Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä menee julkisen herjauksen raja?

Vierailija
26.08.2009 |

Missä vaiheessa kannattaa tehdä tutkintapyyntö poliisille?

Tilanne on sellainen, että ihminen, joka on ollut "puolituttuni" toistakymmentä vuotta sitten ja jonka olen sen jälkeen nähnyt vain muutaman kerran ohimennen, on kirjoittanut minusta nimimerkillä eräällä netin keskustelupalstalle (tunnistin henkilön yhdistelemällä tietoja hänen kirjoittamistaan viesteistä). Hän ei ole maininnut nimeäni, mutta kylläkin sellaisen tuntomerkin, että kuka tahansa viestin luettuaan tietää 100% varmuudella kenestä kirjoitetaan. Lisäksi hän on maininnut useita sellaisia asioita ja tapahtumia, jotka mielestäni ovat yksityisasioitani.

Hän ei myöskään suoraan hauku tai parjaa minua, vaan "ainoastaan" kertoo, mitä kuvittelee minun olleen mieltä joistakin asioista ja olevansa itse eri mieltä noista asioista antaen tietenkin ymmärtää että on itse oikeassa ja minä väärässä. Kyseessä siis asiat, joista voi olla montaa mieltä, eikä mitään absoluuttista totuutta ole. Tyyli on kyllä sellainen että vain idiootit ovat hänen mielestään sitä mieltä kuin hän kuvittelee minun olevan.

Kaikkein hassuinta jutussa on se, etten ole koskaan ollut hänen kanssaan niin hyvä tuttu että muistaisin tuollaisista asioista edes keskustelleeni hänen kanssaan. Meillä on kylläkin useita yhteisiä tuttuja, joilta hän on ehkä kuullut mielipiteitä minusta ja ehkä ajatuksianikin, en tiedä. Itse en tiennyt hänen mielipiteitään noista asiosita ennen kuin luin ne tuolta keskustelupalstalta (jonne eräs tuttavani lähetti minulle linkin tunnistettuaan minut keskustelusta, hän taas ei tunne kirjoittajaa).

Kannattaako tehdä tutkintapyyntö jo nyt, vai odotanko ja katson mihin suuntaan kirjoitukset lähtevät kehittymään?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen henkilö levittää netissä yksityisasioitani sekä asioita, joita kuvittelee mielipiteikseni ilmoittaen niiden olevan idiootteja.

Siinäkö ei ole mitään väärää tai laitonta? Ei kai tavallisten ihmisten yksityisasioita tai kuviteltuja mielipiteitä nyt noin vain saa levitellä?

ap

Vierailija
2/12 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mainita, niin et todellakaan voi mitään. Annat vain vainoharhaisen kuvan , jos marssit poliisien pakeille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukulaisuussuhteeni häneen, joten henkilöyteni on päivänselvä.

Vierailija
4/12 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muita yksityiskohtaisia tietoja elämästäni (vuosilukuja, paikkoja ym.) joita en tähän viitsi luetella.

Vierailija
5/12 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen nettikeskustelu liittyy erääseen sukulaiseeni, joka on tässä mielessä puolittain julkisuuden henkilö ja siis voi syyttää itseään siitä, että on nettikeskustelun kohde.

Minä en ole julkisuuden henkilö, mutta satun olemaan tuon henkilön sukulainen. En ole koskaan esiintynyt millään lailla julkisuudessa hänen kanssaan tai muutenkaan, olen siis vain tahtomattani puolijulkkiksen sukulainen.

Tämä minua haukkunut henkilö ei siis tunne sukulaistani, mutta tietää minut ja on nyt haukkunut tuossa nettikeskustelussa minut mainiten sukulaisuussuhteeni keskusteltavaan henkilöön (olemassa ei ole muita saman sukulaisuussuhteen omaavia ihmisiä), sekä lukuisia muita yksityiskohtia elämästäni. Ilmeisimminkin tarkoituksena on päteä tyyliin "Olen melkein tuntenut julkkiksen sukulaisen".

Tietääkö joku OIKEASTI, kannattaako tutkintapyyntö tehdä jo nyt vai pitääkö vielä odottaa kirjoittaako hän lisää?

Vierailija
6/12 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Helsingin yliopisto perää peruskouluun nettietikettiopetusta. Siinä mainittiin muun muassa että julkinen herjaaminen JA YKSITYISASIOIDEN KERTOMINEN, vaikka olisivat tottakin, on kiellettyä. Ja että tämä asia tulee asianosaisille rikkureille yleensä yllätyksenä.

Jos viet jutun eteenpäin, niin itse joudut oikeudenkäynnit tietty maksamaan ja hävitessäs myös vastapuolen. En usko, että toi minkään yleisen syyttäjän kautta kyllä menee...

Mutta siis ton jutun perusteella olisit kyllä oikealla asialla.

Nyt tarvittas lakimiehen mielipide tähän!

Vierailija
7/12 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin hermostuisin jos joku kirjoittaisi minusta tyyliin Senjasen vaimo / tytär / äiti on ihan hirvee haahka ja idiootti ja läjä yksityisasioita perään. Kyllähän tuollaisesta tunnistaa ihan satavarmasti ja on ihan sama kuin jos nimeltä mainittaisiin.

Varmaan kannattaisi ainakin kysyä poliisin mielipidettä siitä tutkimuspyynnöstä (tosin minulla on se kokemus, että jos kysyy poliisin mielipidettä niin niillä on aina sellainen ruuhka, että ne sanoo ettei kannata tehdä tutkimuspyyntöä vaikka kannattaisikin, joten se ehkä kannattaa tehdä joka tapauksessa kyselemättä).

Vierailija
8/12 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tutkintapyynnön voi tehdä ihan ilmaiseksi ja sitten tutkinnan jälkeen miettiä sitä oikeusjutun nostamista? Ajattelin, että pelkkä poliisin yhteydenotto voisi jo pistää tyypille jauhot suuhun. Katsoo sitten miten tutkinta etenee ja miettii oikeusjuttua erikseen...

ap

Vierailija
9/12 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi reagoit ap? Onko joku muu sanonut että tunnistaa sinut jutusta/ esimerkistä?

Vierailija
10/12 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä on sen verran läheinen ihminen josta keskustelu on, että minut osataan kyllä yhdistää häneen ihan yksiselitteisesti.

Onko mieliharmi sinusta jotenkin vähäpätöistä ja toissijaista? Että kun julkisesti ja vielä nimimerkin suojassa haukutaan ja levitetään yksityisasioita, niin siitä ei saisi ottaa nokkinsa tai hermostua tai vaatia oikeuksiaan?

Ei kai minulle nyt vielä ainakaan ole siitä muuta koitunut, viestit on jätetty tänään ja eilen ja vasta tänään sain jutusta tietää. Mutta jos ystäväni löysi jutun jo tänään, niin epäilemättä monet muut vielä löytävät sen. Vähän vieraammat ihmiset eivät välttämättä voi tietää mikä pitää paikkaansa ja mikä ei. Sitäpaitsi juttu löytyy ihan helposti esim. sukulaiseni nimen googlettamalla, kokeilin kyllä.

ap

Vierailija
11/12 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketkä KAIKKI sinut jutuista voivat tunnistaa?

Esim. Ajatellaan nyt vaikka että joku kirjoittaa Tukiasen serkku on tyhmä, ja sattumalta hänellä on vain yksi serkku ja näin kirjoittaja herjaisi hänen serkkuaan (joka ei julkisuuden henkilö olisi) MUTTA kuinka moni TIETÄÄ kuka tämä serkku on?

Kylähän lähes jokaisella on tunnettu henkilö suvussa, mutta aika harva TIETÄÄ että Maija on sen julkkis Matin sisko/serkku/täti/ex:ä ELLEI ko. henkilö ole itse asiaa kailottanut joka yhteydessä (ja siinäkin tapauksessa aika rajallinen määrä asiasta tietäisi +luultavasti vain pientä osaa asia kiinnoistaisi).

No myönnettäköön että pienillä paikkakunnilla jossa kaikki tuntevat kaikki asia voi olla pahempi, mutta toisaalta pienillä paikkakunnilla asia on helpompi korjata koska kaikki tuntevat kaikki ---> tietävät totuuden.

Ja sitäkin kannattaa miettiä MILLÄ tavalla sinua on herjattu? Jos on todella henkilökohtaisia asioita kerrottu (HIV, abortti, raiskaus tmv.) joista vain harvoille (jos kenellekkään) kerrotaan, asia on täysin eri, jos puhutaan "niitä näitä juttuja".

Valitettava tosiasia on myös se, että johtaakseen oikeudellisiin toimiin, sinun pitää olla TUNNISTETTAVISSA kirjoituksista;

---> sinut mainitaan nimeltä (huom; ei lempinimellä "Maijukka" vaan "Maija Meikäläinen")

---> sinusta puhutaan todella tunnistettavaan sävyyn josta KAIKKI saavat selville kuka olet (esim. "Maijalan kunnan kunnanjohtajan vaimo")

Vierailija
12/12 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tunnistusaste on tuota jälkimmäisen esimerkkisi tasoa: KAIKKI tosiaankin tunnistavat minut viestistä.

Herjaamisen aste on sitten vaikeampi juttu. Mitään todella salaisia henkilökohtaisia asioita ei ole mainittu, eihän henkilö edes tiedä sellaisia. Ainoastaan tyyliin ammatti, asuinpaikka kadun tarkkuudella, päivämääriä ja paikkoja elämäni varrelta jotka tuo henkilö tietää jne.

Toinen juttu on sitten se, miten hän parjaa mielipiteitäni, jotka kuvittelee tietävänsä. Hän siis ystäväpiirini ja ulkoisen olemukseni perusteella (ja ehkä hän on kuullut jotain mielipiteistäni ystäviltäni?)tekee oletuksia mielipiteistäni, joita hän sitten haukkuu ja kertoo olevansa eri mieltä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä