Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti kotona, maksaako mies suurimman osan menoista?

Vierailija
27.08.2009 |

Te jotka hoidatte lasta kotona, maksatteko edelleen kaikki menot; asumisen, ruoan, laskut puoliksi, vai maksaako miehenne jotkut menot yksin? Kotona "keskustellaan" asiasta parhaillaan...

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yhden lapsen kanssa kotona on aikamoinen epäsuhta, että työssäkäyvä maksaa vielä kaikki menotkin.

Ainahan voi vuorotella kotona, jos kateus iskee :). Kyllä yhden lapsen ja kodin hoito ihan työstä käy. Se maksaa, joka tienaa, koska ollaan PERHETTÄ. Sitäpaitsi tuo ap:n kysymys on aikalailla teoreettinen. Jos asumiseen menee 1000€/kk (kuten helsingissä monilla menee), miten siitä ja kaikesta muusta voi maksaa puolet, kun saa kotihoidontukea (käteen jää n. 350€)???

Ihan turhaa väittää mistään epäsuhdista, kun yhtälö ei ole mahdollinen. Sinä taidat olla mies (se työssäkäyvä).

Vierailija
22/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä maksoin osan asuntolainasta (vähemmän kuin puolet), "omat" laskuni, osan yhteisistä sekä ruokaostokset niin kauan kuin rahat riittivät. Loppukuusta mies maksoi ruokaostokset + muut kulut tarpeen mukaan. Hyvin toimi sen neljä vuotta minkä kotona olin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitä en tajua, miksi joku suostuu elättämään jotakuta, joka lorvii kotona yhden lapsen kanssa. Täytyy olla harvinaisen tyhmä tyyppi tai sitten niin luuseri, että hänen pitää maksaa siitä, että joku huolii hänet.

vauvasi päiväkotiin 10 kk iässä. Lapsikin on vaan vaimon, koska se sitä penskaa halusi. Niinko? Arvot on joo kohdillaan!

Vierailija
24/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta ja äiti.

Eikä tulisi pieneen mieleenkään jättäytyä elätiksi.

Vierailija
25/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen meni eskariin 5-vuotiaana kotihoidosta, kuopus puolipäivähoitoon 4-vuotiaana.

Vierailija
26/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitä en tajua, miksi joku suostuu elättämään jotakuta, joka lorvii kotona yhden lapsen kanssa. Täytyy olla harvinaisen tyhmä tyyppi tai sitten niin luuseri, että hänen pitää maksaa siitä, että joku huolii hänet.

Yleensä yhteistuumin tehtyjä vieläpä. Minä kirjoitin tuolla ylempänä meidän systeemistämme (aina yhteiset rahat). Yhdessä teimme valinnan, että aloimme perhettä perustamaan ja yhdessä teimme myös sen valinnan, että jäin hoitovapaalle niin esikoisesta, keskimmäisestä kuin kolmannesta lapsestakin. Meille molemmille oli tärkeää se, ettei pientä vauvaa tarvitse viedä päiväkotiin. Ja koska olin, ja olen nytkin vielä hetken, hoitovapaalla niin luonnollisesti en voi silloin olla töissä tienaamassa. Meillä raha ei ole koskaan ollut mikään kynnyskysymys parisuhteessa.

Vierailija
27/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

todennäköisesti se sama, jonka ex-vaimossa oli aina 100% syy. Kiva, kun taas jaksat keskustella asiallisesti!

Elämän realiteetit taitaa olla hakusessa. Kyse ei ole tässä aiheessa vaimon elättämisestä vaan perimmiltään lasten hyvinvoinnista ja siitä voidaanko heidät hoitaa kotona. Realiteetti vaan sattuu olemaan, että kotityöstä ei makseta. Olet tottakai itsekin "lorvinut kotona" yhden lapsen kanssa tehden kaikki ruoat, kotityöt (siivous, pyykit, astiat, järjestely) ja kasvattanut lastasi hermojasi menettämättä aina iloisena ja valmiina leikkiin, ulkoiluun, muskariin, perhekerhoon ja kauppareissuun. Muutenhan et tietäisi mistä puhut, mutta siihenhän sinä et tietenkään fiksuna ihmisenä ryhtyisi, ethän?

Vierailija
28/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no onhan se teidän sisäinen asia, mutta silti miehesi on joko tyhmä tai luuseri.

Ja koskaanhan se raha ei ole kynnyskysymys sille, joka käy surutta toisen taskulla.

Vierailija
29/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos oletus on se, että sekä äidin että isän pitää tienata?

Vierailija
30/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtelevasti töissä ja kotona, meillä 4 lasta ja kaikkia on siis hoidettu kotona 1,5-2vuotta, ja koko ajan on ollu yhteinen tili, jonne rahat tulee ja sieltä elellään. Molemmat on sitä mieltä ettei lapsia viedä ihan vauvana hoitoon ja koska mies tienaa rutosti paljon enemmän ollaan päätetty että mä hoidan lapsia ja hän käy töissä, ei olla ikinä tapeltu rahasta, yhteiseloa takana 13 vuotta. Tilille tulee siis miehen palkka, kotihoidontuki, lapsilisät ja kuntalisä. Yhteinen säästötili löytyy myös. Mun ei ole ikinä edes tarvinnu kysyä voinko ostaa jotain tms. jos koen että haluan/tarvitsen jotain niin ostan.

Vierailija
31/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta ja äiti.

Eikä tulisi pieneen mieleenkään jättäytyä elätiksi.

Miten systeemi teidän perheessä toimii? Mahdatte asua ja elellä aika köyhästi, jos maksat n. 500€ tuloillasi puolet kaikesta (asunto, ruoka, lastenmenot jne.) eli tarkempaa tietoa pöytään, kiitos!

Vierailija
32/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemällä töitä kotoa käsin. Ja tietenkään kukaan ei pakota optimoimaan hoitovapaata niin, että edellinen on aina sen kolme ennen kuin uutta pukkaa.

Ap voisi ottaa hoitolapsen, lisätyötä tms. osallistua perheen talouteen. Ei mitenkään ylivoimaista.

Vierailija
33/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyötynyt siitä, että minä olen ollut kotona.

Eipä ole tarvinnut viedä ja hakea lapsia tarhasta, ei ole tarvinnut juurikaan tehdä kotitöitä tai laittaa ruokaa jne.

Kun mies tulee kotiin, on ruoka valmiina ja sen jälkeen koko ilta perheen yhteistä vapaa-aikaa.

Ja oikeasti, et todellakaa näytä ymmärtävän tästä asiasta yhtään mitään. En ajattele olevani miehen elätti. En ole myskään ajatellut miehen olevan minun elätti niinä aikoina kun minä olen tuonut enemmän rahaa yhteiseen talouteen.

Ja edelleen, meillä pääasia on LASTEN etu, ei se kuka maksaa ja mitä. Molemmat olemme valmiit tekemään taloudellisen uhrauksen sen eteen, että lapset saavat olla kotihoidossa ainakin 3-vuotiaaksi (jos ymmärrät niin kotiäitiys on taloudellinen uhraus myös naisellekin).

Vierailija
34/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskut maksaa aina se jolla on rahaa. Rahat olivat yhteiset, vaikka olin kodinhoidontuella. Maksoin sen mitä pystyin ja ostelin itselleni tarpeellisia asioita.

Mies ei ole koskaan valittanut tuosta ja tällä hetkellä on taas tilanne, että mies maksaa suurimman osan kaikesta, koska päätin opiskella opintoni loppuun ja saan vain opintotukea. Enemmän meillä minua kyseinen tilanne haittaa, kun haluaisin osallistua taloudellisesti enemmän. Harmi vain, että töitä ei löydy :(

Vierailija
35/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no onhan se teidän sisäinen asia, mutta silti miehesi on joko tyhmä tai luuseri. Ja koskaanhan se raha ei ole kynnyskysymys sille, joka käy surutta toisen taskulla.

Minun mieheni on loistava aviomies ja isä. Ei mikään omaan napaansa tuijottava "mies" jolle oma perhe ja lasten paras ei merkitse mitään. Mielestäni tyhmä ja luuseri on sellainen mies, joka asettaa rahan lasten ja perheen edelle. Sellaisia miehiä minä en ymmärrä ja suoraan sanottuna säälin heidän vaimojaan. Terv. 27

Vierailija
36/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on suurempi kotihoidontuki kuin tuo. Ja minä tein töitä koko kotonaoloajan. Äitiyspäivärahani oli 134 euroa kuussa, ja kotihoidontukea nostaessani tienasin noin 4 000 kuussa.

Ja hoidin kaikki järkevät ja taloudelliset hankinnat kotiin, remotutin talon ja kesämökin, joita ei mies ehtinyt tehdä plus suoritn jatko-opinnot laajentaakseni osaamistani.

Meillä on velaton talo, joten aika luksuksesti olen elellyt tässä.

Vierailija
37/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli suomeksi sanottuna miehesi ei edes sinun kotipanoksellasi pärjää edes työelämässä.

Vierailija
38/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskut maksaa aina se jolla on rahaa. Rahat olivat yhteiset, vaikka olin kodinhoidontuella. Maksoin sen mitä pystyin ja ostelin itselleni tarpeellisia asioita. Mies ei ole koskaan valittanut tuosta j(

tosin mies osallistuu kotihommiin paljon vähemmän kuin minä. Siivoaa kyllä, muttei tee ruokaa, ja lastenhoidossa on vain pienenä apuna.

Vierailija
39/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esim. on ollut aika, jolloin itse tienasin ja mies opiskeli. Minä käytännössä elätin. Lapset olen kuitenkin etupäässä kotona hoitanut minä, sillä tällä hetkellä miehen tulot olivat tuplaten omani suuruiset. Tilanne voi kuitenkin taas muuttua, nyt olen taas työelämässä ja näkymät omalta kohdaltani ovat hyvät.

Emme pidä perheenä kirjaa siitä kuka on saama- ja kuka maksupuolella, johtuen ihan siitä että tämän yhteisen "yrityksen" eteen teemme molemmat parhaamme, tavalla joka kuhunkin elämäntilanteeseen parhaiten sopii, ja josta on yhdessä sovittu. Tiesitkös että sinun tapasi toimia ei ole ainoa oikea?

27, no onhan se teidän sisäinen asia, mutta silti miehesi on joko tyhmä tai luuseri. Ja koskaanhan se raha ei ole kynnyskysymys sille, joka käy surutta toisen taskulla.

Vierailija
40/77 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kotona hoitanut lapset näiden ollessa pieniä (toki kenties lastenhoitajan avustamana). Ovat nämä tyypit vissiin "luusereita" ja muuten vaan tyhmiä ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän