Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hidastuuko lapsen kasvu jossain vaiheessa?

Vierailija
02.09.2009 |

Meillä on nyt suht pienikokoinen kohta 4 v tyttö, joka on joka v mennyt haalarikoossa ensimmäisen vuoden jälkeen vuodessa yhden yli. Eli ekan talven haalarit oli noin 1 vuotiaana 74 (loppukeväästä 80) ja 2 v talvihaalari 86 (loppukeväästä 92), kevät-syys-haalari 92, viime talven haalari 98 meni koko talven.

Kun ostin alennusmyynnistä viime tammikuussa tulevan haalarin, niin ostin 110 cm myyjän kehotuksesta, kun tyttö oli mukana, ja sanoin minkä kokoinen on nyt päällä.

Merkit on samoja (Remu, Jonathan, Lassie, yksi Lenne on ollut myös).

Mutta hän ei olekaan kasvanut nyt vuodessa niin paljoa. Edelleen menee hyvin jopa viime keväänä käytetyt Reimatecin takki 98 cm ja housut 98 cm. Kokeilin eilen illalla haalaria, ja hukkuu siihen, oli alla mitä villaa hyvänsä. 104 vaikuttaa sopivalta, mulla on sellainen kirpparilta hommattu (koska aina ollaan aiemmin tarvittu loppukeväästä pääsiäisenä Lapin lomilla seuraavaa kokoa olevaa haalaria).

Sisävaatteissakin on musta ollut samanmittainen suht kauan, lahkeet on vähän lyhenneet eli jalat kasvaneet vähän pituutta, ja jalkaterät kasvaneet normaalisti. Sisävaatteissa paidat on 104-kokoa ja housut 98-104.

Neuvola on 2 viikon päästä, mutta veikkaan että on noin 97 cm ja 14 kg.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 3.5 vuotias isompi poika. Pituutta 105 ja lassie/reima 110 cm on sopiva, 104 cm vielä menee, mutta hihat meinaa jäädä lyhyeksi. Monelta merkiltä takit jo 116 cm ja ne menee nyt koko talvikauden, 110 cm takki olisi varmasti jäänyt pieneksi kesken talven. Housuista menee vielä 104 cm pitkään koska jalat lyhyemmät. Sisävaatteissa taas 110-116 cm on täysin passeli .. normaalistihan tuo on jotakin 5 v kokoa. Pipotkin haetaan jo teinien puolelta kun lastenpuolella loppu koot. Ja kengän koko 30 nyt talveksi ja se on sopiva.. sekin kuulemma monella ekaluokkalaisella.. miettinyt jo 2 vuotta eikö se jalan kasvu ikinä pysähdy.. olen ostanut 2-3 kk välein uusia kenkiä.. jossain vaiheessa opin ostamaan samantien enemmän varaa jottei joudu uusimaan 2 kk välein ihan.

Tyttö taas ei tunnu kasvavan ikinä. Vuodesta toiseen sama välikausi housukin päällä.. :) Oli aluksi tosin reilu, mutta silti.. toista vuotta jo sama puku ja menee varmaan vielä koko ens vuodenkin ainakin housut. Hän on nyt 2 vuotias juuri ja lassien 80 cm puku on superiso.. joten käyttää babymalliston vaatteita :)

Vierailija
2/15 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 162 cm pitkä ja käytän ulkovaatteissa teinien osastoa. 150 cm urheiluhousujen koko on minulle täysin passeli (esim icepeak). Naisten puolella taas kaikki on lähinnä sen näköisiä, että menee 100 kiloiselle naiselle vain..hintakin tuplat verrattuna teinien puoleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on neuvolakäyrien mukaan täysin keskimittainen.

Käytti viime talven Reimatec:n 98 haalaria ja Jonathanin 104 cm takki/haalarihousut yhditstelmää. En ole kokeillut, mutta luulen että molemmat menevät vielä ainakin alkutalven, ellei koko vuotta. Alesta ostettu 110 cm takki/housut yhdistelmä saattaa jäädä jopa talvelle 2010/2011.

Vierailija
4/15 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei tiedä milloin kasvupyrähdys tulee vai tuleeko ollenkaan. Jos ostan isompaa varatoon, se on asenteella että sitten joskus.

Vierailija
5/15 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. keskikokoisen pojan keskipituus:

1v 78 cm

2v 88 cm

3v 97 cm

4v 105 cm

5v 111 cm

6v 118 cm

7v 123 cm

lähde:

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/sprog=4/grp=9/menu=1/

Eli tuosta voi huomata, että keskimäärin se kasvu hiukan hidastuu (viidessä vuodessa vuosikasvu puoliintuu).

Vaatteiden kokomerkinnät onkin sitten ihan oma juttunsa...

Vierailija
6/15 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja isokoinen poika, 1 v oli 82 cm. kyllä mä ostin sille varmaan joka kokoa haalarin. Reimatec ainakin oli iso, 110 cm oli hyvä jo paljon yli 110cm:lle lapselle ( 5v, tais olla lopputalvesta 117 cm, mutta haalari oli sopuiva), muuten oli hankala leikkiä.

Vierailija
7/15 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vajaa 4-vuotiaalle. 110 cm on yleensä 5-vuotiaan koko, voi mahtua jopa 6-vuotiaalle - varsinkin haalarit, jotka ovat reiluja. En olisi tyttäresi kasvusta yhtään huolissani, 3-4 -vuotias ja vaatekoot 98 cm ja 104 cm kuulostavat järkevältä yhdistelmältä. 110 -koon haalari voisi olla ok vuoden kuluttua!

Vierailija
8/15 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hän kyllä hukkuisi myös 110-senttiseen haalariin. Ajattelin josko hän käyttäisi 104-senttistä, voi sekin olla vähän iso alussa. Poika on nyt n. 100 cm.

Vierailija
9/15 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime vuonna neuvolassa syyskuussa 91,7 cm ja silti 98 talvihaalari oli ok... 92 syyshaalari, ja 98 kokoa keväällä/syksyllä.

Jos nyt on niin kuin arvelen 97-98 cm, niin 110 kokoonhan on enemmän matkaa kuin viime vuonna. Voi olla että se menee loppukeväästä. Eli kaupan myyjä ei osannut neuvoa oikein (oli jesperjunior). Tai tarvisin välikoon, joku 106-107-kokoa.

Vierailija
10/15 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli käytännössä 4.

Varmaan ne 110 menee sitten vuoden päästä. Myyjä vain neuvoi väärin. Se on Jonathanin haalari.

ap

vajaa 4-vuotiaalle. 110 cm on yleensä 5-vuotiaan koko, voi mahtua jopa 6-vuotiaalle - varsinkin haalarit, jotka ovat reiluja. En olisi tyttäresi kasvusta yhtään huolissani, 3-4 -vuotias ja vaatekoot 98 cm ja 104 cm kuulostavat järkevältä yhdistelmältä. 110 -koon haalari voisi olla ok vuoden kuluttua!

Vierailija
11/15 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vähän huolestuin, ihan turhaan :-).

Tuli heti mieleen, että onko joku sairaus nyt. Mulla on isompi lapsi (jo 11 v) enkä enää muista miten nää kokoasiat meni silloin. Hän on poika ja oli aina paljon isompi kuin tuo pirpana.

Nuoremman lapsen neuvolakortti oli käsilaukussa, jäänyt kun varasin aikaa.

ap

Vierailija
12/15 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin käyttämissänne on naftimpi mitoitus, Reimatecissa taas on hyvinkin väljä.

Miksi ihmeessä tuijotat edelliseen vaatekokoon, kun valitset uutta vaatetta?! Ilman muuta katsot senhetkistä pituutta ja mietit lapsen kasvuvauhtia.

97-senttiselle 110-senttinen haalari (varsinkin jos on Reimaa) on törkeän iso. 98-senttinen sen sijaan juuri oikea koko.

Ota huomioon, että kukin koko on tarkoitettu mahtumaan seuraavaan kokoon asti, eli 98-senttistä voi käyttää vielä yli metrin mittainenkin lapsi.

Sinänsä itse kysymykseesi: kyllä kasvuvauhti vähenee. Laskepa itse, miten pitkä lapsestasi tulisi, jos joka vuosi venähtäisi yhtä paljon kuin vuoden ikäisenä ;-)

Ja sitten tulee se teini-iän kasvupyrähdys - jota tosin kaikki lapset eivät sitäkään saa, vaan osa kasvaa pitkään mutta tasaiseen tahtiin. lapset siis ovat kasvussaan yksilöitä ja JUURI SEN VUOKSI ei pidä tuijottaa vaatekokoja tai liikoja kuunnella av-mammojen tai myyjien neuvoja. Kun tiedät oman lapsesi kasvukäyrän, ei voi olla niin vaikeaa ostaa vaatetusta puolen vuoden päähän.

Tuo 110-senttinen on hyvä vuoden päästä. Pane se siis talteen ja käyttäkää nyt pienempiä, joita teillä onkin jo.

Vierailija
13/15 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei viime vuotinen 98 cm superremu tai kakkoshaalari Lassien supratech kyllä enää mene. Pitkäsäärinen tyttö. Joten senttejä ei voi niin tiukkaan tuijottaa.

104 on varmaan oikea koko, jos tulee pyräys niin 110 ihan loppukeväästä tai sitten ensi vuonna.

Se 2-osainen Reimatec 98 cm menee vielä, mutta eikö 2-osaiset mene muutenkin kauemmin kuin 1-osaiset?

Onko Reimatec ja Ticket isoimmat mitoitukset?

ap

Vierailija
14/15 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiukan eri mallit ja mitoitukset. Reimalla on tosi väljä kaikin puolin, Ticketissä taas ihan tajuttoman pitkät lahkeet (olen 165-senttinen ja usko tai älä, lapselleni ostamastani tuulipuvusta menee minulle housut, koko siis 134 cm MUKA - enkä ole edes mitenkään epänormaalin lyhytjalkainen ;-))

Vierailija
15/15 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman tytön puolesta, ja mun 4 v taitaa kyllä olla aika ääripää kasvunsa kanssa. Tyttö oli 4 v neuvolassa 119 cm ja painoa 22 kg. kasvutahti tytöllä on n. 10 cm/vuosi ja tahti ei näytä hidastuvan. Eli meillä se ongelma että minkä kokoista talvipukua ostaa syksyllä että se varmasti käy vielä keväällä että ei jää pieneksi.Menikö aisan vierestä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän