Huomauttaisitteko, jos joku pälpättäisi junassa KOKO MATKAN Jkl-Tre?
En odota junamatkalta rikkumatonta hiljaisuutta, mutta pikkuisen rupesi kyllästyttämään, kun yksi eukko oli äänessä TAUOTTA Jkl:stä Tampereelle asti. Hän kälätti ja pilpatti kuuluvalla äänellä jollekin puolitutulle, joka istui käytävän toisella puolella ja kuunteli.
Koko vaunulle tuli selväksi akan työ- ja opiskeluongelmat, aviokriisit, raskautumisyritykset jne.
Teki mieli huomauttaa, mutta en puhunut mitään...
Kommentit (43)
tuntuisi vähän tyhmältä kieltää kanssamatkustajia keskustelemasta vaikka itseä rasittaisikin kuunnella.
Tuo nyt vain kuuluu elämään. Joskus otan auton ihan vain sen takia että voin itse valita kenen juttuja kuuntelen.
Onhan se noloa, että joku jakaa kaikki lastensa ja sukulaistensa asiat kenen tahansa kanssa, mutta siihen se sitten jääkin. Ei sellaista kieltääkään voi, onneksi. Vapaa maa sentään toistaiseksi jne.
ja se tuskin edes olisi häirinnyt minua.
Jos matkustan yksin, luen. Ja silloin en kuule mitään pommia pienempää tininää.
oli ainakin ennen kännykättömiä vaunuja, en tiedä onko enää.
Mua ketuttais kympillä, mut junamatka jkl-tre välillä ei kestä kauaa joten laittaisin musiikit korville ja torkkuisin.
Vähän aikaa siinä hiljaa taustoittaa ja sitten alkaa lähestymään vaikka intiimialueen kysymyksillä niin äkkiä siinä extroverteinkin avautuja tukkii suunsa.
itselle käynyt junassa kymmenen vuotta sitten:tulin helsingistä vajaat kaksivuotiaan poikani kanssa, ja arvata saattaa ettei kaksivuotias istu hereillä ollessa tuntia hiljaa junan penkillä, vaan hän käveli vaunussa edestakaisin ja joskus jäi jonkun viereen seisomaan ja iloisesti nauroi tai yritti jotain sanoa kanssa matkustajalle.
Hetken päästä junavaunun päästä yksi noin 30-40 vuotias nainen sanoi minulle hyvin närkästyneesti, että ettenkö voi pitää lastani hiljaisena pois häiritsemästä muita matkustajia!
Ymmärrän tietenkin tuonkin, mutta harmitti vietävästi. Siirryimme loppumatkan ajaksi vaunujen väliin (eteiseen) seisoskelemaan.
Lapsi ei edes itkenyt, jonka olisin voinut kuvitella rasittavan jonkun hermoja..
mutta enpä myöskään minä valita vaikka joku junassa pälpättää kännykkään tai kaverille vastapäätä, so what. Kaikki me ollaan lippumme ostettu ja maksettu, jos ei siedä ääniä, niin voi ajella autolla yksin hiljaisuudessa.
Olen meinannut hermostua jo Hki-Leppävaara -välillä. JOtkut vain ovat käytökseltään aika juntteja.
Mutta jos sanoisin, sanoisin nätisti.
Joku on lähettänyt kännykästä toiseen käyntikortteja, ja tekstiviestin piippausääni kuului koko ajan. Pyysin laittamaan hiljaiselle.
Jääkiekosta mölyävällä känniääliölle huomautin kerran.
Minulle on kerran huomautettu kännykän naputtelusta kun näppäinäänet olivat päällä, tämä oli vuonna 1998. Ihan aiheellinen huomio, on nimittäin hiton ärsyttävä ääni jos joutuu kuuntelemaan vasten tahtoaan!
Opiskeluaikana huomautin kerran kirjastossa mölyäville äänenkäytöstä (yritin tehdä kirjaston lukusalissa tehtäviä).
JUNAVAUNUSSA ISTUVALLE TUTULLE, ei kännykkään. Mutta siis miten voi ylipäätään huomauttaa jollekulle PUHUMISESTA?! - Ymmärrän, että se ärsyttää, mutta silloin pitää mennä itseensä. Jos ei kestä julkisesti ääniä/hajuja/toisten rumia naamoja tms., pitää sitten liikkua yksityiskulkuneuvoilla. Puhuminen ei ole kiellettyä missään julkisilla paikoilla. Eri asia on häiritsevä ja loukkaava käytös (jos joku riehuu, kiroilee, haukkuu, solvaa), johon voi puuttua.
Toivoisin vaan mielessäni että "tajuais jo!" :)
Mulla oli tämän kesän bussissa matkakaveri joka jutteli joka aamu puhelimeensa. Se ei ainakaan tajunnut. Muutama matkustaja bussissa ja yksi joka puhuu puhelimeen niin hyvin siinä tulee tutuksi kotipaikat, tekemiset ja kaverit :D
Urpojen kälätys, kännykän piipitys tai lapsen itku saa minut murhanhimon partaalle, siksi suojelen itseäni ja muita korvatulpilla.
En nimittäin oikein kehtaa mennä sanomaan, että voisitko olla toisenlainen ja huomaamaton. Voihan olla, että heitä ihan yhtä lailla ärsyttää esim. minun naamani, ja kestettävä vaan on ;)
junalla, niin sitten varautuu kuulemaan myös ihmisten puhetta. Jos haluaa hiljaisuutta, niin hankkii oman auton ´ja menee yksikseen sillä. Vaikka ärsyttäisikin kälätys, niin ei voi mitään, ei voi käskeä ketään olemaan yleisessä kulkuneuvossa hiljaa vaan sen takia, ettei jaksa kuunnella.
Ihmeellistä urputusta.
Itse matkustan junalla HKI-KNI ja HKI-OULU -välejä ja sillä matkalla osa matkustajista tulee jo melko tutuksi pelkästään kuuntelemalla. Varsinkin savolaiset ovat kovia juttelemaan, tulevat jopa vieraille juttusille.
Ehkäpä ap:n kannattaisi hankkia korvakuulokkeet itsellensä.
Minua EI haittaa normaalilla äänellä käytävät, tavalliset keskustelut.
Tämä eukko kälätti selvästi tavallista kovemmalla äänellä ja aivan tauotta. Hänen "keskustelukumppaninsa" vastaili harvakseltaan lyhyesti ja huomattavasti hiljaisemmalla äänellä. Luulisi edes siitä tajuavan, että oman äänen volyymit on säädetty yläkanttiin.
ap
Varsinkin savolaiset ovat kovia juttelemaan, tulevat jopa vieraille juttusille.
Odotan että kälättäjä pitää tauon (tai jos ei pidä, isken sopivassa välissä). Otan oman puhelimen korvalle ja olen juttelevinani jonkun kanssa. "Joo, ihan kivasti, junassa... joo, täällä vaan on joku nainen joka huutaa koko ajan niin kovalla äänellä ettei voi levätä. Joo, on se hirveää, kun ei älyä olla hiljaa."
Mahdollisimman kovalla äänellä tietenkin.
eikun vaan johtavalta kysymään et saako vaihtaa paikkaa kun ei jaksa kuunnella kälätystä... tosin voin johtava vaan naureskella kyselijälle, varsinkin jos on Jykylästä kotoisin ja siellä on myös baari, mene sinne istumaan.
Puhe on ihan normaalia, jos (jopa) se häiritsee sinua niin matkusta omalla autolla/taksilla.