ystäväni on sitä mieltä, että yh:ta tuetaan ihan liikaa
Minä saan tietääkseni vain yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään.
Onko minulta jäänyt jotain huomaamatta ja hakematta?
Kommentit (51)
Kaverillani ja minulla on saman ikäiset nuoremmat lapset. Ollessamme hoitovapaalla oli tilanne sellainen että minulla oli työssäkäyvä mies ja hän oli yh. Kyllä kuukauden laskujen ja vuokranmaksun jälkeen hänelle jäi enemmän käteen rahaa kuin meillä. Hän sai täyden kodihoidontuen, asumistuet, elatusmaksut, lapsilisän yh-korotukset ja ties mitä muita apuja. Ja hänellä ei ollut mitään kiirettä hoitovapaan jälkeenkään töihin.
Eihän sitä rahaa mihinkään kulu, kun ei ole varaa käydä missään tai ostaa mitään!
Ja kiire töihin oli, sillä kotona oli hirveää olla yksin jokaikinen vuorokauden tunti.
...että aina jotenkin automaattisesti oletetaan, että yh-äidit kuppaavat ja k*settavat kaiken mahdollisen yhteiskunnalta, GRRRRR.
On myös olemassa yh-äitejä, jotka ovat hyvin koulutettuja ja ovat aina käyneet töissä ja siis ihan säästäneet rahaa, että voivat olla kotona lastensa kanssa heidän ollessaan pieniä ja ihan itse maksavat asuntonsa ja ruokansa ja hoitavat lapset vielä siihen päälle ym ym...
Vai olenko minä ainoa?????
meitä kaks työtöntä ja miehen 3v. poika. Isosumma meille tuo on.
kotona oleva yh saa enemmän raha kuin 2 aikuista ja lapset
on hyvä erotakin, vaan entäs ne, joissa ei haluta erota? Kiitos vaan siitä lähes neljänkympin korotuksesta, se kohottaakin mielialaa äärettömästi. Terveisin yh miehen kuoleman kautta
Sinun tulisi saada leskeneläkettä(jos ymmärsitte mennä ajoissa naimisiin) ja lapselle maksetaan myös oma eläke!
Joka asiaan, jossa on edes vivahde väärinkäytöstä tarjotaan av:lla vastaukseksi lisää byrokratiaa! Aina!
Niin virikehoito kuin yh-vanhempien huimat tuet. Kaikki pitäsi aina ratkaista vahvistamalla paperisotaa. Ettekö te millään käsitä että byrokratiaa on parempi purkaa kuin lisätä, ihan rahan säästön vuoksi?
Ajatelkaa nyt minkälainen koneisto pitäisi tähänkin asiaan taas pykätä. Oikeudet rasittuisivat merkittävästi avioerojen syiden setvimisestä. Eikä sitäkään pidä unohtaa että ne hakatut naiset eroaisivat vielä huonommin kun pitäisi niitä syitä alkaa setviä.
Minkäänlaisia säästöjä yhteiskunnalle tällä ei saataisi. Mutta mitä sen väliä, kunhan yh:t eivät vain saisi sitä 36€/kk turhaan kun ovat sellaisia kauheita verenimijöitä!
Ihmettelee yksinhuoltaja, joka EI nauti yh-korotusta.
Asia on kyllä niin, että vaatimalla syytä eroon yhteiskunnan säästö olisi huima, ja loppuisi tämä eroaminen siksi, että mies ei kerää sukkia lattialta.
Joka asiaan, jossa on edes vivahde väärinkäytöstä tarjotaan av:lla vastaukseksi lisää byrokratiaa! Aina!
Niin virikehoito kuin yh-vanhempien huimat tuet. Kaikki pitäsi aina ratkaista vahvistamalla paperisotaa. Ettekö te millään käsitä että byrokratiaa on parempi purkaa kuin lisätä, ihan rahan säästön vuoksi?
Ajatelkaa nyt minkälainen koneisto pitäisi tähänkin asiaan taas pykätä. Oikeudet rasittuisivat merkittävästi avioerojen syiden setvimisestä. Eikä sitäkään pidä unohtaa että ne hakatut naiset eroaisivat vielä huonommin kun pitäisi niitä syitä alkaa setviä.
Minkäänlaisia säästöjä yhteiskunnalle tällä ei saataisi. Mutta mitä sen väliä, kunhan yh:t eivät vain saisi sitä 36€/kk turhaan kun ovat sellaisia kauheita verenimijöitä!
Ihmettelee yksinhuoltaja, joka EI nauti yh-korotusta.
...että aina jotenkin automaattisesti oletetaan, että yh-äidit kuppaavat ja k*settavat kaiken mahdollisen yhteiskunnalta, GRRRRR.
On myös olemassa yh-äitejä, jotka ovat hyvin koulutettuja ja ovat aina käyneet töissä ja siis ihan säästäneet rahaa, että voivat olla kotona lastensa kanssa heidän ollessaan pieniä ja ihan itse maksavat asuntonsa ja ruokansa ja hoitavat lapset vielä siihen päälle ym ym...
Vai olenko minä ainoa?????
Olen ihan aidosti sitä mieltä, että eroaminen on tehty liian helpoksi, ja yksin lapsiaan huoltavia tuetaan liikaa. Lapsille on eduksi yhtenäinen perhe.
On saanut siis lapsilisät ja pienen summan ex-vaimoltaan elatusmaksua. Ei muita etuja. Tosin totesi, että kun ei enää tartte maksaa vaimon aiheuttamia kuluja, ja niin yhdenkin tuloilla lapset ja isä pärjää ihan ok.
n. 30 euron yh-korotus ole paljon. Useissa maissa yh:t saavat yh-vähennyksen verotuksessa, mutta ei Suomessa (enää). Kyllä on pienisieluinen ihminen, jos pitää yksinhuoltajien etuisuuksia kadehia!
Mitään muita yh-perusteisia tukia ei siis ole kuin tuo lapsilisäkorotus.
Kartanon länsi-siipi lämmitetään vallan seteleillä. Älkää kateelliset siellä huudelko. Ottakaa itsekkin eron niin rikastutte!
Nyt kun vielä olen lomautettuna ei rahantuloa voi estää sitä suorastaan kannetaan säkeissä pihaan.
Tulot ovat huikeat 1100 kk yhteensä (päiväraha, lapsilisä, elari). Asumistukea saan, mutta en toimeentulotukea koska en ole sitä edes hakenut.
Ai, kyllä rikkaana on ihanaa! Nyt kun vielä löytyisi se mies jonka kanssa viilata pykäliä niin voisin jäädä eläkkeelle ja muuttaa espanjaan.
Ja täällä 2 vanhemman perhe, päivähoitomaksu 0e ja asumistuki päälle 700e.
Ollaan keikkatyöläisiä kumpikin.
lapsilisiin saan huiman yh-korotuksen, muistaakseni 36e on tuo suuren suuri korotus
Exä maksaa (kunnan kautta) elatustukea sen minimin eli n. 130e per lapsi kuussa.Siinä kaikki mitä saan. Tuo on aika vähän kun ajattelee, että yh-perheessä on vain yksin henkilö, jonka tuloilla perhe elätetään ja lasten ja elämisen tarpeet eivät eron myötä pienene.
Asumistuet, päiväkotimaksut jne - niissä ei ole olemassa mitään yh-lisiä. Noihin tukiin vaikuttavat vain ja ainoastaan perheen yhteenlasketut tulot, oli perheessä sitten yksi tai kaksi aikuista.
Olen muuten aina maksanut päivähoitomaksuina sen maksimin ja asumistukeakaan en ole koskaan saanut. Tälläkin palstalla on varmasti monta kahden vanhemman perhettä, jotka saavar asumistukea ja joilla päivähoitomaksu on alennettu.
mitä vähennyksiä tässä oikein voi hakea??
Mä tosiaan saan yh-lisän kolmesta lapsesta ja tällä hetkellä asumistukea... paitsi että puolet lapsilisistä pitää maksaa lasten isälle, koska meillä on 50/50 sopimus lapsista. Eli en myöskään saa elatustukea.
Tällä hetkellä olen työtön, joten saan liiton päivärahaa.. siinä taitaa olla lapsikorotus jotain 10-18 euron luokkaa, kyllä kannattaa kadehtia.
Kyllä minäkin mielelläni eläisin kahden aikuisen tuloilla ja jakaisin tämän vastuun 24h vuorokaudessa.
Ja en eronnut omasta tahdostani, mies halusi lähteä vanhan naisensa kelkkaan, vai pitäskö mun leikkiä isoa perhettä heidän kanssaa. Ei kiitos.
kuin sen yh korotuksen lapsilisään ja normaalin asumistuen (100€). Ja huimat elarit 360€ kolmesta lapsesta yhteensä.
Tässä ei ole vielä mukana edes alennettuja päivähoitomaksuja jne.
950€ on todella paljon rahaa.
perheet jos ovat pienituloisia. Onko nyt kysy siitä, että ylipäänsä pienituloisia perheitä tuetaan liikaa Suomessa? Tai monilapsisia perheitä, heidän lapsilisistää tulee melkoinen summa!!!!???+
ylläpitää - ja yleensä tämän pitäisi tapahtua kahden aikuiden tuloilla.