Äiti surullinen teinitytön kaveriasioista.
Meillä siis teini joka ollut saman kaverin kanssa bestiksiä ala-asteelta alkaen. Nyt kun yläasteelle on siirrytty ja luokat laitettu uuteen järjestykseen eli bestikset eivät olekaan enään samalla luokalla ja on löytänyt itselleen nykyiseltä luokalta kiva kaverin ja on vain meidän teinin kanssa silloin kun joutaa.
Lapsi on siis ilman kaveria koska omalla luokallakin kaikilla on jo ne bestikset ja on hankala yrittää tuppautua "vängällä" toisten seuraan.
Kommentit (44)
Minä jouduin myös eri luokalle bestikseni kanssa ja hän löysi heti uuden kaverin, eikä mulla ollut oikein ketään (ensin). Kuitenkin lukujärjestyskin oli niin erilainen ettei vanhan bestiksen kanssa voitu mennä edes koulumatkaa yhdessä. Me kuitenkin olimme aika paljon iltaisin ja viikonloppuisin edelleen yhdessä. Ja kun aikaa kului, sain omia uusia kavereita omalta luokaltani (en yhtä hyviä, kuin bestis oli ollut, muttei ihan yksinäiseksi joutunut kuitenkaan.
Ymmärrän kuitenkin, että sinua huolettaa asia! En voi muuta sanoa neuvoksi, kuin yrittää rohkaista tyttöäsi vaan tuppaantumaan muidenkin seuraan (omalla luokalla)! Rohkeasti vain muiden kanssa tekemään koulujuttuja, niin voipa olla, että syksyn mittaan löytääkin uusia kivoja ystäviä. Kyllä tuon ikäisten pitäisi ymmärtää ottaa muitakin kuin oma bestis huomioon ja kaveerata isommassa poppoossa.
Oikeasti tuo voi olla pidemmän päälle hyväkin juttu. Itse pidän jollain tavalla omaa kokemustani nuoruuden käännekohtana - en enää tukeutunut pelkästään bestikseeni (jonka varjossa olin ollut koko ala-asteen) vaan rohkaistuin olemaan oma itseni muidenkin seurassa. Uskon, että kokemus oli pelkästään positiivinen, vaikka silloin 13-vuotiaana se oli elämänloppu ja isojen itkujen paikka!
Tsemppiä!
meidän yläasteella jokainen lapsi sai valita kaksi parasta kaveria, jotka pääsivät samalle luokalle. Ala-asteen keväällä oli oikein lomake, johon laitettiin kenet haluaa samalle luokalle. Tosi reilu systeemi. Muutenkin koulun rehtori on reilu ja mukava.
Mutta koulua on ollut vasta pari viikkoa ja varmaan tyttösi löytää uusia kavereita. Yläasteella kun tytöt alkavat kulkemaan enemmän porukoissa kuin ala-asteella. meidänkin tytöllä oli yksi kaveri 7 -luokalla, mutta jo syyslukukauden lopulla heitä oli noin 5 tytön ja 8 pojan porukka, jossa viettivät vapaa-aikaansa.
Tietenkin on eri asia, jos lapsi joutuu luokalle, jossa kaikki ovat eri tyylisiä. Esim. joutuu luokalle jossa kaikki ovat ns. pissiksiä ja itse on enemmänkin rock-henkinen. Silloin voi olla vaikeampaa, mutta tuskinpa silti kaikki luokan tytöt ovat samantyylisiä ?
..Esim. joutuu luokalle jossa kaikki ovat ns. pissiksiä ja itse on enemmänkin rock-henkinen...
Ne bestikset tuppaavat tuossa iässä vaihtumaan, vaikka olisi oltu pitkäänkin yhdessä.
Oma tyttäreni (nyt ysillä) joutui eri luokalle parhaiden kavereiden kanssa, parhaat kaverit kun luki saksaa, tyttäreni ei. Oli silti edelleen tiiviisti näiden kavereiden kanssa, sekä välitunneilla että vapaa-ajalla. Sitten nämä bestikset ikäänkuin jäi, ja alkoi olla enemmän omanluokkalaisten kanssa. Nyt taas kesän aikana on ikäänkuin löytänyt nämä vanhat kaverit uudelleen, ja yhteydepito on tiivistä.
Ja mitä nyt omasta nuoruudestani muista, tilanne vaihtui aika tiheään.
Ja niin vaan ennen joulua oli löytänyt kavereita vaikka kuinka paljon!
Sanoi mullekin kotona, että hän vaan meni juttelemaan kaikkien kanssa, koska eihän hän muuten tutustuisi keneenkään :)
Että rohkeasti vaan ottamaan kontaktia muihin. Kyllä tytötkin tykkää liikkua isolla porukalla. Omankin tytön porukassa oli yläasteella noin 8 tyttöä!
muutimme ja tyttö joutui luokalle, jonka tytöt olivat kaikki ns, pissiksiä (meikkivoidetta 2 cm, puuteria, ripset kuin hämähäkit, valkoista huulipunaa, pitkä vaalennettu tukka ja napapaita + tiukat farkut). Oma tyttö oli enemmänkin rock henkinen (farkut, bändipaitoja, huiveja, tukka pörrössä jne). Ei saanut yhtään tyttökaveria luokalta, onneksi pojat olivat sillä luokalla samanhenkisiä, joten hengailee heidän kanssa ja sitä kautta löysi vapaa-ajaksi samanhenkisiä kavereita.
Ai että kun ne pissikset ovat kateellisia kun luokan pojat pitävät vain tyttöäni kavereina ja näille meikkipelleille naureskellaan
muutimme ja tyttö joutui luokalle, jonka tytöt olivat kaikki ns, pissiksiä (meikkivoidetta 2 cm, puuteria, ripset kuin hämähäkit, valkoista huulipunaa, pitkä vaalennettu tukka ja napapaita + tiukat farkut). Oma tyttö oli enemmänkin rock henkinen (farkut, bändipaitoja, huiveja, tukka pörrössä jne). Ei saanut yhtään tyttökaveria luokalta, onneksi pojat olivat sillä luokalla samanhenkisiä, joten hengailee heidän kanssa ja sitä kautta löysi vapaa-ajaksi samanhenkisiä kavereita. Ai että kun ne pissikset ovat kateellisia kun luokan pojat pitävät vain tyttöäni kavereina ja näille meikkipelleille naureskellaan
Mä olen edelleen tekemisissä mun lapsuuden parhaan kaverin kanssa. Jossain välissä me löydettiin molemmat ns. uudet kaverit joiden kanssa vietettiin aikaa ja eri porukoissa. Mutta silti meillä säily tietty yhteys. Nyt ollaan jo kolmikymppisiä ja edelleen ystäviä ja toistemme kanssa tekemisissä.
Mitä olen oman tyttären kohdalla huomannut niin, ton ikäset tytöt rupeaa jo isossa porukassa viettämään aikaa, ei olla enää vaan sen "bestiksen" kanssa kahdestaan.
muutimme ja tyttö joutui luokalle, jonka tytöt olivat kaikki ns, pissiksiä (meikkivoidetta 2 cm, puuteria, ripset kuin hämähäkit, valkoista huulipunaa, pitkä vaalennettu tukka ja napapaita + tiukat farkut). Oma tyttö oli enemmänkin rock henkinen (farkut, bändipaitoja, huiveja, tukka pörrössä jne). Ei saanut yhtään tyttökaveria luokalta, onneksi pojat olivat sillä luokalla samanhenkisiä, joten hengailee heidän kanssa ja sitä kautta löysi vapaa-ajaksi samanhenkisiä kavereita. Ai että kun ne pissikset ovat kateellisia kun luokan pojat pitävät vain tyttöäni kavereina ja näille meikkipelleille naureskellaan
Mutta muuten toi sun viesti oli jotenkin ikävä. Ihan kun kaikkien pitäsi olla rokkityttöjä kun sunkin tyttö on sitä. Teini-iässä monesti mennään massan mukana ja kuuluu vähän niinkuin ikään kiinnostua meikeistä, vaatteista jne. Nuorilla tytöillä on kovia ulkonäköpaineita ja ei auta että joku täti sitten naureskelee ja pilkkaa. Täytyy sanoa että suomessa on todella nättejä tyttöjä, päivittäin näen todella nättejä teinityttöjä ja musta on se on mukavaa katseltavaa. Ei itsensä laittamisessa ole mitään pahaa. Joku "meikkipellekin" voi kuule olla todella mukava ja killti tyttö.
[ii]n
[/quote]
Mutta muuten toi sun viesti oli jotenkin ikävä. Ihan kun kaikkien pitäsi olla rokkityttöjä kun sunkin tyttö on sitä. Teini-iässä monesti mennään massan mukana ja kuuluu vähän niinkuin ikään kiinnostua meikeistä, vaatteista jne. Nuorilla tytöillä on kovia ulkonäköpaineita ja ei auta että joku täti sitten naureskelee ja pilkkaa. Täytyy sanoa että suomessa on todella nättejä tyttöjä, päivittäin näen todella nättejä teinityttöjä ja musta on se on mukavaa katseltavaa. Ei itsensä laittamisessa ole mitään pahaa. Joku "meikkipellekin" voi kuule olla todella mukava ja killti tyttö.
[/quote]
Minunkin tyttö meikkaa ja samoin varmaan koulun kaikki tytöt. Mutta on tyttöjä, joilla on todellakin 2 cm kerros meikkivoidetta ja puuteria ja ripsaria sata kerrosta ja valkoista huulipunaa. Se ei voi olla millään kriteerillä kaunista. Ja ne vaatteet ! Sana Pissis on yleinen nimitys tytöille, jotka meikkaavat ja pukeutuvat tiettyyn tyyliin (ja jotka yleensä aloittavat päiväkännien ottamisen jo yläaseteella)
näiden 13-16 vuotiaiden kuvia ja juttuja (siis just näiden pissis tyylisten) Saattavat silmät aueta ihan eri tavalla, kyllä tietty pukeutumistyyli kuvastaa muutakin elämää! EI AINA mutta useimmiten.
tyttö että maailmassa on muitakin ihmisiä, kuin hänen bestis. Jos hän itse on myöhemmin porukassa, jossa hänellä on bestis, niin tyttösi voi ymmärtää ottaa mukaan myös sen "uuden tytön" jolla ei ole bestistä. Elämä opettaa ja se on hyvä niin.
"Meikkipellet" on vain epävarmoja nuoria naisia. Naisiahan tässä ollaan kaikki, hei, mistä tuo toisten halveksunta ja samanaikainen itsen nostaminen oikein kumpuaa? Olen kurkkuani myöten täynnä kommentteja: "akkojen juttuja", "kanalauma"! Ja toisekseen, vahva halu erottua muista on myös suurta turhamaisuutta.
mollataan usein av:lla karkeasti, ei koskaa etäisiä. Samoin naisvaltaisia ammatteja, ei koskaan miesvaltaisia.
Oma tyttäreni on vasta 6v.
Vuotta vanhempi kaveri on alkanut nimittämään meidän tyttöä pissikseksi. Varmaan kaveri ei ihan itsekään tiedä, mitä pissis tarkoittaa....mutta tuntuu tosi pahalta näin äitinä.
Miksi kaveri "haukkuu" pissikseksi?
Onko oppinut uuden sanan koulussa vai tahallaan yrittää tehdä "pesäeroa" eskarilaiseen?
Mitä sanon omalle tytölleni, että MIKSI kaveri nimittelee häntä näin???
ei sitäkään voi selittää.... homma nyt vain menee niin
Ja joka päivä näen niitä pissiksiä meillä kyläilemässä, välillä montakin pissistä kerralla. Mutta että napapaita, salli mun nyt nauraa. Kukaan itseään kunniottava pissis ei päällensä vedä mitään napapaitaa. En sitten tiedä miten on siellä takahikiällä? Täällä näillä pissiksillä on päällä nuorisoliikkeistä ostettuja vaatteita, napapaitoja niissä ei ole myyty enää vuosiin.
Joo, ja olen ylpeä pissiksestäni. Keskiarvo yli kasin, ei polta ei pahemmin käytä alkoholia. Meillä on hyvät välit, saattaa johtua myös siitä että mä en esim. arvostele hänen kavereiden ulkonäköä, en edes niiden jotka ei pukeudu kuin meidän pissis.
Oma tyttäreni on vasta 6v. Vuotta vanhempi kaveri on alkanut nimittämään meidän tyttöä pissikseksi. Varmaan kaveri ei ihan itsekään tiedä, mitä pissis tarkoittaa....mutta tuntuu tosi pahalta näin äitinä. Miksi kaveri "haukkuu" pissikseksi? Onko oppinut uuden sanan koulussa vai tahallaan yrittää tehdä "pesäeroa" eskarilaiseen? Mitä sanon omalle tytölleni, että MIKSI kaveri nimittelee häntä näin???
No, vanhemmiltaan tietysti.
on siis kasilla ja suurin osa noita pissapäitä.
Tyttöni rock-henkinen, pari manga-tyyppiä ja yksi emo, pari nöössöä
pissistyyliin kuuluu ehdottomasti paljastavat vaatteet. Ei tarvinnut kuin pyörähtää taiteiden yössä niin näki millaista on pissis-tyyli pahimmillaan. Meikki on ylempänä kuvatun kaltainen, tukka vaalennettu ja pitkä. päällä napapaita ja tiukat lantiofarkut + valkoiset nilkkurit. Tai legginsit ja lyhyt paita (= peittää juuri ja juuri peffan)jne
Teidän pissis taitaakin olla fruittari (joka on ihan eri asia)
kyllä ne kuviot siitä vielä järjestyvätkin. Koulua on ollut vasta pari viikkoa tänä syksynä.