Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmissuhteiden medikalisaatio.

Vierailija
30.08.2009 |

Tätä palstaa seuratessa tulee mieleen aika jännä ilmiö, nimittäin ihmissuhteiden ongelmat diagnosoidaan täällä aika nopeasti jollain diagnoosilla.

Jos on ihminen, josta en tykkää, jonka kanssa en tule toimeen, joka saa enemmän huomiota kuin minä, tai joka on loukannut minua jotenkin, hän on narsisti.

Jos on ihminen, joka on minua älykkäämpi, ja kiinnostunut erityyppisistä asioista kuin minä, ja pahimmillaan hänellä on vielä hieman erilainen ruumiinkieli kuin minulla, hänellä on asperger.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän huvittuneena olen seurannut sitä, kuinka herkästi ylipäätään halutaan antaa diagnooseja ties mille. Ja siis puhun nyt ammattilaisten jakelemista diagnooseista.

On kyllä hyvä että tutkitaan jne., mutta jotenkin homma tuntuu nyt olevan matkalla toiseen ääripäähän.

AV:n reaktiot lienevät siis seurausta siitä.

Vierailija
2/7 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla kesti yli kymmenen vuotta ennen kuin järisyttävät kivut diagnostisoitiin selkärankareumaksi - sitä ennen kaikkia tuskia yritettiin vierittää "suhtautumiseni" piikkiin.

Joten enpä usko, että lääkärit ainakaan tekevät pikaisia diagnooseja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo toisten ihmisten psyykkisistä ominaisuuksista sanotut kommentit tällä palstalla varmaan harvemmin perustuvat lääkärin diagnoosiin, enemmän siihen, että outo tai suututtava ihminen pitää leimata.

Samahan se on tämän ADHD:n kanssa, tarhan tädit tai koulun opet heittelevät 'diagnoosejaan', vaikka oikea diagnosointi vaatisi kunnon seurantajakson hoitopaikassa.

Vierailija
4/7 |
31.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta tosiaan tuntuu, että nykyisin diagnosoidaan jo luonteenpiirteitäkin, mutta toisaalta taas nämä "luonteenpiirrediagnoosit" (siis esim. sosiaalinen ahdistushäiriö, asperger, ADHD jne.) voivat aiheuttaa melkoista kärsimystä ja alentunutta toimintakykyä ihmiselle itselleen ja lääkitys tai sopiva terapia voi auttaa. AV-diagnoosit ovat sitten asia erikseen. Samoin tapa pyrkiä käyttämään diagnooseja leimakirveinä.

Erityisesti narsistiksi leimaaminen on siitä kettumainen asia, että se on diagnoosi, joka ei lähtökohtaisesti ikinä auta kantajaansa. Määritellään joku toivottomaksi tapukseksi ja ihmnishirviöksi. Ja usein tosiaan puhtailla maalikkodiagnooseilla, koska kyseinen henkilö tuntuu ikävältä ihmiseltä. Samalla se "terve" osapuoli välttyy kantamasta mitään vastuuta omasta toiminnastaan kyseisessä ihmissuhteessa.

Vähemmän huvittuneena olen seurannut sitä, kuinka herkästi ylipäätään halutaan antaa diagnooseja ties mille. Ja siis puhun nyt ammattilaisten jakelemista diagnooseista.

On kyllä hyvä että tutkitaan jne., mutta jotenkin homma tuntuu nyt olevan matkalla toiseen ääripäähän.

AV:n reaktiot lienevät siis seurausta siitä.

Vierailija
5/7 |
31.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on narsisti, ei ole sen kanssa missään tekemisissä ja jos joku on asperger, niin ymmärtää paremmin ym.

Vierailija
6/7 |
31.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saamaan diagnoosia. Kukaan psykiatri ei tee ex-puolisolle, miniälle tai naapurille diagnoosia siitä, mikä toista ihmistä vaivaa, joten nämä narsistileimat ovat aina täysin oman tunteen perusteella tehtyjä heittoja.

Ja juuri sellaisia, missä itse ei tarvitse nähdä omassa toiminnassaan mitään vikaa, joten jos rupeaa narsistiksi lähipiirinsä ihmisiä väittämään, on aina se riski, että sinua itseäsi toiset pitävät narsistina :)

Jos joku on narsisti, ei ole sen kanssa missään tekemisissä ja jos joku on asperger, niin ymmärtää paremmin ym.

Vierailija
7/7 |
31.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykologiamössö linjalla Fuhrman-Hellsten jne. Mammat ostavat näitä kirjoja ja diagnosoivat sitten kaikki suvustaan - lukuunottamatta itseään.