Marrasmassut uuteen viikkoon!
NIMIMERKKI______LA______KUINKA MONES_____SYNNYTYSSAIRAALA___SP VEIKKAUS
papu’08’09_____1.11._____2._____KSKS_____poika
Mari88________1.11._____1._____VKS______tyttö
paakkis________4.11._____3._____KOS
anskupa_______4.11._____1._____Oulaskankaan sairaala
odessa________4.11._____3._____Kätilöopisto
Suhmura______5.11._____1._____K-S KS
Aippu77_______5.11._____2._____TYKS
pikkupippuri___6.11._____3._____SAS_____tyttö
Misu&masu___6.11._____3.______Ruotsi____poika
sirppis_______6.11._____5.______Oulaskankaan sairaala
julianna1______8.11._____1._____Jorvi
Nennu77______8.11._____3._____KOKS_____poika
anilja_________9.11._____3.______K-P KS
Adara________9.11._____2.______KSKS
uma81_______11.11._____2._____K-P KS
murumakkarat_11.11._____3.____TAYS
riina_________11.11______1._____TAYS
Piitaliina______13.11._____4._____NKL____poika
Lotta________14.11._____3.______Kätilöopisto
Kirsiliini______15.11._____3._____KOKS
peppipihlaja__16.11._____4._____KSKS_____tyttö
miau4fun_____16.11._____1._____NKL
Nemilia______17.11._____1.______Kätiöopisto_____poika
OmeNainen___18.11.____3.______TAYS
Nyyny_______18.11._____2._____TYKS
Huldahuoleton_18.11.____3._____TAYS_____tyttö
Parsa87_______18.11._____1.____TAYS_____tyttö
Irish79_______19.11._____1._____KYS
Jane_________19.11._____1._____?______tyttö
Helene4______20.11._____4._____LUS
joleen/joors1__20.11._____2._____HYS
MaggyOo_____21.11._____1._____KOKS
jenskae_______21.11._____2._____Kätilöopisto
UnelmaSäleikkö_22.11.____1._____TAYS
Jumppis______22.11._____3._____KHKS____tyttö
HeMuliini_____22.11._____4._____Kätilöopisto
Jonsku82_____22.11._____5._____TYKS_____poika
minitassu_____23.11._____2._____OYS
Aotearoa_____24.11._____4._____TYKS_____tyttö
höttis____24. tai 29.11.____2.____Jorvi
Santsuli______26.11._____1._____Lohja
toscana_______26.11.____1._____KSKS
Marsupialia____26.11.____1._____OYS_____poika
susbell________26.11.____1._____Kätilöopisto____poika
Höpö_________26.11.____3._____Jorvi
Eveliina87_____28.11.____1._____Raahen sairaala
xarda_________29.11.____1._____KHKS
Pinky´s mom___29.11.____1._____NKL_____poika
kaisuliini______29.11.____1._____SAS
epeli09_______29.11.____1._____NKL____tyttö
Jahans, osasinkohan kopioida tuon oikein...
Kommentit (21)
Yritin minäkin avata meille uutta pinoa, mutta pieleen meni tälläkin kertaa. En tiedä missä mättää, onko vika mussa vai systeemissä.
Paakkiksella oli mukavia uutisia! Ihana oli lukea sun miehestä etenkin kun oman kanssa menee vähän heikommin. Itse itkeskelen lähes päivittäin ja tuntuu, että seinät kaatuu päälle. Murehdin kaikkea maan ja taivaan välillä ja on vaan niin surkea olo. Mieheltä ei tipu tarpeeksi empatiaa ymmärtääkseen mistä tuulee ja siksi kinataan joka päivä jostain. Huoh.
Onko teillä jatkuva nälkä? Tuntuu, että voisin syödä jääkaapin tyhjäksi ja silti miettiä, että mitäs seuraavaksi. Ihan mahdotonta! Ja tämä makeanhimo!! En vaan voi sille mitään, mutta nyt on taas pitänyt saada joka päivä jotain hyvää ja se kyllä näkyy. Siinä yksi syy ahdistukseen.
Joo, mutta täytyy mennä nukuttaa poikaa...
Adara 30+0
Tuli viime viikolla käytyä pelkopolin lekurissa ja sehän päättyi kyyneliin ja komennukseen soittaa neuvolan psykologille. Enempi mulla kyllä autto se, että oltiin miehen vanhempien luona kylässä viikonloppuna. Onneksi tuo mun mies sentään ymmärtää ja tukee vaikka olen välillä ollutkin ihan kauhea hormoonihirmu. Tänään olin sitten neuvolan psykologilla ja se teki kyllä oikein hyvää! On tuo oma lapsuus ja etenkin äitisuhde ollut heikomman puoleinen ja se on osasyy tähän mun käytökseen kanssa. Kiva saada selvyyttä asiaan. Adara, suosittelen myös neuvola psykan palveluita sulle ja muillekin, jotka on kovin itkuisia ja kiukuttelevia.
Viime viikolla löytyi sitten myös ihana pinnis! Kaikesta huolimatta ja onneksi :) Mies hakee sen kotiin nyt ke :)
Innolla odottelen keskiviikkoa ja sokerirasitusta - kaksi tunita kivan kätilön kanssa näine mun loppumattomine kyssineni :)
Mukavaa odotusta muille marrasmasuille!
rv 27+1
...siis joinakin päivinä niitä tulee kyllä ihan vähän väliä. Ja öisin, aina kun käännän kylkeä. Enkä ole huomannut, että olisi yhteyttä siihen, kuinka paljon minäkin päivänä olen liikkeellä, kun joskus tulee pitkin päivää, vaikka kuinka pötköttelis. Ihmeellistä kuinka paljon niitä voi olla, vaikka kuitenkaan (onneksi) eivät ole aiheuttaneet mitään kohdunkanavalle, ainakaan parin viikon takaisen lekurin mielestä.
Adara, mulla ei oo nälkä. Mua vähän etoo kaikki lämmin ruoka, söisin mieluummin vaan jugurttia myslin kanssa ja jäätelöä. Painoa kyllä koko ajan tulee lisää. Ärsyttää, kun kaikki tuntuu taivastelevan, kuinka iso maha mulla on, vaikka siis painoa kuitenkin tullut ihan normaaleissa rajoissa. Pöh.
Vaihteleeko teillä paljon vauvan liikkumiset? Mulla oli tässä huolestuttavat pari päivää, kun tuntui, että vaavi vaan veteli sikeitä ja ihan välillä vain antoi pari heikompaa potkua. Eilen onneks alkoi taas myllätä reippaammin ja yölläkin sain kuulostella jumppahetkeä :-)
Mukavaa viikkoa kaikille! Kai se marraskuukin sieltä joskus tulee...
Jumppis 28+2
Onko teillä tuntemuksia siitä miten päin vauva on masussa? Minulla on tunne että omani olisi ollut reilun viikon pää alaspäin, mutta toisaalta tilaa taitaa olla vielä kääntyillä ja vääntyillä vaikka mihin suuntaan?
Oloni on ollut edelleen sekä henkisesti että fyysisesti mitä parhain. Itku saattaa pirahtaa jos esim. telkkarissa näytetään vauvaa tms. Isoimman itkun pirautin (ilosta) kun kuulin uutisissa että rotarokote tulee rokoteohjelmaan =)
Meillä kaikki odottavat vauvaa ihan innoissaan, tosin kuopus (ikää alle 2v) ei hirmuisesti myönnä pitävänsä vauvoista mutta kiinnostusta kyllä löytyy. Mies on onnellinen kun minä olen hyväkuntoinen. Hänellä taitaa olla tuo edellinen raskaus vielä hyvin muistissa, makasin kuin muumio sängyssä tai sohvalla kykenemättä tekemään mitäään ilman suurempaa tuskailua (oli pahoinvointia, issiaskipuja ja selkäkin sanoi sopimuksen irti).
Minulla on ruokahalu pienentynyt huomattavasti, makeannälästä pääsen tuskin koskaan eroon mutta syömäni määrät ovat vähentyneet ja pystyn jopa välillä korvaamaan karkin vaikka hedelmällä. Sen huomaan että joudun syömään useammin kun määrät ovat pienempiä- aina pitää olla jotain pientä purtavaa laukussa mukana.
Välillä tuntuu että laskettuun aikaan on ikuisuus eikä malttaisi odottaa että saa vauvan syliin. Toisaalta iskee paniikki kun siihen että vauva syntyy on niin lyhyt aika!
Liikkeistä: Kiireisinä päivinä liikkeitä ei tunnu juuri ollenkaan. Kun rauhotun istumaan ja pötköttelemään niin alkaa hirmuinen myllerrys heti. Yöllä heräilen liikkeisiin ja alkuillasta vauvalla on vilkkain hetki. Käyn kuopuksen kanssa muskarissa ja siellä vauva "joraa" niin että masu pomppii edestakaisin =) Kun mies laittaa käden masulle vauva lopettaa liikkumisen heti, mies sanoo että taitaa olla ujo tapaus!
HeMuliini 28+1
Pitkästä aikaa pääsen taas kirjoittelemaan. Arki on alkanut pitkän kesän jälkeen taas sujua. Kakkosen eskaritaksi on ainut asia, joka tuottaa nyt päänvaivaa.
Paakkiksen lapsukaiselle synttärionnittelut! PikkuPippurille osanottoni!
Äitiyspakkaus saapui tänään, olen jo ehtinyt vähän kurkkailla ja hyvältä näyttää. Samoin äitiyspäivärahapäätös tuli jo pari viikkoa sitten. Nyt me ollaankin kituutettu kotihoidon tuella (tai mikä se nykyäänkin on), niin tuntuu mukavalta saada reilusti enemmän. Saan siis työn mukaan määräytyvää tukea kun ennen kuopuksen syntymää olin töissä ja kuopus on vielä sen alle kolme.
HeMuliini kyseli tuntemuksista, miten päin vauva on masussa. Minä tunnen selvästi missä vauvan selkä on, ja kovemman alueen, joka on pää. Joskus tuntuu myös "pikku osia" eli jalat. Meidän vauva kyllä kääntyilee useasti päivässä. Ja on suunnattoman vilkas muutenkin.
Minäkin olin onnesta soikeana kun kuulin tuosta rotaroketteesta. Meidän isommilla lapsilla oli tauti 4 ja 3 vuotiaina, eikä se ollut silloinkaan mukava. Pienillehän se saattaa tarkoittaa sairaalareissua.
Meillä myös kaikki odottavat vauvaa syntyväksi. Mieskin on innolla osallistunut kaikkeen vauvaan liittyvään ja pitää hyvää huolta myös minusta. Kyllä sitä itsekin kaipaa kovasti jo pikkuista syliin.
Ruokahalusta: minulla on kyllä nälkä vähänväliä, mutta mitään makeanhimoa en ole kokenut. Lämpimän ruuan lisäksi syön voileipiä useasti päivässä. Pitäisi varmaan alkaa herkuttelemaan enemmän kun mulla ei kiloja tule ollenkaan. Viime neuvolassa plussaa oli vaivaiset 900g :( Onneksi oli sijainen, joka ei tuijotellut painoani vaan sitä, että vauva kasvaa kuitenkin hyvin.
Lääkärissä olen rampannut nyt tasaisesti kahden viikon välein. Alan vähitellen uskomaan, että ajallaan tämä meidän pikkuinen on tulossa. Vaikka edelleen supistelee kovastikin, ei muutosta kohdunsuulla ole tapahtunut viikkoihin. Onneksi.
Mitenkäs Minitassu? Kuinka sinulla on odotus sujunut? Joko teillä on esikoisen syntymäviikot ohitettu?
Täällä oli joku muukin keskosen äiti (en nyt muista kuka), kuinka sinulla on mennyt?
Minulla on seuraava lääkärikäynti 15. päivä ja odotan innolla, että näen vauvan siellä. Emme aio maksaa 4d-ultrasta (vaikka ihana varmasti onkin) kun olemme näinkin tiiviissä seurannassa muutenkin.
Onnellista odotusta kaikille! Ja varsinkin tsempitystä Epelille ja Adaralle!
Aotearoa ja Ansku 28+0
Voih mikä herätys oli aamukuudelta, havahduin hereille nimittäin aika tiukkoihin supistuksiin, ei oikein tiennyt miten päin olisi ollut kun sattui joka tapauksessa. Menivät kylläkin ohi ihan siinä makuulla ollessa onneksi, ja sitten huomasinkin että vauva on pungennut aivan oikeaan kylkeen, vasen puoli oli ihan tyhjä, oikealla mojova vauvanmuotoinen kumpu. Ensin olin ihan innoissaan että jokohan tuo kääntyi pää alaspäin, mutta turha toivo, alkoi potkiskella sitten taas ihan alas ja pääkin tuntui kylkiluiden alla:( Lääkäri niin pelotteli torstaina vauvan asennosta, ja vaikka kuinka TIEDÄN että yhä mahtuu kääntymään miten vain kohdussa, niin alkoi ahdistaa lääkärin lausumat, että jos näin jää istumaan loppuun asti niin en saakaan toivomaani alatiesynnytystä vaan tulee sektio. Minä kun oon luullut ettei perätilakaan ole syy sektioon vaikka edellinen tuli sektiolla:( Toivonut koko ajan (ja uskonut) että saan normaalisynnytyksen, ja nyt vähän väliä pyörii mielessä tuo stressaavana..Onneksi ensi viikon perjantaina mukavalla nla-tädillä käynti niin voi jutella tuosta, turhauttaa jo ajatuksena tuhlata aikaa moisen miettimiseen..
Tällaisia aatoksia (ja pelkoja) täällä, eiköhän se tästä:/
Helene 28+4
Tunnustelin masua tänään sitten kunnolla kun moni kirjoittaa tuntevansa miten päin vauva masussa on. Mutta mulla ei kyllä ole mitään hajua miten se siellä milloinkin on, voi olla että ensikertalaisena en vaan tajua ?
Meillä ei ole vaakaa kotona enkä ole muuallakaan vaa'alla käynyt edellisen neuvolan jälkeen, mutta tuntuu että paino on pysynyt aika samoissa (toivotaan näin) vaikka herkkuja on kyllä tullut syötyä muidenkin edestä. pariviikkoa sitten oli vaihe että teki mieli vaan hedelmiä ja marjoja, hyvä niin mutta se into tuli ja meni ohi. kaikki ketkä on mua nähnyt on sanonut että olen pienentynyt ja kiinteytynyt paljon... osa oli alussa varma että tyttö tulee mutta maha on niin muuttunut että nyt epäillää jo kovasti poikaa, saa nähdä sitten. tuntuu että muutenkin kaikki tuijottaa kokoajan mun mahaa ja lihomista ihan ressaamiseen asti.
Ainii käytiin ostamassa hoitopöytä ja nyt enään puuttuu mun haaveilema hylly mihin sais tangon että sais vauvan vaatteet hienosti esille!
Välillä olo on niin hyvä että ei edes tunnu että on raskaana ja unohtuu koko mahakin ja touhuilee kaikkea mahdollista. kiva näin kun saa olla kotona niin saadaan koti viimesiteltyä vielä ennen pikkusen tuloa. Mieheni suunnitellut viimeiset 2 päivää uuttaa saunaa meille !
Meillä innolla jo odotetaan vauvan tulemista.
Mutta mukava viikkoa kaikille!
rv 29+6
Kaikilla kuulosti menevän suhteellisen hyvin, mitä tossa nyt luin :) Olin eilen neuvolassa ja pistivät heti sairaslomalle äitiyslomaan asti, kun oikea puoli mahasta on ihan sairaan kipee ja kosketusarka. Epäilivät kohtu tulehdusta joten saan torstaina kuljettaa pissa näytettä labraan samalla kun käynn sokerirasitustestissä.
Lääkäri meinasi viime käynnillä että vauva on todella iso tai sitten vaan on paljon vettä. Mutta se tulee huomenna selville, kun menen yksityiselle ultraan tarkistamaan että kaikki on ok.
Muilla on vissiin samoja mielihaluja kun mulla, voisin syödä kaikkea makeaa vaikka kuinka paljon joka päivä ja lämminruoka ei oikeen maistu. Muutenkin kunnon ruuan syöminen on nyt vähentynyt, ei vain jotenkin tee mieli syödä mitään kunnon ruokaa.
Maha kasvaa huimaa vauhtia ja se on niin villin näköinen kun se on vain kasvanut eteen päin eikä yhtää sivuille. Sivuprofiili on vain pitkä maha..:) Kovasti odotan jo että vauva syntyisi ja saisi mennä kärryttelemään uusilla vaunuilla. Mutta pelkäänn ihan sairaasti sitä synnytystä. Mutta kai siitä selviää kun muutkin on tähän asti selvinnyt :D
Vointia kaikille!
Mari 31+2
heippa kaikille!kävin sit yksityisellä ihan perus ultrassa ja kaik oli ok.Painoksi vaaville arveli täl hetkellä 1500g,mutta ainakin päänmitta vastasi kai viikkoja n.32??ihmettelin vähän voiko olla...?(tosin eipä ne mitat aina tarkkoja oo)..viikot siis nyt 31.tosin se ultra ei ollut kovin tarkka ja kun vauva jo isompi nii ei oikein saanut selvää itse,mutta kuitenki kiva oli käydä.
mitä teillä on ollut paino arviot noil viikoilla?vauva oli pää alaspäin,mutta voi vielä kääntyillä.SF mittakin oli kasvanut kovasti.Vaavi likkuu paljon iltasin,mutta yöt rauhallisia..
Ruokahalusta ollut puhetta,mulle kyl maistuu ihan kaikki...Hyvää vointia kaikille!!:)
Ukkonen löi modeemin rikki, joten anoppilan koneella yritän nopeasti kirjoitella.
Sain myös äitiyspakkauksen eilen, mukavaa hypisteltävää. Olin tyytyväinen, ainahan siellä on jotain mikä ei omaa värisilmää miellytä, mutta kuitenkin kivoja. Kestovaipat kiinnosti, harmi vaan kun laittavat niin pieniä kokoja, että jos innostuu vähän myöhemmin vasta kokeilemaan, niin nuo ovat jo auttamattoman pieniä.
Mun mielestä vauva kääntyi pari vkoa sitten, ehkä vko 28, oli neuvolassa silloin pää alaspäin, samoin viime vkon ultrassa. Olin siis viime vkolla sairaalassa pelkopolilla. Juttelemassa siis keskosuuden mietteistä, eka syntyi 5vkoa liian aikaisin. Eiväthän ne mitään varmaksi osanneet sanoa, mutta ei ollut mitään merkkejä, että tulis ainakaan ennen vkoa 34. Näin kun olen tuota murehtinut, niin syntyy varmaan vkolla 42 :). Painoa oli ultrassa 1300g. Vielä passitti omaan lääkäriin vkolle 32, hyvä niin, tuskinpa olisin muuten päässyt. Ja pissanäytteitä pari saan vielä kuskata tk:seen.
Muuten voin ihan ok, mutta nyt kolmatta päivää oikea kylki on iltaisin särkeväinen/väsynyt. Tosiaan tuntuu, että vauva olis pää alaspäin, mutta potkii silti oikeaan kylkeen. Áamuisin on ihan ok, mutta ip:llä töistä kotiin ajaessa reilun puolen tunnin matka on ikävä. Koko ajan saa venyttää, se tuntuu helpottavan. Onko kokemuksia? Maha myös iso, siitä saa kuulla, mutta "poikavatsa" ja alhaalla.
Ruoka maistuu kaikin puolin, hedelmät ja marjatkin. Mutta myös makea, pienissä määrin, paino nousee hurjaa vauhtia, hidastuuko se edes loppua kohti?
Hyvää viikon jatkoa,
Nyyny ja Nasu 29+0
Täällä olikin muutama niin hiljainen päivä, että huolestuin mihin kaikki marrasmasut on kadonneet! Mukava nyt lukea kuulumisia!
Paakkis: Ihanalta kuulostaa sun miehesi! Meillä sujuu parisuhderintamalla aika mukavasti. Minä välillä kiukuttelen ja tiuskin, mutta onneksi ymmärrystä on riittänyt.. ainakin vielä.
HeMuliini: Meidän vauvaa on tosiaan ultrattu joka toinen viikko ja se on ollut aina pää alas päin. Kaksi edellistäkin asettuivat jo hyvin varhain asemiinsa. Mulla vauvan potkut tulevat jatkuvasti samalle puolelle mahaa, joten oletan sen perusteella siellä olevan käsiä ja jalkoja. Mahan päältä en muuten osaisi asiaa katsoa!
Jumppis: Eiks oo ihania nää supistelut?!! Mulla puristaa JATKUVASTI ihan riippumatta mitä tein tai en. Supistusten kovuus vaihtelee kyllä levon mukaan eli vähä voi tilanteeseen itsekin vaikuttaa. Siksikin olo on välillä vähän kärttyinen, kun koko ajan on kuin vanne puristais mahaa (välillä kyllä päätäkin!!)
Aotearoa: Sama rauha on kyllä laskeutunut mieleen mullakin eli enää en oo niin kovin pelännyt ennenaikaisuutta, kun kohdunsuun tilanne on pysytellyt samana.
Eipä täällä sen ihmeempiä - syöminen on täälläkin pop!!
Kyllä se marraskuukin sieltä pimenevien iltojen myötä pikkuhiljaa lähenee:)
-HH 29+0
Pari päivää sitten kävin neuvolassa ja sovittiin seuraava käynti jo ensi viikolle ihan siitä syystä kun kaikki tuntuu niin ahdistavalta niin pääsen juttelemaan huolta ja murhetta pois. Tosin nyt on tämä viikko mennyt mukavissa tunnelmissa eli jospa se tästä! Neuvolantäti oli hirmu ihana! Ei kommentoinut edes hurjaa painonnousua (+14kg) mitenkään, vaikka viikkoja vielä monta edessä. Sf-mitta oli 26,5 eli nyt mennään keskikäyrän alla.
Vauva on jo ainakin kuukauden köllötellyt pää alaspäin vatsassa. Tiedän sen siitä kun suurimmat potkut tuntuu hieman navan alapuolella kyljissä ja välillä näkyy pepun muotoinen kohouma jommalla kummalla puolen. Ihana on silitellä siitä kohtaa mahaa :)
Tänään ajattelin laittaa esikoisen ajoissa nukkumaan ja syödä jotain vähän hyvää ja nauttia kahdenkeskisestä ajasta vauvan kanssa kun mieskin on saunaillassa. Mukavaa olla välillä "yksin" :)
Viikot vain menee eteenpäin. Kohtahan tässä saa jo alkaa pakata sairaalakassia valmiiksi :)
Adara 30+4
Ihan luvattoman kauan on siitä kun viimeksi kirjottelen mutta laitanpa nyt kuulumisia.
Kaikenlaista onkin ollut kesän mittaan. Ensin oli streptokokki joka aiheutti supisteluja, onneksi löytyi ja hoidettiin ab-kuurilla pois. Huom. muuten muut supistelijat, tää on tutkimusten mukaan 15-30% naisista eikä muuten aiheuta mitään paitsi juuri raskausaikana voi aiheuttaa supisteluja ja synnytyksessä vauvalle infektion!
No, tosta kun selvittiin niin jouduin pariksi päiväksi sairaalaan kun selkäsärky iski ja aiheutti taas supisteluja. Kävi ilmi että vauva painaa toisen munuaisen tiehyttä niin että sinne on muodostunut kiviä. Kolme päivää olin sairaalassa ja onneksi isoin kivi tuli pois ihan itellään.
Muuten kaikki ihan ok asiaan kuuluvia pikkukremppoja lukuunottamatta. Viime viikolla oli esikoisen ennenaikaisuuden takia (syntyi vkolla 35)ylimääräinen ultra ja siellä oli ainakin tilanne ihan normaali, ei siis merkkeijä siitä että tämä vauva tulisi ennen aikojaan. Tosin samaan hengenvetoon lääkäri totesi että eihän niitä merkkejä ollut viimeksikään ja isompi riski on saada toinen ennenaikainen kun yksi on jo...
Kantoliina-asiaa oli aikaisemmin ja joku kyseli kestovaipoista. Mulla on ollut käytössä Eco mam-merkkinen liina, joka on osaksi hamppua. Voin lämpimästi suositella, se meinaan hiostaa paljon vähemmän kun pelkkää puuvillaa olevat ja on pitkä ja napakka. Kestoista oon käyttänyt "laiskan kestoilijan ratkaisua" eli Mommy´s touch-taskuvaippoja. Ne on yhden koon vaippoja reilulla säätömahdollisudella. Tulee siis halvaksi kun ei tarvi monen kokoisia ostaa. Lisäksi niissä on tasku auki molemmista päistä eli ne voi heittää pesukoneeseen kaivamatta pissaisia imuja ulos, imut tulee itsekseen ulos koneessa. Ja kaiken saa heittä kuivausrumpuun. Tulihan romaani, toivottavasti tästä on jollekin hyötyä!
Nyt on pakko pelastaa esikoinen potalta, istuu siinä ja kattelee Tomi Traktoria. Koitan palata ainakin vähän lyhyemmän ajan kuluttua!
Hyviä vointeja kaikille!
T:Joleen 29+1
Ai niin, jos joku haluaa listalle päivittää niin ilmeisesti toista poikaa ootellaan tänne :)
Tervehdys vaan Joleen pitkästä aikaa! Aika hurjalta kuulosti sun kesäepisodit, onneksi nyt ilmeisesti ollut rauhallisempaa.
Adara: Hieno juttu että pääsit juttelemaan jonkun kanssa mieltä painavista asioista! Oman pään sisällä, kun niitä pyörittää, niin ei pääse puusta pitkälle..
(.) Mulla oli Taysin visiitti taas pe ja nyt kirjoittivat sairasloman äippäloman alkuun!! Olen kyllä tyytyväinen, kun kerran olo ei osoita kohentumisen merkkejä. Ja onpahan sijaisen ja etenkin luokan kannalta helpompaa, kun edetään vähän pidemmissä kuin kahden viikon pätkissä. Vauva on edelleen pää alaspäin. Lääkäri ei saanut päänympärysmittaa ja painoarviota tehtyä, kun pää oli todellakin alhaalla. Siltä kyllä tuntuukin.. Esikoisesta muistan, että näillä viikoilla oli tukala olo enemmänkin sen takia, kun vauva painoi kylkiluihin ja keuhkoihin ja suorassa istuminen oli vaikeaa. Nyt siis tukala olo aivan toisessa päässä! Tästä syystä (ja supistelujen takia) sain taas ukaasin viettää suurin osa aikaa vaakatasossa. Äippäpolin asiakas olen 34 viikolle asti ja sitten potkivat takaisin neuvolan kontrolleihin. Sen jälkeen vauvan syntymää ei enää estellä, jos se on tullakseen. Eli oikeastaan enää kuukausi "kriittistä aikaa" jäljellä!
Nimiasioita pyörittelen mielessäni päivittäin! Mukava pohtia niitä, kun tuntuu, että muuten ei saa mitään aikaiseksi... Olen yrittänyt miettiä sekä tytön että pojan nimiä, kun en kuitenkaan luota tyttöarvioon sataprosenttisesti. Yksi hyvä tytön nimi vapautui, kun kaverini jätti sen käyttämättä pari viikkoa sitten kastetulle tytölleen. (Ollaan tämä rankattu hyväksi nimeksi kymmenen vuotta sitten ja jännitin, että tuleeko se käyttöön.) Loviisa on nyt tyttövaihtoehtojen ykkösenä! Onko teillä muilla jo nimet valmiina?
-HH 29+4
Päivittääkähän kukaan tuota listaa?!? No, ihmisten jättämiä viestejä on kuitenkin kiva lukea, vaikka vanhempia en löydä...
Mulla on nyt menossa raskausaika 28+4. Nyt ihan viime aikoina on alkanut supisteleen aika voimakkaastikin. Yleensä "kohtaukset" menevät ohi vedenjuonnilla. Yöllä tulee kramppeja varsinkin käsivarsiin. Sen takia syön magnesiumia. Neuvolassa kävin perjantaina ja kaikki arvot olivat hyviä. Painoa on tullut alkupainoon yhteensä 7,4 kg.
tääläkin alkanut supistelee aikalailla..mutta levossa ei onneksi...Jäin sairaslomalle hoitotyöstä,supistelujen takia ja sit on liitoskipuja,varsinkin vasemmalla puolella...onneks ei nyt ihan jokapäivästä ole..ja panadol vielä auttaa.
Mites teillä helsingin suunnalla muilla on neuvoloita loppuajasta?nythän pitäisi muuttua 2vkn välein,kun 32 jälkeen,mutta täällä pohjois helsingissä ainakin uudelleen synnyttäjällä ei ois ku taas kuukauden välein...mun mielestä aika älytöntä karsia noita käyntejä,itse ainakin mielellään käyn neuvolassa,ois sitten kyseessä eka tai kymmenes lapsi..:)no mutta mun neuvolatäti onneksi sai mulle ylimääräsen ajan ku oli vapaata...
Hyviä vointeja kaikille!!minä koitan lähtee hieman kävelemään,jospa pieni liikunta auttais että ei paikat nii ois kipeenä..tai sitten ei..:)
Heipsan kaikille pitkästä aikaa tosiaan. Oon ollu ieman nettipimennossa kun tälle sivulle ei päässyt jostain kumman syystä.
Kaikilla näyttäis menevän shutkhot hyvin, hyvä näin. Ite jouduin taas pidennetylle sairaslomalle. Kävin eilen neuvolalääkärissä ja siel sanottiin että kaikki on kunnossa paitsi että määräsivät lihakseen pistettäviä b-vitamiini ruiskuja kolmen viikon kuurissa. En niin yhtään tykkää, mut pakko se on käydä pistättämässä. Sit sanottiin että "siihen työhön et enää palaa tänä aikana" En oikein tajunnut lääkärin sanomisia kun se antoi kuitenkin kaksi viikkoa saikkua ja mun äitiysloma alkaa vasta 13.10? Tarkoittaako se sitten sitä että mulle annetaan uusi saikkulappu käteen kun meen ensi viikolla uudestaan käymään? Ja jos antavat niin miksi ei antanut suoraan sairaslomaa siihen lomaan asti?
Vauvan liikkeistä: Meillä hoitaja totesi eilen että masun asukki on erittäin vilkastapaus kun kuvailin potkuja ja liikkeitä. Masun asukki ei hetkeäkään pysy aloillaan. Tuntuu että se liikkuu vaarallisen paljon. Parina yönä oon nukkunut vain parisen tuntia kun vauva liikkuu kuin hullumylly. Mies pystyy jo kuulemaan pienokaisen sydämen lyönnitkin. Nyt vauva on ruvennut tekemään sitä että potkii takasin siihen kohtaan mihin kosketaan=)
Et sellasia kuulumisia täältä rv.30
No niin viikkoja sen kun kertyy kaikille...
Olen ollut yksityisellä ultrassa ja kuinkas siinä sitten kävikään kun piti maata selällään niin tajuhan siinä sitten lähti. Sitten olin sokerirasituskokeessa ja sielä meinas ensimmäisen tunnin jälkeen mennä nurin,onneksi sain sitten mennä toiseksi tunniksi sänkyyn makaamaan. Tänään olin neuvolassa ja kaikki on ollut hyvin paitsi hb oli vain 106--> rautakuuriahan ne sitten pukkas mulle. Se vaan että oon niin huono ottamaan mitään lääkkeitä. Streptokokki näytteen ottivat kanssa tänään neuvolassa kun on ollut toi oikea kylki tai maha vähän kipeänä viikon ajan ja ollut supistuksia.
Aika moni on kuulumisien perusteella jäänyt kanssa jo sairaslomalle,mulla itellä ainkin meinaa käydä päivät pitkäksi kun oon ollu jo kuukauden sairaslomalla ja vielä toivonmukaan olis lomaa 8 viikkoa jos lapsukainen ei halua aikasemmin tulla. Tekemistähän olis,mutta lääkäri käski melkeen kokonaan sänky lepoon kun kohdunsuu oli jo pehmennyt sen verta että vauva voi tulla koska vaan jos rehkin.
Rv 32+2
Nyt sit Maria88 rauhoitut ja lepäät! Vaikka nykyajan koneet ja lääkärit ovat päteviä niin siitä huolimatta mun mielestä lapsen olisi hyvä olla ainakin siihen rv36 asti masussa.
Aika käy kyllä pitkäksi, mut ite aattelin ruveta harrastamaan heh käsityötä esim, virkkaamista vaik peittoa vauvelille=) Ukko kielsi mua leikkimästä apinaa kun kiipeilin ja siivoilin kotona kun ei ollut mitään tekemistä. Joku unholaan jäänyt harrastus ois hyvä tässä vaiheessa elvyyttää taas=) Leipominen? Piirustelu?
30 viikkoa on täyttynyt, ihmeesti se aika pikkuhiljaa kulkee.
Tänään on tasan 4 viikkoa töitä jäljellä äippäloman alkuun. Toisalta tuntuu että tosi vähän, mutta toisaalta kolmikerroksisen talon käytävillä puuskuttaessa tuntuu että sais tää päivä olla jo se viimenen...
Viime viikolla kävin neuvolassa. Oli ekaa kertaa uusi oma täti paikalla, voi että oli hyvän tuntunen ihminen! Kerrankin sellanen joka tietää mitä tekee! Edellinen täti (edellisellä paikkakunnalla, ed.raskaudessa...) mm. kulutti n.15min joka ikisellä kerralla ennenku sai sydänäänet kuulumaan. Tää kokeili ensin että jaa sulla onkin etuseinäistukka. Ja sitten kuului äänet heti. Muissakin asioissa tuntui asiantuntemusta löytyvän, olin TODELLA tyytyväinen!
Kaikki on ihan ok, paitsi rautakuurille jouduin kun oli hempat romahtanu lähelle 100. Ilmankos on vähän tässä väsyttänyt. Sf-mitta oli tasaantunut (kuulemma tyypillisesti uudelleensynnyttäjille?) jo käyrälle. Painonnousukin oli hieman maltillisempi, vaan jotain 400g viikossa mikä on mulle tosi hyvin.
Mulla on mieli tosi herkkänä, siellä neuvolassakin rupesin pillittämään kun täti kysyi miten mies suhtautuu raskauteen. Minä aloin sitä kehua ja johan itku pääsi. Meillä on tosi onnellista parisuhteessa nyt, mies pitää hyvänä ja huolehtii miten jaksan. Mun mies on tosi perhekeskeinen ja lapset on sille kaikki kaikessa, joten odottaa innolla uutta tulokasta ja haluaa että äippä jaksaa.
Nuoremman lapsen synttärit on tässä justiinsa, täytyy kehittää vähän juhlantynkää sille vaikka aika matalalla profiililla nyt mennäänkin. Meillä ei vieläkään ole tauluja täällä uuden kodin seinillä ja vähän vaiheessa muutenkin. Ei jaksa nyt stressata ylimääräistä.
Tulipas kirjoitettua omaa napaa, no en ole saanut kirjoitettua pitkään aikaan (vaikka lukenut olen kyllä) tänne mitään niin oli vissiin tarve pölpöttää...
Jaksuja kaikille...
t. Paakkis 30+5