Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti kotona, maksaako mies suurimman osan menoista?

Vierailija
27.08.2009 |

Te jotka hoidatte lasta kotona, maksatteko edelleen kaikki menot; asumisen, ruoan, laskut puoliksi, vai maksaako miehenne jotkut menot yksin? Kotona "keskustellaan" asiasta parhaillaan...

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Logiikkasi on ihan sumea. Äitiyspäivärahassa tulee todella pian leikkuri vastaan, joten vaikka tienaisi kuinka, päiväraha ei enää parane.

Ja ei, ei ole uusi työ, olen tehnyt tätä vuodesta 1988. Ja kotihoidontuella ollessani tein itse asiassa puolella teholla töitä. Ennen äitiyslomaa tienasin noin 10 000 euroa kuussa ja nyt taas, kun kuopuskin aloitti puolipäivätöissä.

136 e/kk äitiyspäivärahaa tarkoittaa sitä, että sulla ei ole edellisessä verotuksessa ollut käytännössä yhtään tuloja. Ei se noin mene. Leikkuri tulee toki joo vastaan kun tulot kasvaa, esim. mieheni saisi ansiosidonnaista vanhempainrahaa huomattavasti vähemmän kuin minä, joka sain sitä n. 60 % tuloista.

Mutta joku sun jutussa ei vaan nyt pidä paikkaasi. Vaikka olis millaiset tulot, ei putoa minimiäitiyspäivärahalle, prosentuaalinen osuus ansiosidonnaisessa kontra palkassa vaan on "epäedullisempi". Eli 10.000 e kuukausituloilla sun pitäisi kuitenkin saada äitiyspäivärahaa useampi tuhat euroa kuussa.

Vierailija
62/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehtii ja jolla rahaa. Tilanne ihan hyvä, kun äitiyspäiväraha on 2600 Euroa/kk. Aion jatkaa kotona äitiysloman jälkeen ja sitten mies saa maksaa enemmän. Säästötilillä on rahaa, jota voidaan sitten käyttää esimerkiksi matkoihin, ettei ihan ankeaksi mene elämä. Säästöt on kummankin, joita on ihan yhdessä säästetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja maksan siitä rahasta perheen ruoat ja ehkä lapselle jotain pientä hankintaa. Asumis- auto, jne kulut maksaa mies. Mielestäni yleensä naisen saama kotihoidontuki on "köyhäinavustusta" valtiolta raskaasta ja arvokkaasta työstä, jota tehdään 24/7.

Me emme ole edes naimisissa, joten ihan hyvin nämä asiat saa sovittua. Jos alkaa mies valittaa, niin menen töihin ja saa sitten huomata, miten raskasta kotityöt ja lapsenhoito on (vain yhdenkin lapsen), kun niitä ei enää teekään toinen 100%:sti.

Vierailija
64/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka hoidatte lasta kotona, maksatteko edelleen kaikki menot; asumisen, ruoan, laskut puoliksi, vai maksaako miehenne jotkut menot yksin? Kotona "keskustellaan" asiasta parhaillaan...

lapsen kotona hoidosta ei jää niin paljon rahaa, että sillä voisi puolta maksaa.

Vierailija
65/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa joka tienaa. Minä kotiäitinä en tienaa (tulot 0e) joten mies maksaa perheen elatuksen.

Oletteko oy perhe ab?

Vierailija
66/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun me menimme naimisiin, minulla oli enemmän omaisuutta, mutta laitoimme kaiken yhteen. Minun säästöillämme maksoimme esim miehen opintolainan pois.

Myöhemmin talouteen on tullut rahaa välillä miehen puolelta enemmän, välillä minun, mutta niitä ei ole sen enempää mietitty.

Mutta kun lapsia olen hoitanut hoitovapaalla, niin tottakai miehellä on suurempi vastuu taloudesta. Meillä nimittäin mies on ollut lasten isä, joka pitää lasten hoitoa myös omana asianaan. Eli jos minä hoidan lapsia, on myös oikeus ja kohtuus, että mies osallistuu taloudellisesti. Onneksi minulla on fiksu mies, eikä tämä ole ikinä ollut edes ongelma.

Mieheni on hyväpalkkainen ja menestyvä, ja käy paljon työmatkoilla. Minäkin olen akateemisesti koulutettu, ja urani alussa palkkani oli suurempi kuin miehen. Monen lapsen äitinä urakehitykselleni on käynyt miten on, ja toisaalta olen voinut lasten ollessa pieniä mahdollistaa miehelle esim ulkomaankomennuksia. Joten miehen ura on noussut, minun laskenut. En koe, että mies on ollut tyhmä minut ottaessaan, hän on saanut avullani sekä lapset että uran.

Vierailija
67/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka muuten olisi mahdollista minun olla lasten kanssa kotona elintason suuremmin kärsimättä? Terv. 27

etkö juuri tehnyt harvinaisen selväksi että sinä maksat kaikeista puolen vaikka olet kotona, miten se miehesi tulot sitten sinun kotonaolemiseen vaikuttavat jos maksatte kaiken edelleen puoliksi ja loput mies käyttää itseensä...? eikö silloin juuri sinun elintasosi ole nyt pudonnut miehesi työstä riippumatta, koska miehesi pitää rahat itsellään..?

Vierailija
68/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitä en tajua, miksi joku suostuu elättämään jotakuta, joka lorvii kotona yhden lapsen kanssa. Täytyy olla harvinaisen tyhmä tyyppi tai sitten niin luuseri, että hänen pitää maksaa siitä, että joku huolii hänet.

Vierailija
69/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Logiikkasi on ihan sumea. Äitiyspäivärahassa tulee todella pian leikkuri vastaan, joten vaikka tienaisi kuinka, päiväraha ei enää parane.

Ja ei, ei ole uusi työ, olen tehnyt tätä vuodesta 1988. Ja kotihoidontuella ollessani tein itse asiassa puolella teholla töitä. Ennen äitiyslomaa tienasin noin 10 000 euroa kuussa ja nyt taas, kun kuopuskin aloitti puolipäivätöissä.

10 000€ kuukausituloilla äitiyspäivärahasi pitäisi olla yli 6000 euroa! Taidat tehdä pimeästi nuo "työsi". Todella kunnioitettavaa joo. Taidan jo arvatakin millä "alalla" työskentelet.

Vierailija
70/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka takia vain äidin elintason tulee laskea? Isän ei tarvitse lasta huomatakaan, isä ei herää öisin, kun käy töissä, isä ei tee kotitöitä, kun käy töissä, ja silti isä maksaa vain puolet menoista, koska ollaan 'tasa-arvoisia'. Kuka suostuu tuollaiseen parisuhteessa, ja miksi?

Vierailija
71/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemällä töitä kotoa käsin. Ja tietenkään kukaan ei pakota optimoimaan hoitovapaata niin, että edellinen on aina sen kolme ennen kuin uutta pukkaa.

Ap voisi ottaa hoitolapsen, lisätyötä tms. osallistua perheen talouteen. Ei mitenkään ylivoimaista.

jota voi kotoa käsin hoidella. Saati lisätöin tehdä. Lisäksi jonkun sen lapsen kanssa pitää olla. Moni mies lisäksi haluaa viettää aikaa kumppaninsakin kanssa.

Vierailija
72/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on suurempi kotihoidontuki kuin tuo. Ja minä tein töitä koko kotonaoloajan. Äitiyspäivärahani oli 134 euroa kuussa, ja kotihoidontukea nostaessani tienasin noin 4 000 kuussa.

Ja hoidin kaikki järkevät ja taloudelliset hankinnat kotiin, remotutin talon ja kesämökin, joita ei mies ehtinyt tehdä plus suoritn jatko-opinnot laajentaakseni osaamistani.

Meillä on velaton talo, joten aika luksuksesti olen elellyt tässä.

Kerro mulle mikä sun bisnes on? Mä vaihdan aivan välittömästi alaa jos sillä tienaa 4000 e/kk ja ehtii hoitaa lapset ja kodin ja jatko-opiskella.

Vierailija
73/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra, sähkö sekä netti. Mies maksaa suurimman osan ruoasta ja minä kaikki lapsen vaatteet. Omat henk.koht laskumme maksamme itse.

Olen siis äitiyslomalla ja nettona Kelalta saan n.800€/kk.

Vierailija
74/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka muuten olisi mahdollista minun olla lasten kanssa kotona elintason suuremmin kärsimättä? Terv. 27

etkö juuri tehnyt harvinaisen selväksi että sinä maksat kaikeista puolen vaikka olet kotona, miten se miehesi tulot sitten sinun kotonaolemiseen vaikuttavat jos maksatte kaiken edelleen puoliksi ja loput mies käyttää itseensä...? eikö silloin juuri sinun elintasosi ole nyt pudonnut miehesi työstä riippumatta, koska miehesi pitää rahat itsellään..?

Viesti numero 27 menee sanasta sanaan näin:

Yleensä yhteistuumin tehtyjä vieläpä. Minä kirjoitin tuolla ylempänä meidän systeemistämme (aina yhteiset rahat). Yhdessä teimme valinnan, että aloimme perhettä perustamaan ja yhdessä teimme myös sen valinnan, että jäin hoitovapaalle niin esikoisesta, keskimmäisestä kuin kolmannesta lapsestakin. Meille molemmille oli tärkeää se, ettei pientä vauvaa tarvitse viedä päiväkotiin. Ja koska olin, ja olen nytkin vielä hetken, hoitovapaalla niin luonnollisesti en voi silloin olla töissä tienaamassa. Meillä raha ei ole koskaan ollut mikään kynnyskysymys parisuhteessa.

Vierailija
75/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jos vaimo kotiin jäädessään on "omavarainen", haluaa sitä olla myös kotona ollessaan. Mutta ymmärrän hyvin, jos omaa rahaa/omaisuutta ei ole ollut kotiin jäädessäkään, niin sitä eletään "yhteisillä" = miehen rahoilla.

Tämä aihe aiheuttaa aina kovasanaista keskustelua siitä, mikä tapa on oikea. Jokainen tekee ratkaisut kuten itselleen parhaiten sopii. Jos ei ole tyytyväinen, kannattaa avautua siellä perheen sisällä.

Vierailija
76/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mitään muutosta ollut vaikka olin 7 vuotta kotona lasten kanssa. Mikä sääntö perheessä on joku puoliksi maksaminen??

Mies käyttää kyllä enemmän rahaa ja minä olen säästäväisempi. Siksi kun esim myyn vaatteita Huutiksessa panen rahat sukan varteen. joskus sieltä on maksettu joku vakuutusmaksu yms isompi meno, eli hyvä että olen näin tehnyt.

Vierailija
77/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen, kun menimme naimisiin, hankimme yhteisen tilin, jonne kumpikun siirsi suurimman osan palkastaan ja sieltä maksettiin kaikki yhteiset menot, ruoat, asunnot ym ilman mitään jaotteluja. Heti lasten syntymästä alkaen sinne siirsivät kumpikin lähes kaikki tulonsa ja sieltä maksetaan kaikki perheen menot, ihan kaikki. Kun on lapsia, ollaan PERHE. Ei silloin jaotella, että sun rahat tai mun rahat. On vain perheen rahat, ihan sama kuka ne on "tienannut". Meillä suurin osa rahoista on miehen palkkaa ja jo 4 vuoden ajan mun osuus on ollut vain äitiysraha tai hoitoraha. Miksi niitä pitäisi eritellä, että kuka tienaa enemmän? Jos äiti on kotona hoitamassa lapsia, niin hän tekee KOTONA TÖITÄ LASTENSA JA MIEHENSÄ LASTEN HYVINVOINNIN HYVÄKSI. se on ihan yhtä tärkeää kuin miehen palkkatyössäkäynti. Tällöin isä tuo rahat ja äiti pitää huolen lapsista, rahat kuuluvat PERHEELLE, ei jommalle kummalle tulojen mukaan. Ihan hölmöähän se olisi, että kotona oleva äiti uhraa oman eläkkeensä ja urakehityksensä lastensa hyväksi, jos mies vaatisi itse tienaamansa rahat itselleen. Mikä isä se sellainen on? Nainen on kotiäiti lastensa vuoksi, ei itsensä. Se on arvokasta työtä, jota ei voi rahassa mitata. Onneksi itselläni on fiksu ja perhekeskeinen mies, jolle ei ole tullut mieleenkään, että perheen perustamisen jälkeen rahat pitäisi ansaita tasapuolisesti. Kummaksi mennyt tämä nykymaailma, kun lasten äiti ja isä haluavat pitää "omat taloutensa". Sitten kun kohta taas menen töihin, niin ehdin kyllä taas tienata. Ehkä olen jäänyt urakehityksessä kollegoideni taakse palatessani, mutta mitä sitten. Minulle on ollut tärkeämpää lapsilleni antamani aika näiden ollessa pieniä. Ja väsyneempi minä olen kuin mieheni, eli kyllä 2 vilkkaan taaperon hoitaminen työstä käy, todellakin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi