Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää laittako lasten kuvia nettiin!

Vierailija
28.08.2009 |

Lastensuojelujärjestö Pelastakaa lapset kehottaa vanhempia välttämään lasten kuvien julkaisemista internetissä. Järjestön mukaan ulkopuoliset tahot voivat käyttää kuvia väärin.

"Netissä avoimesti jaettavat kuvat ovat julkisessa mediassa ja siten myös kopioitavissa eri tarkoituksiin. Toisessa yhteydessä, esimerkiksi seksuaalissävytteisten kuvien rinnalla kuva vähäpukeisista lapsista uimarannalla voi joidenkin silmissä saada aivan toisenlaisen luonteen", tiedotteessa sanotaan.

Järjestö kehottaa vanhempia jakamaan esimerkiksi lasten rantakuvia vain haluamilleen henkilöille. Myös kirjoitteluun on järjestön mukaan syytä kiinnittää huomiota, sillä tiedot voivat pysyä vuosia lasten itsensä ja muiden ihmisten luettavissa.

(lähde Hesari)

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vanhemmat laittaa lastensa kuvia esim. Facebookkiin. Onhan se mukava että kaikki sun 300 'kaveria' näkevät sun vauvan perhealbumikuvat.... huhuijaa...

Mites ne vanhemmat jotka laittaa vauvojensa kuvia SANOMALEHTIIN esim. kasteilmoitukseen! Nehän näkee kymmenettuhannet ihmiset!

Vierailija
2/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on huomattavasti hankalampaa mennä penkomaan joitain pölyisiä arkistoja kuin syöttää googleen sopivia hakusanoja.

Itse en ole yhtäkään kuvaa lapsistani mihinkään jakoon laittanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvien katseluoikeutta voi rajata hyvinkin tarkasti.

Musta FB on aika turvallinen paikka jakaa kuvia (kun siis osaa tehdä sen oikein).

Enkä nyt muutenkaan osaa olla hysteerinen tässä kuva-asiassa...

Vierailija
4/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kirjoitteluun on järjestön mukaan syytä kiinnittää huomiota, sillä tiedot voivat pysyä vuosia lasten itsensä ja muiden ihmisten luettavissa.

(lähde Hesari)

Usein tuntuu, että vanhemmat unohtavat lapsiensa yksityisyydensuojan. Blogeissa ja keskustelupalstoilla kirjoitellaan lapsista tunnistettavasti ja hyvinkin yksityiskohtaisesti. Nuo jutut jäävät nettiin ja lapset voivat niihin itsekin joskus törmätä.

Vierailija
5/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minäpä olen päässyt ihailemaan exän nyxän FB:hen mun lapsista laittamia kuvia, vaikka kaikki estot on.Miten muka? -jos joku meiän yhteinen kaveri niitä kommentoi tai on kuvissa merkittynä, näkyvät silloin myös mulle kohokohdissa.Myös muut kansiot ja kuvat.

Perin kivaa niitä löytää, koska minä vasiten olen kieltänyt kaikkia tahoja alaikäisten lasteni kuvia levittelemästä.

Kuvien katseluoikeutta voi rajata hyvinkin tarkasti. Musta FB on aika turvallinen paikka jakaa kuvia (kun siis osaa tehdä sen oikein). Enkä nyt muutenkaan osaa olla hysteerinen tässä kuva-asiassa...

Vierailija
6/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän lastenvaateblogia ja siellä on kuvia lapsestani, nimiä ei tietenkään. Kun joskus lopetan blogin pidon ja poistan sen, niin millä keinolla joku voi muka sen jälkeen vielä löytää noita kuvia netistä?

Tietysti on mahdollista, että joku pedofiili latailee noita kuvia itselleen ja omille nettisivuilleen. Parempi sekin, kuin että livenä tulisi vastaan esim. jossain puistossa.

Minä en todellakaan pidä yhtään pahana blogin pitämistä ja lapsen kuvien laittamista sinne. Kävijämäärän perusteella ei siellä kovin moni edes käy.

Vierailija
7/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin myös koiranäyttelyn kautta lapsien kuvia netissä, kun ovat koirien kanssa siellä olleet. En minä ainakaan näe mitään kamalaa asiallisten kuvien laitossa.

Meillä saavat kaukana asuvat tuttavat seurata kummilasten kasvua jen kotisivujen kautta. En näe siinä mitään kamalaa.

Vierailija
8/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku meiän yhteinen kaveri niitä kommentoi tai on kuvissa merkittynä, näkyvät silloin myös mulle kohokohdissa.Myös muut kansiot ja kuvat.

sinne hailaitseihin. On tullut katsottua polttarikuvat ja ties mitkä puuhamaareissut ja semmoisilta ihmisiltä joita en ole koskaan edes nähnyt,ja joiden profiili olisi muuten minulta suljettu.

En kyttää tarkoituksella kenenkään kuvia mutta onhan tuo täytynyt käydä tsekkaamassa että todellakin pääsen niihin käsiksi.

Vierailija
9/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blogin kautta nyt ei ole vaikea onkia selville kirjoittajan ja sitä kautta lapsen nimeä, ja sittenhän saakin tietoon seuraavaksi jo osoitteen.

Vierailija
10/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulle on yksi hailee, saako joku kiksejä lapseni kuvista vai ei (kaikki kuvat ovat ihan asiallisia vaatteet päällä -kuvia).

Yhtä lailla se pedofiili voi kiihottua puiston penkillä kun näkee lapseni kulkevan ohi. Jos hän sitten vain löytää muksuni Linnanmäki-reissukuvia ja tumputtaa niiden kanssa, niin voivoi. Se ei lastani vahingoita.

Vierailija
11/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ketään ei ihan oikeasti jaksa kiinnostaa puolitutun pikku-Elmerin vauvakuvat pätkän vertaa! Niitä sitten innokas äiti tyrkyttää katseltavaksi jokaisen mahdollisen median kautta, ja vetää herneen venttiiliin kun ihastelun taso ei yllä ylempiin ilmakerroksiin.

Vierailija
12/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

bloginkirjoittajan nimen?

Vierailija
13/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverit googlettavat netistä äidin pitämää noloa blogia, jossa selitetään seikkaperäisesti kuvien kanssa pikku Nicon pieruongelmat ja tiukka esinahka.

Vierailija
14/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli juttua että joku perhe oli ladanut facebookiin jonkin lomakuvansa ja tämä ko. kuva oli päätynyt jonkun ulkomaisen mainostoimiston käyttöön johonkin diipadaapa -mainokseen. Kaikki kuvat, jota lataat facebookkiin, ovat sen jälkeen facebookin omaisuutta, ja vaikka sinä poistaisit kuvan itse palvelusta, jää kuva palveluntarjoajalle. Omista lapsistani en facebookiin laita kuvia siitä syystä, että voivat alkaa elää omaa elämäänsä.

Vierailija
15/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

bloginkirjoittajan nimen?

Eihän siinä tarvitse kuin vähän yhdistellä asioita ja puolitutun kautta joku puolitutun serkunkoira. Suomi on pieni maa.

Vierailija
16/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverit googlettavat netistä äidin pitämää noloa blogia, jossa selitetään seikkaperäisesti kuvien kanssa pikku Nicon pieruongelmat ja tiukka esinahka.

Vierailija
17/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt siihenkin, että äidit selittävät erityislastensa ongelmista julkisilla keskustelupalstoilla kuvineen päivineen. Millä ihmeen oikeudella nämä äidit levittelevät lastensa asiat nettiin kaiken kansan ja myös lasten koulukavereiden ja ehkä jopa tulevien työnantajien luettaviksi?

Vierailija
18/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt siihenkin, että äidit selittävät erityislastensa ongelmista julkisilla keskustelupalstoilla kuvineen päivineen. Millä ihmeen oikeudella nämä äidit levittelevät lastensa asiat nettiin kaiken kansan ja myös lasten koulukavereiden ja ehkä jopa tulevien työnantajien luettaviksi?

Samaa olen miettinyt. Ihan sama, jos haluaa itsensä nolata jakelemalla omia intiimitietojaan kaikelle kansalle, mutta lapset pitäisi jättää rauhaan. Vertaistukea voi netistä hakea lasten ongelmiin ilman että paljastaa omaa/lastensa henkilöllisyyttä.

Vierailija
19/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku meiän yhteinen kaveri niitä kommentoi tai on kuvissa merkittynä, näkyvät silloin myös mulle kohokohdissa.Myös muut kansiot ja kuvat.

ettei kavereiden kaverit niitä kuvia näe.

Vierailija
20/42 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ei pysty rajaamaan pois että kavereiden kommentoimia kuvia ei näkyisi myös muille. Ei auta asetus "vain kaverini".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi