+++SYYSKUUN SYDÄMET VKO35+++
Kommentit (44)
Kiva lukea lukuisia viestejä. Aletaan olla moni jo niin loppusuoralla odotuksen kanssa. LA aika sama muistaakseni ainakin Pimpulalla, Syysbebiksellä ja Kerttukasperilla... Synnytys mietityttää jo kovasti täälläkin. Ja hurjaa - tajusin vasta, kun joku toinen sen kirjoitti: laskettu aika on tosiaan jo ensi viikolla! :)
Supistelut on lisääntyneet selvästi, varsinkin iltaisin. Eilen taas tuntui aika napakoilta. Yöllä rauhottui ja nukuin rauhallisesti. Pari pahempaa yötä oli siinä välissä, joten hyvä näin.
Huudosta synnytyksessä: Itse en ole huutajatyyppiä. Muistan edellisen synnytyksen, kun viereisessä huoneessa joku huusi ihan älyttömän lujaa. Minä sille hihittelin ilokaasuissani... (No kohta sattui muakin.)
Tosiaan. Miksi ihmeessä synnärille mennessä laitetaan makaamaan sänkyyn, kun otetaan sydän- ja supistuskäyriä?? Siinä on tosi inhottava olla, kun supistukset jo sattuu. Hyvä vinkki, että pitkillä piuhoilla kiitos, jotta pääsee liikkeelle.
Samoin minä pelkään vähän jälkisupistuksia. Toisen synnytyksen jälkeen en halunnut yöksi ensin kipulääkettä, mutta pianpa mieli muuttui, kun jälkisupparit alkoivat kesken unien. Ne voi olla aika kamaliakin ja täytyy nyt muistaa hyvissä ajoin ottaa sitä buranaa, että pystyy olemaan ja nukkumaan. Ja tosiaan, olen myös kuullut niiden olevan pahempia, mitä enemmän synnytyksiä jo takana.
Pyykkikone kuuluu hiljenneen, joten pistänpä puhtaita kuivumaan. Sitten pitäis irrotella vaunujen kankaat ja pestä nekin valmiiksi. Muuten alkaa olla tärkeimmät vermeet valmiina vauvaa varten. Sadetta on luvattu loppuviikoksi, niin sittenpä on hyvää aikaa siivoilla kaappeja tms.
Iloista mieltä!
Nurmeliini 38+4
tää olo on ihan karmee ollu tän viikkoa, maanantaista päivä päivältä tullu vaan karmeemmaks.. ja yöt, voi jeesus! iltaa ees en toivo kun tiedän että yö on ihan h*lvettiä!
kyljet, alamaha ja iltaa kohden ylämaha tulee niin perskeleen kipeeks, että en voi muuta kun itkeä! panadolia saan popsia pitkin päivää että voin ees vähän liikkua.
pissalla saan ravata pitkin päivää monesti ja yölläkin saan 2 tunnin välein.
alapäähän on ruvennut niitä ihme vihlaisuja tulee pitkin päivää, meinaakohan ne mitään, vai löystyykö vaan paikat?
olis niin kiva tietää onko tuolla tapahtunut mitään muutosta, kun 3vko sitten oli kohdunkaula 2cm ja kahdelle sormelle auki..
mitää supistuksia ei enään tule, alaselkää polttelee välillä, mutta tiedä sitten on supistusta vai muuten vaan selkä kipeä..
voikun menisi tämä aika nopeasti ja vois lopettaa tämän karmean valituksen, anteeksi vaan kaikille! :)
pimpula rv 38+4
Kiitoksia vaan useista vastauksista, helpottaa tieto näistä pikkuasioista, ettei turhaan stressaa niitäkään.
Nyt kun alkaa h-hetki lähenemään ni johan on supistukset loppunu!! Kumma juttu... Sattuu vaan koko ajan alapäähän, ei voi oikein istua eikä myöskään kävellä. Tuntuu että vauvan pää tunkee pihalle. Huomenna on poli, selviää sitten taas asennot ja muut.
Kirppiksellä aamusella pyörähdin, olin varmaan tosi huvittavan näkönen ilmestys ku jouduin aina yhtäkkiä pysähtymään milloin mihinkin kadunkulmaan, keskellä parkkipaikkaa jne, kun vihlas niin hitokseen alapäähän. Eihän tässä oikein voi mihinkään lähteä enää. Ruokakaupassa sentään voi roikkua niiden ostoskärryjen päällä niin ettei satu niin paljon. Olen kuitenkin yrittänyt pysyä liikkeessä, että vauva syntyisi ajoissa. Kotona ollessa vauva potkii ihan kamalasti kylkeen, varmaan nasahtaa kylkiluu kohta poikki...
Jokohan sitä tänään saisi ostettua kaikki puuttuvat tavarat, vaipat yms vauvalle... Eipä meillä kyllä ole vielä sänky eikä mikään muukaan valmista. Vaunut ja autoistuin on pesty, että saadaan vauva laitokselta kotiin haettua :) Jospa huomenna pesasisin nuo vaatteet ni on sitte jotain päälle pantavaakin.
Sims 36+5
Ihanan aktiivista täällä! :) Ite oon kyllä hiljasimmasta päästä kun en saa aikaseks kirjoteltua, mutta yritetään.. Ihan tosi hurjaa, että monen lasketut on jo ens viikolla. Itellä kun se on vasta 27. syyskuuta, ja tuntuu vielä aika kaukaiselta. Mutta mahtavaa siis, että pian alkaa näitä syysvauvoja putkahtelemaan maailmaan, innolla odotan kaikkien synnytyskertomuksia ja ensi hetkien kuvailua vauvan kanssa. Saas nähdä ehtiikö joku vielä ennen Angelmomin ens viikkoista sektioita!? :) Tsemppiä ja jaksamista sulle hirveesti, enää ei oo montaa päivää!!
Itestä tällä hetkellä tuntuu, että tämä vauva EI VOI mennä yli lasketun ajan (niin varmaan kaikista ekakertalaisista tuntuu, tai siis sitä niin toivoo, kun ei jaksais enää odottaa..). Mutta tosissaan mulla on ollut tosi paljon nyt noita harkkasupistuksia, tuntuu että maha on useammin kovana supistuksesta kuin normitilassa pehmeänä. Uutena näihin supistuksiin on tullut muutamia kertoja alamahan pieni kipuilu/vihlominen. Ehkä nää sitten pikkuhiljaa alkais muuttumaan oikeiksi,mutta pari viikkoa sais vauva vielä pysytellä mahassa kuitenki. Eilen oli muuten neuvola ja kaikki ok. Terveydenhoitaja yritti aikaistaa mun synnytystapa-arviota (se on vasta 37+5!?!) mutta ei onnistunut, tuo äitipoli täällä on niin täynnä kuin olla voi. Vähän siis jännittää, kun ei tiedä yhtään minkäkokoinen poitsu tuolla mahassa köllöttelee, itestä tuntuu ettei se ainakaan mikään kovin pieni oo, ja terveydenhoitajakin tunnusteli eilen että hyvänkokoinen tuntuu olevan...
Angelmom tais kysellä miten kaikki kuluttaa aikaansa nyt lomaillessa. Mää ainaki nautin TV:n tarjonnasta ihan estoitta! :) Iltasin nauhottelen kaikkia hömppäsarjoja (meen aika aikasin nukkumaan) ja sitte päivisin niitä kattelen tallennukselta. Pienillä kävelylenkeillä oon yrittänyt käydä, mutta aika huonolla menestyksellä kun se kävely jo aiheuttaa kipuilua alamahassa. Tietty oon myös superihana vaimoke, ja teen miehelle ruuan valmiiksi kun tulee töistä! :) Eli eipä mitään erikoista ajantappokonstia täälläkään, kaikkea hyvin tavallista. No,jospa sitä taas alkais tälle päivälle ruokaa laittaan ennenku mies tulee kotiin!
myym 35+3
Onpa mukavaa lukea näitä viestejä, kun monet on niin aktiivisia kirjoittelemaan ennen h-hetkeä. Hurjaa on kyllä ajatella, että ensi viikolla rupeaa pukkaamaan vauveleita monelle teistä odottajista :) Mullakin, samoin kuin myym1:llä on laskettu aika vasta syyskuun lopulla (mulla 29.9), joten voipi mennä lokakuullekin, ennen kuin täällä tapahtuu mitään...
Silti täällä on jo kaikki valmiina, ainoastaan vaipat ja pinniksen patja on ostamatta ja sairaalakassi pakkaamatta. Ostokset ajattelin tehdä pois heti huomenna sen jälkeen, kun käymme miehen kanssa keskustelemaan vanhemmaksi kasvamisesta MLL:n työntekijän kanssa. Kuuluu neuvolan perhevalmennukseen tuollainen keskustelutuokio täällä päin...
Minä saan kulumaan päivät niin, että kolme-neljä päivää viikossa joudun olemaan hissukseen kotona, kun mies nukkuu päivät, kun on yötyössä, joten silloin hommailen jotain pientä, kuten järjestelen kaappeja, silitän, istun koneella, katson telkkaria, kuljen koiran kanssa lenkillä tai käyn kaupungilla, kun on auto sopivasti käytössä. Sitten teen puoli viideksi ruuan valmiiksi ja miehelle eväät töihin siinä samalla.
Sitten loput viikonpäivät noista kolmesta-neljästä on sellaisia, että mies on kotona, jolloin ei ole kyllä tekemisen puutetta ollut koskaan, kun aina keksii jotain, mitä tehdä ja voi tehdä, kun ei tarvitse olla hissukseen.
Nyt on kiva, kun alkoi tulemaan telkkarista monet eri sarjat, niin niitä tulee sitten seurattua iltaisin. Menee illatkin nopeammin, kun on yksin kotona. Sen olen vain huomannut, että nukun tosi huonosti silloin, kun mies ei oo kotona. Koirakin on joteski levoton yöllä, rupeaa haukkumaan pienintäkin rapsahdusta, mitä kuuluu ulkoa... Asutaan aika lähellä vilkasta tietä, joten autojen äänet kuuluu öisin tosi selvästi sisälle makkariin asti, vaikka ei meillä ihan lahot seinät talossa kummiskaan ole :) Viimekin yönä heräsin siihen yhen kerran niistä viidestä kerrasta, kun koira murisi ja seistä jökötti olkkarin ikkunanreunaa vasten ja vahtasi ulos pihalle. Ei siellä mitään näkynyt, kun kävin kurkkaamassa ja komentamassa sen pois nukkumaan. Noh, sellaista tänne!
Itse olen huomannut nyt lenkillä käydessä, että alaselkää ja alapäätä alkaa vihlomaan melkein heti, kun lähtee kävelemään ja vihloo vielä senkin jälkeen, kun tulee lenkiltä. Mutta kai se kuuluu asiaan. Pienet vaivat on kuiteskin täällä kyseessä... Tuo alapään vihlonta on vain tosi inhottavaa, pakko aina pysähtyä muka ihmettelemään jotain, kun on koiran kanssa menossa, kun käy niin kipeetä.. Mitäköhän ihmiset ajattelee? Noh, eipä tuolla ole niin väliä ainakaan mulle, mitä muut siitä miettii. Pääasia on, että pystyy vielä liikkumaan. Tulisin nimittäin hulluksi, jos joutuisin olemaan liikkumatta, enkä pääsisi joka päivä lenkillä käymään..
Nyt ruuanlaittoon :)
suski 35+1
On vaan ihanan aktiivista porukkaa. Käyn joka päivä lukemassa, mutta olen yleensä tosi laiska kirjottaan. Jos nyt jotain tänne keksis. On se jännä ajatella, että jo ensviikolla on syyskuu. Itellä on la vasta 22.9. mut sais tulla vähän aiemmin. Kävin tänään ostamassa vadelmanlehtiteetä. Onko muut kokeillu ja onko vaikuttanu miten? Ite en vielä ole uskaltanu.
Millon te meinasitte sairaalakassin pakata valmiiksi? Kävi vasta viime yönä mielessä, että sekin pitää olla.
Kävin eilen neuvolassa ja kaikki oli hyvin, pikkunenki on jo kääntynyt pää alaspäin. Sf mitta oli vain 30,5, mutta meinas että on maha jo vähän laskeutunu. Maanantaina olis lääkäri ja innolla ootan, että jotain olis tapahtunu. :) Angelmomille tsemppiä, ei ole enää pitkä aika.
Kotona olen nyt ollu jo reilu kuukauden ja onhan tää vähän tylsää.. Nyt on iskeny vielä kauhea laiskuus siivoamisen suhteen, mut ei sitä saa turhaan stressata. Kirjoja olen paljon lukenu ja varmaan senkään takia en saa paljoa aikaseksi. Lenkillä yritän käydä joka päivä, vaikka alavatsa meneekin heti kipeäksi. Selkäkivut on iltasin ihan hirveät, että pitää vaan makoilla. Odotan innolla että pääsee eroon näistä vaivoista.
Jenni ja möykky 36+1
Huomenta!
Nyt on virallisesti alle kuukausi mullakin LA:n, sehän on siis 25.9. Jotenkin en jaksa uskoa että menis siihen asti, mutta nyt taatusti menee, kun menin kirjoittamaan julkisesti asiasta.
Nyt en enään käy salilla, kävin eilen polkemassa 5 min. kuntopyörää ja lähdin kotiin... alkoi kiristelemään vatsaa ja selkää. Muutenhan tuo olisi mennyt, mutta kyllä tuntui paine niin vahvana, että päätin kiltisti kävellä pukukaapeille takaisin.
Meillä on loput lattiaremontista edessä viikonloppuna, pitäis varmaan nuo kalusteet siirrellä pois makuuhuoneista. Pääkeskittyminen kohdistuu nyt kuitenkin perjantain tenttiin. Heti kun saan tytöt vietyä päiväkotiin, käyn kaupassa ja sitten lukemaan... eiliseltä jäi tuo kaupassakäynti supistusherkkyyden takia. Enää viikon verran ja sitten on 37 + 0, sitten uskaltaa jo ärsyttääkin paikkoja kunnolla...
Kesällä sain suoritettua kolmasosan koko vuoden kursseista, tuli suorastaan hyvä olo tämän viikon alusta, kun näin tulokset. Ei tässä ole turhaa "lomailtu" kesää. Viime kesän olin töissä, enkä opiskellut ollenkaan tuona aikana.
Vasen jalka alkaa näyttää kohtuullisen kamalalta iltaisin suonikohjujen johdosta, kun otan tukisukkahousut pois. Näinköhän siinä käy, että joutuu rahaa tunkemaan jalkojen operoimiseen synnytyksen jälkeen? Äidillä sama vaiva, enkä kyllä anna jalkojeni mennä niin pahan näköiseksi, kuin hänellä on. Hauskaa on se, että toisessa jalassa ei ole yhtään mitään.
Pitää toivoa parasta.
Sabine & Kaiveli 35 + 6 (36 + 6)
Moi taas kaikille...
Kävinpä sitten neuvolan jälkeen kaupassa, ja taisi olla tämän odotuksen viimeinen kauppareissu yksin. Selkä on niin kipeä, että juuri ja juuri pystyn kävelemään. Lukeakin pitää makuulla, saapas nähdä miten tässä illan selviää kun tytöt on kotona. Uskomatonta... eilen olo oli niin hyvä vaikka supistelikin.
Neuvolassa kävi ilmi, että painoa oli tullut yli 800 g päivää kohden.. huh huh. Mistä ihmeestä sitä tulee? Sf- mittakin oli noussut 32:n eli normaalikäyrälle. En jaksa uskoa silti, että olis ainakaan nelikiloista pienempää tulossa, paremminkin lähemmäs viisi. Niin isolta ja vahvalta tuntuu masuasukki. Tytöilläkin oli tuo sf-mitta odottaessa aina muka pienehkö tai normaalikäyrän tuntumassa.
Kaupasta löysin kuitenkin tytöille käsineet ja vauvallekin kahdet töppöset. Ostin jopa rintakumejakin valmiiksi... eipä tarvi sitten myöhemmin ostella. Nyt on kyllä parempi mennä taas makoilemaan, hemmetti kun polttaa lonkkaa ja alaselkää.
jeps eli tänään oli tuo kokoarvio sairaalassa ja siellä sitten vierähtikin 1,5 tuntia! Paikat oli vihdoin pehmentynyt ja muutenkin oli hyvin paikat auennut :) painoarvioksi tuli tällä hetkellä 3450g eli normikäyrän yläpuolella mikä ei itseäni niin hirvittänyt koska itse olin kuitenkin syntyessäni 4400g (no,synnyin kyllä 2 viikkoa jälkijunassa) mutta taas typerän lääkäritädin mielestä se oli liikaa ja käski minun aikaistaa ensi viikon neuvola-aikaa että voivat siellä antaa minulle jotain ruokavalio ohjeita ettei lapsi kasva liian isoksi eli väittivät muka että syön epäterveellisesti vaikka en muuta ole nykyisin tehnytkään kun syönyt terveellisesti ja sanoinkin siitä! Paino ei ole noussut yhtään viim.3 viikkoon mutta kuulemma kun paino on raskauden aikana noussut niin valtavasti (n.25kg) niin tarvitsen muka ohjeistusta. Paskan marjat,sanon minä...
Kahden viikon päähän laittoivat sitten uuden ajan jossa tarkastelevat painoa uudelleen.
Toivon vaan että vauva on syntynyt ennen sitä niin eipä tarvitse niiden valituksia mennä kuuntelemaan.
Muuten kyllä täällä aika normaali meno. Nivuset ja alapää tosi kipeä edelleen ja pahenee vaan päivä päivältä mutta kaipa sielä vaan on paikat aukeamassa :D
Rockprincess ja Pikku Möykky 37+6
Nyt oli vihdoin meän ipana saanu jutun juonesta kiinni ja oli pää alaspäin! Jee!!! Ja mulla kans sama homma, että paikat pehmenneet, kanavaa pari senttiä vielä, sormelle auki. Painoarvio 3,4 kiloa ja mulla on eessä käynnistys parin viikon päästä, ellei ala itekseen syntyyn.
Rockprincess: Mulla on tullu painoa raskauden aikana tasan kaks kiloa ja silti jätkä on käyrän yläpuolella, mutta mulla tieten tekee toi sokerijuttu eli rd. Tosin mulla vaikuttaa myös se, että mun la on vähän siellä sun täällä eli oikeiden laskujen ja ultran mukaan tää on reilua viikkoa pitemmällä.
Laitampa minäkin pitkästä aikaa viikot eli tasan 36 =)
Siis apuva... Luin tossa kirjoittelujanne painonnoususta ja pakko sanoa, että mitenköhän mun käy, kun kiloja on tullut nyt (puntarilla en ole tosin käynyt puoleentoista viikkoon) +15 kg. Rupeekohan ne kohta neuvolassa syynäämään minunkin painonnousua?!?
Herkkuja tosin olen syönyt, joten sekin varmasti omalta osalta vaikuttaa siihen, että paino on noussut noin paljon. Olin aivan normaalipainoinen raskauden alkaessa, joten en sitten tiedä onko tuo 15 kilon painonlisäys ihan ok. Kai se on, vai kuvittelenko vaan? Tosin la:han on huomenna tasan tarkkaan kuukausi, joten paino nousee vielä...
Suski 35+2
Älkää ottako siitä stressiä!! Jotkut lihoo enemmän ja jotkut vähemmän, kyllä se sitten lähtee pois raskauden jälkeen. Jostain pitää saada nauttia nyt kun on raskaana! Sitten alkaa imettäminen (niillä joilla se onnistuu ja asiasta tykkää. Ekan kanssa ei ihan onnistunu, huonon imuotteen takia, mut pakko myöntää että mä en ihan tykkää imettämistä... Nyt tosin aattelin satsata siihen) ja vaunujen kanssa käveleminen, joten kyllä ne kilotkin tippuvat. Onneksi mä en oo käyny vaalaa, joten en tiedä paljonko painoa on tullu lisää =)
Neuvolassa oli kaikki hyvin, sf oli jo 33!! Yli keskikäyrän, ja nyt taas hirvee stressi et taas tulee mega-iso vauva. Ens viikolla on paino-arvio ä-polilla, saas nähdä... Toivoisin ettei vauva olis kamalan iso, ettei tarttis alkaa tappelemaan käynnistyksestä tai muusta. Toivon myös et paikat ovat pehmenneet ja auenneet!
Vaivat on ne samat, selkä, lonkka ja polvi kipeä, supistaa vietävästi pitkin päivää ja menkkakivut tulee päivittäin. Kuitenkin luulen että menee yliaikaseks jälleen kerran, aina on menny, vaik on ollu näitä supistuksia.
Angelmom, paljon onnentoivotuksia sulle tulevaan synnytykseen =) Muista tulla kertomaan synnytyksestä ja vauvasta sitten =)
Zoya rv 36+2
Saa nähä onko joku jo tällähetkellä synnyttämässä tai menossa vaikka viikonloppuna :)
Paljon pieniä tulossa :)
Me odotellaan vielä viikonloppu ja maanantaina osastolle. Siellä ei tuu varmaan nukuttua, mutta ei varmaan senkään jälkeen joten; sama se millon alottaa valvomiset :D
Hui, kun samalla pelottaa ja hymyilyttää. Ihan pöhkö olo.
Toivo 38+4
Mulla on painoa tullut noin 16kg alusta lähtien. Nyt kyllä tavallaan huolestuin siitä, että mulle ei edelleenkään ole tehty minkäänlaista painoarviota vauvalle. Pitäisköhän oikeasti soittaa neuvolaan ja kysyä, että eikö niitä tarvitse tehdä äippäpolilla enään uudelleensynnyttäjälle vai olenko vain jotenkin jäänyt välistä. Neuvolatätikin tuossa välissä kuitenkin vaihtui.
Muuten olo on kyllä viikoihin nähden yllättävän hyvä. Viikolla käytiin esikoisen kanssa metsäretkellä, 2tuntia rämmittiin metsässä ja illalal vain vihloi normaalia enemmän, mutta ei mitän tietoa supistuksista yms.yli näyttää tämäkin menevän ja runsasti, maanantainahan on jo laskettu aika...
Ninnu 39+4
Eilen oli sitte äitipolilla käynti. Synnytystapa-arvio oli kun siinä silmämääräisesti lääkäri sanoi, että ihan normaalilta lantio näyttää. Että silleen... Painoarvio la:na on 3,7kg ihan ok kuulonen. Sydänkäyrässä oli aika hitaat sykkeet jotka vahvistu vaan hetkeksi ku kätilö ravisteli mahaa... Iik... Ei se syke paljoo nopeutunu mehunkaan kanssa. Ultrassa kaikki näytti kyllä lääkärin mielestä ok:lta. No enpä sitte paljo viime yönä nukkunu ku pohdin vaan vauvan sydäntä :( Edellisellä reissullahan löyty niitä lisälyöntejä (joita nyt oli tosi vähän) ja nyt sitte liian hidas syke. Mun mielestä yöllä tuntu tosi vähän liikkeitä (johtuu varmaan siitäki ku oikein kyttää ni mitään ei koskaan tapahdu) eikä nyt oikein aamullakaan vielä tunnu kunnolla mitään. Pientä liikehdintää vaan ja hikka tuntuu nyt olevan. Toivon vaan ja hartaasti että vauva on nyt eripäin kuin ennen jonka takia en tunne niin kipeästi potkuja kylkiluissani! Mutta kyllähän vaan nyt pelottaa. Pakko tunkea neuvolaan kuuntelemaan sydänäänet vielä tänään jos ei puoleen päivään mennessä oo kunnon potkuja tuntunu.
Sims 37+0 eli max 3vko enää, kun eivät kuulemma päästä diabeetikkoja yliajalle, mutta ei kuulemma mielellään myöskään käynnistä sektion jälkeisiä raskauksia... Täytyy alkaa saunomaan ja siivoamaan, että luonto hoitaisi homman. Se kolmas ässä nyt ei oikein innosta ;)
Olen laiska kirjoittelemaan, mutta luen ahkerasti. Tulin juurikin sairaalasta, yritettiin kääntää vauvaa perätilasta raivotarjontaan, mutta huonoin menestyksin. Tilanne oli jo mulla vko 36 sama että piti mennä kääntämään, mutta siinä vaiheessa olikin kääntynyt itsestään rt:n. Mutta nyt siis taas pt. Sovittiin sitten sektioaika ensi tiistaille, jollei nyt sitä ennen lähde itsestään tulemaan. Nyt jänskättää enää muutama päivä niin saa nyytin syliin. Ihanaa!!! LA:han mulla olis ollu 4.9.
Painoarvio oli tiistaina vauvalla 2,8 kg, joten sokerivauva ei ole tulossa vaikka mulla on vähän ollu noissa sokereissa sanomistakin. Painoa on mulle tullu yhteensä 5,5 kg, mutta ylipainoakin mulla on reilusti. Toivottavasti jää nämäkin vähät kilot synnärille. :)
Tsemppiä kaikille synnytyksiin ja @@mu@@:lle onnittelut pojasta ja olikohan niitä jo muitakin synnyttäneitä...?!
meli rv 39+0
Jos alle 20 kiloa tulee painoa raskauden aikana, ei kai ole mitään syytä huolestua. Ittelläni on tullut aiemmissakin tuon verran ja kaikki ylikilot on karisseet imetyksen myötä. Toisen jälkeen laihduin jopa alle entisten mittojeni. Mutta nämäkin asiat ovat niin yksilöllisiä - kellä kertyy, kellä ei, kilot lähtee tai osa jää.
Nyt mulla on tullut jo yli 20 kiloa lisää ja varmaan ehtii vielä parin viikon aikana nousta... Mikä lie jättivauva taas tulossa, kun entisetkin olleet yli 4-kiloisia. Missään vaiheessa ei olla tehty nyt kokoarviota, mikä alkaa jo muakin ihmetyttämään. Sf-mitta yläkäyrillä ja maha tosiaan valtava. Ehkä pitää puhua asiasta ensi kerralla neuvolassa. Ettei ainakaan annettais mennä kamalasti yliajalle.
Viime yön supisteli aika paljon ja välillä taas vauva potki aika haipakkaa. Unen läpi tuntui kaikki, mutta sen verran olin vissiin väsynyt, ettei aivan täysin herätä tarvinnut. Päiväunet tulee kummiskin tarpeeseen tänään.
On mennyt nopsaan tämäkin viikko. Nyt keksin laittaa valokuvia koneelle/järjestykseen/ paperitilaukseen ja tulipa kirjoteltua pitkästä aikaa lasten vauvakirjoihinkin juttuja ajan tasalle. Meinanneet unohtua kirjahyllyyn...
Nurmeliini 38+6
Pakko oli tulla vielä iloitsemaan, että alko niitä liikkeitä sitten vihdoin tuntumaan! :) Ihan puolihysteerisenä täällä jo mittasin aikaa ja liikkeitä ja niiden olemattomuutta. Ei kyllä tunnu niin kovia potkuja kuin ennen mutta tuntuu kuitenkin, täytyy uskoa että vauva on eripäin. Kamalaa olla tämmönen hysteerikko...
Mun ymärtääkseni sitä ei saa automaattisesti, sitä painoarviota. Synnytystapa-arviointi on myös vaan ensisynnyttäjillä (ainakin näin on ollu). Itse eka lapsi oli niin iso, että vaadin päästä kontrolleihin toisessa raskauksessa. Nyt kun kolmatta odotan, niin jouduin ä-polille sairaalabakteerin takia. Ja siellä sitten taas vaadin päästä painoarvioon loppuraskaudesta. Sanoin etten enää synnytä alakautta yli 4-kiloista vauvaa, vaikka tiedän että se mahtuis, mutta en halua kuitenkaan ottaa riskiä että se kuitenkin jumittuu sinne, tai että ponnistusvaihe venyy. Ekalla pojalla on erityisvaikeuksia, ja ei voi olla varma tuliko ne synnytyksen yhteydessä vai ei. Mieluiten synnytän alakautta (koska mä oon yksin, eikä kukaan auttamassa missään jos joutuisin sektioon), niin että synnytys käynnistyis itsekseen, mutta mielummin käynnistetty synnytys kun sektio tai isokokoinen vauva.
Tietty painoarviot tehdään myös jos sf-mitassa on jotain, jos lapsi on perätilassa tai on rd. Muuten ne vaan on sitä mieltä et ku ykkönen mahtu, niin mahtuu myös seuraava...
Zoya rv 36+3
Sims09: Limatulppa on todella kasa limaista mössöä jossa on mukana verta. Ei voi erehtyä esim valkovuotoon. Ja eikös uudelleensynnyttäjä ole sellainen joka on kerran synnyttänyt ja sektio on yksi synnytystapa? Tavallaanhan (fyysisesti) sitä on tietenkin "ensisynnyttäjä" kun vauva ei ole tullut synnytyskanavasta ja synnytys voi sen takia venyä pidempään? Mutta sekin on yksilöllistä :)
Täällä valmistaudutaan sektioon, uudelleensynnyttäjänä! Eikä se ole helppoa, kun tietää jo kellonajan ja päivämäärän. Tai no.. esikoista odottaessa kuvittelin vauvan syntyvän ennen laskettua, mutta homma veny lähes 3vko.
Eletään ihmeellistä aikaa.. :)
Voimia synnytykseen!! Ja muistakaa ihanaakin ihanampi epiduraali, se on ihana! Vai onko joukossamme luomusynnyttäjiä? Se olis kyllä aika saavutus! Toisillahan luomusynnytys saattaa tulla ihtestään, jos vaavilla on liika kiire :D
Enää ei kukaan sentään töissä ole? Miten saatte ajan kulumaan? Ite oon niin hermona, että aika pikkasen sammaltaa.. no, sentään saan nukuttua.
Toivo mahassa vielä 5 kokonaista päivää!