Aika järkyttävää! Missä on nykylasten käytöstavat?!?
Lapseni oli eilen kaverisynttäreillä ja vei lahjaksi Littlest Petshop-setin jossa 1 elukka ja sille uimarengas ja uimalasit. Kyseinen setti maksoi noin 7 euroa.
Synttärisankari oli lahjan avattuaan kysynyt että "Eksä tuonu muuta?". Kovasti oli kuulemma ylistänyt kalliita lahjoja tuoneita lapsia. Kysyin mitä lapsen äiti oli sanonut ja tyttöni sanoi että "ei mitään". Vaikka oli kuullut keskustelun kulun.
Kommentit (82)
se olisi normaali?
10E tuntuu täälläpäin olevan jo aika arvokas lahja kaverisynt.Olen huomannut sen että vanhemmat kyllä valkaa kenelle parempi lahja ja kenelle huonompi.
Mua aivan naurattaa nämä kommentit, että viekö aikuiset toisilleen viiden euron lahjoja. Mulla on tapana, ja useilla ystävillänikin, viedä aivan naurettavan halpoja, usein ilmaisia lahjoja. Ja vieläpä kirppareilta ja kierrätyspaikoista hankittuja. Tuparilahjaksi vein kerran kahvipusseista tehtyjä pannunalusia, hinta 20cent, toisen kerran kirpparilta ostetun teepannun ja teetä... Ystäväpiirissäni lahja voi olla jopa hieno käpy, minkä on löytänyt matkalla juhlapaikalle. Ainiin, ja häälahjaksi annoin kerran kaksi appelsiinia, että pariskunta saisi vitamiineja. Kovasti kaikki tykkäsivät.
Mutta toisaalta, meillä on tärkeämpää ajatus, ystävyys ja muistaminen kuin lahjan arvo. "Krääsä" on suhteellinen käsite. Heh, tämmöset boheemit onkin kyllä vähän ulkona näistä kommenteista >
Esim. joku kirja on hyvä lahja, mutta ne maksaa, ei niitä saa muutamalla eurolla, paitsi jostain divarista.
koska nimenomaan divarikirjat on musta upeita. Raha on toisille suurin statussymboli ja sen käyttämättä jättäminen suurin nolouden aihe.
t. supernolo lahjojen antaja
Pidän itseäni melko nolona lahjanantajana mutta tuo appelsiini-juttu meni itseltänikin ohi. Enkä usko tippakaan että hääpari olisi "tykännyt"- pelkät ruokatarjoilut kun maksoivat heille kohdallasi varmasti enemmän kuin tarjous-Jaffat paikallisen marketin hyllystä.
No, selventääkseni voin kertoa, että appelsiinit eivät olleet suinkaan ainoa lahja (lisätäkseni vettä myllyyn, voin kertoa, että appelsiineilla oli neilikansiemenistä sommitellut kasvot. Taiteilijaystäväni jopa ottivat kuvan niistä ja kehystivät sen seinälleen. Niin vähän tykkäsivät :D). Virallinen oli hääpuvun ompelu, jonka ammattilaisena annoin mielihyvin ja jonka arvon myös lahjan saaja ymmärtää. Mittatilauskäsityö ei ole mitään harrastelua. Lisäksi ko.hääpari on mulle niin läheinen, että takuulla tiedän, koska tykkäävät ja koska eivät. Eivätkä he myöskään ole niin kapeakateisia, että lahjan olisi oltava nimenomaan tavara, mieluusti arvokas ja mieluusti uusi.
Lisäksi mua ihmetyttää tämä ajatustapa, että lahjan pitäisi korvata esim. ruokatarjoilut. Oon sitä mieltä, että jos kuka haluaa juhlat järjestää ja kutsuu sinne ystäviään, ei ole mitään velvollisuutta "maksaa takaisin". Tämä on ollut itsellänikin periaatteena, silloin kun oon halunnut ystäviäni muistaa, vaikka koti-illallisilla, syntymäpäivilläni, tupareilla tms. En todellakaan oleta, että vieraat maksaisivat juhlat tuomalla lahjoja, että todellisuudessa se raha, minkä tarjoiluun laitan, tulisi toista kautta takaisin. Päin vastoin haluan omistaa vain välttämättömän, ja lahjoiksi saadut turhat kipot ja pannut lähinnä häiritsevät kotini karmaa. (Haha, en kyllä ole hindu! Tarttukoon tähänkin ken tahtoo.)
Mutta tapoja on varmasti monia. Tässä vielä pari musta loistavaa lahjaa: itse annettu niskahieronta, lastenvahtipalvelu, erityisesti vanhemmat ihmiset ovat ilahtuneet suunnattomasti saadessaan kiireetöntä seuraa. Saa ottaa vinkit itselleen ja laittaa hyvä kiertämään!
t.68
Ja kummilapseni isä(olen lapsen äidin ystävä) on aivan onnessaan aina kun vien lahjaksi lapselle jotain kierrätettyä kirppikseltä. Sopii niin paljon paremmin tähän maailmankuvaan. Samoin itse olen monesti niistä kirppistavaroista paljon onnellisempi kuin uusista.
Mua aivan naurattaa nämä kommentit, että viekö aikuiset toisilleen viiden euron lahjoja. Mulla on tapana, ja useilla ystävillänikin, viedä aivan naurettavan halpoja, usein ilmaisia lahjoja. Ja vieläpä kirppareilta ja kierrätyspaikoista hankittuja. Tuparilahjaksi vein kerran kahvipusseista tehtyjä pannunalusia, hinta 20cent, toisen kerran kirpparilta ostetun teepannun ja teetä... Ystäväpiirissäni lahja voi olla jopa hieno käpy, minkä on löytänyt matkalla juhlapaikalle. Ainiin, ja häälahjaksi annoin kerran kaksi appelsiinia, että pariskunta saisi vitamiineja. Kovasti kaikki tykkäsivät.
Mutta toisaalta, meillä on tärkeämpää ajatus, ystävyys ja muistaminen kuin lahjan arvo. "Krääsä" on suhteellinen käsite. Heh, tämmöset boheemit onkin kyllä vähän ulkona näistä kommenteista >
Esim. joku kirja on hyvä lahja, mutta ne maksaa, ei niitä saa muutamalla eurolla, paitsi jostain divarista.
koska nimenomaan divarikirjat on musta upeita. Raha on toisille suurin statussymboli ja sen käyttämättä jättäminen suurin nolouden aihe.
t. supernolo lahjojen antaja
kalliimpia kuin 5 euron lahjoja toisilleen.
Mutta ehkä meidän vähävaraisten nyt kuuluu lopettaa vilkas sosiaalinen elämämme, koska olemme kaikki huonokäytöksisiä.
arvolla olisi väliä?? Kyse on siitä, että LAHJANANTAJANA ei kehtaa viedä halpaa lahjaa, se on noloa! Ihan oikeasti, viettekö te joillekin aikuisillekin lahjaksi jonkun 5e arvoisen jutun?? Oikeesti?? Tässä nimenomaan on kyse käytöstavoista! Toki jos jollain muutamalla eurolla saisi jotain järkevää niin mikäs siinä, mutta kun sillä ei saa! Kaikki sen hintainen on täyttä krääsää, ja on epäkohteliasta nimenomaan viedä sellaista krääsää lahjaksi, kun sitä on muutenkin kaikilla nurkat täynnä! Esim. joku kirja on hyvä lahja, mutta ne maksaa, ei niitä saa muutamalla eurolla, paitsi jostain divarista.
on niillä varmasti hauskaa, sen järkytyksen jälkeen :-DD.
lahjaksi lelun, josta sanoi, että on ruma. Käskin välittömästi pyytää anteeksi, kiitin kauniista lahjasta ja käskin lastanikin kiittämään, ja hän kiitti. Keskustelimme vielä illalla asiasta.
Lasten suusta kuuluu välillä törkeyksiä ja minua hävetti. Olen aidosti sitä mieltä, että lahja saa olla kuinka edullinen tahansa ja lahjan saajan täytyy kiittää kauniisti.
Minun lapseni ei saa kovin usein tavaroita ja olin hämmästynyt hänen käytöksestään. Noin hän kuitenkin sanoi. Minusta aikuisten tehtävä on tolkuttaa käytöstapoja vaikka loputtomiin.
Sisältävät yleensä sellaista krääsää, että aivan turha rahanmeno on ollut kyseessä. ja miksi ei kotijuhlat enää kelpaa. Onko pakko järjestää kalliit juhlat, jos tulee paha mieli, että köyhälistö(tai sitä leikkivä) ei olekaan antanut tarpeeksi kalliita lahjoja.
sen verran iso homma, ja kallis, että en kehtaisi halpaa lahjaa (tyyliin 5e) viedä! Mun mielestä se on juhlien väheksymistä. Kyllähän monilla jo ne lahjapussit jotka annetaan vieraille maksaa melkein 5e/kpl!! Sitten jos juhlat järkätään vaikka jossain kodin ulkopuolella, niin ne on helposti yli 20e/lapsi. Joo, ei ne lahjat ole se pääjuttu eikä niiden avulla juhlia makseta, mutta mun mielestä on kuitenkin kohteliaisuutta että ei vie mitään muutaman euron karkkipussia tms! Kuten en kehtaa viedä itsekään jollekin aikuiselle synttärilahjaksi jotain 5e kahvipakettia!
jos joku ammattilainen ompelisi hääpuvun minulle! ja vielä jotain itse tuunattua hääpäivänä!
on niillä varmasti hauskaa, sen järkytyksen jälkeen :-DD.
mutta sehän ei aina meitä aikuisia miellytä. Tyttäreni vei juuri hyvälle kaverille 9 v lahjaksi pienen Petshopin, ystäväkirjan, kirjanmerkin ja suklaapatukan.
Täällä on jollain materialismi huipussaan. Ei voi antaa edullista lahjaa, koska ei kehtaa. Lahjoja pitää saada niin että juhlien kulut saadaan katetuksi.
Mitä jos lopettaisimmekin turhat kalliit lahjat. Keksisimme jotain mukavaa ja edullista sen sijaan. Tällöin voisimme käyttää vähemmän aikaa töiden tekoon ja sen sijaan viettää aikaa yhdessä ystävien kanssa? Eikö se olisi se paras lahja?
Sisältävät yleensä sellaista krääsää, että aivan turha rahanmeno on ollut kyseessä. ja miksi ei kotijuhlat enää kelpaa. Onko pakko järjestää kalliit juhlat, jos tulee paha mieli, että köyhälistö(tai sitä leikkivä) ei olekaan antanut tarpeeksi kalliita lahjoja.
sen verran iso homma, ja kallis, että en kehtaisi halpaa lahjaa (tyyliin 5e) viedä! Mun mielestä se on juhlien väheksymistä. Kyllähän monilla jo ne lahjapussit jotka annetaan vieraille maksaa melkein 5e/kpl!! Sitten jos juhlat järkätään vaikka jossain kodin ulkopuolella, niin ne on helposti yli 20e/lapsi. Joo, ei ne lahjat ole se pääjuttu eikä niiden avulla juhlia makseta, mutta mun mielestä on kuitenkin kohteliaisuutta että ei vie mitään muutaman euron karkkipussia tms! Kuten en kehtaa viedä itsekään jollekin aikuiselle synttärilahjaksi jotain 5e kahvipakettia!
haluaisi niitä kalliita lahjoja?? Mä ainakin olen koko ajan mielestäni sanonut ihan selvästi sen, että se on sille LAHJANANTAJALLE noloa antaa halpa lahja, jos tietää, että niihin juhliin on tosissaan panostettu - rahallisesti tai muuten. Se on niiden juhlien ja juhlanjärjestäjän väheksymistä, se näyttää sen, että ei arvosta niitä juhlia eikä sitä päivänsankaria. Toki moni muu voi olla eri mieltä, mutta itse ajattelen niin, ja sen vuoksi mulla ei tulisi mieleenkään ostaa halpaa (muutaman euron) lahjaa. Kyllä meillä aina jokainen lahja mietitään sen lahjansaajan mukaan ,ei ostella varastoon jotain bratzejä kun saa halvalla ja niitä sitten jaellaan kenelle hyvänsä. Kyllä se mietitään joka kerta, että millainen lahja sopii kenellekin. Joskus se voi olla ihan edullinenkin alle 10e juttu, jos tietää että se on varmasti mieluisa, mutta valitettavasti yleensä sillä hinnalla ei saa kovin kummoista, vaan pitää laittaa rahaa n. 15e jotta saa lahjansaajalle mieluisan, sopivan lahjan.
Täällä on jollain materialismi huipussaan. Ei voi antaa edullista lahjaa, koska ei kehtaa. Lahjoja pitää saada niin että juhlien kulut saadaan katetuksi.
mutta kannattaa pitää mielessä että lapset (onneksi) harvemmin teeskentelevät ilahtunutta jos todellinen tunne on pettymys. ELi se minkä lahjan vie on lahjan antajan asia ja se miten siihen regoi on lahjan saajan päätettävissä.
uskotko tosissasi että ne sun tuttavat tykkää noista :-DDD on niillä varmasti hauskaa, sen järkytyksen jälkeen :-DD.
Mä en vain usko, vaan tiedän. Tunnen ne ihmiset ja hurjaa kyllä, on olemassa samalla tavalla ajattelevia ihmisiä kuin minä ja onnekseni he ovat ystäviäni. Kierrätetyt/uusiokäyttöiset/itse tehdyt tavarat, ja palvelut on tyypillisiä lahjoja meidän tuttujen kesken, kaikki kun tuppaavat olemaan tämmösiä aatteellisia vanhoja hippejä :D
ja ei kyllä hänen kaveripiirinsä voi sanoa että lahjan koko tai hinta ratkaisevat. Petshopit ovat ehdottomasti toivotuin ja suosituin lahja, juuri nämä alle kympin pakkaukset vaikka aikuisen silmään ne aika pieniä ja mitättömiä onkin.
Aikuissynttäreillä tyttöni lempilahja oli kynä, jolla hintaa ehkä 2 euroa.
joskus annettua jotain kalliimpaa lahjaa, jos oikeasti tunnetaan se lapsi ja voidaan miettiä, mistä oikeasti tykkää... mutta jos kutsu on lapsen synttäreille, josta tiedetään sukupuoli ja että se tykkää kaikista tyttöjen/poikien jutuista, niin ne halvalla varastoon ostetut Bratzit( no ei niitä, sellaisia en suostu kellekään ostamaan) saa kelvata kun ei millään voi tietää mikä oikeasti olisi mieluista. Ja käypä omien lasten kohdalla joskus niinkin että sitä jotain lahjaa on hirveesti toivottu ja se saadaan ja se synttäripäivä ollaan siitä tosi onnellisia ja sitten se vaan unohtuu...
Mäkin aina toivon, että lapset saisi lahjaksi jotain hyödyllistä, katoavaa (saippuaa tms.) tai sitten pientä lelua, että saa kaiken tavaran mahtumaan jonnekin...
itse asiassa superköyhiä, mutta en kyllä vielä ole kehdannut 5e lahjaa synttäreille ostaa. Lasten kaverisynttäreille viety 10-15e arvoisia lahjoja. Mitä sillä 5 eurolla oikeasti saa? Jos sillä nykypäivänä jotain saa, niin todennäköisesti just hirveintä halpislelukrääsää joka ei kestä yhtä leikkikertaa edes.
Sen sijaan 68:n ideat oli hyviä. Meillä on eräs kaveri, jolta tulee usein itse tehtyjä lahjoja, mekko, kesähousut, neulotut hanskat ym. Ne on olleet tykättyjä aina. Kirppislahjat on hyviä myös, jos ne on jotain "löytöjä" ja tyylillä hankittuja. Tarkoitan että löytyy sieltäkin kaikenmaailman turhaa krääsää, mutta joskus tosi jänniäkin juttuja lapsille.
arvolla olisi väliä?? Kyse on siitä, että LAHJANANTAJANA ei kehtaa viedä halpaa lahjaa, se on noloa! Ihan oikeasti, viettekö te joillekin aikuisillekin lahjaksi jonkun 5e arvoisen jutun?? Oikeesti?? Tässä nimenomaan on kyse käytöstavoista! Toki jos jollain muutamalla eurolla saisi jotain järkevää niin mikäs siinä, mutta kun sillä ei saa! Kaikki sen hintainen on täyttä krääsää, ja on epäkohteliasta nimenomaan viedä sellaista krääsää lahjaksi, kun sitä on muutenkin kaikilla nurkat täynnä! Esim. joku kirja on hyvä lahja, mutta ne maksaa, ei niitä saa muutamalla eurolla, paitsi jostain divarista.