Aika järkyttävää! Missä on nykylasten käytöstavat?!?
Lapseni oli eilen kaverisynttäreillä ja vei lahjaksi Littlest Petshop-setin jossa 1 elukka ja sille uimarengas ja uimalasit. Kyseinen setti maksoi noin 7 euroa.
Synttärisankari oli lahjan avattuaan kysynyt että "Eksä tuonu muuta?". Kovasti oli kuulemma ylistänyt kalliita lahjoja tuoneita lapsia. Kysyin mitä lapsen äiti oli sanonut ja tyttöni sanoi että "ei mitään". Vaikka oli kuullut keskustelun kulun.
Kommentit (82)
keskimäärin.
Ja että sitten olisi muiden vanhempien mielestä tarpeeksi hyvä lahja. Noita synttäreitä kun tuppaa meillä olemaan 3-4 joka kuussa.
vaan itsensä, lahjan viejän, mielestä. Mä en kyllä kehtaisi ainakaan mitään muutaman euron arvoista lahjaa viedä. Kyllä vähintään ostan aina 10e arvoisen lahjan, mun mielestä se liittyy jo päivänsankarin kunnioitukseen.
MINUN lapseni osaa käytöstavat. Vaikka minun lapseni saisi ensimmäistä kertaa elämässään sellaisen lahjan, johon ei ole tyytyväinen, niin MINUN ekaluokkalaiseni tietää alitajuisesti, ettei ole kohteliasta kommentoida asiaa.
Herranen aika - mistä te tiedätte, oliko tämä kerta ensimmäinen kerta vai ei???
Jos se oli ensimmäinen kerta, niin tapaus on ok. Äidin tehtävänä ei ole näpäyttää lastaan julkisesti.
JOs se oli kymmenes kerta, niin SITTEN on kyse huonoista käytöstavoista.
Jos saisin itse valita, niin en halua, että vieraat toisi mitään lahjoja lapsilleni!
Meillä on leluja ja muutakin kamaa ihan tarpeeksi.
Synttärit järjestetään sen takia, että kaverit näkee toisiaan ja voivat touhuta yhdessä!
Ei sen takia, että lapsi saa lahjoja.
Samoin häät yms. Jos me nyt miehen kanssa innostuttaisiin menemään naimisiin, niin ei todellakaan haluttais lahjoja! Mitä me niillä tehtäis, kun on valmis koti ollut jo vuosikausia!!
Etteks te oikeesti arvosta sitä itse vierasta?? Kun näyttää siltä, että se lahja on se kaikkein tärkein juttu!
suurin osa oli legoja. Legoja ei taida saada alle kympillä, vai saako?
satelee synttärikutsuja- tässäkin kuussa nitä on tullut 8- jos ostaisin kaikille 15e lahjan se on 120e/kk valitettavasti elintasomme on melko tiukilla- ja tuo raha pois kauppakassista. Mutta ehkä on tärkeämpää että kaverit saa tarpeeksi hienoa muovikrääsää kuin omat lapset ruokaa?
Kun kutsuu kavereita synttäreille, eikö sinne kustuta heitä joista pitää? Ja se lahja on siis toisarvoinen? Toki yritämme ostaa aina mahdollisimman kivaa ja sellaista mistä asianosainen pitää- ja onneksi meidän kaveripiirissä lapset osaa käyttäytyäkin.Ja vanhemmat ymmärtävät toistensa elämäntilanteita.
miten käyttäydytään, kun kaverit tulee hänen synttäreilleen. Yksi asia on, että jokaisen antamasta lahjasta ollaan kiitollisia, vaikka lahja ei kauheasti miellyttäisikään. Kenellekään ei sanota, että lahja ei miellytä.
Ymmärrän, että lapsi voi tokaista mitä vaan, mutta aikuisten tehtävä on oikaista ja ohjata. Tuossa ap:n tilanteessa aikuisen olisi kuulunut puolustaa vierasta ja kiittää lahjasta.
Olen miettinyt sitä tapaa, joka nykyään usein on, että lahjat avataan niin, että on esim. pullon pyöritys ja kukin vuorollaan antaa lahjan sankarille. En taida oman lapseni synttäreille sitä ottaa. Mitä jos joku on tullut ilman lahjaa? Itse synttärit järjestävänä äitinä en pidä tärkeänä sitä, että lahja tuodaan, ilman lahjaa osallistuminen on minusta tosi ok. Tässä pullon pyöritys jutussa oikein korostuu se, mitä kukin on tuonut ja jos jollain ei vaikka lahjaa olekaan. Voihan lahjat muutenkin avata vasta kaikkien läsnäollessa, jotta kaikki näkevät, mitä paketeissa on.
27, ihan sama mulla, mutta lapsille ne lahjat on kuitenkin tosi tärkeitä
Monesti lahjat jää avaamatta jonnekin nurkkaan, kun on kiire vieraiden kanssa leikkimään/riehumaan/pelaamaan tai mitä nyt missäkin juhlissa tehdään!
Sitten äiti saa muistutella, että pitäis nuo lahjatkin avata... Ja ne paketit jaksaa kiinnostaa tasan tarkkaan sen avaamisen ajan, sit ne taas unohtuu ja äiti miettii päänsä puhki, että mitähän noillakin taas tehdään...
eli miten mahtavaa on, et liisakin pääsi synttäreille yms aivan sama tuoko liisa tarroja tai legolinnan. ja ihan ok vaikkei tois mitään.
synttärit on kyllä tullut koluttua läpi, ja en kyllä koskaan ole sellaiseen törmännyt, että lahjat jäisi jonnekin nurkkaan pölyttymään...
MInusta äidin olisi samalla ehdottomasti pitänyt korjata asia sanomalla, että ei lahjan arvo ole tärkein vaan ajatus, että ystävä on ostanut sinule juuri tämän lahjan ja halunnut tulla juhlimaan synttäreitäsi.
Äisi olisi tällä samalla lauseella opettanut muitakin lapsia ja toisaalta lpettanut heti sen spekuloinnin, että joku toi vain tuollaisen lahjan.
Olihan tuo noloa ja aikamoinen sammakko. Mutta hei - minä ainakin yritän muistaa - että lapsi on vielä keskeneräinen ja kasvamassa. Ei ekaluokkalaisen tarvitse vielä osata kaikkia käytöstapoja.
MInusta äidin olisi samalla ehdottomasti pitänyt korjata asia sanomalla, että ei lahjan arvo ole tärkein vaan ajatus, että ystävä on ostanut sinule juuri tämän lahjan ja halunnut tulla juhlimaan synttäreitäsi. Äisi olisi tällä samalla lauseella opettanut muitakin lapsia ja toisaalta lpettanut heti sen spekuloinnin, että joku toi vain tuollaisen lahjan.
Olihan tuo noloa ja aikamoinen sammakko. Mutta hei - minä ainakin yritän muistaa - että lapsi on vielä keskeneräinen ja kasvamassa. Ei ekaluokkalaisen tarvitse vielä osata kaikkia käytöstapoja.
ei ei, ei lapset sitä tajua, että joku on nyt halpa tai kallis, lasten mielestä joku on vaan kiva tai vähemmän kiva lahja. Ei missään nimessä aikuisen pidä nostaa siihen hintaa mitenkään esille! Silloinhan sitä vasta nolaa sen lahjanantajan!
Tuo oli hyvä muistutus itsellekin, että täytyy muistuttaa omia lapsia käytöstavoista ennen synttäreitä. Tuollainen sammakko voi päästä lapselta helposti, jos asiasta ei olla puhuttu ja muut kaverit ovat tuoneet jotakin "isompaa".
Tämä ikuinen vääntö lahjoista ja hinnoista ja siitä kenen perheellä on rahaa mihinkin, loppuisi siihen, että lapsen synttärikutsuun kirjoitettaisiin: ei lahjoja. Tiedän tapauksia, joissa joku lapsi on jättänyt menemättä kaverin synttäreille, koska 'ei ollut varaa lahjaan', ja se on minusta kamalaa.
Voi sopia luokan muiden äitien kanssa että näin voisi yrittää toimia, ja uskoisin että suurin osa äideistä olisi huojentuneita tästä päätöksestä, lahjoihin kun menee paljon rahaa ja niiden hankkimiseen myös aikaa.
Sukulaissynttärit ovat sitten asia erikseen.
No kyllä ekaluokkalainen on jo sen ikäinen, että peruskäytöstapoja on ehditty opetella aika monena vuotena, jos vaan vanhemmat viitsii eikä mene sen taakse että "se on niin pieni vielä, ei se vielä ymmärrä eikä sen tarvii osata" (kuten monet nykyisin tuntuu tekevän). Ja kuvaavaa tuossa ap:n tilanteessa oli mielestäni se, ettei äiti puuttunut asiaan mitenkään. Silloinhan tilanne oiskin ollut ihan ok, sammakoita lasten suusta tulee mutta vanhempien tehtävä on muistuttaa mikä on hyvää ja mikä huonoa käytöstä. Sitä kautta ne tavat opitaan!
Vaan ehkä siitä, että toi pet shoppi on pieni, yksi pet shop näyttää tosi pieneltä, vaikka on kallis.
Samalla rahalla saisi kai esim lego poliisiauton, tai pienemmän lego-paketin ja karkkipussin, jolloin näyttää isommalta määrältä.
En sano, että siltikään lahjan arvostelu olisi mukavaa, mutta en usko, että noin pienet lapset miettii mitä lahjat maksaa.
ei ollut synttärikutsut, vaan nimipäiväkutsut, jolloin kutsuttiin muutamia kavereita juhlimaan. Laitoin nimenomaan tuon "ei lahjoja" siihen, ettei tarvitse alkaa mitään lahjoja ostelemaan, mutta silti jokainen toi jotain! Kuka toi karkkia, kuka kyniä, kuka mitäkin. Mutta jokainen toi jotain. Mutta toisaalta, kyllähän sitä itsekin vie aina tuliaisia kun menee kylään. Aika noloahan se on mennä ilman mitään viemistä. Miksi se toisaalta olisi lapsilla eri juttu? Eikä tämä ole vaan lasten keskuudessa ongelmana, vaan kyllä aikuisetkin vertailee, että mitä kukakin vie.
Joo, mä olen kuullut näistä ystäväpiiristä. Onneksi meillä on aika vakiintunut n. 10 e lahjasummaksi. Mun mielestä niiden kuuluis olla selvästi alle. Tavaraa on joka paikka täynnä. En todellakaan haluaisi, että meidän muksun lahjaan käytetään 17 euroa, siis markoissa yli satanen (joojoo inflaatio jne.)!!
Juuri meidänkin ekaluokkalainen vei vastaavan petshop-setin kaverille ja onneksi se sentään oli mieluinen. Pidä pintasi, ap!
Tosin asutaan maalla ja täällä varmaan lahjatkin hiukan "vaatimattomampia". POika kävi juuri ekaluokkalaisen synttäreillä ja vei lahjaksi 5 euroa maksaneen lahjan. Käsittääkseni sankari oli ihan iloinen ja tyytyväinen.
Ja kun meidän pojalla oli juuri synttärit, niin samassa hintahaarukassa nekin lahjat oli. Todennäköisesti vielä halvempia, kuten autopelikortit (muistaakseni jotain 2,5 euroa). Mutta minusta lahjoja tärkeämpää on se synttäreiden juhliminen ja yhdessä leikkiminen jne.
no mut onhan toi aika pieni lahja... mutta ei tiety siitä saisi mitään sanoa
arvoisia tavaroita tai jopa muutaman euron tussit. Pohjoisessa asutaan ja alaluokkalaisista kyse.
siis eivät taatusti osaa arvostella lahjoja sen perusteella, mitkä niistä ovat kalliimpia kuin toiset eivätkä myöskään osaa säädellä lahjapyyntöjään (joita esittävät kysyttäessä) rahan arvon mukaan. ämä johtuu siitä, etteivät he tiedä, mitä mikin juttu maksaa.
Niinpä se, että ap:n lapsen lahjaa oli väheksytty johtui varmaan siitä, että se elukka ja uimarengas oli saajan mielestä tylsä. Saaja sitten toivoi, että sitä olisi täydentänyt joku vähän mielenkiintoisempi juttu, kuten esim karkkipussi.