Miksi musta on tullut vihainen äiti?
Kauheaa kuultavaa koululaiselta, että ainoa asia, missä olen hyvä on lasten komentaminen huutamalla..:(
Olen jatkuvasti pahalla tuulella, ärsyynnyn lasten+kavereiden aiheuttamasta sotkusta, en kestäisi 2-vuotiaan raivareita, mua ei huvittaisi koko ajan palvella muita ja en kestä aamulähtöjä kolmen lapsen kanssa.
Erityisesti aamuisin ja iltaisin verenpaine ja äänentaso nousevat, kun kukaan lapsista ei tee mitää aamu/iltatoimien aloittamiseksi. Pyydän 3-5 kertaa kauniisti ja mitään ei tapahdu ennenkuin kiukkuni on noussut niin suureksi, että alan HUUTAAA. Pitäisikö mun vain luovuttaa, antaa kodin olla kuin läävä ja lasten myöhästyä koulusta/päiväkodin aamupalalta? Oppisivatko ne jossain vaiheessa?
Olen siis työssäkäyvä äiti, jolla on 2 pikkukoululaista + 2-vuotias taapero.
Multa puuttuu keinot vaikuttaa toisen käytökseen muuten kuin huutamalla. Auttakaa mua, olen kohta ihan hermoraunio! Ai niin mieskin on, mutta hänellä työ vie valtaosan ajasta.
Osaan kyllä asettua asemaasi, vaikka lapset ovat vähän pienempiä vielä meillä. Aina ei pysty kertakaikkiaan pitämään coolia täydellisesti. Minulla usein auttaa se, että pakotan itseni komentamisen sijaan "ryhtymään hommiin" ja pyyhkäisemään lapset mukaan touhuun. Eli vaikka iltatoimien kanssa niin, että julistan iloisen reippaasti (omaan fiilikseen katsomatta), että "nyt ruvetaankin iltatoimiin KAIKKI yhdessä; sinä saat kuoria kaikille banaanit iltapalalle, tässä ole hyvä; ottaisitko sinä päiväpeitot sängyistä pois, just noin, hienoa..." Kun kersat on sitoutettu hommaan, ja sen vakuutetaan olevan yhteinen hanke, jälkeä syntyy usein paremmin. Juttu pitää tietysti suunnitella valmiiksi (ja siinä taas yksi ajatustyö lisää väsyneelle äidille) mutta useimmiten se kannattaa.
Jotkut myös suosittelevat kuiskaamista kun tekee mieli ryhtyä huutamaan. Sanovat että kiinnittää lasten huomion ihan yhtä lailla. Ei ole vielä onnistunut meikäläiseltä, kun tuota omaa temperamenttia piisaa ja paremmin onnistuu edellä selostettu "kääritään hihat ja puuhaan" -menetelmä. Silloin kun onnistuu...