Mikä helvetin tauti mulla on?
2 vkoa flunssaa takana, eilen ensimmäinenn jotkuinkin terve päivä, mutta aamulla taas kuumetta 38 ja kurkku tosi kipeä ja koko naama. Sain antibiootit, kauankohan kestää ennenkuin ne vaikuttaa.
Kommentit (11)
nielutulehdusta ksoka jos on se niin samat antibiootit auttaa (jos siis bakteerin aiheuttama). Amoxin on lääke.
Suurin osa poskiontelotulehduksista paranee itsestään. Tuo että sulla on noussut kuume uudestaan, niin viittaa kyllä minusta siihen, että sulle on bakteerit tulleet jylläämään. Usein antibiotti vaikuttaa 3-4 päivässä tosiaan. Itse menisin sinuna hmm. nyt on torstai - maanantaina lääkäriin uudestaan, jos olo ei ole helpottunut. Nimimerkillä itse 5 antibiottia viime talvena poskiontelontulehduksiin syönyt.
Hommaa itsellesi tuon antibiotin lisäksi se sarvikuono apteekista ja ruiski suolavettä (otrimer tms) niin paljon kuin kerkeät.
Tsemppiä sulle. Ota buranaa, jos kovin poskionteloihin tai päähän koskee (jollet siis ole raskaana).
Mä en muista koska viimeksi olisin sairastanut näin, olen kokonaan unohtanut, että mulla on tuo sarvikuono kaapissa =)
Panadolia olen vetänyt ohjeen mukaan.
Vähän helpotti kun vastailit =) Mua oikeesti vähän pelottaa, että mitä tää on...
Kyllä se siitä helpottaa ja jos ei helpota, niin sit hakemaan laajakirjoisempi antibiotti seuraavaksi. Mulla aina viime talvena yritettiin ensin jollain pehmeämmällä mut ei koskaan lähtenyt, niin aina jouduin hakemaan sen toisen kuurin vielä. Sit läksi. Mut kierre oli aika kauhee viime talvena. Viime talvea ennen en ole sairastanut kuin kerran elämässäni poskiontelontulehduksen, joten vähän mietityttää, että mistä tuulee. Ehkä kyse voi olla myös jostain homeesta, astmasta, pienestä lapsesta jne.
Niin ja määräsikö lääkäri sulle duactia? Se auttaa kyllä minusta kans. Samoin kuin nasonex (kortisonisuihke nenään). Nyt kun mulle on tullut flunssa, niin olen noilla kahdella yrittänyt hoitaa huolella ja kerran on ollut nyt flunssa ilman poskiontelontulehdusta, joten ehkä jälkitaudit harvenee tästä, toivon ainakin.
Kun pistät pään alaspäin, niin sulla siis tuntuu kipua/painetta? Kun niistät tai yskit limaa kurkusta, niin minkä väristä lima on?
Olen monena talvena tuota Nasonexia käyttänyt kuuriluontoisesti. Mulla on kuulemma ihan luonnostaan ahtaat poskiontelot (sanottiin kun joskus kuvattiin)
Joo, tuntuu kipua ja painetta. Niistämällä ei tule mitään ulos. Alkuviikosta vielä niistin jatkuvasti tosin se oli kirkasta. Yskiessä hieman kellervää.
on tosi moni bakteeri sille vastustuskykyinen.
Mulla oli ennen nenäleikkausta toistuvia poskiontelon tulehduksia, kahteen otteeseen saanut amoxilliinia ja molemmilla kerroilla jouduin syömään zithromax kuurin perään.
Muulloin olen saanut suoraan tuon zithromaxin ja sillä lähtenyt.
pojalla samoin, eli sai amorilliinia (jossa siis sama vaikuttava aine kuin amoxillissa) ja joutui perään syömään uuden kuurin kun ei lähtenyt pöpö.
Mä en ole lääkäri, mut jos mä olisin sä, niin ottaisin itse nyt viikon kuurin Nasonexiä aamuin illoin. Näin mulle korva-, nenä- ja kurkkulääkärit aina määrää. Ja jos tauti jatkuu vielä sen jälkeen, niin jatkan vielä 1x vuorokaudessa Nasonexiä.
Mulla poskiontelontulehdukset monesti kans sellaisia, ettei niistämällä tule mitään. Lima (kanarialinnunkeltainen) valuu vaan sitten nieluun.
Nyt olin muuten rohkea ja otin pneumokokkirokotteen. Jos vaikka yhdeltä poskiontelontulehdukselta välttyisin, niin olisin iloinen.
Ja sulle joka sanoit, että amoksilliini (vai mikä se nyt oli) ei auta niin hyvä tietää tuokin jos olo ei tästä lähde helpottumaan.
Kiitos sulle Melba, ainakin mun mieli vähän rauhoittui kun joku jaksaa vähän kommentoida ja "tsempata".
Kiva et vähän piristyit. Mä olen samaa mieltä, että amoksisilliini harvoin auttaa... valitettavasti. Sit taas ne vahvemmat antibiotit tappaa elimistöstä kauhean määrän hyödyllisiäkin bakteereita ja elimistöllä menee puoli vuotta toipuessa niistä. Suo siellä, vetelä täällä.
antibioottikuurissa, tästä oli joskus Tiede-lehdessä juttua. Vasta vuoden päästä oli suoliston bakteerikanta palautunut normaaliksi
Kiva et vähän piristyit. Mä olen samaa mieltä, että amoksisilliini harvoin auttaa... valitettavasti. Sit taas ne vahvemmat antibiotit tappaa elimistöstä kauhean määrän hyödyllisiäkin bakteereita ja elimistöllä menee puoli vuotta toipuessa niistä. Suo siellä, vetelä täällä.
Mihin sä sait ne antibiootit? Ei kai pelkkään flunssan kuitenkaan?
Veikkaisin, että 3-4 vuorokauden päästä antibiootti vaikuttaa. Riippuu tietty, että missä tauti on (ja auttaako antibiotti siihen yli päätään) ja mikä lääke se on.