G: Tuloveron tasaverotus vai progressiivinen verotus- kumpaa kannatat?
Kommentit (35)
Kannattaisi yksilön kannalta työnteko Suomessa paremmin...
sitä että jokainen maksaa kiinteän prosentin veroa, vai että jokainen maksaa kiinteän euromäärän veroa?
Oikea tasaverotushan on jälkimmäinen.
Itse haluaisin kannattaa tasaverotusta (kiinteään prosenttia), mutta tiedän että se ei ole mahdollista toteuttaa.
on oikeudenmukaisempi ( vaikka itselelkin tasaverotus olis edullisempi)
progressiivinen on oikeudenmukaisempi ( vaikka itselelkin tasaverotus olis edullisempi)
Ei todellakaan taida suomalaiset lapsiperheet olla taloudellisesti niin tiukalla kuin julkisessa propagandassa annetaan ymmärtää, jos näin moini kannattaa tasaverotusta! Ja sitten vielä vingutaan, että perheverotuskin pitää saada takaisin ja lapsista vähennyksiä. Kuinka helvetin ahneita te mammat oikein ootte?!
Ei todellakaan taida suomalaiset lapsiperheet olla taloudellisesti niin tiukalla kuin julkisessa propagandassa annetaan ymmärtää, jos näin moini kannattaa tasaverotusta! Ja sitten vielä vingutaan, että perheverotuskin pitää saada takaisin ja lapsista vähennyksiä. Kuinka helvetin ahneita te mammat oikein ootte?!
Kukin osallistuu kykynsä mukaan - se on oikeudenmukaista.
Veroilla kustannetaan yleistä hyvää, se tulee kaikkien eduksi lopulta.
Myös sinä hyvätuloinen korkeasti koulutettu olet saanut ilmaisen koulutuksen turvallisessa yhteiskunnassa, jossa kaikilla on samat mahdollisuudet.
Tämä takaa yhteiskuntarauhaa, oikeudenmukaisuutta, mahdollisuutta osallistumiseen kaikkein parhaiten. Jos koet veron työnteosta rankaisuksi - millaisena koet ilmaiset poliisipalvelut, lastenhoidon, peruskoulutuksen, oikeuslaitoksen...?
Onko sinusta oikein, että palkasta puolet silpaistaan heti kättelyssä pois?
Mielestäni on, mikäli minulle jää vielä verojen jälkeen riittävästi rahaa omiin menoihin ja mielihaluihin. Mielelläni maksan palkastani veroa, jolla tuetaan huonompiosaisia ja näin taataan, että yhteiskunnassa pysyy jotakuinkin vakaat olot olla ja elää. Oletko koskaan matkustanut maissa, joissa on suuret tuloerot? Haluaisitko asua aidatulla omakotialueella, jossa aseistetut vartijat pitävät nälkäänsä näpistelevät kodittomat loitolla?
ihmisen tarpeisiin.
Sosiaali- ja terveyspuolella pitäisi päästää insinöörit järkeistämään asioita niin saataisiin säästöjä aikaiseksi tehokkuuden kautta.
Tasaverolla saadaan tuloeroja kasvatettua entisestään ja väliinputoajaryhmiä enemmän keskituloisten joukkoon.
Progressiivinen oikeudenmukainen - kukin kykynsä mukaan kuten joku tuolla edellä kirjoitti!
Progressiivinen vero puree jo keskituloisiin ja hyvätuloisiin, jotka ansaitsevat tulonsa työtuloina eivätkä pääomatuloina ja jotka joutuvat maksamaan asumisesta pk-seudulla parin-kolminkertaisesti maaseutulaisiin verrattuna. Ei todellakaan ole oikein nitistää heitä kuiviin.
kannustinloukut saadaan purettua?
Me olemme myöskin av:n mittarilla hyvätuloinen perhe, vaikka ei se tietysti arkielämässä näy, koska progressio tosiaan korjaa monessa kohdassa asiaa.
Periaatteellisesti olen sitä mieltä, että progressio on hyväksi.
Sen sijaan mä en tajua miksi progressio on kahdenkertainen, myöskin monet maksut ovat progressiivisia (esim. päivähoitomaksu). Samoin esimerkiksi vanhempainpäivärahat laskevat vielä voimakkaasti alaspäin tiettyjen tulorajojen jälkeen.
Samaa mieltä olen siitä, että julkinen hallinto on rakennettu tosiaan paljon isomman väkijoukon tarpeisiin. Siinähän on se perusolettamus, että joka puolella maata asuville on taattava samat palvelut. Se sitten aiheuttaa sen, että rintamailla asuvat kustantavat omien palveluidensa lisäksi myös niiden palvelut, jotka omasta valinnasta asuvat syrjässä.
Aluepolitiikkahan selittää aika voimakkaasti sen, että miksi Suomessa ei työnteolla pääse rikastumaan.
Progressiivinen verotus on syöpä. Ihan järjettömiä ne ylimmätä prosentit. Samaa ihmettelen myös minä, miksi esim. päivähoitomaksuista jotkut vapautetaan tai saavat maksaa pienempää maksua. En myöskään ymmärrä, miksi lapsilisät ovat korkeampia ensimmäisen lapsen jälkeen ja miksi hoitomaksut ovat suhteessa pienempiä perheille, joissa on useampia lapsia yhtä aikaa päiväkodissa.
En halua nähdä millainen yhteiskunta olisi tasaverotuksen jälkeen.
Mutta niin kauan kun se ei vielä toteudu, pitäisi progressiivista verotusta nostaa huomattavasti nykyisestä varsinkin hyvätuloisilla.
Kukin maksaa käyttämiensä palveluiden todellisen hinnan.