Asuisitko mieluummin ruman sisustuksen keskellä mutta ihanalla näköalalla
vai karsealla näköalalla mutta juuri haluamasi tavalla sisustetussa kodissa?
Esimerkiksi jos ikkunasta näkyy vain vastakkaisen talon tiiliseinä tai ikkunan edestä kulkee todella vilkas kävelytie jossa menee koko ajan porukkaa, riittääkö täydellinen sisustus kompensoimaan tätä haittaa? Tässä ajatusleikissä et saa muuttaa mitään kodin sisällä.
Kommentit (19)
Sisustuksen voi aina muuttaa, valitsen näköalan
Vierailija kirjoitti:
Sisustuksen voi aina muuttaa, valitsen näköalan
Tässä ajatusleikissä sisustusta ei voi muuttaa.
Tykkään asua juuri tässä missä asun.
näköala. mitä tekee kivalla sisustuksella, jos ikkunan takana on naapurin seinä? ei sisustus korvaa millään tavalla sitä.
Sisustus ei minulle ylipäätään ole niin tärkeää, mutta pitäisi sen olla toimiva. Sotkuisessa kodissa en haluaisi asua, vaikka näköalat olisivat kuinka hyvät.
Huono ajatusleikki, koska oikeasti sisustuksen voi muuttaa tai ainakin vähän muokata. Mutta valitsisin näköalan, koska silloin myös ympäristö kotoa lähtiessä olisi mieleinen, ja on todella ahdistavaa jos kotona tuntuu siltä että on näyteikkunassa tai loukussa.
Vierailija kirjoitti:
näköala. mitä tekee kivalla sisustuksella, jos ikkunan takana on naapurin seinä? ei sisustus korvaa millään tavalla sitä.
Mitä tekee kivalla näköalalla kun puolet vuodesta on pimeää kuin säkissä?
Sijaisisivatko nämä hypoteettiset asunnot kuitenkin samalla alueella?
Näköala tietenkin! Ruma sisustus minulla jo on.
Näköala. Periaatteessa mulle on sisustus ihan samantekevä, kunhan on koossapysyvät kalusteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekee kivalla näköalalla kun puolet vuodesta on pimeää kuin säkissä?
Kyllä sitä jotain valoa silti on päivisin. Ja avara yömaisemakin on kaunis.
Sijainti on tärkein, joten näköala on tärkeämp kuin sisustus.
Vierailija kirjoitti:
Huono ajatusleikki, koska oikeasti sisustuksen voi muuttaa tai ainakin vähän muokata. Mutta valitsisin näköalan, koska silloin myös ympäristö kotoa lähtiessä olisi mieleinen, ja on todella ahdistavaa jos kotona tuntuu siltä että on näyteikkunassa tai loukussa.
Huono mielipide! Et välttämättä saa muokattua oikeassa elämässäkään ja tässä kysymyksessä nyt et ainakaan.
Minkä takia jotkut ei usko mitään? Mitä jos sinun kaltaiselle vuokraisi asunnon tietyin ehdoin? Niillä saisi pyyhkiä persettä. Kaikki olisi sekaisin vuokralaisen lähdettyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole noin yksioikoista. Minun lähellä on matalia kerrostaloja ja joistakin asunnoista on esim. keittiön ikkunan näkymä suoraan toisen talon ikkunattomaan seinään. Vaikka näkymä on huono, kukaan toinen ei myöskään silloin pääse näkemään sisään tällaiseen asuntoon. Ulos kun menee, pääsee hetkessä kauniiseen puisto- ja metsäluontoon.
Kyllä mä useimmiten kotona istun ikkunapaikalla ja katselen ulos. En samaan tapaan katsele sisällä ympärilleni ja ihastele sisustusta. Ulkona kaikki muuttuu koko ajan, vaikka puut ja pensaat ja kukkapenkit seisovatkin paikallaan, on vuodenajat ja säätilat, eläimet ja linnut. Sisällä ei muutu kuin valaistus (valot päällä - valot pois). Ainut mitä sisällä jaksan katsella hetkeä pidempään on lapseni, takkatuli ja taulut.
Eli valitsisin maisemat ennen sisustusta :).
Ottaisin sen sisustuksen sillä ehdolla että asunto ei kuitenkaan sijaitse ihan kauheassa paikassa.
Näköala. Se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti luovuuteen ja hyvinvointiin, ihmisilläkin on ikiaikainen eläimellinen tarve voida havainnoida ympäristöään. Joku nätti tuoli ei voi ikinä korvata avaraa, kaunista ikkunanäkymää.
Minä asuin kusipaska Espoossa maantasalla. Ikkunoiden edessä oli nurtsia 4m, jonka jälkeen pyörätie ja sen toisella puolen toinen talo. Ihmiset kulki pyörätietä ja talon asukkaat oikoivat nurtsin läpi, koskaan paistanut aurinko mistään suunnasta, joutui pitämään verhoja kiinni 24/7. Yhtä hyvin olisi voinut asua asunnossa, jossa ei ole ikkunoita ollenkaan. Ei sitä sisustus pelastanut aivan karmiva paska kämppä!
Sisustus on tärkeämpää, koska sen näkee koko ajan tosin kuin maiseman ikkunasta. Näin, vaikka meillä on merinäköala, emmekä ole kummoisia sisustajia.