Onko itsekästä hankkia 3.lapsi seuraavilla perusteilla:
Olen miettinyt sitä, että haluanko kolmannen lapsen. Seikkoja, jotka puoltavat kolmannen lapsen yrittämistä ovat, että lapsillani oli useampi sisarus (itse olen ainoa lapsi ja miehelläni on vain huomattavasti nuorempi sisarus) ja se, että lapsista olisi minulle turvaa/apua sitten kun vanhenen.
Minä olen kokenut erittäin huonona asiana sen, että olen ainoa lapsi ja muutoinkin sellaisesta suvusta, että lapsia on tosi vähän. Esim. suurin osa lapsuuteni jouluista on ollut sellaisia, että olen ollut isin ja äidin kanssa kotona (perusturvallinen ja hyvä joulu kylläkin, mutta kaipasin muiden lasten seuraa). Itselläni on tällä hetkellä siis kaksi pientä lasta ja heillä ei ole yhtään serkkua. Miehen sisarukselle tuskin tulee lapsia, joten meidän lapsilla ei tule olemaan serkkuja.
Lisäksi murehdin jo nyt, että molemmat lapset muuttavat opiskelujen ja työn perässä kenties toiselle puolelle Suomea tai toiselle puolelle maailmaa. Haluaisin kolmannen lapsen siksi, että kolmen lapsen kohdalla olis suurempi todennäköisyys sille, että joku jäisi asumaan suht lähelle, kuin kahden lapsen kohdalla. Ja ainakin todennäköisesti saisin sinne vanhainkotiin useammin puhelinsoiton tai vieraita, jos lapsia olisi kolme kuin kaksi.
Onko nämä itsekkäitä perusteita hankki kolmas lapsi? Onko muilla ollut samanlaisia ajatuksia/syitä kolmannen lapsen hankkimiselle?
Minulle molempien lasten raskaus ja vauva-ajat ovat olleet todella raskasta aikaa ( toinen syntyi keskosena, koliikkia, miehen työmatkat jne.) ja en kaipaa yhtään yövalvomisia yms. Järki sanoo minulle, että:"Älä hanki kolmatta lasta, vaan nauti kahdesta lapsestasi ja omasta ajasta". Tunnepuolella mielessä velloo oma lapsuus ja tietynlainen yksinäisyys. Minä pelkään jääväni yksin ja pelkään, että omat lapseni tuntevat samaa yksinäisyyttä kuin minä olen tuntenut koko elämäni.
Minä olen suorastaan kateellinen niille, joilla on esim. 3 sisarusta ja he pitävät tiiviisti yhteyttä.
Te, joilla on kokemusta vastaanvanlaisista tuntemuksista, niin kertokaa mielipiteenne.
meillä viisi ja lapset on elämäni paras teko