3-vuotiaan kaverisynttärit - osallistuuko vanhemmat myös?
Onko 3-vuotiaat jo riittävän isoja osallistumaan yksin kaverin syntymäpäiville vai jääkö vanhemmat vielä mukaan?
Kommentit (29)
musta kaverisynttärit kantsii pitää vasta sitten kun lapset pärjäävät ilman vanhempia.
muuten ei ehkä tule yhtään vanhempaa.
kaverisynttärit vasta 5-vuotiaana.
Lapset ovat päiväkodista tuttuja, mutta osa heistä tulee ensimmäistä kertaa meille. Minäkin kyllä ajattelin, että lapset jäisivät yksin, mutta sitten yksi kutsutun vanhempi kysyi, että tuleeko vanhemmat myös. Sanoin, että saa tulla, mutta ei ole tarpeen, jos lapsi uskaltaa jäädä yksin. Nyt mietityttää, että saanko kestitettäväkseni myös lasten lisäksi heidän vanhempansa...
Eikö ole hienoa, että te vanhemmat voitte tutustua toisiinne. Jos suurin osa jatkaa samassa koulussa, niin ryhmähenkeä on aloitettu luomaan pienestä pitäen.
laumasta 3-vuotiaita?? Älä nyt tuollaista vastuuta hyvä ihminen ota, vaan pyydä ne vanhemmat mukaan! Itse en edes uskaltaisi tuon ikäistä jättää yksin! 5-v lähtien voi olla yksin, ja se on hyvä ikä aloittaa kaverisynttäreiden vietto.
Meillä esikoinen meni 4-vuotiaana ekan kerran kaverisynttäreille ja silloinkin kyllä oli himpun verran pieni mielestäni.
En kyllä itse järjestä 3-vuotiaalleni kaverisynttäreitä, ihan hullu ajatus!
Esikoisen ensimmäiset kaverisynttärit olivat vasta 5-vuotiaana. Kuopus on puhun omista kaverisynttäreistään siitä saakka, kun esikoisella viimeksi juhlat olivat ja siksi päätin ne hänelle järjestää. Minusta on ihan OK, ettei lasten vanhemmat osallistu (lapsia on tulossa vain 4).
että oman 3-vuotiaani voisin hyvinkin jättää yksin syntymäpäiville. Ehkä en tullut edes ajatelleeksi, ettei 3-vuotiaat vielä pärjäisi...
ap
Kerron miten kävi: neljästä vieraasta vain yhdellä jäi äiti mukaan, muut lapset halusivat ehdottomasti jäädä yksin. Nämä syntymäpäivät olivat melkein kaikille ensimmäiset ns. kaverisynttärit ja niitä oli kuulemma kovastikin odotettu. Synttärit onnistuivat myös tosi hyvin, joten olen iloinen, että ne tytölleni järjestin. Ja siitä tarjoilusta: leivoin aikuisia varten omenapiirakkaa, mikä kyllä maistui sitten myös parille lapsellekin.
nyt ole oikein läheinen kaveri kyseessä, jolloin synttärikaverin vanhemmat tuntevat lapsen entuudestaan hyvin ja pystyvät tästä huolehtimaan synttärien ollessa täydessä touhussa.
Neljä-vuotiaskin on vielä siinä rajoilla, että tarviiko vanhempaa mukaansa. 5-v osaa jo olla yksinkin.
Meillä esikoinen meni 4-vuotiaana ekan kerran kaverisynttäreille ja silloinkin kyllä oli himpun verran pieni mielestäni. En kyllä itse järjestä 3-vuotiaalleni kaverisynttäreitä, ihan hullu ajatus!
Miten niin? Meillä on kaikilla kolmella ollut kaverisynttärit alkaen 1-vuotisjuhlista. Meillä ei ole sukua täällä ja kummitkin asuvat kaukana. Ei meillä olisi synttärikutsuja ollenkaan ilman kaverisynttäreitä. Meillä on ollut mahtavia 1-vuotiskaverisynttäreitäkin, kun parhaat kestit on olleet pöydän alla :) 3-vuotias osaa jo ilman muuta nauttia kaverisyntäreistä ja alkaa olla ensimmäistä kertaa valmis tosiaan jo menemään yksin tutummille kavereile. Itse olen ollut mukana esim. päiväkotikavereiden synttäreillä.
Kaverisynttäreillä taidetaan "perinteisesti" tarkoittaa sitä, että vieraina on LAPSEN omia kavereita, joita äiti ja isä ei välttämättä edes tunne. Esim. päiväkodista, kerhosta, harrastuksista, myöhemmin koulusta. Eli sellaisia lapsi, joita sankari tapaa ILMAN vanhempia päivän aikana ollessaan em. aktiviteeteissa.
Harvalla 1-vuotiaalla taitaa olla vielä tällaisia kavereita. Eiköhän ne 1-vuotiaan kaverit ole niitä mammapiirin mammojen vauvoja, vauvamuskarissa tavattuja tai muita lähipiirin lapsiperheiden lapsia, joiden vanhemmat on sankarin äidin tai isän tuttuja, ystäviäkin jopa. Silloinhan synttäreille kutsutaan koko perhe, aikuiset seurustelee keskenään (koska tuntevat hyvin entuudestaan) ja lapset leikkivät ja touhaavat. Ei kai kukaan tällaisia juhlia kaverisynttäreiksi nimitä? Ne on ihan vaan synttärit ;)
Itse ainakin hiukan ihmettelisin, jos ystäväperheen lapsen synttäreille pyydettäis meiltä vain lapsi. Mutta päiväkotikaverin synttäreille mulla ei ole mitään mielenkiintoa lähteä.
aikaan sekä lapset että sukulaiset,jäin itse synttäreille mukaan koska sellaisessa väkimäärässä perheen mamma ei mitenkään pystynyt kontrolloimaan kaikkien lasten tekemisiä (ulko-ovet auki molempiin suuntiin,tie ja järvi lähellä)ja passaamaan samalla kahvihommissa,en tiedä mitä tuumasi,mutta ihan turvallisuus syistä oli pakko.
Aina on kivaa tuntunut olevan. Poika onkin tosi reipas. Eli on lapsesta kiinni, voiko jättää yksin. Ehdottomasti pitää mennä lapsen mukaan, jos tämä ei halua jäädä juhliin yksin, ja kolmevuotiaita kutsuessa pitää varautua että aikuinen tulee mukaan. Älä ota turhaa stressiä tarjoilusta, mä ainakin tykkäisin just jäätelöstä ja vaaleanpunaisista kekseistä.Hmm,taisin just yksillä synttäreillä syödäkin niitä..nam!
1-, 2- ja 3-vuotis"kaverisynttärit", mutta silloin siis mukana on ollut lasten äidit ja kyseessä kerho/puistokaverit jne. Musta on ollut tosiaan kiva, että äiditkin ovat tulleet, sillä on mukava tutustua lasten kavereiden vanhempiin: silloin voin paremmin mielin heitä päästää myös kavereiden luo kylään. Jos en tunne yhtään vanhempia, en päästä sellaiseen paikkaan edes 6-vuotiastamme kyläilemään.
Kuopuksen 3-v-synttäreillä keväällä oli neljä vierasta äiteineen (ja iso- tai pikkusisaruksineen) sekä yksi ilman äitiä. Yleensä olen laittanut jonkun suolaisen piiraan, jotta myös vanhemmille maistuvaa olisi tarjolla. Ja pizza menee niin lapsille kuin aikuisille.
Mielelläni menen itse mukaan, jos 3-vuotiaamme saa kutsun vieraaseen paikkaan, mutta tilanteesta riippuen voin hänet yksinkin sinne jättää.
mutta kiva että teillä ap juhlat onnistui
Ap tarkoitti kaverisynttäreillä tosiaan sellaisia juhlia, joihin kutsuttiin vain lapsen OMIA kavereita päiväkodista. Toki tytölle järjestettiin myös sellaiset synttärit, joissa oli kummit, isovanhemmat sekä tuttuja lapsia vanhempineen (siis meidän aikuisten ystäviä, joiden lapset ovat lapseni kavereita).
Tyttöni itse valitsi nämä neljä lasta, jotka kutsuimme eli ne ovat niitä lapsia, joiden kanssa hän erityisesti päiväkodissa päiväänsä viettää. Ja kyllä sen synttäreillä näki, että lapset viettävät arkisin paljon aikaa yhdessä. Leikit sujuivat tosi hienosti.
ap
Kaverisynttäreillä taidetaan "perinteisesti" tarkoittaa sitä, että vieraina on LAPSEN omia kavereita, joita äiti ja isä ei välttämättä edes tunne. Esim. päiväkodista, kerhosta, harrastuksista, myöhemmin koulusta. Eli sellaisia lapsi, joita sankari tapaa ILMAN vanhempia päivän aikana ollessaan em. aktiviteeteissa. Harvalla 1-vuotiaalla taitaa olla vielä tällaisia kavereita. Eiköhän ne 1-vuotiaan kaverit ole niitä mammapiirin mammojen vauvoja, vauvamuskarissa tavattuja tai muita lähipiirin lapsiperheiden lapsia, joiden vanhemmat on sankarin äidin tai isän tuttuja, ystäviäkin jopa. Silloinhan synttäreille kutsutaan koko perhe, aikuiset seurustelee keskenään (koska tuntevat hyvin entuudestaan) ja lapset leikkivät ja touhaavat. Ei kai kukaan tällaisia juhlia kaverisynttäreiksi nimitä? Ne on ihan vaan synttärit ;) Itse ainakin hiukan ihmettelisin, jos ystäväperheen lapsen synttäreille pyydettäis meiltä vain lapsi. Mutta päiväkotikaverin synttäreille mulla ei ole mitään mielenkiintoa lähteä.
Mukaanlukien omani. Meillä luki kutsussa että myös vanhemmat ovat tervetulleita mutta yksikään lapsi ei halunnut äitinsä jäävän :-)
Ihan mukavasti meni 8 3v. tyttöä + 5v. isoveli. Ei mitään ongelmaa.
Meillä kuopus oli keväällä 3.5 vuotiaana päiväkotikaverinsa 5v syttäreillä yksin. Ilmoitti jo etukäteen, että isä tai äiti vaan vie ja hakee. Esikoinen taas oli ihan vastikään ekoilla kaverisynttäreillä yksin ja on jo 5.5v. Vielä keväällä äidin piti olla mukana koko juhlien ajan. Mutta näissä kevään juhlissa oli moni muukin äiti tai isä mukana. Samoin kuin esikoisemme 5v syttäreillä alkuvuodesta.
vanhemmat mukaan