään saakka?
Kommentit (27)
Tyttö kasvaa keskikäyrällä, täyttää lokakuussa 5 ja oli kotimittauksessa 110 cm viikko sitten. Silti päiväkodissa on kaikki muut tytöt paljon pidempiä, vaikka tietysti monet ovat samassa ryhmässä puoli vuotta vanhempiakin, mutta silti.
itse olen alle 170 cm ja mies jotain 185 cm. Tosin meidän suvussa yleensä lapset kasvaa alkuun hurjasti, mutta pituuskasvu loppuu sitten aiemmin. Minunkin arviopituus lapsena oli 184 cm, siitä jäin siis 15 cm. Olin luokkani pisin tyttö 11 vuotiaaksi asti, sitten moni muu meni ohi.
meillä on kaksi poikaa, joista toinen 9 v menee hieman nollakäyrän yläpuolella ja toinen 7 v hieman alle nollakäyrän. Kun heitä vertaa luokkakavereihin, tuo kolmasluokkalainen on kuitenkin keskipituinen ja tuo ekaluokkalainen luokan lyhyimpiä.
Minä olen kuitenkin 177 cm ja mies on 188 cm. Olen ihmetellyt tosi paljon, kun kavereideni lapset ovat omia lapsiani isompia, vaikka he itse ovat lyhyitä (tyyliin 158 cm ja 180 cm sekä 164 cm ja 170 cm - ja lapset ovat tosi isoja).
Toki geenit vaikuttavat, missä iässä kasvupyrähdys tapahtuu, mutta jotenkin minusta tuntuu, että asiaan liittyy muutakin.
Tosi isoja tyttöjäkin on luokalla useita. Ja eniten mä hirvittelen sitä, miten suuret jalat on monella tuon ikäisellä!! Mun tyttö käyttää kengästä riippuen 29-31 kokoa, 32 on jo poikkeuksetta liian suuri. Kun kavereille pitää ostaa 35-37 kokoa.
Niin, mua kans kiinnostais, että mikä tähän hurjaan kasvuun on syynä. Onko se sitten niin hyvä ravinto, LIIKA ravinto, ympäristömyrkyt (??), Tsernobyl.... Mehän oltiin itse lapsia kun tuo ydinvoimalaonnettomuus tapahtui.. olisko siitä tullut jotain muutoksia geeneihin tietyllä muiden tekijöiden yhteisvaikutuksella.. Jaa-a.
Eräs hänen luokkakaverinsa (poika) on 140 cm.
Koettakaa nyt vain hyväksyä, että ihmiset ovat eri pituisia.
kerro loppupituudesta kauheasti mitään.
Itse olen 165 ja mieheni 183 senttiä. Vanhin tyttäreni oli 5-luokalla 160 cm pitkä, luokkansa pisin, kuudennella lopussa oli näemmä(tarkistin juuri) 165 senttiä. Mutta nyt, 15-vuotiaana on 168 senttinen.
Miehekin puhui, että oli aina luokkansa pisin aina lukioikään asti. Oli kasvanut jo 14-vuotiaan täyteen mittaansa.
Toinen tytär on taas nelosella nyt ja vain 125 senttiä pitkä. Joten...
Eräs hänen luokkakaverinsa (poika) on 140 cm. Koettakaa nyt vain hyväksyä, että ihmiset ovat eri pituisia.
Ei kai tässä nyt mistään hyväksymisestä olekaan kyse! Ihmettelen vain suuresti että minulla ja miehellä on näin alle keskipituuden olevat lapset, vaikka emme mitään pätkiä olekaan. Miehen kaikki sisaruksetkin ovat pitkiä, miehen siskokin 176 cm.
Niin monella tutullakin on pitkät lapset vaikka vanhemmat itsessään eivät mitään pitkiä ole, jopa lyhyempiä kuin me.
Sitä mä mietin että mikä osuus ravinnolla on? Omat lapseni kun syövät tosi vähän herkkuja verrattuna moniin muihin (voisin kuvitella). Meillä ei ole karkkipäivää ollenkaan, jätskiä emme syö juuri lainkaan (paitsi joskus kesällä), sipsejä syövät ehkä joka kolmas kk.
No muutenkin syövät aika pieniä annoksia vrt. mitä olen nähnyt muiden syövän.
Lapseni ovat siis pikkasen keskikäyrän alapuolella. Eli eivät kuitenkaan mitään tosi lyhyitäkään. VAi ovatko nuo käyrätkin jo vanhentuneita?
Ap
Itse olen 179 senttinen ja olin aikoinani pitkä. Nykyään alle 180-senttinen tyttö on normaalimittainen ja vasta sen yli on pitkä. Koettakaa kestää, että lapset kasvaa aina vaan pitemmiksi. :-)
Toivottavasti vaan neuvolan tätien käyrät saatais 2000-luvulle, ettei "pitkien" lasten vanhempien täytyis enää miettiä, että onko lapset terveitä, kun kasvavat niin nopeasti ja niin pitkiksi.
ovat sen kasvupyrähdyksensä saaneet? Vähän toivotonta verrata keskenkasvuisten lastesi pituutta sukulaisten aikuispituuksiin. Ehkä suvussasi kasvetaan myöhään? Niin minäkin tein, olen nyt aikuisena 176 cm mutta vasta yläasteella kasvoin muita pidemmäksi, siihen asti olen luokassa aina lyhyempää keskiluokkaa.
Ei kai tässä nyt mistään hyväksymisestä olekaan kyse! Ihmettelen vain suuresti että minulla ja miehellä on näin alle keskipituuden olevat lapset, vaikka emme mitään pätkiä olekaan. Miehen kaikki sisaruksetkin ovat pitkiä, miehen siskokin 176 cm.Sitä mä mietin että mikä osuus ravinnolla on? Omat lapseni kun syövät tosi vähän herkkuja verrattuna moniin muihin (voisin kuvitella). Meillä ei ole karkkipäivää ollenkaan, jätskiä emme syö juuri lainkaan (paitsi joskus kesällä), sipsejä syövät ehkä joka kolmas kk.
No muutenkin syövät aika pieniä annoksia vrt. mitä olen nähnyt muiden syövän.
Lapseni ovat siis pikkasen keskikäyrän alapuolella. Eli eivät kuitenkaan mitään tosi lyhyitäkään. VAi ovatko nuo käyrätkin jo vanhentuneita?
Ap
Itse olen 179 senttinen ja olin aikoinani pitkä. Nykyään alle 180-senttinen tyttö on normaalimittainen ja vasta sen yli on pitkä. Koettakaa kestää, että lapset kasvaa aina vaan pitemmiksi. :-) Toivottavasti vaan neuvolan tätien käyrät saatais 2000-luvulle, ettei "pitkien" lasten vanhempien täytyis enää miettiä, että onko lapset terveitä, kun kasvavat niin nopeasti ja niin pitkiksi.
Tosin jossain vaiheessahan pituuskasvun maksimi on saavutettu.
ovat sen kasvupyrähdyksensä saaneet? Vähän toivotonta verrata keskenkasvuisten lastesi pituutta sukulaisten aikuispituuksiin. Ehkä suvussasi kasvetaan myöhään? Niin minäkin tein, olen nyt aikuisena 176 cm mutta vasta yläasteella kasvoin muita pidemmäksi, siihen asti olen luokassa aina lyhyempää keskiluokkaa.
Ap
Itse olin jo ala-asteella pitkä, luokkani pisimpiä. Muistaakseni pituuskasvu sitten tyssäsi yläasteella. Olen siis 170 cm. Miehen sisko joka on 176 cm muistaakseni kasvoi vielä pitkään yläasteellakin. Muistelen ettei hän ollut erityisen pitkä ala-asteiässä.
Ap
Johtuen suotuisammista elinoloista, esim. ruuasta.
Piutuusgeenit myös pomppivat vähän miten sattuu, ja toisaalta se, että on 8-v lyhyimmästä päästä ei tarkoita sitä, että aikuisenakin olisi. Voihan olla, että lapsenne kasvavat pidempään kuin toiset.
Jos ruokavaliosta puhuttaa, niin miellä syödään tosi paljon herkkuja: leivon usein, lettuja syödään viikottain aina kermavaahdon tai nutellan kanssa, karkkia parina päivänä viikossa, limsaa kerran viikossa.
Mutta meillä ei syödä ollenkaan sipsejä eikä oikeastaan koskaan eineksiä.
Ja lapset syövät salaattinsa ja vihanneksensa hyvin ja monipuolisesti. Ja käytän paljon kasviksia.
Eli ei taida tämäkään selittää...
ja kaikkia kavereitaan pidempi. Me vanhemmat olemme 175 cm ja 177 cm, eli minä olen pitkähkö, mutta mies taas lyhyehkö tai korkeintaan keskipituinen. Me olemme molemmat olleet lapsina pienikokoisia, kasvupyrähdys on tapahtunut vasta yläasteella, joten tyttäremme näyttäisi kasvavan ihan eri tahdissa. Syömme normaalia kotiruokaa, herkkujakin, mutta tyttömme ei ole mitenkään erityisen suuriruokainen. Kasvupyrähdyskausina syö kohtuullisen hyvin, muuten on varsin pieniruokainen.
Itse olin lapsena lyhimpiä mutta aikuisiässä 175 cm. Kuukautiset mulla alkoi vasta 9. luokalla kun monilla muilla jo ala-asteella ja näillä pituuskasvu loppui varsin varhain. Mulle tuli monta senttiä lisää vielä 16-18-vuotiaana.
jos se sitten johtuu siitä! =D
Ei kun tosissaan, omani ovat juuri niitä pitkiä lapsia (nykykäyrillä +20 ja +25) ja ilman käyriäkin selvästi hoitoryhmiensä pisimmät lapset (juuri 6 täyttänyt esikoiseni on 6 cm pidempi kuin sinun poikasi).
Olemme itse keskimittaisia (minä 173 cm, mies 183 cm), mutta minun suvusta löytyy kyllä tosi pitkiä miehiä ja naisia.
Ymmärtääkseni ihmisen keskipituus on satojen vuosien ajan kasvanut sukupolvi toisensa jälkeen parilla sentillä, ja jostain olen joskus lukenut, että nyt alkaa maksimi häämöttää. Parempi ravinto on varmasti osasyynä tähän koko keskipituuden nousuun, mutta se ei todellakaan selitä suomalaisten lasten keskinäisiä eroja. Eiköhän ne erot mene geenien piikkiin.
miettikö tuota pituutta jos lapsi on muuten terve!
Nykyään keskimitta on noussut, ja miehetkin ovat järjestäen yli 180 senttisiä. Isäni(yli 60v) sukupolven miehet ovat taas olleet yleensä 175 sentin paikkeilla. Naisen taas hieman alle 165 senttiä, nykyään yli 170 senttinen nainen on vain hieman keskivertoa pidempi.
Meillä tytöstä tuli 166 senttinen, kasvoi jo seiskalla mittaansa ja oli aina muita pidempi ala-asteiässä. Poika on 14-vuotias ja 180-senttinen, nyt vasta kasvupyrähdys käynnissä.
Itse olen vain 155-senttinen ja miehenikin 173 cm. Eli lyhyitä ollaan. Eli poikakin on vanhempia paljon pidempi jo nyt ja tyttö minua yli 10cm. Niin se maailma muuttuu.
Meidän tyttö on 138 cm pitkä, 9-vuotias ja luokkansa pisin. Muut ovat hirmu lyhyitä, kun taas muiden mielestä tyttömme on pitkä. Poikamme on 7-vuotias ja 132cm pitkä, ja luokkansa pisin. Ihan selkeästi pisin, muut ovat meilkein päätä lyhyempiä. Olen ihmetelly miten muut lapset ovat niin lyhyitä, kun kuitenkin meillä mennään ihan keskikäyrillä pituudessa.
Miksi lapsille luodaan paineita tai keskustellaan pituudesta niin vauhkoontuneina. Jos lapsi on terve, niin mitä väliä on loppupeleissä.
Onko aikuinen, 150-senttinen nainen huonompi kuin 175-senttinen? Entä lyhyt lapsi?
Mikä arvo pituus on?
ei sitä, että muut olisivat erityisen pitkiä.