Lapselle vain yksi nimi - onko tyhmää?
Ei oikein keksitä toista nimeä eikä varsinkaan kolmatta. Onko tyhmää, jos lapsella on vain yksi etunimi?
Kommentit (41)
mutta lähipiiriin sattuu kuulumaan paljon luovia ihmisiä, ja monille 2. nimi on "taiteilijanimi". Tämä pätee varsinkin heihin, jotka tekevät työkseen "jotain muuta" ja "taiteilu" on heille rakas harrastus (josta moni toivoo joskus elannon saavansa).
Koska noita kahta "minää" ei haluta sekoittaa, niin käytetään "siviilissä" oikeaa nimeä ja "taiteilleissa" 2. nimeä +sukunimeä.
Ja onhan monilla henkilöillä (varsinkin jos yleinen nimi) käytössä 2. nimen alkukirjain/kirjaimet, huonona esimerkkinä mainittakoon Timo T. A. Mikkonen, ja vähän parempana esim. A. W. Yrjänä
minä olen pärjännyt hyvin yhdellä etunimellä - Katariina. kukaan ei ole koskaan asiaa kummemmin ihmetellyt ja ainakin kaikenlaisten lomakkeiden täyttöä tämä on helpottanut.
Aina on joutunut sanomaan, kun kysytään koko nimeä, että ei muita nimiä...
Jospa ottaisi tuohon ehdolle maailman perinteisimmät nimet
Anniina Maria
Samuli Matias / Johannes
Tai jotain ihan muuta
Anniina Eleonoora, Mariella, Henrietta, Juulia...
Samuli Konstantin, Evert, Mikael, Kustaa...
Nimiähän on maailma täynnä!
että rakkaalla lapsella on monta nimeä... yksiniminen kaverini tätä saa paljon kuulla.
että laittaa toiseksi nimeksi Anniina Heikintytär/ Samuli Heikinpoika -tyyliin. Itse en kyllä pidä noista nimistä, mutta on konsti kiertää yksi nimi versus monta yhteensopimatonta nimeä.
Jo siksi keksisin toisen nimen. Onpa sitten mukavampi eskarissa kertoa, kun yhdessä niitä käsitellään.
anniina kaisla virtanen
anniina olivia
anniina viola
anniina kristiina
anniina pauliina
anniina sofia
anniina mirella
samuli kosti
samuli johannes
samuli kalevi
samulia kaarlo
samuli veeti
Ne kannattaa laittaa ensimmäisiksi. Pitkään nimeen voi olla helpompaa yhditää seuraksi kaksi nimeä, joista ensimmäinen lyhyt:
Esim. Anniina Lea Annikki
Anniina Kaisa Emilia
Samuli Juha-Matti
Samuli Aaro Matias
Jos haluaa vain kaksi nimeä, voisi tokanimi olla pitempi kuin eka eikä mielellään samaan tavuun loppuva:
Anniina Mikaela
Samuli Johannes
Ystävälläni on myös vain yksi nimi (joka on tyyliä "Katariina", eli ei edes mikään lyhyt nimi vert. "Eva") ja AINA saa olla selittämättä ettei hänellä ole toista nimeä...!
Lomakkeen jos täyttää, saattaa sen "vastaanottava" henkilö kysyä "toinen nimi pitää myös laittaa" jne. Ja jos joku hakee hänen numeroaan nro.tied. niin pitää käytännössä soittaa kaikki kaimat läpi (samassa kaupungissakin asuu kolme) koska ei voi hakea esim. "katariina maria meikäläinen" (ja jos ei osoitetta tiedä jne.)
Onkin vitsaillut, että hänen toinen nimensä on "Minulla ei ole toista nimeä"!:D
selittämässä, ei siis selittämättä! :D
Olemme kuitenkin kaksikulttuurinen ja perhe eikä sukunimiämmekään ole suomessa muilla kuin meidän perheellä. Lapsilla on niin harvinaiset nimet, että kaimoja heillä on lapsesta riippuen 0-7 kpl. Ei taatusti tule ikinä suomessa samannimistä lasta vastaan. Mitään edellä mainittuja syitä en siis keksi miksi olisi pitänyt kaksi nimeä antaa. Kaksi lapsista on ala-asteikäisiä eivätkä ole koskaan joutuneet kenellekkään kaverille selittämään miksi on vain yksi nimi emmekkä me vanhemmat ole kohdanneet virastoissa mitään vaikeutta asiasaa.
Kannatan siis yhtä nimeä.
Aina olen saanut selitellä sitä, että minulla on vain yksi nimi ja varsinkin lapsena/nuorempana toiset lapset olivat kummissaan asiasta, jotkut jopa kauhuissaan.
Itse en asiaa taakaksi kokenut muuten kuin juuri siksi, että sitä joutui aina yksinkertaisemmille tavaamaan.
Tiedän ja olen aina tietänyt, että vanhempani eivät tätä ratkaisua tehneet siksi, että olisivat halunneet nimestäni "ankean tai ollakseen tylyjä", kuten tässäkin ketjussa viitattiin alkupuoliskolla.
Oletteko muuten huomanneet että esim. rikosuutisoinnissa syylliseksi tuomitusta käytetään aina koko nimeä. Esim. Matti Juhani Saari, Kauhajoen koulusurmien tekijä (vs. Matti Saari, taiteilija).
1) että lehdet haluavat todella viitata vain siihen oikeaan tekijään ja välttää mahdollisuuksien mukaan, etteivät "nimikaimat" sekoittuisi (Matti Juhani Saaria on Suomessa vähemmän kuin Matti Saaria) 2) tuomioistuimet käyttävät tuomioissaan ihmisten koko nimiä.
Se nimen yksilöllisyys. Daaaa....
On jo kolmannelle, eikä siitä ole kukaan huomautellut. Itse olen aina inhonnut toista nimeäni, samoin mieheni omaansa. Ei niitä ole koskaan käytetty, miksi siis antaa monta. isälläni ja hänen sisaruksillaan oli vain yksi nimi, samoin tavallaan äidilläni, jolla on viivallinen etunimi tyylliin "marja-Leena", Jos lapsi haluaa joskus lisätä itseleen toisen nimen, voi hän tehdä sen pelkällä ilmoituksella, ei maksa mitään, eikä aiheuta suuria ongelmia. Yksi hyvä nimi riittää.
Anniina Kaisa Annikki
Samuli Juho Mikael
[quote author="Vierailija" time="27.08.2009 klo 21:58"]
lapsi tulee joskus harmittelemaan ja ihmettelemään kun muilla on enemmän nimiä. Siis just joskus ala-asteikäisenä ja toiseksi saa aina selitellä kun nimeä kysytään, että on vain yksi nimi.
[/quote]
Niin tai harmittelemaan sitä että on pari turhaa nimeä.
No jo on kumma. Minulla ei ole toista nimeä, enkä koskaan ole joutunut tätä missään selittelemään. Eikä tullut edes mieleen, että tästä voisi vielä kiusata! Tyttönimeni oli vielä tavallinen -nen päätteinen, nykyään minulla on harvinainen sukunimi. Väitän, että täyskaimoja on paljon vähemmän, kuin jos annat toisen nimen! Aivan hyvin voit antaa vain yhden!
Lapsellani on vain yksi nimi, eikä ole toista kaivannut. Isälläni oli myös vain ykši, eikä koskaan haitannut ( vain yksi vakuutusyhtiön ohjelma vaati toista nimeä). Itseolen aina inhonnut toista nimeäni. En ole koskaan kuullut kennkään kummastelevan sitä että lapsella on vain yk si nimi. Lapsi on 15 v.
Musta noi yksinään on tosi kauniit nimet. En mä lähtisi väen vängällä ettimään toista tai kolmatta nimeä lapselle vaan sen takia että sellanen "kuuluu olla".
1) että lehdet haluavat todella viitata vain siihen oikeaan tekijään ja välttää mahdollisuuksien mukaan, etteivät "nimikaimat" sekoittuisi (Matti Juhani Saaria on Suomessa vähemmän kuin Matti Saaria)
2) tuomioistuimet käyttävät tuomioissaan ihmisten koko nimiä.