Jos vaihtaisit sukunimesi niin..
Millaisen keksisit?
Nykysäädöksillä kun ei saa ottaa jo käytössä olevaa sukunimeä kuin naimakaupan kautta niin millaisen sukunimen keksisit/ottaisit käyttöösi?
Kommentit (12)
Tutkisin ensin sukupuuta taaksepäin sen kolme sukupolvea
Aika kivoja sukunimiä onneksi löytyy isovanhemmilta ja heidän vanhemmiltaan :)
useitakin suht. harvinaisia ja kauniita nimiä. Eipä nykyinenkään hurjan yleinen ole.
sukupolven takaa saa ottaa? siis serkkujen, pikkuserkkujen, enojen, tätien ym?
tarkoittaa isovanhempia, isoisovanhempia ja isoisoisovanhempia.
erääseen Jöns Kyrpään. Se voisi olla aika hauska nimi, hämmentäisi sopivasti kanssaihmisiä. ;D
- omien vanhempien sukunimet
- omien isovanhempien sukunimet
- omien isovanhempien vanhempien sukunimet
Mutta tietenkään et voi ottaa vaikkapa äitisi siskon sukunimeä jonkä hän on saanut menemällä naimisiin.
minä ja lapsi ollaan ainoat suomalaiset joilla on meidän sukunimi. Tosi hyvä nimi on, tosin vaikea lausua aika monille. Noh.. niin on etunimikin ettei siinä sinänsä mitään uutta sinänsä.
Itse olen miettinyt nimeä leikilläni. Erosin ja pidin miehen nimen enkä halua tyttönimeänikään takaisin niin jospa keksisi ihan uutukaisen.
ap
täytyy olla hyvät perustelut nimenvaihtoon, pelkkä "tää on kivempi ku omani" ei riitä.
täytyy olla hyvät perustelut nimenvaihtoon, pelkkä "tää on kivempi ku omani" ei riitä.
Mies vaihtoi juuri ennen naimisiin menoamme nimensä isoäitinsä äidin nimeen ja nimi myönnettiin ihan vain sillä perusteella että: 1)halusi vaihtaa nimeä ja 2) nimi on ollut käytössä jo suvussa.
Mies vaihtoi juuri ennen naimisiin menoamme nimensä isoäitinsä äidin nimeen ja nimi myönnettiin ihan vain sillä perusteella että: 1)halusi vaihtaa nimeä ja 2) nimi on ollut käytössä jo suvussa.
Tokihan pelkkä ilmoitus ei näissä caseissa riitä vaan nimenmuutos menee käsiteltäväksi mutta kielteistä päätöstä ei koskaan tule näissä tapauksissa. Myöskään mitään perustelua ei tarvita - ainoastaan tieto siitä että nimi on ollut suvun käytössä aikaisemmin ja siksi haluaa ottaa sen itselleen käyttöön.
Eiköhän sieltä löytyisi kun tarpeeksi pitkälle mennään.