Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos asun äidilläni ja on sovittu, että maksan vuokrasta puolet

Vierailija
27.08.2009 |

tässä tapauksessa 250€ niin hyväksyykö sossu sen, ja maksaa minun osuuteni vuokrasta? Minulla ei ole siis tuloja mistään vai käskeekö sossu hakemaan myös asumistukea ja miten kela mahtaa tähän suhtautua, jos se menee näin?

Entäpä sitten se perusosa? Asun siis Turussa ja tulen jatkossakin täällä asumaan, mutta äidilläni toistaiseksi niin laskeeko perusosa vai onko se yhä sen 417€ ja jotain senttejä päälle?

Kiitos vastauksista, jos joku tietää näistä enemmän kun minä.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä hetkellä kannata.

Muuttaisin omaan, mutta ilman vuokratakuita plus se, että asuntoja ei saa heti, vaikka muuttaisinkin yksin. Eli joka tapauksessa minun on jonkin aikaa asuttava äidilläni.

Miten se sitten menee. Äitini tulot on yleensä n. 1300€, välillä voi olla 1600€, riippuen työn määrästä. Äidilläni on 11v lapsi ja lisäksi olisin minä. Eli millä todennäköisyydellä sossu katsoo, että äitini on kykenevä minut elättämään enkä olisi oikeutettu edes tuohon 300€/kk? Minulla on omatkin menot, joista en voi tinkiä, mutta luultavasti näitä ei sossu huomioi menoina ja äitini ei näitä pysty omien menojen lisäksi maksamaan.

ap

Vierailija
22/27 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

" töihin meno ei tällä hetkellä kannata."

Töihin meno kannattaa aina, sillä saa ainakin itsekunnioitusta...! Aikuinen ihminen tekee mielummin töitä ja elättää itse itsensä eikä käy äitinsä kukkarolla...!

"Muuttaisin omaan, mutta ilman vuokratakuita plus se, että asuntoja ei saa heti, vaikka muuttaisinkin yksin. Eli joka tapauksessa minun on jonkin aikaa asuttava äidilläni."

* kaupungilla on velvollisuus järjestää sinulle asunto kohtuullisessa ajassa jos olet koditon!

* sinä saat sossusta vuokratakuut, eli ne eivät ole ongelma.

"Miten se sitten menee. Äitini tulot on yleensä n. 1300€, välillä voi olla 1600€, riippuen työn määrästä. Äidilläni on 11v lapsi ja lisäksi olisin minä. Eli millä todennäköisyydellä sossu katsoo, että äitini on kykenevä minut elättämään enkä olisi oikeutettu edes tuohon 300€/kk? Minulla on omatkin menot, joista en voi tinkiä, mutta luultavasti näitä ei sossu huomioi menoina ja äitini ei näitä pysty omien menojen lisäksi maksamaan."

*onko kyse netosta vai brutosta?

* sinä saat kyllä jotakin rahaa sossusta, mutta ehkä vain sen vanhemman kanssa asuvan minimin, eli et yksinasuvan saamaa ~300euroa vaan vähemmän, mikä lienee 130€?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa tuohon vuokraan sossusta mitään tukea, koska toimeentulotuki on ruokakuntakohtainen, eli kaikki täysi-ikäiset jotka ko. asunnossa asuvat otetaan tulojensa puolesta huomioon kun toimeentulotukea lasketaan.

Sinun täytyy varata aika sosiaalityöntekijältä, sillä hänellä on mahdollisuus myöntää harkinnanvaraista tukea. Toimeentulotuen piiriin tuo vuokra ei siis kuulu ja laki on kaikille sama.

Vierailija
24/27 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

* sinä saat kyllä jotakin rahaa sossusta, mutta ehkä vain sen vanhemman kanssa asuvan minimin, eli et yksinasuvan saamaa ~300euroa vaan vähemmän, mikä lienee 130€?

ap

Sinä joka sanoit, että ap saisi vaan 130€ niin ei pidä paikkaansa. Ainakin meidän kunnan sivuilla on, että yksin asuva, jolla ei puolisoa saa toimeentulotuen perusosaa 417€ ja jotain senttejä päälle. Jos asuu puolison kanssa ja oikeutettu toimeentulotukeen niin saa n. 350€ ja jos taas on aikuinen ja asuu vanhempansa kanssa niin saa n. 304€, tähänkin tulee jotain senttejä päälle.

Ja ap:n äidin tulot on sen verran pienet, ettei sossu sen takia kyllä vähennä tuota 304€ joka hänelle kuuluu kun asuu äidillään.

Vierailija
25/27 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin.

Vierailija
26/27 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis jo aikuinen ja asunut poissa kotoa vuosia. Nyt kuitenkin olosuhteiden pakosta joudun asumaan äidilläni jonkin aikaa. Äitini tulot on kuitenkin niin pienet (hän on pph), ettei hän pysty tuloillaan minua elättämään saati vielä minun laskuja maksamaan omiensa lisäksi. Aikoinani kun opiskelin ja sain opintotukea niin sillon äitini tulojen perusteella opintotukea korotettiin. En tiedä onko nyt sitten samat kriteerit, siis jos äitini tulot vaikuttaa.

ap

Vierailija
27/27 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sossusta perusosan, mutta taitaa olla vaan n. 300€ kun asut äidilläsi. Asumistuesta en tiedä valitettavasti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän