Kirkkonummen pakolaskeskuksessa 150 asiakasta ja vain 48 työntekijää
Nyt rekrytään kiireellisesti 20 sosiaalityötekijää lisää. Työntekijöitä tarvitaan mm. auttamaan mm. kaupassa käynnissä.
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:16"]Eilen niitä oli kaupassa täällä. Mekkala oli aivan valtava. Oikeesti pelotti
[/quote]
Mikä sua pelotti julkisella paikalla?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:53"]
On tuo vähän outoa, kun ihan joka maailmankolkassa olen osannut kaupassa käydä itse.
Ehkä kaupassa käynti alkaisi itsenäisesti luonnistua parin päivän paaston jälkeen.
[/quote]
Joo, kait ne kaupassa osaavatkin käydä, eivät vain osaa ostaa tuotteita, kun ei ole kielitaitoa... Eikös?
[/quote]
Kaikki puhuu englanti, oletteko huomanneet?
Jos satsaisivat näin turisteihinkin suomikuva muuttuisi maailmalla
Eikö tulokkaat edes siivoa itse?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:16"]Eilen niitä oli kaupassa täällä. Mekkala oli aivan valtava. Oikeesti pelotti [/quote] Mikä sua pelotti julkisella paikalla?
[/quote] Vihamielisyys pelottaa aina
[/quote]
Ja miten tämä vihamielisyys esiintyi sinua kohtaan?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:53"]
On tuo vähän outoa, kun ihan joka maailmankolkassa olen osannut kaupassa käydä itse.
Ehkä kaupassa käynti alkaisi itsenäisesti luonnistua parin päivän paaston jälkeen.
[/quote]
Joo, kait ne kaupassa osaavatkin käydä, eivät vain osaa ostaa tuotteita, kun ei ole kielitaitoa... Eikös?
[/quote]
Miksei osais?
Ehkä ongelma on enemmän siinä, että kotoisin machokulttuurista, niin naiset hoitavat ruuanpöytään..
Tässäkin mennä perse edellä puuhun. Toki jokainen pakolainen tarvitsee henkoht avustajan, eikä porukkana opeteta mitään.
[/quote]
[/quote]
Miten sitten esim. Venäjällä ja Kreikassa olen osunut kuitenkin suunnilleen oikeisiin tuotteisiin, vaikka kirjaimetkin ovat täyttä hepreaa? Hepreasta tulikin mieleen, että Israelissa myös...
Voisiko jotain päätellä ihan tuotteen ulkonäöstä ja esillepanosta. En ole ottanut jauhoja haluamani jukurtin sijasta jne.
Mutta ehkä näillä on niin täsmällistä JUURI oikean tuotteen löytyminen. Esim Halal-lihaa ei tietysti ilman suomalaisen avustavaa otetta välttämättä löydä lähi-Siwasta.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:02"] [quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:16"]Eilen niitä oli kaupassa täällä. Mekkala oli aivan valtava. Oikeesti pelotti [/quote] Mikä sua pelotti julkisella paikalla? [/quote] Vihamielisyys pelottaa aina [/quote] Ja miten tämä vihamielisyys esiintyi sinua kohtaan?
[/quote]
Mene itse katsomaan. Turha täällä on meluta
Ovat tottuneita palvelioihin ja siksi
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:08"]
[/quote]
[/quote]
Miten sitten esim. Venäjällä ja Kreikassa olen osunut kuitenkin suunnilleen oikeisiin tuotteisiin, vaikka kirjaimetkin ovat täyttä hepreaa? Hepreasta tulikin mieleen, että Israelissa myös...
Voisiko jotain päätellä ihan tuotteen ulkonäöstä ja esillepanosta. En ole ottanut jauhoja haluamani jukurtin sijasta jne.
Mutta ehkä näillä on niin täsmällistä JUURI oikean tuotteen löytyminen. Esim Halal-lihaa ei tietysti ilman suomalaisen avustavaa otetta välttämättä löydä lähi-Siwasta.
[/quote]
Täytyy nyt kuitenkin muistaa, että ovat nuoria miehiä, eli ei varmasti ole samanlaista tottumusta käydä kaupassa kuin meidän nuorilla miehillä.
Mamman lihapatojen äärellä kolmikymppisiksi kasvaneet eivät ole käyneet edes paikallisella torilla ruokaostoksilla.
Ei heillä ole mitään käsitystä, mitä ruoka-aineita tarvitaan puhumattakaan, että osaisivat joitan itse laittaa.
Eli ei voi verrata nyt suomalaiseen naisturistiin, joka totta kai osaa toimia täysin vierasmaalaisessakin kaupassa.
Mutta lähtisin siitä, että siperia opettaa. Jos vaihtoehdot on ottaa vahingossa tattarijauhoa vehnän sijaan tai kuolla nälkään, niin ehkä tämä ensimmäinen toimii... henkensä edestähän ovat paenneet (tai näin ainakin meille uskotellaan)
Eihän tuo ole mikään iso työntekijämäärä kolmivuorotyöhön. Jossa taatusti esimerkiksi yövuoroon ei kukaan halua mennä yksin (ja toivottavasti ei joudu menemäänkään).
Mikäs siinä on porukkaa palkatessa, kun ei omia rahoja jaeta ja valtion rahakirstua pidetään pohjattomana.
Joutsenon vastaanottokeskuksessa on ainakin todella likaista, pakolaiset asuvat siis suht uusissa paritaloissa siellä, piha kuin viidakko ja harmaat ikkunat.. eli kyl ne tarvii siivoojat ku ei ite viitsi.
Mua pelotti eilen illalla kaupassa käydessä sellainen mölyävä nuorten miesten lauma siinä edessä. En uskaltanu edes koiraa jättää ulos odottamaan vaan otin kauppaan sisään ja sanoin kassatytölle että koira odottaa tässä kun se ulkona joko varastettaisi tai heiteltäisi kivillä. Ei tässä ole enää mitään järkeä, että joudun pelkäämään kotimaassa pimeällä liikkuessa!
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:15"]
Eihän tuo ole mikään iso työntekijämäärä kolmivuorotyöhön. Jossa taatusti esimerkiksi yövuoroon ei kukaan halua mennä yksin (ja toivottavasti ei joudu menemäänkään).
[/quote]
Ei ole ei. Ja tarvitaanhan nyt tuonne enempi henkilökuntaa kuin vanhainkoteihin. Nämä tarttee tulkin, kylvettäjän, oman keittäjän, hieroojan, siivojan, seuraneidin, henkilökohtaisen ohjaajan, urheiluohjaajan, harrasteohjaajan, lääkärin, erikoislääkärin, hammaslääkärin, terapeutin, psykologin, puheterapeutin, kieliopettajan, kuskin...
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:20"]Joutsenon vastaanottokeskuksessa on ainakin todella likaista, pakolaiset asuvat siis suht uusissa paritaloissa siellä, piha kuin viidakko ja harmaat ikkunat.. eli kyl ne tarvii siivoojat ku ei ite viitsi.
[/quote]
Eikä tarvi! Jos eivät itse viitsi siivota niin antaa olla sotkun keskellä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:02"] [quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:16"]Eilen niitä oli kaupassa täällä. Mekkala oli aivan valtava. Oikeesti pelotti [/quote] Mikä sua pelotti julkisella paikalla? [/quote] Vihamielisyys pelottaa aina [/quote] Ja miten tämä vihamielisyys esiintyi sinua kohtaan?
[/quote]
Mene itse katsomaan. Turha täällä on meluta
[/quote]
Mielestäni ihan relevantteja kysymyksiä, paitsi jos vain yrität itse lietsoa jotakin. Vasta Ouluun tuli uusi satsi pakolaisia ja kaikki näytti olevan ostoksilla tuiran lidlissä. Kävin itsekin ostoksilla siellä, mutta ei minua ainakaan mikään ahdistanut.
Kirkkonummi sai hetkessä 48 uutta työpaikkaa. Hienoa.
Kontiolahden Paiholaan tulee 150 hengen vastaanottokeskus ja työntekijöitä otetaan sinne kuulemma 13-15.
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/82822-paiholaan-avataan-vastaanottokeskus-nopealla-aikataululla