Mitä asioita ihminen harrastaa vain päteäkseen?
Minulle avautui näin aikuisella iällä jälleen, että oopperassa käynti on vain vittuilua duunareille, eikä ooppera oikeasti kiinnosta ketään (paitsi ylimielisiä akateemikkoja).
Olen oppivaisella tuulella tänä iltana, joten kertoisitteko nyt, messieurs et mesdames (ja mahdolliset mademoisellet), mitkä muut asiat ovat elitististä hapatusta, josta kukaan ei oikeasti nauti, mutta joita silti harrastetaan, jotta oltaisiin hienompia kuin ollankaan?
Ja mitkä asiat ovatkaan niitä, joista kaikki oikeasti tykkäävät, mutta eivät kehtaa rajoittuneisuuttaan myöntää?
Kommentit (29)
yksi kerta vuodessa riittää.
Minä itse en ymmärrä, miten kukaan voi saada mitään irti gallerioissa käymisestä...
roskaromaanien kieli tökkii minulla paljon enemmän. Mutta oopperassa olen kyllä käynyt ihan tavan vuoksi, tai että jostain olen saanut kutsuvieraslippuja, enkä siitä itse kauheasti nauti. No joku Mozart on sellaista, että siitä voi maksaakin, ja tietysti Bizetin Carmen.
Mutta musiikkiopistossa opiskeleva poika tuntuu tykkäävän klassisesta musiikista, ja kun kävi isovanhempien kanssa oopperassa, oli oikeasti tykännyt. Eli uskon, että moni musikaalinen ihminen niistä tykkää.
Jotkuthan sanovat, että golfia harrastetaan suhteiden takia, ei sen takia, että siitä pidettäisiin.
mun isästä voisin kertoo näin, että aloitti golfin peluun "koska eikös kaikki muutkin pelaa". Eikä se ole yhtään sen tyypin urheilija.
Eräs tuttava on arvostettu arkkitehti, joka harrastaa mieskuorolaulua. Esiintyvät aika paljon ja tilaisuuksissa on aina jotenkin "juhlava tunnelma"...siitä tulee mieleen ainakin pojille tarkoitettu Cantores minores-kuoro...siellähän on vain "eliitti", joka äidin unelmapojut.
sitä golfia harrastetaan ihan se takia että on niin hulluna siihen lajiin! Ainakin mun mies :)
ja sitten niitä, jotka harrastavat, koska niin 'kuuluu' tehdä.
Luultavasti työväenluokkaisissa harrastuksissa on sama juttu, joku oikeasti tykkää jääkiekosta, joku käy vaan, koska niin kuuluu tehdä.
sitä golfia harrastetaan ihan se takia että on niin hulluna siihen lajiin! Ainakin mun mies :)
työväenluokkainen harrastus? Ei helvetti....!
Kuorossa laulaminen on varmasti siinä mielessä elitistinen harrastus, että voidaksesi olla mukana vähän paremmassa kuorossa sinun on tunnettava nuotit, mikä taas edellyttää mahdollisesti lapsuudessa tai nuoruudessa saatua jonkin tason musiikkikoulutusta (peruskoulun musiikkiluokka ajaa kyllä saman asian).
Mutta se ei ole todellakaan harrastus, jota tehdään sen takia kun niin "kuuluu" tehdä! Eihän kuorossa laulamista oikeasti arvosteta Suomessa, pidetään vähän hassujen jämähtäneiden evp-upseerishenkisten tai hassahtaneiden kukkahattutätien harrastuksena. Tai nörttilasten.
Tottakai yksilöt voivat toimia puolin ja toisin eri tavalla, mutta onhan se nyt ihan itsestään selvää, että jos jääkiekkokatsomoa katsotaan, niin siellä on akateemisia tutkintoja vähemmän kuin kansassa keskimäärin.
Tottakai yksilöt voivat toimia puolin ja toisin eri tavalla, mutta onhan se nyt ihan itsestään selvää, että jos jääkiekkokatsomoa katsotaan, niin siellä on akateemisia tutkintoja vähemmän kuin kansassa keskimäärin.
Ja pirustako sä lätkäkatsojien koulutuksia tiedät?
Me ainakin käydään säännöllisesti lätkämatseissa kahdestaan ja tuttavien kanssa ja kaikki ollaan akateemisia.
Miksi siitä nyt pitää hiiltyä? Luulin tätä keskustelua ihan huumoriksi muutenkin.
Kyllähän noista urheiluharrastuksista on tehty ihan tutkimuksiakin, ja ylipäätään urheilun harrastaminen on KESKIMÄÄRIN enemmän työväenluokan heiniä. Ja Suomessakin elintason ja koulutustason nousu näkyy siinä, että urheilu ei enää hirveästi kiinnosta, nousevia urheilumaita ovat nykyiset köyhät maat, missä urheilu on mahdollisuus sosiaaliseen nousuun.
ooppera on hyvä esimerkki, kuten yleensäkin klassinen musiikki, ja ns laatukirjallisuus ja (nyky)taide (kuvataide ja tanssi ja mitä niitä nyt onkaan). Oikeasti noista ei kukaan tykkää vaan sen sijaan kaikki lukisivat (lukevat?) mielellään seiskaa ja kioskikirjallisuutta ja pitävät vain pop-rock-musiikista.
eli siis seuraa tosissaan jotain keihäänheittoa, jääkiekkoa, jalkapalloa tmv. Ymmärrän hyvin että joku _pelaa_ jalkapalloa, mutta sitä en ymmärrä että jotain ihmistä kiinnostaa katsoa kun toiset pelaavat. Pidän itseäni yläluokkaisena ja erittäin älykkäänä ;-)
kykenen ymmärtämään, että jos sinulla on jokin harrastus - oli se sitten futis tai tennis - niin haluat katsoa sitä, koska voit aina oppia jotain. Mutta sitä en tajua, että katsotaan sellaista penkkiurheilulajia, jota ei itse harrasta.
eli siis seuraa tosissaan jotain keihäänheittoa, jääkiekkoa, jalkapalloa tmv. Ymmärrän hyvin että joku _pelaa_ jalkapalloa, mutta sitä en ymmärrä että jotain ihmistä kiinnostaa katsoa kun toiset pelaavat. Pidän itseäni yläluokkaisena ja erittäin älykkäänä ;-)
ylintä kastia olevat harrastavat
kuorolaulua, pianonsoittoa, taidenäyttelyitä, golfia, purjehdusta, matkustelua, kielten opiskelua, taidemaalausta...
Alempaa luokkaa edustavat harrastavat penkkiurheilua, rumpujen soittoa, ralliurheilua, ratsastusta, raviurheilua, käsitöitä...
ylintä kastia olevat harrastavat
kuorolaulua, pianonsoittoa, taidenäyttelyitä, golfia, purjehdusta, matkustelua, kielten opiskelua, taidemaalausta...Alempaa luokkaa edustavat harrastavat penkkiurheilua, rumpujen soittoa, ralliurheilua, ratsastusta, raviurheilua, käsitöitä...
työväenluokkaa olen ja ennen harrastin pianon soittoa ja kuorolaulua mutta nykyään enää vain penkkiurheilua(jääkiekkoa seuraan, en oikeastaan muuta).
"viinit ja juustot" kun sillä yleisesti tarkoitetaan sitä että joku vähän parempi tuloinen mamma vetää perjantai-iltana pullon punkkua ja syö jotain muka-hienoa juustoa. ne OIKEAT viinien ja juuston harrastajat ovat mielestäni ihan erikseen.
Alempaa luokkaa edustavat harrastavat penkkiurheilua, rumpujen soittoa,...
tämä oli todellinen yllätys! Rumpujen soitto alaluokkainen harrastus - mistä se tuonne putkahti? Minusta se (ja oikeastaan muutkin soittoharrastukset) olisi tosi hankala sijoittaa mihinkään luokkaan. No, ehkä joku harpunsoittaja tarvitsee soittimelleen jo sen verran järeät kuljetuskalustotkin että ihan pikkutuloilla niitä ei kustanneta. Mutta rummuthan ovat melkein samaa kokoluokkaa, eikä niitä hiluilla edes hankita, vaikka olisivat vain harjoituslaatua... mielenkiintoinen näkemys joka tapauksessa!
Harrastan itse näitä teidän "yläluokkaisia harrastuksia" (kuorolaulu, kirjallisuus, teatteri, elokuvat, ooppera, kielten opiskelu), vaikka olen köyhyysrajalla elävä opiskelija. Ja kyllä, ihan siksi, että nautin niistä. Toki ymmärrän, että sellaista on helppo dissata, mistä itsellä ei ole paljoakaan kokemusta. Saattaisi avartaa itse kunkin näkökulmia kokeilla jotain uutta...
Enpä olisi uskonut, että sekin voi jonkun persettä kaivaa, mitä toinen harrastaa, tai että senkin perusteella voisi vielä tulla tuomituksi...
Aloittajan viesti on minusta hervottoman, kyynisen hauska. Itsehän hän oli juuri palannut oopperasta ja saanut tietää olleensa pätemisharrastuksessa (vaikka käsittääkseni itse meni esitykseen aivan omaksi ilokseen.)
Tämähän on pottuilukeskustelu eri harrastusten luokittelun urpouden kunniaksi. Älä nyt ihmeessä ota asiasta stressiä, hauskutusta tämä vaan on!
Pakolla luen monet palkitut kirjat jotta voin osallistua "älykkääseen" keskusteluun. Ihan kamalaa kakkaa joutuu näin lukemaan. Mielummin lukisin vaikka rakkausnovelleja tai seiskaa (mutta niitä tulee luettua todella harvoin).