Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitatko sinä mm. näitä vessanpöntöön?

Vierailija
01.09.2009 |

- tamponeja, siteitä tai jopa vaippoja

- vanupuikkoja

- ruuan tähteitä

- talouspaperia

- kortsuja?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on älytöntä ja älyttömän hankalaa puuhaa. Jos vaikka peruntat ym. kaapiikin sinne, kuka hullu kaataa puolta litraa lientä biojäteroskikseen? "Imeyttämällä talouspaperiin", eli laitamalla puoli tötsää ennestään puhdasta keittiöpaperia samalla roskikseen? Järkevää ja ekologista sekin!

Se on voi voi, jos jätevedenpuhdistamo menee sekaisin nakkikeiton liemestä! Kas vain, on kyllä ennenkin toiminut, vaikka ennen laitettiin varmaan nykyistä enemmänkin ruokia vessaan, ennen näitä nykyohjeistuksia.

Vierailija
42/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain käytettyjä tamponeja siellä roskissa, ei hitto!! Tosi kiva sitten avata sitä kantta ja laittaa jotain muuta sinne veristen tamponien joukkoon! Hyi!! Miten joku voi???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenhan se hajoais sisällekin! Mä oon joskus pessyt vahingossa käyttämättömän tamponin koneessa (putosi sinne), ja voin vannoa, ettei se hajonnut!

Vierailija
44/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaataa siivilän läpi pyttyyn. Neste menee sinne ja siivilästä sattumat sitten kompostiin, tietysti.

Tuo oli minulle uutta, ettei tamponia saa laittaa. En kyllä käytäkään, mutta hyvä tietää.

Vierailija
45/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukoksen putkistossa. Heittelin kuukautisten aikana tamponit pönttöön, ja sinne ne johonkin mutkaan kerääntyivätyhdessä muun möhnän kanssa. Me asutaan omakotitalossa, joten meillä ei ole huoltomiestä tms, jonka hommaksi tukoksen avauksen olisi voinut delegoida.

Mies sitten itse sorkki sellaisella pitkällä vaijerintapaisella tukoksen auki (samalla kovasti kiroillen) ja minä jouduin auttamaan. Ällöttävää hommaa ja p**ka haisi!

Nykyään kääräisen tamponin vessapaperiin ja vien roskikseen, jonka tyhjennän päivittäin.

tamponit ja esim. keittoruuan ja kastikkeen tähteet. Eikös niissä tamponipakkauksissakin lue että saa heittää pönttöön?

Vierailija
46/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo nyt ole itsestäänselvää ettei ruokia saa laittaa vessanpönttöön?!? Jos se nyt on niin kamalaa laittaa se keitto sinne biojäteastiaan niin kävele sen kattilan kanssa taloyhtiön kompostille ja kippaa sinne. Uskomatonta, ei voi muuta sanoa...

niin ensin puen 3 lasta ja itseni talvivaatteisiin koska en voi lapsia yksin jättää kotiin ja lähden köpöttelemään sinne kompostille nakkikeitonliemineni.

saattaa kuulostaa uskomattomalta mutta KYLLÄ, MINÄ OLEN JUURI NIIN LAISKA!!!

Vierailija
47/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nakkikeiton jämät, kun taloyhtiössämme ei ole biojäteastiaa (sitä olen kysynyt, mutta ei tule niin ei tule). Kaadanko vessanpyttyyn, roskakoriin (josta se vuotaa ulos) vai teenkö metsäretken ja käyn kaatamassa loput johonkin puskaan?

Vierailija
48/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pönttöön ei saa laittaa tampooneja eikä muutakaan kiinteää kamaa!!! Tukos ei välttämättä tule vielä siinä omassa putken osassa mutta aiheuttavat ongelmia sitten päästessään vähän pidemmälle.

Tamponit laitetaan roskikseen, siksi julkisissa veissoissa on kiellot sekä tarkoitusta varten omat roskikset. Ulkomailla on saatavilla myös pieniä pussukoita, jotka on tarkoitettu siteille ja tamponeille, ennen roskiin heittämistä, niin ei tarvitse jättää verisiä kuukautissuojia roskikseen esille.

Kotioloissa kannellinen roskis, jossa roskapussi valmiina, + paperimytty hygieniatuotteen päällä ja tiheä roskistyhjennysväli kuukautisaikaan on aivan toimiva ratkaisu.

Vierailija
49/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kiikutan keittiön roskikseen (ja ei, en jätä siihen pintaan perheen ja vieraiden kauhisteltavaksi) joka kuitenkin tyhjennetään lähes päivittäin eli ei ehdi alkaa haista.

Vessaroskiksia en ymmärrä muuna kuin vanupuikkojen ym. paikkana; esim. vauvan vaipat vessaroskiksissa tuottavat yleensä infernaalisen hajun. Keittiöön ja sieltä pian ulos roskikseen siis nämäkin meillä.

Vierailija
50/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamponit pönttöön vain julkisten tilojen vessoissa, mutta ei kotona. Niin.. Mitäpä sitä nyt muiden omaisuudesta...

Ja sitten tää että "20v jo näin tehnyt ja ei ole pönttö mennyt tukkoon"... Noudatatko samaa logiikkaa muissakin toimissasi? Esim. turvavöiden käytössä? "Ei viimeksikään mitään kolaria sattunut..."

Miten tämä asia voikin olla näin vaikea?

Vierailija
51/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain käytettyjä tamponeja siellä roskissa, ei hitto!! Tosi kiva sitten avata sitä kantta ja laittaa jotain muuta sinne veristen tamponien joukkoon! Hyi!! Miten joku voi???

Kiva sekin jos edellisen kävijän tamponi on jäänyt jonnekin putkenmutkaan jumiin ja sitten vedät vessan... yöks.

Tamponin voi laittaa roskiin vessapaperiin käärittynä niin ei pomppaa heti seuraavan asioijan silmille - eikä sinunkaan tarvitse sitä roskista tonkia jos sinne jotain heität. Yleensä vessaroskikset on myös pieniä ja usein vietäviä. Kestositeet ja kuppi säästää koko jäteongelmalta.

Vierailija
52/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten tää että "20v jo näin tehnyt ja ei ole pönttö mennyt tukkoon"... Noudatatko samaa logiikkaa muissakin toimissasi? Esim. turvavöiden käytössä? "Ei viimeksikään mitään kolaria sattunut..." Miten tämä asia voikin olla näin vaikea?

Jos kerta ne tamponit tukkeuttaa ne viemärit, niin jo on kumma, ettei 20 vuodessa ole meillä mennyt tukkoon!

Vierailija
53/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama juttu vaippojen kanssa, pitäisi olla monta kertaa päivässä tyhjentämässä se roskis ja mulla ei ainakaan siihen ole aikaa

Vierailija
54/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin tällöin menee myös puolikas talouspaperi, muuten tiedän kyllä mitä sinne saa laittaa.

Vierailija
55/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että naiset eivät ymmärrä, että siteet ja tamponit eivät kuulu pönttöön! Hei haloo??

mä olen heittänyt kohta 20v eikä ole mennyt tukkoon kertaakaan! Ja takuulla heitän jatkossakin.

mutta luulen että viemärin tukkeutumisella ei tarkoiteta vain sitä sinun pönttösi tukkeutumista. Jätteet menevät aika pitkän matkan (paitsi maalla, jos oma kaivo) ennen kuin päätyvät, mihin päätyvät. Putket voivat tukkeutua myöhemmässä vaiheessa, kun näitä ylimääräisiä juttuja keertyy johonkin. Jos jäte menee vaikka jonkin siivilän läpi, ulosteet ja wc-paperi hajoaa veden vaikutuksesta, tamppoonit ym, ei hajoa ja tukkii siivilän.

En ole mikään kierrätyksen tai lajittelun esimerkki itsekään, mutta tässä hateaan sitä, että asiassa pitäisi ajatella jotain muuta kuin itseä ja omaa viemäriä.

Vierailija
56/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi mitä en tajua tässä keskustelussa on se, miksi joillekin tuntuu olevan vaikea keiton liemien biojätteisiin laitto... Minä kaadan sen sinne biojäteastiaan muitten sekaan, sitten kun bioastia tyhjennetään, niin samallahan se menee se keitton liemikin.

Meillä siis biojäteastiana muovisankko, joka on vuorattu sanomalehdellä. Toki sen joutuu tyhjennyksen jälkeen pesaseen. Enkä tyhjennä joka päivä, vaan sitten kun täyttyy / alkaa haiskahtaan edes pikkasen. Ja ei, en pue kaikille viidelletoista lapselle talvipaukkupakkasilla vaatteita päälle ja lähde bion tyhjennykseen. Vaan kipasen silloin, kun mieskin kotona. Tai pistän miehen tyhjentään, vielä kätevämpää ;)

Vierailija
57/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä alkaa heittelemään tamppooneja pönttöön niin saa kyllä itse sitten aukaistakin sen tukoksen! Itse en käytä kyseisiä tuotteita ollenkaan joten en ainakaan itse olisi syyllinen.

Vessassa on roskis ja sillä siisti. Samaan roskikseen menee kahden muksun vaipat joten se todellakin tyhjennetään usein. Kannellinen roskis vieläpä.

Omakotitalossa asutaan joten itse saisimme nekin hoitaa. Joten ei kiitos.

Vierailija
58/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi mitä en tajua tässä keskustelussa on se, miksi joillekin tuntuu olevan vaikea keiton liemien biojätteisiin laitto... Minä kaadan sen sinne biojäteastiaan muitten sekaan, sitten kun bioastia tyhjennetään, niin samallahan se menee se keitton liemikin.

Meillä siis biojäteastiana muovisankko, joka on vuorattu sanomalehdellä. Toki sen joutuu tyhjennyksen jälkeen pesaseen. Enkä tyhjennä joka päivä, vaan sitten kun täyttyy / alkaa haiskahtaan edes pikkasen. Ja ei, en pue kaikille viidelletoista lapselle talvipaukkupakkasilla vaatteita päälle ja lähde bion tyhjennykseen. Vaan kipasen silloin, kun mieskin kotona. Tai pistän miehen tyhjentään, vielä kätevämpää ;)

Vierailija
59/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä alkaa heittelemään tamppooneja pönttöön niin saa kyllä itse sitten aukaistakin sen tukoksen! Itse en käytä kyseisiä tuotteita ollenkaan joten en ainakaan itse olisi syyllinen. Vessassa on roskis ja sillä siisti. Samaan roskikseen menee kahden muksun vaipat joten se todellakin tyhjennetään usein. Kannellinen roskis vieläpä. Omakotitalossa asutaan joten itse saisimme nekin hoitaa. Joten ei kiitos.

Nimittäin ihan joka kyläpaikassa sellaista ei ole, ihan näin omien kokemusten perusteella on tullut huomattua. Ja ei, en lähde kuljeskelemaan verisen tamponin kanssa kyläpaikan keittiöön roskista etsimään, vaan nakkaan pönttöön.

Vierailija
60/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tamponeja, siteitä tai jopa vaippoja - vanupuikkoja - ruuan tähteitä - talouspaperia - kortsuja?

Kyllä

-ruuan tähteitä

- talouspaperia

- kortsuja

- joskus harvoin taitetun vanupuikon

lähinnä siksi, että en tiennyt näiden olevan kiellettyjä (paitsi vanupuikkoa osasin itsekin epäillä). En laita enää tämän jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan