Niska/hartiavaivat ja puutuminen.. Tuntuu että tulen hulluksi.
Niskat olleet ennen useinkin jumissa ja särkenyt päätä. Loppukeväästä alkoi puutumisoireet, sain lääkäriltä lähetteen fysioterapiaan jossa olen käynyt nyt 5 krt.
Ahdistaa suunnattomasti nämä puutumiset - tulee helposti vainoharhainen olo että kyseessä onkin jotain vakavampa. Töissä puutuu sormenpää ja käsivarsi ja leukaa polttaa/kiristää sekä kasvoja välillä pistelee.
Venytellyt olen ft:n mukaan kotona, mutta ei ainakaan vielä ole sanottavammin ollut apua. Niskan sivuttaisvenytyksessä niska rutisee ja paukkuu, sama hartioita pyöritellessä.
Onko muilla ollut näitä oireita, millä olette saaneet helpottumaan? Varsinkin tuo leuan puutuminen ihmetyttää.
Kommentit (28)
Hei,
En tiedä onko sinulla Mirena hormonikierukka mutta se voi aiheuttaa MS-taudin kaltaisia oireita.
Naiset ympäri maailmaa ovat käynteet läpi monenmoiset tutkimukset joissa mitään ei löydy.
Ainoa ongelma tässä on että lääkärit eivät tätä usko.
Fysioterapiassa käynti ei yksistään riitä mihinkään, vaan täytyy lämmittelyn jälkeen hyvin venytellä n.30min. päivässä koko kehon läpi.
Mulla niska-hartiaseutu oli ollut lukossa ja kädet/sormet lähes koko ajan puutuneet. Aloin venytellä väh. 15min joka ilta ja päivällä lyhyempiä venytyshetkiä. Venyttelin niin paljon, että lihakset jopa hieman kipeytyivät. Vaihdoin myös tyynyn.
Nyt vaiva on hävinnyt melkein kokonaan.
Muistakaa, että yhtä lihasta saa venytellä max. 30 sekuntia kerrallaan. Näyttäpäätetyössä EI SAA venytellä vaan pitää verytellä hartialihaksia esim. hartioiden pyöritystä tms. 30 minuutin välein.
niska ja selkä rutisevat...
jumpparini sanoi, että rutina ja pauke on normaalia, niistä ei tarvitse välittää, jos ikää on +30v
Mulla on ollut myös jännitysniska, syynä liian suora ja jäykkä selkäranka. Olen käynyt vuosien mittaan monta kertaa fysioterapiassa, hierottavana yms. Pysyvän avun sain fysioteraopeutin johdolla tehdystä kuntokuurista, ja ainoa pysyvä apu on ollut selkä-, niska-, vatsajumppa, saliharjoittelu.
Rannekanavaoireyhtymän takias olin jo leikkaukseen menossa, mutta vauvanhoidon takia se oli silloin peruttava. Mutta kummasti sekin on nyt pysynyt aisoissa, puutumista tulee joskus, esim pyöräillessä, vihanneksia pilkkoessa yms.
Ja kierukka ei voi olla syynä, mulla on ollut hormonikierukka nyt 3 vuotta, ja sinä aikana oireet on olleet liki olemattomat, aiemmin ennen kierukkaa oli paljon pahemmat. Turvotushan toki lisää rannekanavan oireita, esim raskausaikana olin työkyvytön lopussa.
Hej!
Kannattais käydä HYVÄLLÄ HIEROJALLA! Toi kuullostaa että on kovasti rinta tukossa ja niska. Itse olen hieroja mutta asun täällä Ruotsin puolella. Olen auttanut monta asiakasta näissä pulmissa. Jos ei hieronta auta niin silloin olis hyvä tutkia sydän.
Toivon että löydät apua!
Hei Naiset!
Te joilla on puutumista ja rannekanavan oireyhtymä.
Käytättekö mahdollisesti Mirene hormonikierukka.
Se aiheuttaa kaikki kyseiset oireet. Puutumisisa, nivel-ja lihassärkyjä ja mm. jonkun mainitseman rannekanavan oireyhtymän.