Älkää laittako lasten kuvia nettiin!
Lastensuojelujärjestö Pelastakaa lapset kehottaa vanhempia välttämään lasten kuvien julkaisemista internetissä. Järjestön mukaan ulkopuoliset tahot voivat käyttää kuvia väärin.
"Netissä avoimesti jaettavat kuvat ovat julkisessa mediassa ja siten myös kopioitavissa eri tarkoituksiin. Toisessa yhteydessä, esimerkiksi seksuaalissävytteisten kuvien rinnalla kuva vähäpukeisista lapsista uimarannalla voi joidenkin silmissä saada aivan toisenlaisen luonteen", tiedotteessa sanotaan.
Järjestö kehottaa vanhempia jakamaan esimerkiksi lasten rantakuvia vain haluamilleen henkilöille. Myös kirjoitteluun on järjestön mukaan syytä kiinnittää huomiota, sillä tiedot voivat pysyä vuosia lasten itsensä ja muiden ihmisten luettavissa.
(lähde Hesari)
Kommentit (42)
Nimittäin mulla on kyllä tuo valinta kaverit (tai laajemmalti tai suppeammin), mutta ei ollenkaan mitään verkostovalintamahdollisuutta erikseen siinä!
t. 27 & 31
Mä olen ainakin fb:ssa laittanut sen asetuksen, että mun kuvia ei saa nähdä kuin mun kaverit, vaikka kommentoisivatkin. Kuvat on siis näkyvillä vain kavereille, joita ovat vain oikeat kaverit ja sukulaiset. Mulla ei ole entisiä luokkatovereita ym. siellä.
Mutta ihan on asetuksista kiinni ketkä näkevät. Mä olen itse laittanut joitakin tyyppejä "mustalle listalle", joten he eivät edes näe sitä tietoa, että mulla ylipäänsä on profiili facebookissa. Tällaisia henkilöjä ovat esimerkiksi työtoverit ja työnantaja, lapsen opettaja ym. Josko sitten en enää itsekään löydä heitä, mutta ei ole tarvekaan.