Mikä sairaus voi olla, jos verenpaine nousee suht nopeasti?
Vuosi sitten minulla oli vielä normaali verenpaine. Nyt olen pari viikkoa itse mittaillut ja se on 130/140 ja 90/100. Kävin eilen lääkärissä ja pääsen tietysti tutkimuksiin. Lääkäri itse ihmetteli sitä, mitä on tapahtunut, kun se vielä vuosi sitten oli normaali.
Toivottavasti asia selviää, mutta onko teillä tietoa, mikä nostaa näin äkillisesti verenpainetta? Kyllähän sydän- ja verisuonisairaudet (joita ei kyllä ole suvussa) kehittyvät hitaasti.
Kommentit (3)
hormonitoiminnan muutokset (lopettu/aloitettu hormonilääkitys, vaihdevuodet), painonnousu, kilpirauhasen liikatoiminta
en siis ole raskaana, en ole ylipainoinen, harrastan liikuntaa, en ole koskaan tupakoinut, en käytä liikaa alkoholia. Ja käytän ruoanlaitossa mineraalisuolaa, syön eineksiä kerran viikossa, suolaisia leikkeleitä vain yksi kpl leivän päällä. Eli näistä asioista ei voi olla kyse.
Olen tosin 40 v. Kävin juuri gynskalla, joka tutki uä:llä munasarjat ja totesi, että ne ovat vielä rakkulaiset ja toimintakykyiset. Hän vaihtoi minulle hormonikierukan, koska todennäköisesti olen hedelmällinen vielä vuosia eikä vaihdevuosia ole näköpiirissä tämän uä:n perusteella.
Eli jäljelle jää kilpirauhasen liikatoiminta ja munuaissairaus?
ap
stressi, suola, raskaus...